Verweggistan 2017 - tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Verweggistan 2017 - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:55

We zijn voor 2017 op zoek naar een aardige vakantiebestemming, en kunnen wel wat out of the box tips gebruiken.

Eisen
- zelf kunnen en mogen autorijden (dus geen auto met chauffeur en/of ov)
- geen USA (trump plus dollarkoers)
- geen Australië / nieuw zeeland (te ver vliegen)
- geen georganiseerde reis
- afwisseling van cultuur, natuur, stad, lekker eten

We zijn ervaren reizigers (heb zelf jaren in west Afrika gewoond) en hebben de afgelopen jaren oa Israel en Zuid Afrika gezien. Tips als Croatie e.d. Hoeven dus ook niet, ik zoek wat verder weg. Zo staat BV Namibië en Cuba op de lijst.

Met name zelf een auto kunnen huren (zonder chauffeur!) maakt het lastig.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:13

De eerste landen die in mij opkomen zijn Maleisië en Costa Rica. Beiden prima zelf te rijden en ook voldoende afwisseling mogelijk.

Lielle

Re: Verweggistan 2017 - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:12

Maleisië ben ik idd geweest, Costa rica ga ik naar kijken, thx!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:14

Paraguay ? Laatst nog een docu over gezien. Veilig, mooi, prachtige natuur en niet zo heel erg toeristisch :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:16

Tja, weet je; natuur, cultuur, steden en lekker eten kun je overal vinden en je kan ook overal auto's huren.
Je hebt vast voorkeuren voor landen of regio's.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:11

Ik denk dat je met jullie wensen nog best veel kanten op kan. Spannend!

Costa Rica is inderdaad erg leuk, maar je moet wel oppassen met het huren van een auto, want er wordt ontzettend veel mee gesjoemeld. Kijk voor de grap maar eens op het Tripadvisor forum ... daar wordt je echt niet blij van. :n

Wij hadden bij een van de top bedrijven gehuurd, maar het begon al dat ze ineens geen automatic meer hadden, terwijl we dat vooraf wel afgesproken hadden en zelfs meermaals per e-mail bevestigd hadden omdat we allebei niet kunnen schakelen. Ze hadden wel een andere auto, maar die had geen 4x4, dus dat werd hem ook niet. Na veel telefoontjes en overleg konden ze er eentje van hun zusterbedrijf lenen. Een fijne auto, maar onder de krassen etc, dus ik heb heel omslachtig een video gemaakt terwijl ze alle schade noteerden en zelf nog wat andere plekjes aangewezen, want ik zag de bui al hangen. Bij terugkomst moesten we ineens bijbetalen omdat we de verzekering nog niet betaald hadden? Uh, die hadden we vooraf wel geregeld en nu zeg je ineens dat we onverzekerd rondgereden hebben?! >;) Maar nee, dat was niet het geval, we waren wel gewoon verzekerd alleen dat moesten we nu nog eventjes betalen. Nou, dat klopt natuurlijk van geen kanten, dus ook dat liep weer op een hele discussie uit voordat we eindelijk weg konden.

Maar goed, verder is het een fantastisch land met heerlijke mensen en prachtige, diverse natuur. Kwa steden heeft het dan weer iets minder te bieden. San Jose heb je met een dag wel gezien en je kan daar 's nachts niet veilig over straat. Het is ook handig als je een beetje Spaans spreekt, want veel mensen spreken geen Engels.

Laat maar weten als je vragen hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:18

Waarom niet een hele andere kant op? Scandinavië, Ijsland, Groenland zijn allemaal heel gaaf! Wil ik zelf ook nog een keer naar toe.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:28

Het is dichtbij, maar zo gaaf: Marokko :) Heeeeel veel moois te zien, veel natuur, prachtige dorpen en steden, en heel veel afwisseling (kust, woestijn, bergen, sneeuw)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:33

@goof, dat valt nogal tegen. Heel west Afrika valt bv al af.

Qua voorkeur voor een regio, mijn hart ligt in Afrika maar met self drive wordt dat al lastiger. Ik sta in principe voor veel open, al moet ik zeggen (@pichu) dat lekker (voorjaars)weer ook wel een aardige plus is. Zo komen Scandinavië, Alaska, IJsland en Groenland dus wat minder hoog op de lijst, maar zijn wel een optie.

Paraguay ga ik noteren.

@guinevere, dat soort problemen ken ik helaas. Ik huur ook bij voorkeur bij hertz, heb daar via het werk een gold card en dat wil wel helpen.

Heb jij ook ervaring met de Canadese oostkant? New England ken ik van het werk, dat spreekt me wel aan. West Canada vind ik mn Vancouver helemaal top.

Happyfeet, zelf gereden daar?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:40

Ik vond Thailand super mooi en erg leerrijk om te bekijken! Ook Mexico vond ik een erg leuke bestemming.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:46

Nee, ik ben helaas nog nooit naar Canada geweest. New England is mooi, vooral in de herfst, maar om eerlijk te zijn zou ik voor volgend jaar een andere bestemming kiezen. Er is nu al vrij veel onrust en je weet niet hoe zich dat gaat ontwikkelen wanneer Trump eenmaal ingezworen is. Hopelijk valt het allemaal wel mee, maar je hebt zoveel andere mooie landen om uit te kiezen ... Amerika kan altijd nog.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:48

Ivm Canada, NikieV @Bokt heeft enkele weken in Canada gezeten met haar camper. Misschien kan je haar Pben? :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:23

Ik ga in 2017 zeker niet privé naar de us, juist om die reden.

