Vakantie schotland iemand tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Vakantie schotland iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:35

Hoi Hoi

Dit najaar willen mijn vriend en ik graag drie a vier dagen naar schotland. We zijn beide geboeid door de geschiedenis / highlanders / kastelen / ruines en de prachtige natuur die het land rijk is en dat zouden we graag eens met eigen ogen zien.
Tevens willen we graag te paard de natuur door min. op 1 dag maar misschien zelfs twee of drie dagen, ligt er een beetje aan hoe lang de routes duren. Ik rijd paard voor mijn beroep dus heb wel redelijk conditie mijn vriend rijd recreatief 2x in de week (soms 3x) op zijn eigen paard maar conditioneel krijgt hij wel last als de ritten langer dan twee uur duren (en is niet leuk als hij de rest van de tijd spierpijn heeft :D )
We rijden graag stevig maar willen ook veel van het landschap kunnen zien, maar dus niet alleen maar stappen ook lekker draven en een galop moet er in zitten (wel graag met een gids) .

Heb al wat adresjes maar die zijn puur voor paardrijvakanties ( en bieden geen mogelijkheden om zelf nog andere dingen te gaan doen)
beiden willen we niet auto rijden, dus alles moet met openbaarvervoer of eventueel taxi te bereiken zijn.

qua hotel hoeft niet luxe te zijn, een B&B is ook prima

Iemand tips qua welke plaats we best naar toe gaan en bij welke stal we kunnen rijden ?

Hoor ook graag ervaringen van mensen die in schotland geweest zijn altijd leuk :)

Goof

Re: Vakantie schotland iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:30

Als je veel natuur, geschiedenis en kastelen wil zien kom je niet ver zonder auto. OV stopt niet midden op een berg of voor een verlaten kasteel. Daarbij is 3 of 4 dagen echt veel te kort, zeker als je ook nog (minimaal) 1 dag wil paardrijden.
Als je echt maar 3 of 4 dagen wil gaan raad ik je aan naar Edinburgh te gaan en van daar uit een dagtocht te paard te doen ofzo.
Mijn tip is echt om langer te gaan en toch met eigen vervoer te gaan. Je komt pas op de mooiste plekken als je echt overal heen kan. Daarbij zijn de afstanden dusdanig dat het veel handiger is.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 18:50

Wij durven beiden niet verkeerom te rijden dus dat is wel jammer. Misschien moeten we dan toch maar overwegen om in het voorjaar enkele dagen meer te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:07

Verkeerom? Bedoel je links?
Autorijden is autorijden, of je nu links of rechts rijdt ;)

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:24

Wat leuk dat je naar Schotland gaat! Mooi land! :)

Je zou eventueel kunnen opzoeken of er bussen rijden naar Inverness, Cawdor castle, Edinburgh is ook een mooie stad om te zijn. Loch ness is ook mooi om te zien! En verder kan ik nog wel meer dingen opnoemen.
Als je er over na zit te denken om naar Edinburgh te gaan, raad ik ook mary's king close te gaan bezoeken! Dat is echt een geweldige ervaring :)

Verder kwa het paardrijden weet ik het eigenlijk niet haha..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 19:37

@ goof - ja ik bedoel links rijden, durven we beiden niet aan.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:52

Kady1 schreef:
@ goof - ja ik bedoel links rijden, durven we beiden niet aan.

Links rijden is opzich gewoon normaal rijden, alleen kan het een beetje lastig zijn als je moet kijken of er een andere bestuurder aan komt. Op het moment dat je bijvoorbeeld zelf niet aan de rechterkant kan kijken of er een tegenligger aan komt, dan kun je altijd vragen aan de persoon die aan de rechterkant zit of die even wilt kijken of je door kan rijden. Doen wij ook altijd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:32

Links rijden is echt niet ingewikkeld en de wegen in Schotland zijn erg prettig.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:36

Is al genoemd: inverness is erg geschiedenis rijk, ik weet niet of Craigh Na Dun open is voor bezoekers, maar dat is ook erg mooi om te zien :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:38

Craigh na Dun uit outlander ;-) ik geloof dat dat niet eens bestaat. Zo heet het niet in het echt in ieder geval.

