Noowegen/Zweden met hond in augustus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Noowegen/Zweden met hond in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:54

Zijn hier bokkers (vast wel) die met hond naar Noorwegen of Zweden geweest zijn?
Wij denken erover die kant op te gaan tijdens onze zomervakantie die noodgedwongen helaas in het hoogseizoen valt. (augustus).

We kijken graag vlak van tevoren nog even waar t weer goed is, in elk geval niet teveel regen.

Wij houden van rust, wandelen in bossen, fotograveren, willen met auto komen, mag wel tot midden zweden/noorwegen zijn.
Geen belachelijke prijzen....

Anoniem

Re: Noowegen/Zweden met hond in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:48

Niemand??

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:10

Wat is je vraag?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:28

Zorg iig dat je voor je hond op tijd de rabiësvaccinatie regelt, en laat je hond op tijd ontwormen door je DA. Dat is verplicht voor Noorwegen. Kan zelfs zijn dat je dat onderweg ergens moet herhalen, dus dan is het handig om je alvast te verdiepen in waar de DA's ter plaatse zitten. Zie ook http://licg.nl/x0/praktisch/reizen-en-vakantie/invoereisen/invoereisen-per-land-europa.html

Qua reis is het handig om te bedenken hoe je wilt gaan: niet alle veerdiensten staan een hond aan dek toe, dus dan zou hij in de auto op het autodek moeten achterblijven! Check dat dus van te voren en rij evt. via de (dure tol)bruggen.

Verder zijn beide landen volgens mij prima geschikt voor wat je zoekt: wandelen, fotograferen, etc. Ik ben zelf 2 jaar geleden in Zweden geweest, Noorwegen kan ik niks over zeggen. Weet niet wat je verder precies wilt weten?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:49

Er zitten hoge boetes (honderden euro's) aan het niet voldoen van de entingen/ontwormingen, zorg dat je daar de bewijs van krijgt.
Verder kun je eens kijken op Air B&B, die hebben vaak leuke plekjes beschikbaar.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:56

Wij gaan telkens naar Zweden voor een kennel seminarie :)
Wij zitten omgeving Värnamo onder anderen.
Zorgen dat alle inentingen (zeker Rabiës) in orde is, douane kijkt boekjes na ieder jaar!!
Wij laten de honden gewoon in auto (aparte kennels) met kofferklep half open.
Honden mogen wel op dek bij de overzet ferry maar wij doen dat niet.

Vorig jaar zijn we niet met de ferry terug gekomen omdat we nog naar Denemarken door zijn gereden via de tolbrug.
Maar de kosten van Ferry of tolbruggen is haast gelijk! Dus voor goedkoper uit te zijn maakt het niet echt uit.

En tja weer, dat is jammer genoeg niet altijd goed te voorspellen.
Dagen gietende regen en dagen puffen van de warmte en dat op 1 week tijd, ieder jaar... (Wel altijd Juli)

Geen idee wat je nog verder wilt weten?
Ze zijn wel streng daar dat je alles mooi opruimt wat de hond achterlaat en dat je je eerlijk gedraagt tegenover de hond.

Sommige streken zijn wel heel mooi om te wandelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:19

Dankjullie.
Intentingen zijn in orde, rabies ook.
Hij is vorig jaar meegegaan naar Duitsland en Luxemburg.

Ik was inderdaad vooral op zoek naar fijne plekjes, misschien dat mensen wat aan te raden hadden ook waar honden welkom zijn.
En inderdaad, qua ferry's.
Hem uren alleen laten ergens gaat niet, dus dat doen we ook niet. (in de auto doel ik dan op.)

Ontwormen is een goede, dat zouden we dan bij de dierenarts moeten doen qua bewijs lijkt me.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:49

Anoniem schreef:
Dankjullie.
En inderdaad, qua ferry's.
Hem uren alleen laten ergens gaat niet, dus dat doen we ook niet. (in de auto doel ik dan op.)

