Voor het eerst op vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Voor het eerst op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 17:23

Ooit eens weekendje naar London geweest met het vliegtuig. En in eigen land een midweekje centerparcs.

Nu willen mijn vriend toch echt een keer op vakantie. We willen de laatste twee weken van September gaan. We vinden het super leuk om iets van een land te zien. Een stedentrip spreekt ons dan ook het beste aan.

Maar aangezien ik nog nergens geweest ben. Lijkt alles leuk.

Wat zijn nu leuke steden om mee te beginnen? Liever niet langer als 4 uur vliegen.

Betaalbaar. We hebben echt geen idee wat een vakantie kost. We zoeken een net en schoon hotel met goed ontbijt.
Voor ongeveer 4 dagen zonder reisdagen.

En welke sites zijn goed en betrouwbaar om een vakantie te boeken?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:25

Wat voor weer vinden jullie fijn? En houden jullie van kunst, cultuur, geschiedenis, vinden jullie het prettig als er bijv. strand in de buurt is?

Een van de eerste steden waar ik aan denk is Rome. Prachtige stad, vol geschiedenis (zowel musea als in gebouwen). Daarnaast kun je er lekker eten (ook niet onbelangrijk :D ) en qua reizen heel prima te overzien. Maar: er is geen strand of iets dergelijks in de buurt. Als je dat een leuk idee vindt zou je eens naar Barcelona kunnen kijken.

Qua boeken: het is voor stedentrips eigenlijk het makkelijkste om zelf een vlucht te boeken en een hotel. Dan heb je vaak veel meer keus dan wanneer je met een touroperator gaat. :j

Foaly

Re: Voor het eerst op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:37

Ik boek altijd via Expedia :j Stad en vertrekdata invullen en je kunt kiezen uit een hele rits hotels + bijbehorende vluchten. Zit alleen geen transfer bij, die moet je zelf regelen met het hotel (of het OV pakken, wat ik vaak doe).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 17:50

We houden van mooi warm weer. Maar niet te warm.
Strand hoeft voor ons niet.
We vinden het leuker om lekker door de mooie natuur te wandelen. Musea en bezienswaardigheden te bezichtigen.
Geschiedenis en cultuur vinden we ook altijd mooi.

Rome sprak ons ook erg aan. Maar daar kwamen we al gauw op 1000 euro voor 2 personen. Inclusief vlucht, hotel met ontbijt dicht bij het centrum. Voor 7dagen. Dag 1 avond vlucht heen en dag 7 vroege vluht terug. Dus 5 volle dagen rome.
We wisten niet of dit normale prijzen zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:54

Dat hangt er vanaf wat voor type hotel jullie zoeken. Hotels in de grotere steden kunnen vrij prijzig zijn, er zijn altijd wel low-budget opties te vinden maar dan sluit je vaak een compromis (bijv. hoe dichtbij het centrum je wilt zitten). Italië is niet heel goedkoop in dat opzicht, maar het is in veel grote steden wel het geval.

Als je ook in de natuur wilt zijn, waarom dan kiezen voor een stedentrip? Dat combineert vaak niet zo gemakkelijk :) Je zou ook kunnen kiezen voor een verblijf buiten (maar wel relatief in de buurt van) een stad. Wellicht een auto'tje huren zodat je makkelijk de omgeving kunt verkennen.

Wellicht dat je richting Oost-Europa ook leuke opties kunt vinden en budgettechnisch wellicht goedkoper. Zelf weet ik daar minder van maar er zijn vast Bokkers die je meer kunnen vertellen over bijv. Praag of Boedapest. :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:59

Om het goedkoper te maken zou je ook eens kunnen kijken naar een airbnb in plaats van een hotel :)
Vergeet ook niet om een te kijken naar de trein als vervoersmiddel! (om het milieu een beetje te sparen) zeker voor een stedentrip is dit goed te doen.

Praag is erg mooi, ook om te wandelen (in het oude gedeelte). Of eens kijken naar een mooie Franse stad? Nice, Lyon,...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:00

500 euro pp voor een week Rome is echt niet gek hoor, Rome is duur :+ Maar zo mooi <3

Als je goedkoper wilt zou ik idd meer naar het oosten gaan, alhoewel... Praag en Boedapest zijn ook niet meer de spotgoedkope hotspots die het geweest zijn (nog steeds niet duur hoor, daar niet van. Maar je moet niet verwachten met een paar tientjes klaar te zijn voor een week :D ). Dan zou je nog iets verder 'off the beaten path' moeten gaan en bv Polen (Warschau, Gdansk, Krakau) of de Baltische staten moeten bekijken (Talinn <3 Is wel wat klein voor een week, maar zo mooi <3 )

