Italie, welke steden mogen niet ontbreken bij een roadtrip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Italie, welke steden mogen niet ontbreken bij een roadtrip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 12:44

Hai Lieve bokkers,

Al jaren wil ik graag eens na Italie en na het zien van Inferno hebben mijn vriend en ik nu zo onderhand wel besloten dat we graag een roadtrip willen doen.
We willen dan wel met vliegtuig erheen en dan een auto huren, omdat wij zelf niet een superruime auto hebben.

Maar nu komt het, welke steden mogen we zeker niet vergeten als we daarnaartoe gaan?
Op het lijstje staan tot nu toe Rome, Venetie en Florence. Maar ik kan me zo voorstellen dat jullie nog wel hele gave suggesties hebben welke steden/gebieden we zeker niet mogen vergeten!

Vanillia

Re: Italie, welke steden mogen niet ontbreken bij een roadtrip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:48

Ik ben 2 jaar geleden met een vriendinnetje naar Toscane geweest, wij vonden Lucca, Pisa en Sienna erg leuk :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:50

Ik ben zelf in vrijwel alle bekende steden/plaatsen in Italië geweest, het is een erg mooi land! In Toscane zou ik meer steden nemen (Volterra, Luccs, Pisa, Siena, San gimignano)
Wat ik zeker niet over zou slaan zijn Pompeï, Herculaneum en de vesuvius bij Napels. Heel bijzonder om te zien.. En dan kun je meteen een route langs de Amalfi kust rijden, dat is zo mooi <3

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:53

Misschien handig om erbij te zetten welk deel van Italië je gaat bezoeken. Tussen Milaan en bv palermo zit best een aardige afstand en hoelang wil je blijven?

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:55

Hoelang willen jullie gaan? Van Venetië, naar Florence, naar Rome is best een afstand en als je dat in 1 of 2 weken wil doen dan zit je meer in de auto dan dat je steden aan het bezoeken bent.

Pisa, Lucca en Siena zijn leuk zoals hierboven genoemd. Bologna, Verona, San Marino zijn ook heel mooi. Verder naar beneden heb je Napels en Bari wat ook heel mooi is. Verder ligt het er een beetje aan welk gebied je wil gaan bekijken. Je hebt overal nog heel veel mooie kleine Italiaanse dorpjes die in mijn ogen meer charme hebben dan de meeste grote steden. Ik weet ook niet wanneer je wil gaan roadtrippen? Maar in de zomer kan het erg warm zijn in de grote steden, waardoor daar weinig te beleven is. Je kunt beter in het voor-/naseizoen gaan. Dan is er veel meer te doen overal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:56

melody7 schreef:
Ik ben zelf in vrijwel alle bekende steden/plaatsen in Italië geweest, het is een erg mooi land! In Toscane zou ik meer steden nemen (Volterra, Luccs, Pisa, Siena, San gimignano)
Wat ik zeker niet over zou slaan zijn Pompeï, Herculaneum en de vesuvius bij Napels. Heel bijzonder om te zien.. En dan kun je meteen een route langs de Amalfi kust rijden, dat is zo mooi <3

Check! En dan ook even naar Capri!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:57

venetie

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:59

melody7 schreef:
Wat ik zeker niet over zou slaan zijn Pompeï, Herculaneum en de vesuvius bij Napels. Heel bijzonder om te zien..

En dan kun je meteen de stad Napels ook mee pakken, wij vonden dat echt een hele gave stad, en weer zo anders dan Rome.
Mocht je in de zomer gaan zou ik overwegen om Venetië over te slaan... Prachtig mooi maar oh zo druk en beter in het laagseizoen een keer een mid-weekje voor uittrekken bijvoorbeeld.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:59

Ik zou zeker Sienna meenemen! Met een beetje planning zou ik zeker aanraden om tijdens de Palio te gaan, echt een van de vetste paardenraces die ik ooit heb meegemaakt :))

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:00

Char_elle schreef:
Hoelang willen jullie gaan? Van Venetië, naar Florence, naar Rome is best een afstand en als je dat in 1 of 2 weken wil doen dan zit je meer in de auto dan dat je steden aan het bezoeken bent.

Dit inderdaad. Ik heb jaren geleden in 2 weken tijd een rondje Milaan-Verona-Venetie (vond ik niet bijzonder)-Bologna-Florance-Sienna-Cinque Terre (AANRADER)-Genova (het aquarium <3) - Milaan gedaan. Was leuk in je eentje, maar als je samen bent dan ben je denk ik wel langer bezig.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 14:53

We willen 2 weken gaan. Het is ook niet zo dat we perse naar alle drie de steden willen die ik aangaf. Ik ben zelf echt een Italieleek. Ben altijd naar Spanje vroegah op vakantie gegaan dus ik verzamel al jullie aanraders en dan maken we een mooie route die goed te doen is in 2 weken tijd :)
En dan gaan we later nog wel een keer (vervelend :P )

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:54

Pisa en Siena!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:03

Ferrara is erg leuk! En Arezzo! Daar is La Vita e Bella opgenomen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:14

Grappig dat Napels en Pisa hier genoemd worden als interessant. Dat vond ik helemaal niet. Napels vond ik eerlijk gezegd maar 1 vieze bende en Pisa was ik met een uurtje wel klaar (weinig interessant op de toren na). Smaken verschillen denk ik.