Zien altijd genoeg mensen die de honden meenemen wanneer men uit de auto mag.
't Is wel druk dan maar als het jouw hond niet uit maakt kan dat allemaal.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:23

Weer is lastig te voorspellen, wij (in Göteborg) hebben nu regen veel wind en soms wat zon. Ik ga juist andersom en met mijn honden naar NL. Zorg dat je een geldig europees paspoort hebt en voornamelijk de rabies is belangrijk :)

Waar wil je precies heen in zweden?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:26

Wij zijn een maand geleden met de hond in Noorwegen geweest.
Meer dan genoeg plekken om te wandelen :j

Zorg inderdaad wel voor goede vaccinatie, en ontworming moet x aantal uren ( geloof maximaal 3 dagen) door een dierenarts toegediend zijn. Het paspoort van je hond wordt gecontroleerd op het moment dat je van de boot af komt.

Ons is het erg goed bevallen en we gaan zeker terug.

Enige wat ons wel wat minder is bevallen is de honden kennel op de boot naar Noorwegen := we hebben 4 uurtjes met de hond op het bovendek gezeten.

Voor Noorwegen heb je de colorline en fjordline.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:00

wat leuk...wij gaan begin augustus een rondreis maken door noorwegen/zweden en denemarken met onze 2 honden

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:21

Wij gingen met de hond altijd over de brug omdat we haar niet alleen wilde laten op de boot. Voor we de hond hadden gingen we wel met de boot, maar opzich maakt het niet zoveel uit volgens mij. (iig niet kwa kosten, kan natuurlijk wel zijn dat het om is hangt van de bestemming af)

Inderdaad goed opletten met die wormenkuur, als hij herhaald moet worden in noorwegen moet je daar in je planning ook wel rekening mee houden. Wij hebben nooit problemen gehad met verblijf oid maar wij gingen altijd camperen, bij een tent of camper is op praktisch iedere camping wel mogelijkheid om je hond mee te nemen. We hebben 1x zelfs op een camping gestaan met een speciaal stuk van het strand waar je hond los kon laten spelen met andere honden en lekker kon laten zwemmen.
Restaurants doen soms wel onvoorstelbaar moeilijk, we hebben wel eens gehad dat de hond niet op het terras mocht.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:37

Veel is al gezegd. Kijk voor verblijf bv op stugknuten.se
Verder is heel Zweden mooi. Het zuiden is niet per definitie minder mooi dan het midden of noorden. Ik ben inmiddels zo goed als overal geweest (alleen de zuidoostkust en Gotland&Öland nog niet). Als je hoofddoel fotografie is hoef je echt niet noordelijker dan de vanuit Nederland in 12 uur te rijden lijn Oslo-Göteborg.
Muggen en teken heb je overal, maar des te noordelijker je komt des te meer muggen je hebt.
Een Scalibor band werkt goed tegen teken. De hond kan gewoon geaaid worden (eerste dagen wel handen wassen) en kan er gewoon mee zwemmen.

liedje89 schreef:
Wij gingen met de hond altijd over de brug omdat we haar niet alleen wilde laten op de boot. Voor we de hond hadden gingen we wel met de boot, maar opzich maakt het niet zoveel uit volgens mij. (iig niet kwa kosten, kan natuurlijk wel zijn dat het om is hangt van de bestemming af)

Hond mag gewoon uit de auto.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:43

gabyfedde schreef:
liedje89 schreef:

Nee dat is niet altijd waar. Ze bedoelt waarschijnlijk de boot waar je maar even op zit. Daar moet hij inderdaad in de auto blijven.
Als je met de boot gaat waar je een paar uur opzit dan moet je hem in de hut laten en dat is denk ik wel te doen.