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:02

Hi, ik zie dat je in Oudenbosch woont? Dan zou je tuifly.be eens kunnen checken op vluchten vanaf Antwerpen. De prijs ziet er altijd goed uit. Zelf boekte ik meestal een vlucht via Transavia Rotterdam en zocht een leuk centraal gelegen hotel via Booking. Ik vond Sevilla (vlucht vanaf Brussel of Amsterdam dacht ik) een prachtige stad. Maar qua natuur heb je daar alleen parken die wel heel mooi aangelegd zijn.
Laatst bijgewerkt door GraceZarif op 27-01-19 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:02

Ik denk dat als je zo onervaren met het reizen bent, je het beste een pakketreis kan boeken. No offence naar de goed bedoelde adviezen van airbnb of expedia maar het is al lastig zat als je nooit reist.

Dat gezegd hebbende zou ik iets boeken via tui.nl of corendon o.i.d. Dan is alles gewoon geregeld, incl hotel, transfer, vlucht en op bestemming ben je gewoon lekker vogelvrij.

Aanvulling: Je zegt dat je de laatste 2 weken van september wil, maar je wil 'maar' 4 dagen. Is daar een specifieke reden voor? Wat is je budget?
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 27-01-19 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:05

Expedia heeft ook pakketten, wat ik zei :j. Vlucht + Hotel, alleen geen transfer. Maar als je zelf even contact opneemt met het hotel, is dat vaak ook zo geregeld.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:07

Klopt, alleen transfer regelen via een hotel kan best wel in de kosten lopen :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:10

Klopt, daarom pak ik meestal het OV :D Weet niet hoe avontuurlijk TS is aangelegd natuurlijk, maar de meeste hotels hebben wel een 'how to find us' op hun website staan en OV is in de meeste grote steden echt geen rocket science :+

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:18

Ik ben in oktober in Rome geweest, ik vond het een mooie stad maar niet super boeiend. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet super geïnteresseerd ben in de geschiedenis ervan. Wel vond ik het leuk om al die dingen van de foto's in het echt te zien, zoals het Colosseum en de Trevifontein :)

Vorig jaar april ben ik naar Helsinki, Stockholm en Kopenhagen geweest. Kopenhagen deed me eigenlijk best wel denken aan Nederland, maar Helsinki en Stockholm vond ik geweldig! Ik wil er heel graag nog eens naartoe! Vooral Stockholm vond ik echt een aanrader :D Het zijn vergeleken met Nederland iets duurdere landen, maar het viel me echt mee. Vanaf het vliegveld van Helsinki kan je makkelijk met de trein naar de stad zelf geloof ik. En in Stockholm is er zelfs een speciale trein die van het vliegveld naar het station in de stad gaat en terug. Ik ben zelf met de trein gegaan van stad naar stad, dus niet met het vliegtuig, maar dat is wat ik hoorde over de verbinding vliegveld/stadscentrum :)

Helsinki was in totaal denk ik 3 uur vliegen, of wat minder zelfs. Ik stapte over in Riga, maar er zijn ook directe vluchten.

Ik heb via booking.com hostels geboekt, heel snel, betrouwbaar en makkelijk. Ze hebben ook hotels op de website staan :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:20

Danielleeee_ schreef:
Ik ben in oktober in Rome geweest, ik vond het een mooie stad maar niet super boeiend. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet super geïnteresseerd ben in de geschiedenis ervan :)

Grappig, want ik vond het juist weer een geweldige stad. Gewoon één groot museum! Maar het is inderdaad maar net waar je van houdt :j

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:01

enny schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik ben in oktober in Rome geweest, ik vond het een mooie stad maar niet super boeiend. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet super geïnteresseerd ben in de geschiedenis ervan :)

Grappig, want ik vond het juist weer een geweldige stad. Gewoon één groot museum! Maar het is inderdaad maar net waar je van houdt :j

Dat hoor ik inderdaad vaker. Mijn vader en zus zijn er allebei al meerdere keren geweest en ze willen allebei ook nog heel graag eenkeer terug. Misschien scheelt het ook dat zij al heel veel wisten qua achtergrondinformatie en daardoor ook echt wisten waar ze naar keken? Ik heb in Rome echt veel mooie gebouwen gezien, maar negen van de tien keer wist ik eigenlijk niet waar ik naar keek. Misschien dat ik het daarom ook minder interessant vond. Mijn zus wil heel graag nog een keer met me naar Rome, dan ga ik me van tevoren goed inlezen. Ben benieuwd hoe ik het dan ervaar :P

Maar goed, weer ontopic haha, ik drijf af :D

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:03

Lissabon misschien? Het is een prachtige stad waar ontzettend veel te doen is! Een week lijkt mij persoonlijk wat lang voor Lissabon, dus wellicht dat je het kan combineren met Porto?

