Lapland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

february

Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 07:41

Mijn oma van 82 heeft een grote droom: nog één keer een reis maken naar de sneeuw. Zoals ze het zelf omschrijft: heel veel sneeuw, een schattig huisje op een berg en een knapperend haardvuurtje. En sinds ze de tablet ontdekt heeft, weet ze hoe ze een beetje moet zoeken en heeft ze erbij bedacht dat een sledetocht wil en ook nog wel achterop een sneeuwscooter.

Al ruim 30 jaar weduwe, geen mensen in haar omgeving die dit willen en absoluut geen type voor een groepsreis. "Dan zit ik daar met nog 20 van die ouwe zeikerds zoals ik :D ". Omdat ik de grote globetrotter in de familie ben en we een bijzondere band hebben, heeft ze mij gevraagd of ik mee wil.

Zodoende ben ik dus de zoektocht gestart. Uiteraard is de makkelijkste optie gewoon een pakketreis boeken, maar aangezien we aangewezen zijn op een specifieke periode (tussen 27 december en 7 januari) zijn de prijzen echt absurd hoog. Bovendien komen we dan in een gewoon appartementje in (de buurt van) het centrum en oma wil nu juist dat hutje-op-de-berg-gevoel. Ik heb haar dat ideaalplaatje al uit haar hoofd gepraat, maar een vrijstaand huisje van een particulier moet te vinden zijn.

Dus, lekker zelf tickets, accommodatie en huurauto boeken en ter plekke excursies organiseren. Dat is op zich allemaal zo uitgezocht, maar juist voor het kiezen van een goede bestemming kan ik wel wat tips gebruiken. Nu heb ik al wat rondgekeken voor Fins Lapland (vliegen op Kuusomo of Oulu), maar persoonlijke tips en ervaringen zijn natuurlijk altijd handig! De wensenlijst nog even samengevat:
- sneeuw
- mogelijkheid tot rendieren zien/bezoeken, sledehondentocht, sneeuwscooteren
- eenvoudig en enigszins betaalbaar aan te vliegen vanuit NL (max. 1 overstap)
- accommodatie in de natuur maar enigszins in de buurt van een dorp/stadje

Brand los! *\o/*

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:58

Ik heb ook even snel gekeken (want ik vind Lapland denk ik ook gewéldig!), maar wat je zegt.. Wat je prijzen :wow:

Denk wel dat je er rekening mee moet houden, dat mogelijk sommige wegen onbegaanbaar zijn door de sneeuw met een auto en dat je misschien niet eens zelf moet willen rijden vanwege het slip- en glijgevaar.

Wel een tof idee zeg!
Ik volg even en zal ook in de pauze eens wat gaan onderzoeken.

Edit;
Nog niet echt super goed naar gekeken, maar:
https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/fi ... reis-kaart

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:20

maessie

Re: Lapland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:55

Als je vliegt op Oulu moet je voor het echte Lapland nog wel een stukje omhoog ;) wel is daar rond die tijd vast ook sneeuw.
Jullie lijstje is zo ongeveer wat wij daar ook nog eens willen gaan doen, daar heb ik helaas geen tips voor.. (ik hoor ze dus wel graag als je wat hebt gevonden!)

Als jullie in de buurt zijn en de tijd hebben, zou ik ook zeker in Rovaniemie de berg van de Santa gaan bekijken. Wel erg commercieel, maar oa het ijssculpturen gedeelte vond ik erg mooi! Ook RanuaZoo vond ik erg leuk. Qua grootte zeker geen Wildlands, maar wel groot zat en heel natuurlijk aangelegd. Bij Oulu zelf zit een drafbaan, is misschien ook leuk, alleen geen idee of er in de winter word gekoerst.. Ik ben er alleen nog maar in de zomer geweest...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:04

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:05

Geen ervaring en geen tips, maar wilde je even laten weten wat een geweldig toffe oma jij hebt!
Dat wordt een reis om nooit te vergeten!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:37

Ik zou naar Rovaniemi vliegen. Kan met tussenstop in Helsinki, maar je kan ook de (nacht)trein pakken vanuit Helsinki.

santa-clause village is erg leuk om te zien, maar wel heel commercieel.
Zelf ben ik naar Pyhä geweest.

