Sardinië of Sicilië?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EedihcrO

Sardinië of Sicilië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 21:54

Met het risico dat ik straks nog meer heb om uit te kiezen en het echt helemaal niet meer weet...

Wij willen eind mei/juni op vakantie. 2 weken lang en met wat zongarantie >20 C. Je weet het nooi zeker, maar op sommige plekken is de kans nou eenmaal groter dan op andere.

Nu is mijn oog gevallen op Sicilië of Sardinië. Wat raden jullie aan en wat zijn de mooie plekjes om naar toe te gaan?

Andere tips zijn ook welkom, maar we willen niet te ver vliegen ivm een kleine meid die we voor de eerste keer meenemen. Budget is nog redelijk flexibel, liefst onder de 1000,- inclusief vlucht, slaapplek en autohuur.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:19

Sardinië is voor mij onbekend. Wel twee keer op Sicilie geweest, een eiland met contrasten van mooie natuur, locaties en fijne overnachtingsadressen, maar ook verpauperde gebieden en minder prettige plekken.

In dit topic vind je de meer bekendere plekken die zeker de moeite waard zijn;

[BEU] Sicilie. Tips/ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:24

Ik heb ook lang getwijfeld aan Sardinie of Sicilie, maar uiteindelijk toch terug gegaan naar Corfu. Daar heb je in de lente meer zongarantie, in Italie kan t nog net iets wisselvalliger zijn.
Wij zijn naar Paleokastritsa geweest, een plek die niet superdruk is, maar net alles te bieden heeft wat je nodig hebt. Wij zaten in Valley complex, een heerlijk rustig en kleinschalig app complex, met zwembad. En vliegreis + auto regelen we altijd via ryanair. Nooit problemen gehad :)

Edit: wij zijn dus inmiddels 2 keer naar Corfu geweest omdat we verliefd zijn geworden op het eiland <3

Suusie22

Re: Sardinië of Sicilië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:28

Sardinie afgelopen mei geweest. Op de bijzondere stranden na is er weinig te beleven op t eiland (eigen beleving) we hadden auto gehuurd en t hele eiland gezien tijdens de vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:32

Suusie22 schreef:
Sardinie afgelopen mei geweest. Op de bijzondere stranden na is er weinig te beleven op t eiland (eigen beleving) we hadden auto gehuurd en t hele eiland gezien tijdens de vakantie.

Ja dat heb ik dus ook mee gekregen, vandaar dus niet gekozen voor Sardinie.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:33

Joolien schreef:
Suusie22 schreef:

Ja dat heb ik dus ook mee gekregen, vandaar dus niet gekozen voor Sardinie.

Heeeeeel verstandig :')

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 22:39

Joolien schreef:
Ik heb ook lang getwijfeld aan Sardinie of Sicilie, maar uiteindelijk toch terug gegaan naar Corfu. Daar heb je in de lente meer zongarantie, in Italie kan t nog net iets wisselvalliger zijn.
Wij zijn naar Paleokastritsa geweest, een plek die niet superdruk is, maar net alles te bieden heeft wat je nodig hebt. Wij zaten in Valley complex, een heerlijk rustig en kleinschalig app complex, met zwembad. En vliegreis + auto regelen we altijd via ryanair. Nooit problemen gehad :)

Edit: wij zijn dus inmiddels 2 keer naar Corfu geweest omdat we verliefd zijn geworden op het eiland <3

Klinkt ook goed. En ben je vanaf daar makkelijk bij bezienswaardigheden? Het hoeft allemaal niet super toeristisch, maar het hoeft ook niet heel stil te zijn. We zijn in elk geval niet op zoek naar discotheken etc.
Prijzen vallen me ook mee en zwembad ziet er mooi uit. Kun je daar ook lekker eten? Want elke avond weg zal er helaas niet meer in zitten.
En wat doet het weer? Mei ook goed of toch liever juni? En wat zijn nog meer mooie plekken en strandjes?

Het topic over Sicilië had ik gezien ja. Was alleen ook benieuwd naar Sardinië. Nog maar eens een nachtje over slapen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:47

Hier op Sicilië en corfu geweest.
Beide heel gaaf. Corfu qua natuur en Sicilië voornamelijk voor het voedsel (echte Italiaanse liefhebber hier)

Ik weet niet of ik zou kunnen kiezen. Maar koos ik voor de zon en strandjes wordt dat zeker Sicilië..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:47

Misschien heb jij me dat toen wel gezegd toen ik mn eigen topic over vakantie had geopend _O-

TS hoe oud is je dochter trouwens? Vrienden van ons waren dit jaar ook op Corfu en die hadden hun 2-jarige dochter mee en die hebben zich goed vermaakt!