Wat ook erg leuk is, is vliegen op Napels en de almafi route gaan rijden! Je kan dan ook Pompeii, Herculaneum en de Vesuvius bezichtigen. De stad Napels zelf zou ik persoonlijk vermeiden.

Kijk voor goedkope vliegtickets ook altijd even wat de mogelijkheden zijn vanaf Eindhoven! Via sky scanner kan je ook de datum invullen dat je weg wil en als bestemming overal. Skyscanner zoekt dan voor jou de goedkoopste vliegtickets op! :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:04

Wat leuk dat jullie voor het eerst op vakantie gaan!

Ik zie Rome en Lissabon genoemd worden, allebei erg tof! Lissabon ben ik recent nog geweest, dat is echt een aanrader.
Verder kun je ook meer richting het oosten gaan: Boedapest (Hongarije), Sofia (Bulgarije), een stad in Polen (Gdansk, Krakow), Praag (Tsjechië), Berlijn?
Napels zou ik inderdaad zeker niet heen gaan. Barcelona is ook tof!

Tips voor het boeken (een deel wordt hier al genoemd zie ik):
- Zoek via skyscanner. Je kunt dan aangeven in welke periode je wilt vertrekken en waarheen, en dan kun je precies zien welke dagen je het goedkoopst vliegt
- Het schijnt dat vliegtickets op dinsdag het goedkoopst zijn
- Zoek ook eens op airbnb ipv hotels
- Op bv Expedia krijg je nog lagere prijzen als je inlogt en een bepaalde functie aanzet (genius geloof ik)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:19

Ik vind 500 pp voor een week Rome zelfs best goedkoop. Maar zeker niet duur.

Je kan ook met de trein naar Parijs bijvoorbeeld. Heb ik vorig jaar gedaan. Retourtje 40 euro en dan een airbnb. Alles bij elkaar kostte het zo'n 150 euro voor 4 dagen. En je zit er in 2 uur. Verder een mooie stad waar je veel kan zien. Het is niet goedkoop, maar met een beetje zoeken hoeft het ook echt niet duur te zijn. Wij zijn uit eten geweest voor 25 pp. Incl. een wijntje, etc.

Verder kan je kijken naar de oost europese landen. Schijnt erg mooi te zijn, maar ook goedkoop. Riga is bijv steeds meer in opkomst en nu nog relatief goedkoop. Krakow, Boedapest. Schijnt ook heel leuk te zijn. Maar bijv Berlijn ook.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:39

Geschiedenis en cultuur zou ik Praag of Berlijn kiezen. Rome is misschien wat veel voor een eerste reis.

Ik zou zelf nooit 500 euro pp over hebben voor een stedentrip, daarvoor Kun je ook langer dan een week op zonvakantie. Maar dat is persoonlijk. Ik zou voor zoiets gaan:

https://www.vakantiediscounter.nl/tsjec ... ecked=true

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:44

Waarom niet eens dan een srps.me proberen :+

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:55

Berlijn vond ik inderdaad ook een aanrader :) Er zijn veel verschillende dingen te zien, voor ieder wat leuks. En er hing een leuke sfeer vond ik, aardige mensen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:08

Met een budget van 500 pp kan je eind september ook naar een Grieks eiland.... genoeg te zien en te doen al houdt je niet van het strand. Zeker Kreta, Rhodos en Kos zijn dan aan te raden.

Een stedentrip naar Valencia of bijv Verona (kan je ook een dagje naar het Gardameer) is ook goed betaalbaar en net wat kleiner dan de grote trekkers als Rome of Barcelona.

Gdansk of Krakau is ook heel goed betaalbaar en veel te zien en te doen.

Als het je 1e vakantie is, zou ik wel voor een pakketreis gaan, alles is dan geregeld en er is hulp van een hostess, indien nodig.
Sunweb is redelijk goedkoop.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:15

Rhodos is erg leuk ja! Rhodos-Stad is ook echt geweldig. Echt heerlijk verdwalen daar <3

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:19

Ik zou een lastminute boeken via corendon all inclusive :D Als je geluk heb ben je dan rond de 300/400 pp kwijt en misschien nog goedkoper.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:33

Als ik jou was zou ik een fly drive doen incl hotelovernachtingen. Dus een pakket.
Dan heb je vlucht, huurauto en slaapplekken. Ik vind het altijd fijn om een auto tot mijn beschikking te hebben. Dan zit je niet vast aan een stad of ov en kan je makkelijk de natuur in en stadjes bezoeken.

Je kan dit ook allemaal zelf regelen, maar dat is je eigen keus en moet je maar net willen regelen.

Waar heen, tja veel keuzes... zelf vind ik
Kroatië heerlijk, maar Italië, Spanje en Portugal zijn ook leuk.
Gewoon plaatjes gaan kijken :)