Tetanus vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Tetanus vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 14:37

Ik vertrek over een paar weken naar Spanje om te helpen bij een opvang voor honden. Nu krijg ik van alle kanten een ander advies over vaccinaties...

Assistent dokter zegt dat het niet nodig is, toen ik zei dat de honden niet agressief zijn
Opvang zelf vindt het niet persé nodig, honden zijn lief en bijten niet
Omgeving vindt dat ik er ook best rabiës bij mag nemen :')
Ikzelf ben bang voor naalden, maar ook voor enge ziektes dus ik weet het niet :o

Ik ga maar vijf weken, de honden zijn niet agressief en bijten nooit. Bovendien is Spanje nou niet echt heel gevaarlijk, ik zal proberen mezelf niet zo erg te verwonden dat ik die vaccinatie nodig heb. Ik ben 20, dus de vaccinatie is eigenlijk net 'uitgewerkt'.

Eigenlijk geloof ik de assistent nog het meeste, maar ben toch niet helemaal gerustgesteld. De laatste keer dat ik vaccinaties kreeg ben ik daar aardig ziek van geweest, dus ik durft niet zo goed zo vlak voor de reis. Slecht om het zo uit stellen, dat weet ik...

StalNollie

Re: Tetanus vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:40

mm ik doe niet aan vaccineren bij mijn kids en bij mezelf maar tetanus juist wel. ook ivm aanraking met paarden en dan nu in jou geval ook met onbekende honden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:41

Een hond met rabiës kan juist wel gaan bijten, maar ook zonder ziekte gebeuren er ongelukjes. Wel vaccineren dus, al had dit inderdaad beter wat eerder geweest.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:42

Absoluut vaccineren tegen tetanus en rabiës! Maakt niet uit hoe lief die dieren zijn, een ongeluk kan altijd gebeuren, en deze ziektes wil je echt niet hebben.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:42

Ik zou ze lekker allebei nemen. Tetanus en als je toch bezig bent Rabiës ook maar meteen. Ik heb eergister mijn vaccinaties voor Sri Lanka gehad (wel andere vaccinaties dan jij en heb nu nog een klein beetje spierpijn in mijn arm maar that's it). Liever goede bescherming dan hondsdol en tetanus (als je deze niet hebt en je loopt het wél op ben je verder van huis.. het blijven dieren) .. ;)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:48

Ik zou t wel doen.
Ik wilde het ook niet omdat ik als de dood ben voor naalden maar ze zeiden dat als je wel een besmetting oploopt je iets van 8 entingen moest dus toen was ik snel genezen haha. Dan liever nu maar een enting uit voorzorg

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:52

Tetanus: ja die prik zou ik gewoon van tevoren halen!

De rabiës vaccinaties hebben pas nut als je er meerdere van hebt gehad, met een paar weken voor vertrek ben je nu waarschijnlijk al te laat om daar nog aan te beginnen. Sowieso moet je na de vaccinaties ook altijd nog extra spuiten halen als je toch gebeten zou worden.

Kijk liever of er daar in de buurt een plek is waar je terecht kan voor die rabiës spuiten, als je die met zekerheid binnen 24 uur kan halen dan hoef je de vaccinatieserie van te voren niet te nemen. (Met de vaccinatieserie heb je meer tijd voordat je die spuiten moet hebben - in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld kan het veel moeilijker zijn om aan het vaccin te komen als je een beet gehad hebt)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:55

Ik zou wel een booster halen, heb je ook geen gedoe als je daar bent en je wordt toch gebeten of je verwond jezelf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:56

Ik vraag me af he, de mensen die nu adviseren om tetanus vaccinatie te halen; halen jullie die dan ook standaard thuis in Nl?
Je kan hier net zo goed tetanus oplopen als daar.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:01

Tetanus wordt hier ook standaard gegeven bij bepaalde beroepen waarbij je een groter risico loopt op tetanus, zoals voor dierenartsen. Dus ja, voor werk in een honden-opvang raad ik de tetanus vaccinatie wel aan ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:02

Goof schreef:
Ik vraag me af he, de mensen die nu adviseren om tetanus vaccinatie te halen; halen jullie die dan ook standaard thuis in Nl?