Wel ben ik helemaal fan van Rome, Florence en Pompei. De amalfikust is ook echt prachtig.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:18

Toscane en greve in cianti echt helemooie pitaresce dorpjes

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:18

maaikemuis schreef:
Grappig dat Napels en Pisa hier genoemd worden als interessant. Dat vond ik helemaal niet. Napels vond ik eerlijk gezegd maar 1 vieze bende en Pisa was ik met een uurtje wel klaar (weinig interessant op de toren na). Smaken verschillen denk ik.

Wel ben ik helemaal fan van Rome, Florence en Pompei. De amalfikust is ook echt prachtig.

Mij lijkt pompei echt heel intressant en indrukwekkend om te zien en ook schokkend

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:21

Ga vooral lekker touren door Toscane, dat is echt genieten.
En mijn grootste tip: doe vooral juist de kleine, onbekende, authentieke dorpjes aan. Die zijn zo puur en mooi.

In een ander, recent, topic plaatste ik dit:
Toscane <3 <3
Het is daar zo waanzinnig mooi, echt genieten.
Ik zou niet in de zomervakantie gaan, te druk, overal Nederlanders, file-lopen in de bekende steden.
Er zijn al wat mooie plaatsen genoemd. Ik vind Firenze echt fantastisch.
Siena en Lucca zijn zeker de moeite waard, evenals Arezzo.
Vergeet vooral ook de kleine eeuwenoude plaatsjes niet; Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra.
DE tip om Toscane te ontdekken is echt; ga touren met de auto, en neem vooral overal de kleinst mogelijke weggetjes. Dan kom je op waanzinnige plekken, miniscule dorpjes, verlaten gebouwen en boerderijen, ruïnes, wijnboerderijen/-proeverijen etc.
Ik heb trouwens een geweldige mooie rit op ijslanders gemaakt door de heuvels en wijnvelden in de omgeving van Sienna. Ook een aanrader!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:28

Over Toscane kan ik je ook nog wel het e.e.a. vertellen :j <<)
Heb daar ook nog paardgereden trouwens, op een stal waar (destijds) de paarden van Sting stonden (of nog staan? :') geen idee) heel mooi door de wijngaarden.
Geweldig mooi stukje. Goof licht de meeste plekken al uit :j

Ook rondom het Gardameer geweest (Garda, Bardolino, Sirmione) een aantal jaren terug en vanuit daar naar Venetië gereden. (via Verona)

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:29

Noord Italië is ook heel mooi mijn favoriete dorpje is rocca grimalda daar kan je ook fantastisch mooi wandelen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:00

Siena is mooi! Verona is ook wel een stop waard. Pisa vond ik prut. Leuke om de toren te zien, en daarna weer snel door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:26

Goof schreef:
En mijn grootste tip: doe vooral juist de kleine, onbekende, authentieke dorpjes aan. Die zijn zo puur en mooi.

Toscane <3 <3
Ik zou niet in de zomervakantie gaan, te druk, overal Nederlanders, file-lopen in de bekende steden.
Vergeet vooral ook de kleine eeuwenoude plaatsjes niet; Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra.
DE tip om Toscane te ontdekken is echt; ga touren met de auto, en neem vooral overal de kleinst mogelijke weggetjes. Dan kom je op waanzinnige plekken, miniscule dorpjes, verlaten gebouwen en boerderijen, ruïnes, wijnboerderijen/-proeverijen etc.
Ik heb trouwens een geweldige mooie rit op ijslanders gemaakt door de heuvels en wijnvelden in de omgeving van Sienna. Ook een aanrader!

Hier sluit ik me volledig bij aan!
En nog een aanvulling: (de onderaardse stad van) Perugia, Cortona, Assisi en Santa Maria degli Angeli (aan de voet van de berg waarop Assisi ligt). Heb je nog even tijd over, pak dan Gubbio in Umbrië mee.
Sla vooral Venetië over...

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:31

Ben wel vaak in Italië geweest. Alleen alle namen weet ik niet precies zijn veel mooie steden namelijk!

Qua grote steden vind ik florence erg leuk! Pisa is ook erg leuk maar erg druk. Ook Lucca is onwijs leuk!
En daarnaast Venetië ook nog onwijs mooi ( aan te raden om hotel buiten Venetië te nemen en met de bus te gaan)
Daarnaast heb je aan de kust ook 5 kustplaatsen cinque terre echt onwijs mooi. Alleen een autoverbod je kan bij 1 plaatsje wel komen met de auto( wel onwijs mooie route er naar toe maar ik vond hen wel wat spannend vriend daar en tegen niet) de rest kan je met de boot of wandelend heen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:50

Goof schreef:

Toscane <3 <3

Dit dus en dan moet ik zeggen dat ik Florence een van de mindere vind, heeft mij niet echt gepakt, Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra en Sienna des te meer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:52

Taffje schreef:
Goof schreef:

Toscane <3 <3

Dit dus en dan moet ik zeggen dat ik Florence een van de mindere vind, heeft mij niet echt gepakt, Montalcino, Montepulciano, Monteriggioni, San Gimignano, San Miniato, Volterra en Sienna des te meer.

Echt al die plaatsjes die je noemt ja, super!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:09

Cinque Terre. Heel pitoresque.