Eerste keer vliegen, vragen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Eerste keer vliegen, vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:16

Hallo bokkers,

Begin augustus dit jaar vlieg ik met een vriend naar Portugal.
Dit is voor mij de eerste keer vliegen en ik heb toch een paar vraagjes..
We hebben namelijk alleen handbagage geboekt omdat we niet zoveel nodig zijn, en dus alles hier wel in past. Ik vroeg me alleen af of make-up reinigings doekjes onder vloeistoffen vallen?
En als ik een blok zeep mee neem i.p.v. vloeibare zeep. Mag dat dan ook?
Ook vraag ik me af of het mogelijk is om zonnebrand na de paspoort controle te kopen, aangezien het anders niet mee mag? (groter als 100ml of je moet het overgieten)
En mag je zakje erom heen maximaal een liter zijn? Of alle vloeibare artikelen samen?

Ik heb verder dus niet zoveel verstand van vliegen, dus als iemand nog andere tips of tricks heeft hoor ik het graag :D

Goof

Re: Eerste keer vliegen, vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:30

Weet je wat nou zo fijn is; in Portugal hebben ze ook winkels en supermarkten en drogisten ;)
Als je enkel maar handbagage meeneemt zou ik daar je kleding en echt noodzakelijke dingen in stoppen. Koop in Portugal als je aankomt gewoon je zeep/doucheschuim/shampoo/makeup-doekjes etc. Scheelt plek en gewicht.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:40

Goof schreef:
Weet je wat nou zo fijn is; in Portugal hebben ze ook winkels en supermarkten en drogisten ;)
Als je enkel maar handbagage meeneemt zou ik daar je kleding en echt noodzakelijke dingen in stoppen. Koop in Portugal als je aankomt gewoon je zeep/doucheschuim/shampoo/makeup-doekjes etc. Scheelt plek en gewicht.

Dat was dus ook mijn idee, maar ik kan nogal allergisch reageren op bepaalde producten, dus wil ik sommige dingen wel liever bij me hebben :)
Laatst bijgewerkt door uggy op 27-06-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:42

Ik ga over eentijd ook voor het eerst vliegen, dus even een stipje. :D
Heb verder helaas geen antwoorden voor je.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:44

Bij je vliegmaatschappij staat de informatie die jij zoekt :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:47

Ik ben op dit moment in Portugal, de meeste (douche of zonnebrand) merken, kan je gewoon halen hier.
Make-up-remiver doekjes mag gewoon in je handbagage. Alle vloeistoffen van meer dan 100 ml niet. Bij mij is op Schiphol weleens een flesje lenzenvloeistof van 125 ml in beslag genomen. Ook parfum of grote potten crème heb ik weleens in beslag zien nemen.
Bij iedere drogist kan je van die kleine (navul) flesje of mini producten kopen.
Of je koopt het na de douane.... dan mag het wel het vliegtuig in

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:51

Hoe lang ga je op vakantie?

Bij veel drogisten kun je mini flesjes kopen, leeg of gevuld. Die gebruiken wij ook altijd als we vliegen.
Ik weet niet welk merk zonnebrand je wel kunt gebruiken maar mijn ervaring is dat een merk als Nivea overal verkrijgbaar is ;)

Verder is het handig om wat contant geld te hebben mocht je wat drinken of eten willen kopen na de douane. Ik neem altijd een leeg flesje mee om water op het toilet te halen na de douane.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:52

_sharonnn schreef:
Bij je vliegmaatschappij staat de informatie die jij zoekt :)

Het gaat om de regels van de luchthaven security (niet te verwarren met de douane) en niet om die van de vliegmaatschappij.
Kan je niet alsnog een koffer inchecken? In de handbagage mag je voor de check maximaal 1 1L 'zip lock' zakje hebben voor vloeistoffen (doekjes en stuk zeep zijn geen vloeistof) en de verpakkingen van de vloeistoffen mogen max 100ml per stuk zijn (en moeten dus in dat ene zakje passen).

