Op Erasmus naar Vilnius!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Atani

Op Erasmus naar Vilnius!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:30

Hoi iedereen!

Na jaren aan een stuk jaloers toe te kijken hoe vriendinnen en vrienden op Erasmus vertrokken en met wel 1000 geweldige verhalen terugkwamen, is het eindelijk mijn beurt! Ik ga ook op Erasmus. :D

Mijn top 3 van landen was een uitdaging. Op nr 1 stond Ierland, daar was ik over uit! En nummer 2? Dat zou iets worden waar ik anders nooit in mijn leven naartoe zou gaan. En zodus ben ik gevallen op Vilnius, Litouwen.

Uiteraard wouden heel veel andere mensen van mijn richting ook naar Ierland en aangezien ik vrij open minded was qua opties heeft mijn Erasmus coördinatrice mij Vilnius toegewezen. *\o/* Superspannend, aangezien ik geen enkele kennis heb van het land of de taal.

Voorlopig ben ik mij nog door de administratieve papierwinkel aan het worstelen. En dan komt de rest van het verhaal: waar ga ik wonen? Ga ik alleen in een studio, of zoek ik roommates? Ik neig zelf echt wel meer naar (een) roommate(s).. Ik kan heel erg goed alleen zijn, maar het lijkt me gewoon gezelliger om iemand mee in huis te hebben.

Als iemand van de bokkers onder ons toevallig dé tip heeft qua accommodatie in Vilnius, dan hoor ik het graag :D

Zijn er nog mensen die op Erasmus gaan? En naar waar? :D
En mensen die tips hebben over dingen die ik zéker moet doen in Vilnius en Litouwen?

Ik heb er zoveel zin in!
Maar stiekem ook wel een beetje gezonde stress.

Winged

Re: Op Erasmus naar Vilnius!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:41

Roommates! Absoluut :D Ik weet niet of er een ESN in Litouwen zit, maar zij kunnen je een eindje op weg helpen.

Ik ben in 2010 naar Finland geweest, ook Erasmus. Best time of my life :D Alvast heel veel plezier. Wanneer ga je?

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:29

Bedankt voor je reactie :D

Ik heb al gemaild naar ESN, maar tot nu toe nog geen reactie. Vilnius heeft gelukkig wel de oplossing dat je daar in een studentenhotel kan slapen, tot je een vast plekje gevonden hebt. Maar ik hoop dat ik op voorhand al wel iets heb vastgelegd.

Waar in Finland ben je geweest? :D Lijkt me ook echt een heel leuk land!

En bedankt! Ik vertrek eind augustus :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:40

Ik zat in Jyväskylä. Die had wel een aantal huurorganisaties voor studenten. Maar het lijkt mij dat het in Litouwen anders heet dan daar... Heb je eventueel een bureau buitenland op jouw studie hier in Nederland? Zij hebben vaak wel meer contact met het opleidingsinstituut daar. Opleidingsinstituut hoort bij mijn weten ook wat te bemiddelen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:46

Ik ken Erasmus alleen van de studiebeurzen, maar wat betekend 'op' Erasmus gaan? :o?
Ik zit nu via mijn Erasmus beurs in de UK voor stage, en ik hoop vanaf september een half jaar naar Sweden te gaan. Twee jaar geleden ben ik op stage geweest in Estland wat qua cultuur wel wat overeen zal komen met Lithuania. Veel bos, veel rust, erg vriendelijke mensen en enorm open om je ergens mee te helpen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:22

Op Erasmus gaan is hetzelfde als de studiebeurs. Maar is in principe gewoon de uitwisseling ;)

De meeste studenten zeggen ook 'I'm an Erasmusstudent' :+

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:28

Ik kom net terug van Erasmus in Finland, Tampere.
Ik zat in een kamer van Toas, in een residentie met over de 100 exchange studenten.
De kamer had ik voor mijzelf, vond het fijn om tussen alle drukte door een plekje voor mijzelf te hebben. Douche en keuken moest ik wel delen.