Ja, ik rommel vaak tussen de beesten rond en ben nog wel eens iets onhandig.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:02

Ik zou het als ik jou was wel doen. Ben je gelijk voor 10 jaar beschermd!
Je kan nooit zeggen dat die honden ( die je nog niet kent ) nooit zullen bijten. Die beestjes zitten in een opvang, hebben een verleden, sommige kunnen angstig zijn door wat er is gebeurt. Een bijt/hap incident is zo gebeurt. En dan zit je daar, zonder die prik.
Ik ben zelf ook echt geen held al het gaat om prikken, maar dit zijn dingen die moeten gewoon gebeuren.
Dat gaat jou echt wel lukken! Even op je tanden bijten, dan is het zo gepiept. ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:03

Ik zou wel de dtp halen. Gewoon om alles voor te zijn. Sowieso als je veel met beesten bezig bent is het handig. Een ongeluk zit in een klein hoekje. En daarna ben je 10 jaar beschermd, dus dan ben je er ook voorlopig weer vanaf :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:04

Ik werk als dierenartsassistente en heb ook m'n tetanus vaccinatie 2 jaar geleden weer opnieuw laten zetten. Over t algemeen gebeurt er nooit iets qua bijt/krab wonden maar better safe than sorry!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:05

Goof schreef:

Ik haal ook netjes de tetanus vaccinatie.
Ik werk op een manege voor mensen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen, dus is niet geheel onverstandig om die vaccinatie bij te houden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:06

siesjuh dtp (difterie,tetanus, polio) is gelijk een andere enting die ik zelf niet zou zetten. tetanus kun je los zetten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:08

Ik werk met dieren en heb idd mijn eigen tetanus laten boosters toen ik bijna 19 wad. Toen ik bijna 29 was en later zat die nog een keer in de cocktail die ik voor een reis naar Brazilië moest halen.
Dus ik hoef nu pas weer op m'n 44e.

Mocht je niet boosteren en wel een bijstond oplopen, dan moet je bij de huisarts zsm een tetanusprik halen.
Als dat ter plaatse kan, ben je ook nog wel safe.

Maar voor mezelf haal ik dus steeds binnen 10 jaar mijn boosters, ik vind het zo'n rot bacterie, daar wil ik mijn antistoffen op peil tegen hebben.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:13

Goof schreef:

Ja, die haal ik uiteraard ook in Nederland.

En TS, het enige waar ik 'last' van had is een beetje spierpijn.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 16:55

Hmm, dus toch wel. Toch maar even een afspraak maken dan. Hier in Nederland deden ze er best makkelijk over bij mijn vorige werk (dierenpension). Hoefde ik niks voor te hebben.

Rabiës komt in Spanje niet voor zei de assistent, dus die vond dat echt overbodig. En daar ben ik inderdaad ook te laat voor.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:51

LZP > BEU

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:53

Ik heb de tetanus gehaald nadat ik na mijn 18e gebeten werd door mijn fret. De kans dat je gebeten word is niet zo groot maar je moet zo'n prik wel snel na het incident halen en ik vrees dat dat niet zo makkelijk is in Spanje.

Ik zou hem voor de zekerheid gewoon halen, ben je er meteen flink wat jaren vanaf.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:02

Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en de vaccinatie halen. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje.
Ik heb enkele maanden terug een hervaccinatie gehad, aangezien de vorige bijna 10 jaar geleden was. Ik laat hem zetten omdat ik veel met dieren bezig ben (en was voor mijn opleiding ook verplicht om te kunnen bewijzen dat ik hem minder dan 10 jaar geleden nog eens gehad heb).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:13

Goof schreef:

Niet in huis, want dat heeft niet zoveel toegevoegde waarde wat mij betreft, maar mijn tetanus-vaccinatie is wel up to date. Is overigens een van de eerste dingen die je op de spoedeisende hulp naar binnen gedrukt krijgt bij wonden e.d., zelfs als je gewoon met je fiets op straat gevallen bent.

En dat een dierenpension zegt dat het niet nodig is kan best zo zijn, voor hen en de dieren is het niet noodzakelijk, maar je kunt er zelf flink veel last van hebben.

Rabiës wordt te kort dag als je bijna weg gaat, maar in Spanje verwacht ik dat het risico hierop relatief laag is en dat je snel genoeg op een plek kunt zijn waar je de eerste booster kunt krijgen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:08

Rabies vaccinatie krijg je ook alleen als het risico echt hoog is, want die vaccinatie is niet geheel ongevaarlijk. Daarnaast is het ook alleen maar een uitstelmethode, want bij rabies heb je ten alle tijde nog hervaccinaties nodig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:31

Siesjuh schreef:
Ik zou wel de dtp halen. Gewoon om alles voor te zijn. Sowieso als je veel met beesten bezig bent is het handig. Een ongeluk zit in een klein hoekje. En daarna ben je 10 jaar beschermd, dus dan ben je er ook voorlopig weer vanaf :)

Waarom difterie en polio ook dan :?

Ik zou tetanus wel doen.