Paleo is en klein langgerekt straatje langs de kust en overal zijn restaurants te vinden, op loopafstand of een paar min rijden als je wat wilt afwisselen :) Strand is vanaf Valley complex 10 min lopen of 3 min rijden :)
Rondrijden is al vermakelijk. Je hebt verder de ezelopvang(vlakbij paleo), een grote berg, de hoofdstad en alles is max 30 min rijden omdat t niet zo groot is.
Op strand ook vermaak genoeg in de zin van watersporten, maar ons favo is een bootje huren en lekker zelfstandig op zee rond dobberen en afgelegen strandjes te bekijken.

uitzicht vanaf strand. Ook geen overbodige luxe, strandbedden en parasol :D (tegen betaling)
Afbeelding

Ben even foto's aan t door kijken, ik wil terug <3
Afbeelding

Afbeelding

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 06:28

Jolandaa_ schreef:
Hier op Sicilië en corfu geweest.
Beide heel gaaf. Corfu qua natuur en Sicilië voornamelijk voor het voedsel (echte Italiaanse liefhebber hier)

Ik weet niet of ik zou kunnen kiezen. Maar koos ik voor de zon en strandjes wordt dat zeker Sicilië..

Dat eten zou ook onze voornaamste beweegreden zijn om toch voor Sicilië te kiezen ja. We gaan beiden altijd erg graag naar Italië, vanwege de cultuur, natuur, maar zeker ook het eten. Wat zijn mooie plekken om naar toe te gaan? Heb je tips? Want dat eiland is behoorlijk groot.

@Joolien, mooie foto’s! {:} Dan krijg ik helemaal zin om naar de zon te gaan. E is tegen die tijd bijna 1 jaar oud. Dus net iets kleiner. Watersporten zullen we sowieso niet doen, maar een bootje huren zou wel een optie zijn. We zouden echt gaan om te relaxen en dan af en toe een mooie wandeling of stadje bekijken of zo.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 07:09

Tja, wij zijn de eerste week van juni op Corfu geweest en we hebben 4 dagen regen gehad. Daar word je niet echt blij van op een zonvakantie. En bedenk wel: Corfu is niet voor niets zo groen ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:03

Ik ben twee keer naar Sicilië geweest. 1x in het hoogseizoen met vrienden met een dochter van 1 jaar destijds en vorig jaar in juni met mijn vriend. Beide keren in Cefalu. De eerste keer in een gehuurd huisje en de tweede keer in een hotel.

Ik raad aan om wat eten betreft geen all inclusive te boeken. Hotel ontbijtjes stellen niet veel voor en de Italiaanse keuken (en supermarkt) heeft zoveel meer te bieden dan de hotelmaaltijden! Afhankelijk van wat je wil zou ik goed kijken naar waar je op Sicilie wilt zijn. Het eiland is geloof ik ongeveer zo groot als Nederland en een tripje naar de andere kant doe je niet effe, zeker niet met een kleine. De snelwegen zijn wel erg goed berijdbaar en netjes aangelegd. Als je een beetje leuk kan sturen, pak dan zeker ook de bergen eens mee. De etna en toeristische trekpleisters als Taormina zitten in het oosten. In Cefalu zaten we dan redelijk "centraal" en het heeft een mooi oud centrum met veel restaurantjes en een mooi strand, maar als ik er nog een keer naar toe zou gaan koos ik zeker voor Taormina. Erg mooi!

Sicilie is verder erg betaalbaar vind ik en het eten is geweldig! Hou er wel rekening mee dat die +20 graden in juni wel snor zit, wij hebben vorig jaar 8 dagen 35 tot 40 graden gehad. Om kapot te gaan. Er waren ook de nodige bosbrandjes toen (zijn we alleen niet door gehinderd).

Het loont de moeite om een auto van tevoren te huren via internet. Een huurauto vind ik ook wel een must op Sicilie. Van tevoren boeken scheelt je al snel honderden euro's.

Het enige ENORME minpunt aan Sicilie: die @$#£¥! siësta die je plannen soms flink kan dwarsbomen...

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 15:30

Goeie tips snadrem, dank je. Wij twijfelen ook wat tussen het noorden en het oosten. Palermo schijnt leuk te zijn, maar rondom de Etna is het natuurlijk ook mooi. Of we zouden 2 huizen/appartementen moeten huren en dan 2 verschillende plekken doen. De keuze is reuze!

En die temperatuur, dat is gewoon afwachten. 2 jaar terug op gran canaria hadden we het gewoon koud. En Kroatië zijn we ook al eens uit gevlucht vanwege de regen. Hopelijk dit jaar meer geluk wat dat betreft. En als het zo heel warm is, alleen maar meer reden om lekker rustig aan te doen.