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:52

Make-upreinigingsdoekjes en een blok zeep mogen mee in de handbagage, dat is geen vloeistof. Na de controle kun je wel van alles kopen, maar dat is vaak belachelijk duur en het aanbod is niet zo groot. Zonnebrand zou ik dus inderdaad klein meenemen of gewoon in Portugal kopen. Ik weet niet met welke maatschappij je vliegt, maar vaak is het de bedoeling dat alle vloeistoffen bij elkaar max 1 liter zijn. Het verschilt trouwens ook behoorlijk hoe streng ze zijn met controleren, ik heb pasgeleden bij Ryanair nog makkelijk een flesje zonnebrand van 300 ml mee kunnen nemen zonder dat het eruit gepikt werd :)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:54

Electra63, kijk daar heb ik wat aan! Dus het meeste wat hier bekend is, kan je daar ook krijgen? Zoals nivea en vaseline?

Gamove, ik ga twee weken. De mini flesjes heb ik inderdaad al, ze zijn erg handig! Ik moet gewoon zorgen dat nergens Aloë vera inzit, en dat is met zonnebrand best lastig.. :\

gabyfedde, ik denk dat ik dat wel red hoor. Ik heb niet zoveel nodig. Ik ben alleen een beetje bang voor die allergie en verbranden.. Al verbrand ik niet zo snel :D

Greek, ik vlieg met Transavia, en ik heb dus werkelijk geen idee wat ik wel en niet kan meenemen.
Ik google een beetje in het rond. Maar de adviezen zijn erg verschillend

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:58

uggy schreef:
Electra63, kijk daar heb ik wat aan! Dus het meeste wat hier bekend is, kan je daar ook krijgen? Zoals nivea en vaseline?

Gamove, ik ga twee weken. De mini flesjes heb ik inderdaad al, ze zijn erg handig! Ik moet gewoon zorgen dat nergens Aloë vera inzit, en dat is met zonnebrand best lastig.. :\

gabyfedde, ik denk dat ik dat wel red hoor. Ik heb niet zoveel nodig. Ik ben alleen een beetje bang voor die allergie en verbranden.. Al verbrand ik niet zo snel :D

Greek, ik vlieg met Transavia, en ik heb dus werkelijk geen idee wat ik wel en niet kan meenemen.

Denk ook eens na hoe veel je nou daadwerkelijk nodig hebt en gebruikt. Ik nam altijd veel te veel mee en heb gemerkt dat ik veel minder spullen gebruik dan ik dacht ;)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:01

Daar maak ik me ook geen zorgen om hoor. Ik heb niet voor niks alleen handbagage. Alleen die allergie. Beetje vervelend..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:26

uggy schreef:

Nivea heb ik gezien en ook Dove. ..morgen zal ik eens kijken naar vaseline
Ik heb er niet zo opgelet.... Want ik sleep alles mee.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:27

Niet te druk over maken. Zoals gezegd je kunt het altijd daar nog kopen. Ik vul altijd kleine reisflesjes, potjes (drogist of xenos) met mijn vloeistoffen die ik nodig denk te hebben. Het lijkt weinig maar ik heb al meerdere reizen gemaakt en de flesjes zijn nog niet leeg.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:37

Ik ben vorige week naar Portugal gegaan en heb gewoon zonnecreme, aftersun en gezichtsverzorgingsproducten meegenomen. Geen haan die ernaar kraaide.
Degene achter me moest wel z'n flesje water afgeven :P .

Kijk ook hoeveel stuks handbagage je mag meenemen. Als dat 1 is, is dat echt 1 en moet je bvb je handtas in je rugzak/handbagage proppen.
Ik heb id-kaart en boardingpass in m'n broekzakken gestoken en al de rest in de handbagage gepropt.
En mentos om te kauwen tijdens het opstijgen ook in de broekzak(m'n oren zijn soms wat gevoelig aan de drukverschillen, snoepje/kauwgom kauwen helpt dan)

Verder hebben ze daar idd ook gewoon winkels, ook een lidl bvb.

Ook als je niet snel verbrand is de Portugese zon wat sterker dan hier, smeren is dus wel nodig. Zeker als je aan het water zit.