Wij zijn net terug van een rondreis Schotland. We zijn begonnen in Glasgow, toen via de trossachs naar fort William, prachtige route. Glen coe onderweg gezien en vanuit fort William een dag naar Isle of skye gereden via glenfinnan, we zijn toen van fort William naar Inverness en onderweg zijn we nog naar fort August, drumnadrochit en loch ness geweest. Inverness is prachtig, hoofdstad vd Highlands. Toen hebben we een route langs de kust gedaan naar Aberdeen en vanuit daar weer terug naar de Highlands via pitlochry, mooiste stadje ooit! En toen vanuit daar terug naar Edinburgh, ook heeeel mooi.

Als je het mij vraagt is het niet haalbaar in 3 a 4 dagen. Je zou dan oo Inverness kunnen vliegen maar dan nog kom je nergens zonder auto. Alles is zo gestrekt. Een week zou echt beter zijn!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:52

Marlou, waar hebben jullie 's nachts geslapen en met welke site hebben jullie dat geboekt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:06

Er zijn in Schotland een paar hele mooie treinroutes, zoiets bv: https://www.visitscotland.com/nl-nl/des ... itinerary/
Je ziet dan echt geweldig het landschap (en mooier dan vanuit de auto, want de trein was vaak wat hoger.)

Of je alle kastelen dan goed kunt bereiken weet ik niet, de plaatsjes zelf zijn niet zo groot dus de afstanden van station naar het plaatsje over het algemeen ook niet.

Er zijn ook langere rondreizen per trein die er ook echt geweldig uitzien. (Heimwee...)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:06

Ja inderdaad je kunt vanuit fort William de jacobite steamtrain pakken naar Mallaig en dan kom je over de Harry Potter brug in glenfinnan :D! Kost geloof ik 30 pond.

Wij hebben onze reis via Celtics tours geregeld, is een Nederlandse dame die die reizen plant.
Wij Hebben in B&B's geslapen, daardoor was de reis wel prijzig. En ook omdat we last minute geboekt hadden.
Als je op hun site kijkt kun je precies meteen zien welke reis wij gedaan hebben!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:11

Marlou_ schreef:
Wij hebben onze reis via Celtics tours geregeld, is een Nederlandse dame die die reizen plant.
Wij Hebben in B&B's geslapen, daardoor was de reis wel prijzig. En ook omdat we last minute geboekt hadden.

Deze reis hebben wij ook gedaan in 2014 ( een beetje aangepast hier en daar omdat ik persé naar Iona wilde, en daardoor Glasgow overgeslagen, en wij wilden langer in de buurt van Drumnadrochit blijven waardoor Inverness overgeslagen) en ook bij Celtic Tours geboekt. :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:21

3 à 4 dagen is kort om wat rond te trekken dus zou denk ik in Edinburgh boeken als ik jou was. Echt een geweldige stad met alle belangrijke bezienswaardigheden op loopafstand. Vriendin en ik hebben Airbnb gedaan en is zeker aan te raden. Over het algemeen goedkoper dan een hotel/appartement/B&B en fijner dan een hostel. Bovendien krijg je op die manier ook al meteen lokaal contact die je tips geven.

Vanuit Edinburgh kan je ook zo vertrekken naar andere plaatsen of een tour boeken naar de Highlands. Als je echt meer wilt zien, moet je toch echt langer gaan.