Kun je niet informeren of je nog een tutor toegewezen krijgt? Ik had een student die daar haar hele leven al woonde en mij op weg hielp voor en tijdens de uitwisseling.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:37

Op Erasmus gaan is inderdaad gewoon in het buitenland gaan studeren :j
UK en Zweden is ook wel een hele leuke combinatie! Heb ook een tijd gedacht om naar Zweden te gaan, maar dat kan mijn portemonnee jammer genoeg niet aan. :D

Ik wil ook gewoon graag een kamer voor mezelf, maar liefst in een gedeeld appartement wel. Een 'erasmusbuddy', zoals een tutor heet in Vilnius krijg je inderdaad toegewezen, maar die contacteren je pas een maand voordat je naar daar gaat. :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:39

bente_ schreef:
Ik kom net terug van Erasmus in Finland, Tampere.
Ik zat in een kamer van Toas, in een residentie met over de 100 exchange studenten.
De kamer had ik voor mijzelf, vond het fijn om tussen alle drukte door een plekje voor mijzelf te hebben. Douche en keuken moest ik wel delen.

Kun je niet informeren of je nog een tutor toegewezen krijgt? Ik had een student die daar haar hele leven al woonde en mij op weg hielp voor en tijdens de uitwisseling.

Ik zat via Koas. Zal een vergelijkbare verhuurder zijn geweest. En idd ook eigen kamer en keuken en badkamer delen.

Deze facebook al gevonden trouwens? https://www.facebook.com/VilniusUnivers ... alStudents

En dit staat op de uni van Vilnius: http://www.vu.lt/en/studies/practical-i ... tudies/389 Maar dat is dan inderdaad het hostel idee gok ik?

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:32

Op Facebook ben ik al lid van tig pagina's ondertussen :D ik ga niet aan de VU studeren maar aan VGTU (Vilnius Gediminas Technical University)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:24

Ah, weer wat geleerd dan :D Bij ons op school zeggen we gewoon dat we op stage gaan of studeren in het buitenland.
En zeker, UK en Zweden is een super leuke combinatie en ik hoop echt dat ik word geaccepteerd in Zweden, dat hoor ik ergens mid juni dus nog even spannend. Beiden landen zijn inderdaad erg duur, gelukkig heb ik hier in Engeland geluk met m'n onderdak [aka ik werk voor kost & inwoning] dus gebruik ik m'n Erasmus & uitwonende beurs die ik nu heb om te sparen voor Zweden :j
Tipje; je kan je student OV stop laten zetten voor de periode dat je in het buitenland bent, hiervoor krijg je rond de 100 euro per maand dus weer een mooi extra zakcentje!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:42

Geen tips, maar wel een trouwe volger erbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:45

Iemand die ik ken zit op dit moment in Vilnius op Erasmus volgens mij, die heeft nu d'r finals en komt daarna weer terug. Ik ken haar niet mega goed maar als je wat gerichte vragen heb kan ik ze wel even doorsturen naar haar?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:45

Ik heb een half jaar in Rouen (Normandie) gezeten. Ik zou echt gaan voor een studio, het lijkt me vreselijk om geen ruimte voor jezelf te hebben. Ook niet tijdens studeren, slapen, bezoek etc etc. Je leert vast genoeg mensen kennen daar die ook op Erasmus zijn, dan kun je die gewoon opzoeken wanneer je daar behoefte aan hebt :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:51

Wat leuk! Ik ga in 2017 (2e semester van het volgende schooljaar) op Erasmus naar Finland. Hier noemen we het ook gewoon studeren in het buitenland :) Ik moet nog een half jaartje langer wachten dan jij TS, maar ik heb er wel superveel zin in :D

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 17:09

Piekosjj: Dat is inderdaad erg handig als je kan werken voor je kost en inwoon!
Misschien een stomme vraag, maar wat is student OV? Die term ken ik niet.

bakkabouter: Haha, dat was te verwachten :D

Emmaa_: Oh, leuk! Weet je waar ze studeert? Als ik echt gerichte vragen heb, kan dat altijd wel handig zijn ja!

Sheran: Ik wil sowieso wel mijn eigen kamer, heb echt mijn eigen plek nodig! Maar voor de rest is het wel fijn om andere mensen in huis te hebben denk ik :j Hoe ben je in Normandië terechtgekomen? Ook voor studie of stage?

