Help! Red mijn vakantie: kan hotel zomaar worden gecanceld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunnysoes

Help! Red mijn vakantie: kan hotel zomaar worden gecanceld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 14:57

Beste Bokkers,

Ik vroeg me af of er iemand van deze situatie wellicht verstand heeft...

Ik heb een 3tal weken geleden een goede deal gevonden voor een vakantie naar Ibiza deze zomer.
We hebben het verblijf geboekt bij Amoma.com. Een week later, voordat we de vlucht gingen boeken,
hebben we bij het hotel gevraagd om een bevestiging van onze boeking. Om zeker te weten dat deze goed is doorgekomen!
(Bijkomstige informatie is dat wij prijstechnische een goede deal hadden terwijl ze de kamer, gezien de vraag, voor vele honderden euro's meer kunnen verhuren..)
Het hotel heeft ons diezelfde dag een bevestiging + boekingsnummer per mail teruggestuurd én ook Amoma.com heeft onze boeking bevestigd...

Vandaag (+- 3 weken na bovenstaande) krijg ik telefoon van Amoma.com dat ze ons verblijf moeten annuleren namens het hotel. Het hotel heeft geen plek voor ons.
Ik heb gezegd daar niet mee akkoord te gaan (in hoeverre ik er niet mee akkoord kán gaan??) en wil dat ze ervoor zorgen dat we er wel kunnen blijven, óf dat ze ons minstens ook de vluchtkosten moeten vergoeden, óf ze moeten zorgen voor een gelijkwaardige accomodatie (of beter, tegen uiteraard dezelfde prijs).

Nu ging ze met hetgeen ik zei terug in overleg met o.a. het hotel, en zouden ze later terug contact met mij opnemen voor een (nieuw?) voorstel.

Nu de vraag: wat kan ik hiermee? In hoeverre sta ik in mijn recht, en/of in hoeverre heeft Amoma.com het recht (ná bevestiging van het verblijf van zowel de kant van Amoma, als het hotel) dit zomaar te annuleren en mij met o.a. verloren vluchtkosten op te zadelen?

Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft en lees graag uw reactie tegemoet.
Bedankt voor te lezen!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:04

Ik heb hier niet echt verstand van maar ik vind dit wel heel vreemd. Als je een bevestiging hebt gekregen lijkt het me niet dat het hotel je reservering zomaar kan annuleren. Het enige wat ik op internet hierover kan vinden is dat het mogelijk een schending van het contract is, maar verder zijn er geen wetten over.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:07

verkoopbaarheid, voor zover wettelijk toegestaan.
d) – De leveranciers van AMOMA.com zijn onafhankelijke contractanten en geen agenten of werknemers van AMOMA.com. AMOMA.com is niet verantwoordelijk voor handelingen, fouten, omissies, uitspraken, garanties, schendingen of nalatigheid van een leverancier of voor welke schade dan ook, persoonlijk letsel, overlijden, schade aan eigendommen, of andere schade of onkosten die voortvloeien uit om het even welke handeling of omissie van een leverancier.
e) – AMOMA.com en haar leveranciers zijn niet aansprakelijk en geven geen vergoeding in het geval van vertraging, annulering, overboeking, staking, overmacht (zie artikel 11 a hieronder) of andere oorzaken buiten hun directe verantwoordelijkheid.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Dit heb ik van hun website.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:07

Citaat:
Annulering door reisorganisator
Als de reisorganisator de vakantie annuleert, heb je in de meeste gevallen recht op teruggave van de betaalde reissom. Bijvoorbeeld als er niet voldoende deelnemers zijn voor de reis. De reisorganisator kan de vakantie ook annuleren wegens zogenoemde gewichtige omstandigheden. Deze omstandigheden moeten dan wel direct aan de reiziger worden gemeld en de organisator moet dan een gelijkwaardig alternatief bieden. Als reiziger mag je dit alternatief weigeren en de reisovereenkomst ontbinden. Je kunt dan een schadevergoeding vorderen bij de reisorganisator, tenzij deze een beroep kan doen op overmacht.

Mag de reisorganisator een reisovereenkomst annuleren?
Een reisorganisator mag een reisovereenkomst annuleren, op voorwaarde dat hij u een reis van dezelfde of betere kwaliteit aanbiedt. U bent niet verplicht dat aanbod te accepteren. Accepteert u het aanbod niet? Dan moet de reisorganisator u de reissom terugbetalen. Annuleert de organisator de reisovereenkomst tijdens uw reis? Dan moet hij u een deel van de reissom terugbetalen, naar rato van het aantal dagen dat uw reis is verkort.