En verder gewoon genieten. Portugal is een leuk land.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:09

Je kan ook een paar van die make-up doekjes in zon potje/flesje douwen, dan weet je iig zeker dat het mee mag. Ik zou het namelijk niet durven zeggen omdat er wel vaak van dat vloeibare zepige spul bij zit.. En je kan ik Portugal natuurlijk ook nog allemaal dingen kopen
Wat verder ook wel handig is, is om van tevoren al je boarding passes te printen, hoef je alleen nog bagage in te checken, is wel zo makkelijk haha

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:14

uggy schreef:

Ik heb vorige week nog met Transavia gevlogen. Idd kleine flesjes tot 100 ml meenemen (ik heb voor op reis bijv. altijd een kleiner flesje lenzenvloeistof dan thuis). Ik had ook een klein pakje reinigingsdoekjes mee en dat valt niet onder vloeistoffen. Zonnebrandspul kun je op je bestemming kopen, maar je kunt het thuis ook overgieten in kleinere flesjes die wél mee mogen. Zolang ze per stuk dus niet groter zijn dan 100 ml en alles bij elkaar in zo'n hersluitbaar zakje van 1 liter passen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:30

Moet je voor de lol eens naar o.a. een Carrefour (supermarkt) gaan en je zult versteld staan van de giga hoeveelheid producten (en ja dus ook alle A-merken) je er kunt krijgen. Zulke hypermarchés kennen we niet eens in NL :) . Ik zou het daar gewoon kopen. Scheelt gewicht en geld ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:39

Als je weet dat je overgevoelig kunt reageren op bepaalde producten, dan zou ik op safe spelen en iig wat van thuis meenemen. Ik heb ooit 'lokale' lenzenvloeistof gekocht waar ik vervolgens geïrriteerde ogen van kreeg. Daar zit je ook op vakantie niet op te wachten. Ik snap dus heel goed dat TS liever geen risico neemt met zonnebrandproducten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:01

Er zijn hier ook gewoon zonnebrand producten te krijgen voor gevoelige huid en alle bekende merken. Roc, Vichy, Nivea, Lancôme, L´Oreal, Piz, Garnier, Bioderma... en Vaseline.

Zeg maar wat je gebruikt, dan kijk ik hier even.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:17

Bij blokker heb je kleine reis flesjes die je zelf kan vullen met het product waar je goed tegen kan, even overgieten in een kleine hoeveelheid. Stickertje erop wat er in zit.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:20

Lusitana schreef:
Er zijn hier ook gewoon zonnebrand producten te krijgen voor gevoelige huid en alle bekende merken. Roc, Vichy, Nivea, Lancôme, L´Oreal, Piz, Garnier, Bioderma... en Vaseline.

Zeg maar wat je gebruikt, dan kijk ik hier even.

Ik gebruik eigenlijk alles zonder aloë vera, en heb nu kruidvat en etos eigen merk. Maar denk niet dat ze dat hebben? Dus ik zal eens kijken naar een bekender merk :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:31

Als je de zonnebrandcreme na de paspoortcontrole koopt is het wellastig ommee terug te nemen en moet je dus alles weggooien als het te veel volume heeft.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:35

magriet schreef:
Als je de zonnebrandcreme na de paspoortcontrole koopt is het wellastig ommee terug te nemen en moet je dus alles weggooien als het te veel volume heeft.

Ik denk dat ik het wel op krijg hoor! :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:24

Thioro schreef:
Ik ben vorige week naar Portugal gegaan en heb gewoon zonnecreme, aftersun en gezichtsverzorgingsproducten meegenomen. Geen haan die ernaar kraaide.
Degene achter me moest wel z'n flesje water afgeven :P .

Kijk ook hoeveel stuks handbagage je mag meenemen. Als dat 1 is, is dat echt 1 en moet je bvb je handtas in je rugzak/handbagage proppen.
Ik heb id-kaart en boardingpass in m'n broekzakken gestoken en al de rest in de handbagage gepropt.
En mentos om te kauwen tijdens het opstijgen ook in de broekzak(m'n oren zijn soms wat gevoelig aan de drukverschillen, snoepje/kauwgom kauwen helpt dan)

Verder hebben ze daar idd ook gewoon winkels, ook een lidl bvb.

Ook als je niet snel verbrand is de Portugese zon wat sterker dan hier, smeren is dus wel nodig. Zeker als je aan het water zit.

En verder gewoon genieten. Portugal is een leuk land.

Dan heb je geluk gehad met je controleur. Bij mij is al eens een pot duo penotti in beslag genomen en bijna mn nieuw gekochte fles amarula omdat de verkoper het bonnetje niet in de sealing had gedaan :roll: gelukkig had ik die los in de tas, fles opnieuw geseald met bon en mocht ik m gelukkig houden.

Dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je vanalles mee kan nemen :Y)