Tijdens de siësta zal E misschien ook nog wel slapen. Geen idee. Maar dat zien we dan allemaal wel weer.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:38

Ik ben ook op Sicilie geweest. Wij waren er in april en hadden toen elke dag tussen de 26/28 graden. Dus dat was super! Ik vond Taormina en Siracusa heel leuk. En de Etna en de Alcantara kloof waren ook prachtig! Palermo vond ik helemaal niks aan. Viezige, niet bijzondere stad om te zien met een hoop bedelaars en straatverkopers die je constant lastig vallen. Dus ik zou meer aan de oostkant gaan zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:54

Een paar jaar geleden hebben we een rondreis gedaan op Sicilië, met als uitvalsbasis Catania :) Catania zelf vond ik ook een heel leuk stadje, verrassend en compact.
Wat ik zo leuk vond daar was de cultuur die echt overal aanwezig was. Als je eens off the beaten path wil, ga dan ook eens naar Enna, dat was echt leuk.
En heerlijk eten natuurlijk.
Mijn zusje heeft het jaren geleden trouwens wel erg naar haar zin gehad op Sardinie. Lekker wandelen, natuur.... maar stranden hoef je daar geloof ik idd niet te zoeken :n

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:01

Snadrem schreef:
Het enige ENORME minpunt aan Sicilie: die @$#£¥! siësta die je plannen soms flink kan dwarsbomen...

Als dat zo storend is adviseer ik je om het zuidelijke deel van de wereld niet te bezoeken. Zuid-Europa, Zuid-Amerika, delen van Afrika en Azië: overal houden ze siësta. ;)

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 16:04

Palmera schreef:
Snadrem schreef:

Als dat zo storend is adviseer ik je om het zuidelijke deel van de wereld niet te bezoeken. Zuid-Europa, Zuid-Amerika, delen van Afrika en Azië: overal houden ze siësta. ;)

Als het echt heel warm is, kan dat nog lekker zijn ook :o . En wat ik al zei, met een kleine meid moeten we toch al rekening houden met slaapjes.

Ik zal eens zoeken wat er aan de oostkust te vinden is. Stranden zijn daar iets minder, maar als je een app met zwembad hebt, dan vinden we dat nog niet het belangrijkste.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:39

Palermo vond ik ook erg tegenvallen. Druk. Prima om een keer doorheen te rijden (als je durft met dat verkeer daar :') ), maar dat was het dan ook wel.

@Palmera, ik ben al vaker naar het zuiden geweest ;) maar om de een of andere reden stoorde me het op Sicilië enorm. Zelfs de supermarkt ging daar dicht.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:42

Sardinië zonder twijfel!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:55

Sicilie en dan naar Noto, Syracuse en Taormina!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:11

Alpha89 schreef:
Sardinië zonder twijfel!

Kun je ook uitleggen waarom? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Vriendin van me zei juist wel naar Palermo gaan, die vond het prachtig. Maar das het risico als je het aan meerdere mensen vraagt natuurlijk.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:18

Ik ben op Sardinië geweest en kan zeggen dat er wel degelijk mooie en leuke stranden te vinden zijn !
Wij zaten in Alghero in een airb&b en hebben ons er prima vermaakt.
Wij hebben een scooter gehuurd en zijn daarmee een dag op pad geweest maar met de auto is ook goed te doen.
Het weer was heerlijk (september) <3

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:09

Wendy schreef:
Een paar jaar geleden hebben we een rondreis gedaan op Sicilië, met als uitvalsbasis Catania :) Catania zelf vond ik ook een heel leuk stadje, verrassend en compact.
Wat ik zo leuk vond daar was de cultuur die echt overal aanwezig was. Als je eens off the beaten path wil, ga dan ook eens naar Enna, dat was echt leuk.
En heerlijk eten natuurlijk.
Mijn zusje heeft het jaren geleden trouwens wel erg naar haar zin gehad op Sardinie. Lekker wandelen, natuur.... maar stranden hoef je daar geloof ik idd niet te zoeken :n

Ik denk dat je in de war bent, want de stranden op Sardinië zijn juist wereldberoemd. Je waant je zo in de Caraïben, zo mooi zijn die stranden.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 10:56

Allemaal bedankt voor het meedenken :) . We hebben gekeken naar omgeving, eten, gemak met kind en kosten en zijn zo toch op Sicilië uitgekomen. We gaan richting de oostkant (in de buurt van Taormina) en hebben een wijnboerderij gevonden die (op papier) aan onze wensen voldoet. Een dag in de week hebben ze een groot Siciliaans buffet en je kunt dan zelfs meehelpen in de keuken als je dat wilt. En wijn en limoncello proeven :9 en we kunnen van daaruit ook makkelijk naar het strand en bezienswaardigheden. Nu gaat het lange wachten beginnen. Dat is het allermoeilijkste van deze vakantie :+

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:02

Oew dat klinkt heel goed!!