Omdat ik weet dat bokt vol reizigers zit, leek het me een goed idee om mijn 'vraag' hier te stellen. Reizen in tegenwoordig helemaal hip en ook ik maak me er schuldig aan dat ik heel graag meer van de wereld wil zien
Twee jaar geleden heb mijn hbo afgerond, daarna heb ik een tussenjaar gewerkt om te sparen en doe nu nog een éénjarige master. Dus dat betekend dat ik (als ik alles haal) volgend jaar in juli klaar ben met school. Dan kan ik natuurlijk gelijk aan het werk gaan, maar het kriebelt toch wel heel erg om te gaan reizen. Maar er is één 'probleempje': ik zou dan alleen op reis gaan. Ik heb geen vriend en mijn vriend(inn)en hebben niet dezelfde reislust of kunnen niet (bijv ivm werk, studie, financieel etc.) Plus in mijn omgeving is het best wel ongewoon om alleen op reis te gaan, dus het voelt eigenlijk heel gek om zoiets te plannen.Alleen op reis betekend voor mij echt compleet uit mijn comfortzone gaan, en ik heb geen idee of ik dat durf. Ik heb een semester in Helsinki gestudeerd, dus ik weet wat het is om voor een langere tijd naar het buitenland te gaan, maar toen ging er een klasgenootje mee.
Nu zit ik met heel veel vragen. Als ik alleen op reis zou gaan, waar moet ik beginnen? Ik heb alleen nog binnen Europa gereisd. Ik weet dus niet of ik gelijk al buiten Europa durf te gaan, puur omdat ik dat nog nooit gedaan heb en ik weet niet of ik dat aan kan om dat alleen te doen
Ondertussen wil ik ook heel graag nieuwe mensen ontmoeten om (deels) mee op te kunnen reizen/trekken, maar zitten anderen daarop te wachten? En wat is uberhaupt een handige reismethode binnen een land (trein, huurauto, oid?) Ik heb dankzij mijn semester in Helsinki contacten in het buitenland (Finland, Zweden, Chili, Duitsland, Zwitserland). Misschien ligt daar ergens een goed start punt? Mijn doel is vooral ook om foto’s te maken, dus ik zou graag ook naar wat minder toeristische landen/plekken willen, maar ik wil wel graag dat het veilig is. Oftewel, ik sta echt nog aan het begin en zou niet weten hoe ik het aan moet pakken. Het is meer een wild idee dan al een echte beslissing, want ik wil er eerst goed over nadenken. Ik heb nog geen plannen over de lengte van de reis of hoeveel landen ik wil bezoeken. Ik sta voor veel open, dus ik hoor dus graag alle tips
Hoe hebben andere solo-reizigers het aangepakt? Wat was jouw doel en hoe was je ervaring? Details zijn welkom! Let me know

. Vooral in het boek solo reizen staan handige tips!
Ik heb in het alleen reizen ook regelmatig gehad dat ik bijv. incheckte in een nieuw hostel en iedereen die dag weg was, of buiten het hoogseizoen een hostel bijna geen gasten had, een hostel heel erg tegenviel etc. Sommige dagen moet je ook jezelf kunnen vermaken, het is dan handig als je een idee hebt wat je graag zelf wilt doen. Bijv. dat je nog een bepaald boek wilt lezen, of juist met je Lonely Planet naar een koffietentje om een plan van de dag uit te stippelen..