MariaMaaike: Ik snap je enthousiasme helemaal :D Het zal er snel genoeg zijn! Ik wacht ook al heel lang, haha. Naar waar ga je precies? Hierboven nog mensen die naar Finland zijn geweest, kan je misschien ervaringen mee uitwisselen?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:14

Wat leuk! Ik woon in Vilnius, dus als je vragen hebt, kom maar op!
Foreigner in Vilnius is een leuke groep op Facebook, ook handig om woonruimte te vinden. Zou wel kiezen voor studenten als roommates ipv alleen, wel zo gezellig tijdens Erasmus.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 17:16

xSiep schreef:
Wat leuk! Ik woon in Vilnius, dus als je vragen hebt, kom maar op!
Foreigner in Vilnius is een leuke groep op Facebook, ook handig om woonruimte te vinden. Zou wel kiezen voor studenten als roommates ipv alleen, wel zo gezellig tijdens Erasmus.

Oh wat leuk! :D Hoe ben je daar terechtgekomen?

Enige leuke plekken om paardrijtochten te gaan doen in de omgeving? Ik heb gehoord dat de natuur van Litouwen ongelooflijk mooi is, dus zou leuk zijn om er van te genieten vanaf een paard.

Ik ga zeker nog andere vragen kunnen bedenken, dus je hoort zeker nog van mij :D

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:18

Leuk om dit topic tegen te komen!
Ik ga namelijk zelf in februari 2017 studeren aan de Mikolas Romeris University in Vilnius :D Naar welke universiteit ga je en welk semester?

Kwa huisvesting hoop ik trouwens een plek te krijgen in een flat die bij de uni hoort.

Edit; lees net dat je naar een andere uni dan mij gaat.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:29

Ik ben verloofd met een Litouwer :D

Dingen die je zeker moet bezoeken: Green lakes, Trakai castle, Tv Tower, en alle mooie plekken in de stad, maar die ontdek je vanzelf!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:41

Ha ik zie nu pas dat je uit Belgie komt :D In Nederland krijg je als je studeert op het hoger onderwijs (bachelor, master) een student OV waarbij je gratis kan reizen met het openbaar vervoer. :)
De natuur in Estland was prachtig, ik gok dat Litouwen erg vergelijkbaar is; oneindige bossen met fijne paden er door. In Estland mocht je overal gewoon vrij over de paden rijden te paard. Het is niet echt een op-en-top paarden land dus ik hoop dat je wat kan vinden!

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 18:48

Atani schreef:
....
MariaMaaike: Ik snap je enthousiasme helemaal :D Het zal er snel genoeg zijn! Ik wacht ook al heel lang, haha. Naar waar ga je precies? Hierboven nog mensen die naar Finland zijn geweest, kan je misschien ervaringen mee uitwisselen?

Ik ga naar Espoo, ligt naast Helsiki. Dus helemaal onderin Finland :) Jaa, ik ben zeker benieuwd naar ervaringen :D

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 20:38

xSiep: Wat leuk! :D Bedankt voor de tips! Ga ik zeker onthouden!

Piekosjj: Ja, ik kom uit België inderdaad en jammer genoeg hebben ze hier geen student OV. Ben al wel hard aan het sparen en studentenwerk aan het doen om een zakcentje opzij te leggen. Ik hoop ook dat ik wat kan vinden om paard te rijden!

MariaMaaike: Klinkt ook heel leuk! Wat ga je daar studeren?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:56

Oh, ik dacht dat je net als in amerika bij iemand op de kamer zou komen :)

Ik kwam in Normandie voor mijn studie rechten, ik heb daar 5 vakken Frans recht gevolgd :). Alles in het Frans, dus best heftig.

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:08

Atani: ik ga studeren aan de Metropolia University of Applied Sciences, oftewel Metroplia Ammattikorkeakoulu in het Fins :D Als alles goed gaat met de inschrijvingen hoop ik het blok 'Media' te volgen met vakken als grafisch design, fotografie en digitale media. En ook een vak over Finland zelf :D Welke vakken ga jij volgen?

Overigens ga ik met een klasgenootje. Het was allebei onze eerste keus en zijn allebei toegewezen. Dat is wel heel leuk, ook al gaat ze andere vakken volgen :) Kunnen we samen dingen uitzoeken enzo

Sheran: Poeh klinkt best heftig alles in het Frans :) Ik ben blij dat ik gewoon in het Engels les krijg, anders zou ik mijn punten nooit halen :')