Trein reis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Trein reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:14

Hoi hoi,
Allereerst, sorry als het niet goed staat.

Ik ga zaterdag met de trein vanaf Dordrecht naar Maastricht.
Nu heb je van die treinen met 2x2 tegenover elkaar maar je hebt ook treinen waarin je gewoon 2 aan 2 achter elkaar zit (busopstelling).
Nu wil ik heel graag In de 2x2 omdat ik veel bagage bij me heb.
Nu vroeg ik me af of die treinen namen hebben. Klinkt misschien dom maar ik ken de namen intercity en stoptrein.
Maar hoort er bij zo'n bepaalde trein ook een opstelling? Of is het maar afwachten?

Dankjulliewel!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:15

Ik ben trouwens echt een trein dummie... Metro, bus en tram gaan goed maar ál die treinen....

Myrthe64

Re: Trein reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:16

In alle treinen zijn (naar mijn weten) zowel die 2x2 als busopstelling stoelen, gewoon allebei dus :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:17

Het is afwachten. Het is wel vaak zo dat er op hetzelfde traject hetzelfde soort treinen worden ingezet, maar je kunt volgens mij niet ergens vinden welk soort treinen dat zijn.

Intercity en Stoptrein (tegenwoordig heten die sprinter) zegt alleen maar iets over hoe vaak en waar ze stoppen.

Overigens is het niet echt de bedoeling dat je een hele 2x2 volbouwt met je bagage, daarvoor zijn bagagerekken boven je hoofd en als je echt heel veel bij je hebt kun je in zo'n halletje blijven zitten. Ook kun je het beste buiten de spits reizen
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 03-07-16 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:18

Beide opstellingen maar als je echt in de stoelen tegenover elkaar wil zitten....en veel bagage kwijt wil, kun je het beste op een rustig tijdstip gaan, medereizigers zijn niet zo blij als ze niet kunnen zitten door bagage.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:19

Klopt, in alle treinen heb je beide soorten stoelopstellingen. Intercity's en stoptreinen (sprinters) zijn we verschillend, intercity's gaan alleen langs de grote stations en sprinters stoppen ook op alle kleine stations. Intercity's zijn dus sneller, maar niet alle stations hebben intercitytreinen.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:20

Oh oke helaas... Maar dankjulliewel! Kan je ook ergens nakijken wat voor treinen er rijden?

Ik ga rond 11 uur sochtends
en zoveel bagage is het niet maar ik ben 14 en 1,50 dus een koffer is snel groot en zwaar waardoor ik hem niet op zo'n rek wil tillen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:21

lotje_elmo schreef:
Oh oke helaas... Maar dankjulliewel! Kan je ook ergens nakijken wat voor treinen er rijden?

en zoveel bagage is het niet maar ik ben 14 en 1,50 dus een koffer is snel groot en zwaar waardoor ik hem niet op zo'n rek wil tillen.

Dan kun je het beste in zo'n halletje blijven zitten als het wat drukker is. Een grote koffer blokkeert namelijk wel alle 4 de stoelen :).

Je kunt op www.ns.nl je treinreis uitplannen, en als het goed is staat daarbij ook aangegeven of het een intercity of een sprinter is.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:23

Vanaf Eindhoven zit je in een rechtstreekse intercity richting Maastricht. Op dat traject rijden altijd de dubbeldekkers, die dus tweezits en vierzits hebben.
Het voordeel van de vierzits, is dat je aan de achterkant van de stoelen ook spullen kwijt kunt, omdat de andere stoelen daar tegenovergesteld staan. Dus waarschijnlijk hoef je geen zitplekken vol te bouwen met je bagage hoor!

Komt goed, je bent er zo!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:26

Vjestagirl schreef:
lotje_elmo schreef:

Dan kun je het beste in zo'n halletje blijven zitten als het wat drukker is. Een grote koffer blokkeert namelijk wel alle 4 de stoelen :).

Je kunt op http://www.ns.nl je treinreis uitplannen, en als het goed is staat daarbij ook aangegeven of het een intercity of een sprinter is.