Naast het terugbetalen van de reissom, is de reisorganisator verplicht u de schade te vergoeden, die u lijdt doordat de reis niet doorgaat. Daarbij gaat het met name om materiële schade, zoals specifiek voor deze reis gemaakte kosten (visa, inentingen). Dit hoeft hij niet te doen als hij de reisovereenkomst annuleert omdat er te weinig deelnemers zijn of omdat er sprake is van overmacht. Daarvan is bijvoorbeeld sprake, als er een natuurramp heeft plaatsgevonden of de situatie in het betreffende land onveilig is.

Dit is wat ik zo even snel kan vinden. Heb je het hotel als pakketreis geboekt t of excl vliegtickets? Indien excl zal ik niet verwachten dat ze die kunnen vergoeden, immers is dat via een andere organisatie gegaan.

edit: consuwijzer zegt dit:
Citaat:
De reisorganisatie wijzigt de reisovereenkomst
De reisorganisatie mag alleen in sommige gevallen de reisovereenkomst wijzigen. Bijvoorbeeld: de plaats van vertrek wordt gewijzigd. Of u krijgt een voorstel om in een ander hotel te verblijven. Wat uw rechten zijn hangt af van de vraag of het om een ingrijpende of om een kleine wijziging gaat. Het is niet altijd duidelijk of er sprake is van een ingrijpende of kleine wijziging. Uiteindelijk is het aan een Geschillencommissie of rechter om hierover een uitspraak te doen. Hieronder vertellen wij u wat uw rechten zijn bij een ingrijpende wijziging en een kleine wijziging van uw reis.

De reisorganisatie wil een ingrijpende wijziging doorvoeren. Wat zijn mijn rechten?
Is er sprake van een ingrijpende wijziging? Wordt er bijvoorbeeld een totaal ander hotel aangeboden? Of vertrekt u één of twee dagen later? Dan bent u niet verplicht om hiermee akkoord te gaan. U kunt dit weigeren. En dan mag de reisorganisatie beslissen om de wijziging niet door te voeren. De reis wordt dan uitgevoerd volgens de afspraken die u en de reisorganisatie hierover hebben gemaakt.

Maar de reisorganisatie kan ook beslissen de reis op te zeggen. Zegt de reisorganisatie de reis op? Dan hebt u recht op uw geld terug en op schadevergoeding. De schadevergoeding kan bestaan uit de kosten die u werkelijk hebt gemaakt. Daarnaast kunt u een extra vergoeding krijgen voor misgelopen reisgenot. De extra vergoeding is maximaal één keer het totale bedrag dat u hebt betaald voor de pakketreis.

sunnysoes

Re: Help! Red mijn vakantie: kan hotel zomaar worden gecanceld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 15:40

Bedankt voor de reacties.
@Celiien ik heb de reis exclusief vlucht geboekt. Dus enkel verblijf..
De vlucht heb ik nadien los geboekt bij Transavia.

Ik ben de website van Amoma ook nog nagegaan.
Er staat zelfs dat zij zonder opgaaf van reden uitzonderlijk ook bevestigde boekingen kunnen annuleren. Echter vraag ik mij dan af in hoeverre hier het consumentenrecht wordt beschermd? Daar heb ik helaas geen verstand van..

De accommodatie wordt overigens nog steeds aangeboden op hun site, op dezelfde datum als wij deze geboekt hebben. Enige verschil is een paar honderd euro duurder.
Ik heb dit aanbod toch maar opgeslagen, voor het geval wij hier juridisch toch iets mee blijken kúnnen te doen..

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:35

Is deze organisatie aangesloten bij ANVR / SGR? Misschien zou je daar iets mee kunnen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:44

Was de prijs zodanig laag dat je al had kunnen verwachten dat het te laag was? Als in: €40 ipv €400?

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 18:21

Bedankt voor jullie reacties.

Nee ze zijn niet aangesloten bij ANVR/SGR voor zover ik vind.

Het hotel is een 2* hotel en kostte zo'n €120 per nacht, dus niet echt een prijs (imo) dat je denkt dat kan niet waar zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:52

sunnysoes schreef:

Het hotel is een 2* hotel en kostte zo'n €120 per nacht, dus niet echt een prijs (imo) dat je denkt dat kan niet waar zijn.