Wij zijn naar zweden gegaan in een eigen huisje. Ik vind dat ze in Zweden erg diervriendelijk en lief naar de honden toe zijn. Het is erg leuk om daar met de hond naartoe te gaan. Noorwegen heb ik geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 24-07-16 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 09:45

gabyfedde schreef:
liedje89 schreef:

Volgens mij verschilt dat per maatschappij? En waar wij mee vaarden mocht het niet (maar dat is ook wel een korte overtocht niet een waar je uren op zit) en bij een andere moest je hond in een kennel waar je dan ook niet bij mocht blijven. Maar wij zijn een jaar of 10 geleden voor het eerst met de hond gegaan dus kan ook best wat veranderd zijn, wij gaan iig wel gewoon steeds met de brug omdat dat prima bevalt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:03

Ik ben nu twee keer van DK naar NO gevaren met de hond. Daar had je de keuze of de hond in een kennel of de hond in de auto. De hond mocht niet mee op de boot. De korte boten van DE naar DK en DK naar SE mag de hond wel op de boot. In augustus zou ik zeker voor een kennel kiezen ipv de auto, ivm de hitte benedendeks. Dit moet je wel reserveren want er zijn een beperkt aantal kennels beschikbaar. Ik heb ook een keer de nachtboot gedaan van Kiel naar Gotenborg en toen mocht de hond wel in de hut maar nergens anders heen. Daar was ook bovenin een buitendek voor het uitlaten.

Iets wat nog niet genoemd is, is dat zowel in Zweden als in Noorwegen van april t/m okt (?) de hond niet los mag lopen. Wij hebben dat steeds wel gedaan op plaatsen waar echt niemand was, maar je kunt er hoge boetes voor krijgen.

Via airb&b hebben wij steeds leuke verblijfplaatsen gehad, als je niet met de tent weggaat, je kunt daar ook aangeven dat je een huisdier meeneemt en krijgt dan ook alleen de plaatsen te zien waar de hond mee mag.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:53

Ik bedoel inderdaad de ponten/boten waar je max 45 minuten op zit. Hier mag de hond gewoon uit de auto.
Bij de langere boottochten weet ik het niet, maar het lijkt me dat je met een dier mee op reis liever voor de snellere opties (ponten/bruggen) kiest dan dat je uitgebreid gaat slapen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 10:55

gabyfedde schreef:
Ik bedoel inderdaad de ponten/boten waar je max 45 minuten op zit. Hier mag de hond gewoon uit de auto.
Bij de langere boottochten weet ik het niet, maar het lijkt me dat je met een dier mee op reis liever voor de snellere opties (ponten/bruggen) kiest dan dat je uitgebreid gaat slapen.

Die boten naar zweden is dat niet waar. Daar moeten ze echt in de auto blijven zitten. Juist op de langere reizen mogen ze in de hut en heb je ergens zo'n plekje waar je ze even uit mag laten. Dat leek ons juist beter, je kunt dan in ieder geval bij je hond blijven.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:08

snuffie123 schreef:
gabyfedde schreef:

Die boten naar zweden is dat niet waar. Daar moeten ze echt in de auto blijven zitten. Juist op de langere reizen mogen ze in de hut en heb je ergens zo'n plekje waar je ze even uit mag laten. Dat leek ons juist beter, je kunt dan in ieder geval bij je hond blijven.

Ik weet waar ik het over heb, dus beticht mij svp nlet van onwaarheden. Mijn ouders gaan al 10 jaar 2x per maand heen en weer met 5! honden (Puttgarden-Rødbyhavn, Helsingør-Helsingborg) en ik heb zelf de overtocht ook vaak gemaakt. Honden zijn toegestaan op het bovendek.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:27

Wij hebben op de fjordline van Denemarken naar Noorwegen gewoon met de hond op het dek mogen zitten :j compleet geen probleem !

Die kennels zijn wel echt ontzettend warm en het licht gaat uit het moment dat je de deur sluit...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:36

gabyfedde schreef:
snuffie123 schreef:

Ik weet waar ik het over heb, dus beticht mij svp nlet van onwaarheden. Mijn ouders gaan al 10 jaar 2x per maand heen en weer met 5! honden (Puttgarden-Rødbyhavn, Helsingør-Helsingborg) en ik heb zelf de overtocht ook vaak gemaakt. Honden zijn toegestaan op het bovendek.