Is Lapland trouwens een voorwaarde? Want in de winter sneeuwt het vrijwel overal (en dan ook echt flink, je kan op 1u van Helsinki gewoon skiën). En op zich is stedelijk ook wel leuk.
Heel lapland is plat gebombardeerd in WO2, dus oude steden zie je daar niet. Aan de kust vaak wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:40

LoveBodin schreef:
Is Lapland trouwens een voorwaarde? Want in de winter sneeuwt het vrijwel overal (en dan ook echt flink, je kan op 1u van Helsinki gewoon skiën). En op zich is stedelijk ook wel leuk.
Heel lapland is plat gebombardeerd in WO2, dus oude steden zie je daar niet. Aan de kust vaak wel.

Het gebied Lapland zelf vind ik mooier om eerlijk te zijn (Jyvaskyla en Tampere zijn bijvoorbeeld leuk om even te zien, maar niet heel bijzonder)

Ik zou, bij nader inzien, neigen naar Inari. Een perfecte uitvalbasis :)
https://www.airbnb.nl/s/Inari--Finland/ ... g=HO6fPvPl

Overigens even een tip in geval van noodgevallen. In Rovaniemi vind je het meest dichtbijzijnde ziekenhuis. Dat is op de poolcirkel zelf. Een dokter is wel in de dorpen te vinden, maar met zeer beperkte mogelijkheden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:48

Wauw ik snap je oma zo goed! Dat lijkt mij nou ook geweldig. Aan mij heb je dus niks maar ontzettend gaaf dat jullie dit samen gaan doen!

Ik vind de tip van Winged wel een goede. Zeker ook omdat ze op leeftijd is. Wel fijn om ergens te zitten waar eventuele zorg mogelijk is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:21

Gaaf dat je oma dit wil gaan doen zeg!

Ik ga zelf eind december ook naar Lapland en ga via Scandinavian Wintersports.
Een georganiseerde reis, maar wel met je eigen "hutje in de sneeuw"

Maar inderdaad wat je al zegt, goedkoop is het zeker niet :n

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:24

Askja heeft fantastische reizen die echt heel erg goed bevallen zijn hier. Ja, aan de prijs, maar veilig, inclusief eten en hulp in geval van nood (je oma zal maar vallen en dan sta je daar midden in de sneeuw).

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:07

Wij hebben via tui een reis naar Lapland geweest. Wij vlogen op het vlogen op het vliegveld in de buurt van Saariselka. Wij zijn met de sneeuwscooter weggeweest, husky tocht, het Noorderlicht gespot, mooie wandelingen gemaakt ed ed. Was op dat moment -20gr. Super veel sneeuw en super gaaf en gezellig.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:41

wat gaaf! Ik zou willen dat mijn oma op die leeftijd nog zo actief was geweest!.

Ik zou zoals hierboven ook al wordt aangegeven toch nog hoger te gaan i,v.m sneeuwzekerheid.
Richting Rovaniemi of Ivalo.
Wij zijn 3 jaar geleden via Voigt travel gegaan, zaten in een Bungalow met zijn 2 voor 6 personen met sauna en openhaard, er kon boven en beneden geslapen worden, hebben ook alle excursies gedaan ( husky, sneeuwscooter, sneeuwschoenwandelen ) en hebben toen ook het noorderlicht gezien ( bij -30 op een ijskoudmeer ) .
Dit was een pakket reis en het enige wat wij zelf nog hebben bijgeboekt was de noorderlicht excursie.
Askja is overigens ook een goede optie.
Kost wat meer maar dan voorkom je ook misschien wel teleurstellingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:27

Mijn schoonbroer heeft dit een jaar geleden gedaan. Ze hadden een hutje op de berg :D Geschikt voor 6, en ze waren met 4. Ook al die activiteiten gedaan: slee; rendieren gespot 's morgens, scooter. Reken voor zo'n reis voor 6 dagen maar gewoon het budget wat je normaal voor een reis van 2 à 3 weken uitgeeft, en dan moet je nog goede kledij hebben of kopen.