Boek nooit iets wat niet bij ANVR of minstens SGR is aangesloten! Want dit wat zij doen is natuurlijk niet in orde maar bij zo'n vage organisatie moet je maar zien je recht te krijgen. Heel goed dat je het hier openbaar hebt gemaakt,zodat anderen gewaarschuwd zijn voor deze oplichters want dat zijn het volgens mij.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:54

sunnysoes schreef:
Er staat zelfs dat zij zonder opgaaf van reden uitzonderlijk ook bevestigde boekingen kunnen annuleren. Echter vraag ik mij dan af in hoeverre hier het consumentenrecht wordt beschermd? Daar heb ik helaas geen verstand van..

Stond dit in de voorwaarden en ben je hiermee akkoord gegaan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:05

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:34

Destination schreef:
sunnysoes schreef:

Stond dit in de voorwaarden en ben je hiermee akkoord gegaan?

k) – Wij behouden ons het recht voor om naar eigen goeddunken en om welke (wettelijke) reden dan ook klanten of boekingen te weigeren (of om in uitzonderlijke gevallen bevestigde boekingen te annuleren), zonder opgaaf van redenen voor een dergelijke weigering. Redenen om een klant of boeking te weigeren omvatten maar zijn niet beperkt tot: verzoek van het hotel, schending van de gebruiksvoorwaarden, economische of handelssancties, embargo's, wettelijke beperkingen, (vermoedens van) fraude of diefstal, vermoedens van criminele activiteiten, verdachte boekingen, door de klant verstrekte misleidende of onjuiste informatie, problemen met de creditcard, ongepast gedrag, bedreigingen, beledigingen, weigering om informatie te verstrekken, praktische belemmeringen, communicatieproblemen, voor de hand liggende fouten (zie hieronder), verleden, vermelding op een zwarte lijst van overheden of internationale organisaties (VS, EU, VN enz.). Indien een boeking door AMOMA.com wordt geweigerd of geannuleerd en betaling heeft inmiddels plaatsgevonden, dan ontvangt u het totaal betaalde boekingsbedrag retour. Wij behouden ons ook het recht voor om gebruikers (die op een “zwarte lijst” staan) naar eigen goeddunken permanent of tijdelijk te weren van de website. Een dergelijke gebruiker mag niet proberen om de website te gebruiken onder een andere naam of via enige andere gebruiker. In zeldzame gevallen zullen we een boeking ook moeten annuleren of weigeren als er sprake is van “voor de hand liggende fouten”, ongeacht de herkomst van dergelijke fouten. Voor de duidelijkheid: een voor de hand liggende fout is een fout op de website (bijvoorbeeld een verkeerde prijs) die een redelijk persoon niet als normaal zou beschouwen. Het in rekening gebrachte bedrag zal in dergelijke gevallen zonder kosten worden terugbetaald. AMOMA.com behoudt zich het recht voor om naar eigen goeddunken een boeking om deze reden te annuleren of te weigeren.

Ik denk echter bij nader inzien dat deze voorwaarde niet zozeer betrekking heeft onder welke voorwendselen ze proberen mijn boeking te annuleren. Dat kwam er via het telefoongesprek namelijk op neer (en dus eigenlijk de aap uit de mouw) dat de prijzen gestegen zijn, en ze meer geld voor de kamer kunnen krijgen dan het bedrag waarvoor wij 3 weken geleden hebben geboekt.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:43

anjali schreef:
sunnysoes schreef:

Boek nooit iets wat niet bij ANVR of minstens SGR is aangesloten! Want dit wat zij doen is natuurlijk niet in orde maar bij zo'n vage organisatie moet je maar zien je recht te krijgen. Heel goed dat je het hier openbaar hebt gemaakt,zodat anderen gewaarschuwd zijn voor deze oplichters want dat zijn het volgens mij.

Ik was afgegaan op hun rating bij Trustpilot, die was wel in orde (8+). Uiteraard zaten er ook slechte reviews bij..

Enkel afgaande op mijn eigen ervaring nu zou ik inderdaad eenieder waarschuwen voor AMOMA.com. Ik leg er het bijltje in ieder geval nog niet bij neer en wacht voorlopig af met welk tegenvoorstel ze gaan komen..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:48

Heb je alweer opnieuw contact opgenomen met het hotel zelf? Aangezien hun je verblijf ook al hebben bevestigd, vind ik het wel heel vreemd dat je nu via AMOMA hoort dat het niet door kan gaan.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 19:53

prugelpiet schreef:
Heb je alweer opnieuw contact opgenomen met het hotel zelf? Aangezien hun je verblijf ook al hebben bevestigd, vind ik het wel heel vreemd dat je nu via AMOMA hoort dat het niet door kan gaan.