Nounou was helemaal niet gemeen bedoeld ofzo hoor. Wij gaan ook al heel lang naar zweden en hebben er een eigen huisje etc. Etc. Meerdere keren per jaar. Maar we hebben het blijkbaar over een andere lijn. Ik ging er vanuit dat je bepaalde lijn gebruikt en ja dat was dom van mij. Ik kende deze overtocht eigenlijk helemaal niet. Was lastig ook om die op internet te vinden. Maar inderdaad kleine honden van bepaalde rassen mogen daar uit de auto. Niet alle honden trouwens.

A_nouk schreef:
Wij hebben op de fjordline van Denemarken naar Noorwegen gewoon met de hond op het dek mogen zitten :j compleet geen probleem !

Die kennels zijn wel echt ontzettend warm en het licht gaat uit het moment dat je de deur sluit...

Ik weet niet of het een antwoord op mij was, maar ik had het niet over Noorwegen. Dat zou ik verder niet weten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:38

Ik weet niet welk ras je hebt,maar als je door denemarken reist mogen daar mogen een aantal rassen niet binnen.Ik weet niet hoe dat met zweden zit.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:25

snuffie123 schreef:
[

Nounou was helemaal niet gemeen bedoeld ofzo hoor. Wij gaan ook al heel lang naar zweden en hebben er een eigen huisje etc. Etc. Meerdere keren per jaar. Maar we hebben het blijkbaar over een andere lijn. Ik ging er vanuit dat je bepaalde lijn gebruikt en ja dat was dom van mij. Ik kende deze overtocht eigenlijk helemaal niet. Was lastig ook om die op internet te vinden. Maar inderdaad kleine honden van bepaalde rassen mogen daar uit de auto. Niet alle honden trouwens.

Scandlines heeft inderdaad geen duidelijke website (zelfde geldt voor de sites visitsweden en visitdenmark). Maar, het is één van de meest gebruikte routes (naast de bruggenroute en Kiel-Göteborg). Beste verhouding qua tijd/kilometers.
Honden vallen onder de kleine huisdieren, met grote dieren worden bijvoorbeeld paarden bedoeld. Alleen honden die onder de gevaarlijke rassen vallen (de definitie daarvan staat niet op de website) mogen niet uit de auto.
Citaat:
Website Scandines:
Generally, for the transportation of animals the general terms of transportation for persons are valid as well. In the owner’s company small pets are allowed aboard. Bigger animals and dog breeds evaluated as “dangerous” mustn’t leave the craft during the stay aboard. Aboard, muzzle and lead are basic prerequisites for the carriage of dogs and belong to the owner’s duties. For hygienic reasons pets are not allowed in restaurants and shops. Staff orders always have to be followed immediately. Furthermore, we would like to advise you of the need to carry along an international vaccination card for your pet. Further information to the terms of entry with pets, the obligatory registration and much more can also be received at the tourist information www.visitsweden.com and www.visitdenmark.com.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:44

We neigen nu meer naar Noorwegen.
Onze hond is een windhond kruising overigens. Een toegestaan ras dus.

Liefste zouden we rondreizen en dan her en der verblijven. (we nemen zelf geen tent oid mee.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:33

Het is in het hoogseizoen soms wel lastig om her en der te verblijven op de bonnefooi, er zijn altijd wel trekkershutten overal ed maar in het hoogseizoen zijn vis je wel eens achter het net. Wij hadden altijd de tent mee en hebben ook wel eens tegen wil en dank in de tent geslapen omdat alle hutten gewoon vol waren (vooral bij slecht weer ook :') ). De hond is daarbij echter nooit het probleem geweest. Ze kon er eigenlijk altijd gewoon bij, we zijn maar een heel enkele keer een hut misgelopen omdat er geen hond in mocht.