NikkieV ga ik eens kijken, thx.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:57

Ik zou dolgraag eens naar Oezbekistan gaan, dat lijkt mij zoooo mooi, al die oude architectuur. Waar ik wel zelf geweest ben en wat ik ook aan zou raden is Oman, dat heeft alles wat jullie willen en heeft zowel schitterende culturele delen als indrukwekkende natuur. Google maar eens op Wahiba Sands en Wadi Shab <3

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:24

Ik dacht ook Canada, maar vooral omdat wij daar zelf ook naar toe gaan volgende zomer :D
Wij gaan naar de Oost kust en plannen zelf onze route(we hebben alles los geboekt). Sowieso gaan we langs Montreal, Toronto en Ottawa. Daarnaast uiteraard wat natuurparken. Volgens mij past Canada wel goed bij jullie wensen :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:30

Namibië en Botswana zijn self drive prima te doen. Kost wat meer aan voorbereiding als je geen georganiseerde tocht wil maken maar dat is ook voorpret natuurlijk.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:20

Namibie vond ik prachtig en leuk te rijden, je moet het alleen niet erg vinden om honderden kilometers te rijden zonder iemand te zien. Tent op het dak en gaan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:55

Mexico vond ik top. Zelf gereden (avontuurlijk maar te doen), mooie tempels, koloniale steden en natuur. Wij deden de rondreis van fox kleurrijk Mexico. Kun je via hun site prima zien wat en waar :)

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:47

Lielle schreef:
@goof, dat valt nogal tegen. Heel west Afrika valt bv al af.

Qua voorkeur voor een regio, mijn hart ligt in Afrika maar met self drive wordt dat al lastiger. Ik sta in principe voor veel open, al moet ik zeggen (@pichu) dat lekker (voorjaars)weer ook wel een aardige plus is. Zo komen Scandinavië, Alaska, IJsland en Groenland dus wat minder hoog op de lijst, maar zijn wel een optie. Paraguay ga ik noteren.

@guinevere, dat soort problemen ken ik helaas. Ik huur ook bij voorkeur bij hertz, heb daar via het werk een gold card en dat wil wel helpen.

Heb jij ook ervaring met de Canadese oostkant? New England ken ik van het werk, dat spreekt me wel aan. West Canada vind ik mn Vancouver helemaal top.

Happyfeet, zelf gereden daar?

Jazeker, hele land doorgereden, vriend had toen nog geen rijbewijs dus het moest wel haha:) heel goed te doen, heb er 3 jaar gewoond (en ga er dit weekend weer heen) ;) Van het noorden naar het zuiden, het oosten naar het westen: heel veel moois te ontdekken. Als je zou willen gaan zou dit een mooi rondje noorden zijn: van Fes,naar chefchaouen, naar tetouan, naar tangier (of tussenstop ceuta erbij) en dan asilah en larache, eventueel rabat.

Rondje zuiden: Marrakech, Essaouira (daar waar ik heb gewoond, pff ik mis het haha) naar Agadir (mooie stad!) en dan via Taroudant naar Ouarzazate, Zagora en dan terug. Woestijntochtje ;)

Vond het makkelijker rijden dan in Turkije, al is casablanca iets minder om te doen (erg druk, onduidelijke wegaanduidingen) *edit: wij gingen onze hond ophalen in Casablance en ik kreeg zowat een hartstilstand van die wegen haha. Iedereen tuteren, overal miljoen rotondes en verkeerslichten. Ik ben na het behalen van m'n rijbewijs meteen naar marokko verhuisd en rustige dorpjes/berggebied gewend. Dat was dus wel even anders in Casa haha. Rabat daarintegen is veel overzichtelijker vond ik ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:10

thx voor alle input. we gaan het eens bekijken, en ik laat weten wat het wordt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:21

Marokko is echt gaaf ja! Ik ben daar ook geweest, Marrakech is prachtig en je kan daar goed zelf rijden :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:24

Aranel schreef:
Ik dacht ook Canada, maar vooral omdat wij daar zelf ook naar toe gaan volgende zomer :D
Wij gaan naar de Oost kust en plannen zelf onze route(we hebben alles los geboekt). Sowieso gaan we langs Montreal, Toronto en Ottawa. Daarnaast uiteraard wat natuurparken. Volgens mij past Canada wel goed bij jullie wensen :j

Wij hebben dit twee jaar geleden als deel van rondreis USA/Canada gedaan :)
Via Montreal -> Ottowa -> Algonquin Parc -> Toronto > Niagara Falls.
De Natuur is er fantastisch!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:59

Narya schreef:
Ik zou dolgraag eens naar Oezbekistan gaan, dat lijkt mij zoooo mooi, al die oude architectuur. Waar ik wel zelf geweest ben en wat ik ook aan zou raden is Oman, dat heeft alles wat jullie willen en heeft zowel schitterende culturele delen als indrukwekkende natuur. Google maar eens op Wahiba Sands en Wadi Shab <3

Oezbekistan voldoet niet aan de eisen van TS, qua natuur is het helemaal niets, en lekker eten kun je daar ook wel vergeten (ben er in 2008 geweest).

Brazilie voldoet ook aan je eisen. Je zult alleen een paar keer wellicht binnenlandse vluchten moeten nemen en een andere auto huren, maar Brazilie heeft veel cultuur en heeft qua natuur de grootste biodiversiteit ter wereld. En lekker eten, dat kun je daar (en nog goedkoop ook!).

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:08

Costa Rica is al genoemd zie ik, maar van een stel dat wij op vakantie tegen zijn gekomen, heb ik begrepen dat Nicaragua heel erg mooi is. Veel verschillende landschappen, mooie stadjes en prachtige natuur. Wil er zelf ook nog graag naartoe :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:28

Nicaragua vond ik zelf minder mooi dan Costa Rica. Wegen zijn niet zo denderend, en veel is toch over water daar.