Oke dankjewel! De koffer is handbagage formaat. Dus echt niet abnormaal groot maar ik heb ook rugproblemen waardoor ik niet mag boven mijn bereik mag tillen. Maar ik ben niet verlegen ofzo dus dan vraag ik het wel gewoon. En als ik in een halletje moet blijven wil ik wel een stoel anders moet ik een uur staan... Maarja in nood kan alles. ( of ik ga gewoon op m'n koffer zitten haha)

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:26

Sannens schreef:
Vanaf Eindhoven zit je in een rechtstreekse intercity richting Maastricht. Op dat traject rijden altijd de dubbeldekkers, die dus tweezits en vierzits hebben.
Het voordeel van de vierzits, is dat je aan de achterkant van de stoelen ook spullen kwijt kunt, omdat de andere stoelen daar tegenovergesteld staan. Dus waarschijnlijk hoef je geen zitplekken vol te bouwen met je bagage hoor!

Dankjewel!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:28

Sannens schreef:

Meestal dubbeldekkers inderdaad, maar ik heb ook al in niet-dubbeldekkers gezeten op dat traject. Alleen maar makkelijk voor TS, dan hoef je niet nog trapje op-af te sjouwen. En rond die tijd is het niet meer zo druk.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:29

De gele treinen van de NS Hebben in elke coupe (trein deel) 4 van die 4x4 stoel zitten. De lage witte treinen van de NS hebben meestal ook meerdere plekken waar je genoeg plek voor je bagage hebt. Ook de treinen van arriva hebben ook volgensmij 4 plekken met 4x4 stoelen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:32

Als je rug problemen hebt zijn er altijd wel mensen die je willen helpen. En als je in de halletje blijf is er meestal wel plek om te zitten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:47

lotje_elmo schreef:

Ohhh maar dan, tegenwoordig past alleen je handtas in het bagagerek, als er al eentje is :)
Dus jullie kunnen mooi zitten, 11 uur is vaak ook goed te doen ( behalve weekenden )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:57

In die halletjes heb je ook stoeltjes hoor.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:02

Volgens mij zijn in alle treinen tweezits, als het niet heel druk is zou ik gewoon daar gaan zitten met je koffer.
In zo'n halletje zou ik niet een uur gaan zitten als je al rugklachten hebt, dat zijn kei harde stoeltjes.

En anders inderdaad gewoon vragen of iemand hem voor je erin en uit wil halen, dat komt vast wel goed :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:50

Een koffer van handbagage formaat kun je wel onder je stoel kwijt. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:59

Koffers krijg je echt niet boven je hoofd hoor haha en meestal in dubbeldekker is dat er al niet. Ga met je koffer in een 2 zits of zet je koffer tussen de stoelen in achter de vierzits is superveel ruimte! Zo houd je de rest van de trein ook te vriend

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:29

Op de NS app kan je tegenwoordig zien welke trein er komt, maar dat kan pas vlak van te voren. Mocht er een dubbeldekker voor komen rijden heb je de meeste kans op 2x2 zits als je naar boven gaat :j succes!

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:32

Neem aan dat je van Dordrecht naar Eindhoven gaat en dan overstapt naar Maastricht.
Die van Dordrecht naar Eindhoven (die uiteindelijk in Venlo stopt waar ik altijd heen ga) is vrijwel altijd een trein met geen verdiepingen en in elke coupe heb je 2x2 en busopstelling stoelen. Ik zou je bagage ook onder de stoelen doen en boven je leggen op het rek, het kan nog wel is druk zijn in deze trein :)

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:33

LZP >> BEU

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:34

Zoek anders een plekje uit waar de stoelen met rugleuningen tegen elkaar aan staan. Doordat alleen de top van de rugleuningen tegen elkaar komen is eronder genoeg ruimte om zelfs een grote koffer neer te zetten. Hoef je niet tillen en staat het ook voor niemand in de weg :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:39

Inderdaad, van dordrecht naar eindhoven is deze trein Afbeelding als je alleen handbagage hebt zou ik hem onder je stoel leggen, en als het niet druk is gewoon naast je neer zetten.

Van eindhoven naar maastricht is deze trein
Afbeelding
Als je boven gaat zitten heb je 4 zitjes, je kunt je koffer in de ruimte achter je stoel doen, dit past precies!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:44

Je kan ook de app 9292 op je telefoon zetten, daar kan je heel makkelijk zien welke trein je moet hebben. Ik vind hem zelf heel fijn en ook fijner dan de ns app/site. :)