In principe ben ik 'het contract'/de boeking aangegaan met Amoma.
Dus dient ook het contact via Amoma te verlopen.

Uit een soort van achterdocht heb ik gevraagd of de boeking bij het hotel was doorgekomen. De boeking was ontvangen en bevestigd, dus toen was ik gerust om m'n vlucht te boeken. Immers alles leek geregeld. Achteraf gezien is die argwaan dus niet voor niks gebleken...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 07:58

Amoma is slechts een Amerikaanse tussenpersoon, net als Booking, Expedia, Hotels.com enz enz., geen reisorganisatie.
Je hoort van al deze tussenpersonen regelmatig dat boekingen geannuleerd worden en dat je geen poot hebt om op te staan. Zelf ook meegemaakt met Booking.
Overigens hier wel goede ervaringen met Amoma. Idd prijstechnisch heel interessant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:04

Stel dat ts zelf de eenmaal bevestigde boeking had willen annuleren,had ze dat dan ook zomaar kunnen doen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:19

Dat ligt aan de voorwaarden. Dat staat er altijd bij.
Ik boek zelf altijd alleen maar annuleerbare hotels. Prijzen kunnen nog dalen en dan boek je gewoon weer opnieuw. Of je plannen veranderen en je kiest een andere route en hotel.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 13:51

Bij mij in mijn voorwaarde had ik €40 moeten betalen als ik zelf had geannuleerd, enkel het volledige bedrag binnen een week tot boeking. Dat valt dus nog mee, alhoewel vind ik om het principe alleen al des te krommer dat zij zich er zo van af (proberen) maken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:12

Je kunt hier niet zoveel mee, zij kunnen er niks aan doen als het hotel annuleert. Ze zijn je wel verplicht de kosten terug te geven die jij aan hun hebt gemaakt. De kosten van het vliegticket dus niet, die heb je zelf gemaakt.
Kies een ander leuk hotel uit via booking of expedia en ga er alsnog heen. Het komt wel een voor dat dit gebeurt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:23

Babeth schreef:
Je kunt hier niet zoveel mee, zij kunnen er niks aan doen als het hotel annuleert. Ze zijn je wel verplicht de kosten terug te geven die jij aan hun hebt gemaakt. De kosten van het vliegticket dus niet, die heb je zelf gemaakt.
Kies een ander leuk hotel uit via booking of expedia en ga er alsnog heen. Het komt wel een voor dat dit gebeurt.

Maar het hotel wordt nog wel voor dezelfde data aangeboden op de tussenwebsite. Alleen duurder. Dat doet haast vermoeden dat het hotel hier niet achter zat, ook aangezien TS een bevestiging van het hotel zelf heeft gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:18

Ik vind gewoon dat het niet kan. Ts had toch al een bevestiging van het hotel gehad.Ze moeten zich aan hun afspraken houden.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 12:20

Update:

De boeking is 'reconfirmed'. Ze hebben mij gisteren gebeld naar afspraak en 'in ene' is het opgelost.
Overigens werd aan de telefoon verzocht (vriendelijk doch op het hart gedrukt) of we onze review over hun wilde aanpassen, schijnbaar zijn ze daar wel gevoelig voor ;) En uiteraard, zullen wij dat ook doen aangezien ze er wel mooi voor gezorgd hebben (met de onnodige stress cadeau) dat onze vakantie gewoon doorgaat!
Eveneens gaan we natuurlijk nog wel het hotel weer verzoeken om een zwart op wit bevestiging, het zal ons niet gebeuren dat we daar over 2 maanden staan en zij van niks weten :Y)

Hiermee is hopelijk de kous af. Een tip aan eenieder: laat je niet zomaar uit het veld slaan en accepteer het zeker niet direct, zoals sommigen wel suggereerden hierboven.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:40

Mooi dat ze het opgelost hebben. Ik zou alleen wel met voorzichtigheid dat bericht aanpassen. Bewaar dit bericht zodat mocht het toch mislopen je deze (evt aangepast) weer kunt plaatsen. Want mocht het mislopen verdienen ze die slechte review wel..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:52

sunnysoes schreef:
Een tip aan eenieder: laat je niet zomaar uit het veld slaan en accepteer het zeker niet direct, zoals sommigen wel suggereerden hierboven.

Fijn dat het goed opgelost gaat worden, zoals het er nu naar uit ziet. Je vergeet echter een tip: boek via ANVR/SGR-aangesloten buro's. Dan is de kans op dit soort gedoe en bijkomende stress minder groot.