Ik kan wel even navragen waar ze precies zaten, het was Fins Lapland alleszins.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:00

Wij vlogen ook op Ivalo, wij hadden gewoon skiekleding en thermokleding mee genomen. Gingen we op excursie dan kregen we van hun extra warme kleding.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:38

Ik heb net een reis geboekt naar lapland *\o/*

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:50

Mijn man en ik zijn op huwelijksreis geweest naar Fins Lapland: Iso Syöte. Wat was dat geweldig!! Echt zo enorm genoten. Wat wij hebben gedaan:

- sledehondentocht
- sneeuwscooteren overdag en 's avonds (toen op zoek naar het noorderlicht)
- geslapen in een iglo (kan ik je oma niet aanraden, is behoorlijk koud)
- geskied
- sneeuwschoenwandeling
- rendieren bekeken en ritje met een slee gemaakt achter een rendier

We sliepen in een lodge (met sauna) op het terrein van een hotel bovenop een heuvel. Bergen zijn er niet, Lapland is bijna net zo plat als Nederland. In het hotel zelf konden we eten (rendier is dikke tip, wat is dat lekker!), zwemmen, drinken enz. Er was ook een mogelijkheid om te koken in het huisje.

We hebben dit geboekt via Askja. Ik had ze gebeld en uitgelegd wat we wilden doen en hoe lang en aan de hand daarvan hebben ze onze reis gepland en alles geregeld. Was ideaal!

We vlogen van Amsterdam naar Helsinki, daar een overstap naar Oulu. In Oulu stond een taxi klaar die ons meenam naar het hotel. We hadden onze skikleding mee en kregen van het hotel nog een extra pak voor over deze kleren. Dat was geen overbodige luxe, want het was regelmatig -30. We waren er eind januari.
Laatst bijgewerkt door Pytje op 24-08-17 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:17

@Pytje:
Lapland is verre van plat en kent hoge bergen en vele bergachtige gebieden. Lapland is een stuk groter dan het stukje Finland wat iedereen kent.

In Oulu ben je gewoon sneeuwzeker in die tijd hoor, daarvoor hoef je echt niet naar (imo overdreven toeristisch) Rovaniemi. Oulu zelf is imo weinig aan. Dan zou ik meer naar het oosten gaan of juist naar Zweden (Kiruna of Gällivare) of Noorwegen (Tromsø).

Wel een rotperiode, daglicht gaan jullie nauwelijks zien en het is in die periode behoorlijk koud (-40 is niet bijzonder begin januari)
Maart geen optie?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:30

Ik bedoelde de regio waar wij zaten waar het zo plat was. Was wat kort door de bocht opgeschreven.

february

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 21:34

Inmiddels is de reis geboekt *\o/*
Georganiseerd bleek óf onbetaalbaar of niet passend bij oma's wensen.
Bij het reisbureau hadden ze nog maar weinig beschikbaar in de voorjaarsvakantie en de prijzen waren bizar, studiootje voor €1200 p.p. en dan nog geen excursies oid.

Dus toch zelf tickets geboekt, een huurauto en hebben nu een geweldig huisje op 30km van Rovaniemie, aan een rivier en hoewel 100m. van de doorgaande weg, toch een in-the-middle-of-nowhere-gevoel <3

Excursies boeken we online, dat zal samen iig de huskytocht worden en verder bekijken we het ter plekke wat ik eventueel wil doen zonder oma. Ze is in de wolken met het vooruitzicht (en ik uiteraard ook!)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:44

Ik word zo blij van dit topic! Wil je ons wel een update geven als jullie daar geweest zijn? :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:49

february schreef:
Inmiddels is de reis geboekt *\o/*
Georganiseerd bleek óf onbetaalbaar of niet passend bij oma's wensen.
Bij het reisbureau hadden ze nog maar weinig beschikbaar in de voorjaarsvakantie en de prijzen waren bizar, studiootje voor €1200 p.p. en dan nog geen excursies oid.

Dus toch zelf tickets geboekt, een huurauto en hebben nu een geweldig huisje op 30km van Rovaniemie, aan een rivier en hoewel 100m. van de doorgaande weg, toch een in-the-middle-of-nowhere-gevoel <3

Excursies boeken we online, dat zal samen iig de huskytocht worden en verder bekijken we het ter plekke wat ik eventueel wil doen zonder oma. Ze is in de wolken met het vooruitzicht (en ik uiteraard ook!)

Wij Gaan ook in de voorjaarsvakantie *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:42

Wat leuk! En verstandig om wel in de buurt van Rovaniemie te blijven. Heel veel plezier!
(Oh tipje: Sla even Vaseline in ;) )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:10

Winged schreef:
Wat leuk! En verstandig om wel in de buurt van Rovaniemie te blijven. Heel veel plezier!
(Oh tipje: Sla even Vaseline in ;) )

Gebroken lippen :(:) herkenbaar toen ik op de lofoten woonde

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:11

Niet alleen lippen... Sowieso verstandig om een laagje vet op te smeren... :)