Voor degene die trouwens met de auto door Schotland zijn getrokken: hopelijk heb ik tegen die tijd mijn rijbewijs want zit er toch wel over te denken om volgende zomer 2 à 3 weken door Schotland te trekken. Maar op hoeveel kosten kom je dan ongeveer?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:27

Wij willen graag een vakantiehuisje boeken in Schotland, Engeland of Wales maar ben nog op zoek naar een betrouwbare site om via te boeken.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:49

Niniane schreef:
Voor degene die trouwens met de auto door Schotland zijn getrokken: hopelijk heb ik tegen die tijd mijn rijbewijs want zit er toch wel over te denken om volgende zomer 2 à 3 weken door Schotland te trekken. Maar op hoeveel kosten kom je dan ongeveer?

Ik heb bijv. de bootreis zelf geboekt, dat scheelde meer dan 150 euro, ipv dat ik dat door het reisbureau had laten doen. Als je op tijd boekt kan je heel goedkoop naar de overkant, en wij hadden ook geen ontbijt bijgeboekt, wij hoeven 's ochtends niet veel te eten, hebben gewoon bij de eerste stop een broodje gekocht.

De reis zelf kan je zo goedkoop of duur maken als jezelf wilt, ligt er ook aan hoe lang je onderweg denkt te zijn, wij waren bijv. 23 dagen onderweg, dat kost natuurlijk meer dan wanneer je 14 dagen gaat.
Overnacht je in B&B ben je ( had ik het idee) toch iets wat duurder uit dan wanneer je een goedkoop hotel boekt. Uitgaven ter plekke idem dito.

En volgens mij kan je ook nog eventueel met een tent(je) op vakantie, dan zijn de kosten toch ook weer wat lager dan wanneer je hotel/ B&B neemt. Alleen in de zomer heb je veel kans op midges, dus dat is wel iets om aan te denken als je gaat kamperen.

Wij hadden (als echte nederlanders betaamt, zelf flesjes water/oploskoffie (meeste B&B hebben waterkoker op de kamer, dus water koken, thermosfles vullen :D ), zoetwaren e.d meegenomen voor de eerste dagen, want tja, je gaat toch met de auto, dus kan je meer meenemen dan wanneer je met het vliegtuig gaat :D ).
Ook kan je bij het eten 's avonds bijv. alleen een hoofdmaaltijd nemen ipv 3 gangen met koffie en thee na. Wij hebben afgewisselend in Inn's /Restaurants gegeten en ook wel eens gewoon een pizza gegeten of hamburger gescoord. :Y).

Benzine kosten geen idee, hebben gewoon getankt als het nodig was :+ .

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:56

Marlou_ schreef:
Craigh na Dun uit outlander ;-) ik geloof dat dat niet eens bestaat. Zo heet het niet in het echt in ieder geval.

Oh dat weet ik niet, dit vertelde en vriendin van mij die naar Inverness is geweest. :P weet wel dat zei het Craigh Na Dun noemde. :+

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:04

Craigh na Dun bestaat inderdaad niet echt (helaas), is een computer projectie. Maar bij Inverness in de buurt zit wel wat vergelijkbaars die er vaak wordt aangezien; de Clava Cairns.

In 3/4 dagen Schotland rond is, zoals anderen aangeven, wel een uitdaging. Er is zo ontzettend veel moois! Wat je wel zou kunnen doen is in Edinburgh blijven en een dagtour boeken bij één van de 1000 bustours richting de Highlands. Edinburgh zelf is ook onwijs leuk en als je de natuur in wilt kun je naar Arthurs Seat. Dat is een oude vulkaan binnen de stad. Je kunt er zo heenlopen.
En je kunt de Pentland Hills in. Dat is een gigantisch gebied vlakbij de stad waar je imo te weinig over hoort. Het is er prachtig en heel rustig. Je kunt daar ook paardrijden overigens :) Ik heb daar een tocht van een paar uur met Exmoors gedaan (Exmoorpony trekking).

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:09

Hahaha nee heb ik ook uitgezocht namelijk maar dat is fictief.

