Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Annulering door reisorganisator
Als de reisorganisator de vakantie annuleert, heb je in de meeste gevallen recht op teruggave van de betaalde reissom. Bijvoorbeeld als er niet voldoende deelnemers zijn voor de reis. De reisorganisator kan de vakantie ook annuleren wegens zogenoemde gewichtige omstandigheden. Deze omstandigheden moeten dan wel direct aan de reiziger worden gemeld en de organisator moet dan een gelijkwaardig alternatief bieden. Als reiziger mag je dit alternatief weigeren en de reisovereenkomst ontbinden. Je kunt dan een schadevergoeding vorderen bij de reisorganisator, tenzij deze een beroep kan doen op overmacht.
Mag de reisorganisator een reisovereenkomst annuleren?
Een reisorganisator mag een reisovereenkomst annuleren, op voorwaarde dat hij u een reis van dezelfde of betere kwaliteit aanbiedt. U bent niet verplicht dat aanbod te accepteren. Accepteert u het aanbod niet? Dan moet de reisorganisator u de reissom terugbetalen. Annuleert de organisator de reisovereenkomst tijdens uw reis? Dan moet hij u een deel van de reissom terugbetalen, naar rato van het aantal dagen dat uw reis is verkort.
Naast het terugbetalen van de reissom, is de reisorganisator verplicht u de schade te vergoeden, die u lijdt doordat de reis niet doorgaat. Daarbij gaat het met name om materiële schade, zoals specifiek voor deze reis gemaakte kosten (visa, inentingen). Dit hoeft hij niet te doen als hij de reisovereenkomst annuleert omdat er te weinig deelnemers zijn of omdat er sprake is van overmacht. Daarvan is bijvoorbeeld sprake, als er een natuurramp heeft plaatsgevonden of de situatie in het betreffende land onveilig is.
Citaat:De reisorganisatie wijzigt de reisovereenkomst
De reisorganisatie mag alleen in sommige gevallen de reisovereenkomst wijzigen. Bijvoorbeeld: de plaats van vertrek wordt gewijzigd. Of u krijgt een voorstel om in een ander hotel te verblijven. Wat uw rechten zijn hangt af van de vraag of het om een ingrijpende of om een kleine wijziging gaat. Het is niet altijd duidelijk of er sprake is van een ingrijpende of kleine wijziging. Uiteindelijk is het aan een Geschillencommissie of rechter om hierover een uitspraak te doen. Hieronder vertellen wij u wat uw rechten zijn bij een ingrijpende wijziging en een kleine wijziging van uw reis.
De reisorganisatie wil een ingrijpende wijziging doorvoeren. Wat zijn mijn rechten?
Is er sprake van een ingrijpende wijziging? Wordt er bijvoorbeeld een totaal ander hotel aangeboden? Of vertrekt u één of twee dagen later? Dan bent u niet verplicht om hiermee akkoord te gaan. U kunt dit weigeren. En dan mag de reisorganisatie beslissen om de wijziging niet door te voeren. De reis wordt dan uitgevoerd volgens de afspraken die u en de reisorganisatie hierover hebben gemaakt.
Maar de reisorganisatie kan ook beslissen de reis op te zeggen. Zegt de reisorganisatie de reis op? Dan hebt u recht op uw geld terug en op schadevergoeding. De schadevergoeding kan bestaan uit de kosten die u werkelijk hebt gemaakt. Daarnaast kunt u een extra vergoeding krijgen voor misgelopen reisgenot. De extra vergoeding is maximaal één keer het totale bedrag dat u hebt betaald voor de pakketreis.
sunnysoes schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Nee ze zijn niet aangesloten bij ANVR/SGR voor zover ik vind.
Het hotel is een 2* hotel en kostte zo'n €120 per nacht, dus niet echt een prijs (imo) dat je denkt dat kan niet waar zijn.
sunnysoes schreef:Ik ben de website van Amoma ook nog nagegaan.
Er staat zelfs dat zij zonder opgaaf van reden uitzonderlijk ook bevestigde boekingen kunnen annuleren. Echter vraag ik mij dan af in hoeverre hier het consumentenrecht wordt beschermd? Daar heb ik helaas geen verstand van..
Destination schreef:sunnysoes schreef:Ik ben de website van Amoma ook nog nagegaan.
Er staat zelfs dat zij zonder opgaaf van reden uitzonderlijk ook bevestigde boekingen kunnen annuleren. Echter vraag ik mij dan af in hoeverre hier het consumentenrecht wordt beschermd? Daar heb ik helaas geen verstand van..
Stond dit in de voorwaarden en ben je hiermee akkoord gegaan?
anjali schreef:sunnysoes schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Nee ze zijn niet aangesloten bij ANVR/SGR voor zover ik vind.
Het hotel is een 2* hotel en kostte zo'n €120 per nacht, dus niet echt een prijs (imo) dat je denkt dat kan niet waar zijn.
Boek nooit iets wat niet bij ANVR of minstens SGR is aangesloten! Want dit wat zij doen is natuurlijk niet in orde maar bij zo'n vage organisatie moet je maar zien je recht te krijgen. Heel goed dat je het hier openbaar hebt gemaakt,zodat anderen gewaarschuwd zijn voor deze oplichters want dat zijn het volgens mij.
prugelpiet schreef:Heb je alweer opnieuw contact opgenomen met het hotel zelf? Aangezien hun je verblijf ook al hebben bevestigd, vind ik het wel heel vreemd dat je nu via AMOMA hoort dat het niet door kan gaan.
Babeth schreef:Je kunt hier niet zoveel mee, zij kunnen er niks aan doen als het hotel annuleert. Ze zijn je wel verplicht de kosten terug te geven die jij aan hun hebt gemaakt. De kosten van het vliegticket dus niet, die heb je zelf gemaakt.
Kies een ander leuk hotel uit via booking of expedia en ga er alsnog heen. Het komt wel een voor dat dit gebeurt.
sunnysoes schreef:Een tip aan eenieder: laat je niet zomaar uit het veld slaan en accepteer het zeker niet direct, zoals sommigen wel suggereerden hierboven.