Achteraf gezien zou ik Glasgow ook laten vallen, daar vond ik niets aan maar wij vlogen op Glasgow. Wel in een eg leuk hotel geslapen en de volgende dag meteen doorgereden.

Inverness zou ik nooit schrappen! Dat vond ik wel een van de highlights! Als je meteen in de Highlands wil zitten kun je ook op Inverness vliegen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:01

Kobus17 schreef:
Niniane schreef:

Ik heb bijv. de bootreis zelf geboekt, dat scheelde meer dan 150 euro, ipv dat ik dat door het reisbureau had laten doen. Als je op tijd boekt kan je heel goedkoop naar de overkant, en wij hadden ook geen ontbijt bijgeboekt, wij hoeven 's ochtends niet veel te eten, hebben gewoon bij de eerste stop een broodje gekocht.

De reis zelf kan je zo goedkoop of duur maken als jezelf wilt, ligt er ook aan hoe lang je onderweg denkt te zijn, wij waren bijv. 23 dagen onderweg, dat kost natuurlijk meer dan wanneer je 14 dagen gaat.
Overnacht je in B&B ben je ( had ik het idee) toch iets wat duurder uit dan wanneer je een goedkoop hotel boekt. Uitgaven ter plekke idem dito.

En volgens mij kan je ook nog eventueel met een tent(je) op vakantie, dan zijn de kosten toch ook weer wat lager dan wanneer je hotel/ B&B neemt. Alleen in de zomer heb je veel kans op midges, dus dat is wel iets om aan te denken als je gaat kamperen.

Wij hadden (als echte nederlanders betaamt, zelf flesjes water/oploskoffie (meeste B&B hebben waterkoker op de kamer, dus water koken, thermosfles vullen :D ), zoetwaren e.d meegenomen voor de eerste dagen, want tja, je gaat toch met de auto, dus kan je meer meenemen dan wanneer je met het vliegtuig gaat :D ).
Ook kan je bij het eten 's avonds bijv. alleen een hoofdmaaltijd nemen ipv 3 gangen met koffie en thee na. Wij hebben afgewisselend in Inn's /Restaurants gegeten en ook wel eens gewoon een pizza gegeten of hamburger gescoord. :Y).

Benzine kosten geen idee, hebben gewoon getankt als het nodig was :+ .

Dank je! Zag op die Celtic Tours site een indicatie van ongeveer 600 euro als je bij hun boekt, wat best redelijk is volgens mij.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:18

Wij waren met zijn tweeën 2000 euro kwijt, maar wik waren last minute. En je kunt dagen weglaten dan wordt het ook goedkoper

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:23

Amandavd schreef:
Wij willen graag een vakantiehuisje boeken in Schotland, Engeland of Wales maar ben nog op zoek naar een betrouwbare site om via te boeken.

Wij hebben al enkele keren hier geboekt: www.cottages4you.co.uk/

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:15

Ik heb net even gekeken voor de boot hebben wij € 380,00 betaald.
Maar prijs indicatie van € 600 , ga er wel even vanuit dat het p.p. is dat is wel netjes.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:28

Het is niet Schotland maar op ons eilandje liggen alle mooie bezienswaardigheden wat dichter bij elkaar dus is met het OV goed te doen. We wonen op eiland Man (tussen Schotland en Ierland in), en er is hier ook een manege die buitenritten van twee uur organiseert. Het is een echt paardeneiland. En veel kastelen, heuvels, natuur, zee, kliffen, én vikingen :D. Wij vliegen altijd naar Nederland via Manchester of Liverpool en een ticket kost rond de 150/200 euro (als je voor herfst, winter, lente kiest). Binnen vijf uurtjes ben je er, inclusief wachten tussen de vluchten door.

Nog nooit in Schotland geweest (wel gezien vanaf de overkant :+), maar lijkt me inderdaad ook prachtig!
Maar stel dat je er niet uitkomt met je wensen, dan kan je misschien Man overwegen.
Veel plezier met regelen!!