Stedentrip in Europa, aan de kust, zonder auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Stedentrip in Europa, aan de kust, zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:55

Ik scrolde al door verschillende topics op Bokt, maar kon niet vinden wat ik zocht. Of het was héél oud...

Voor de zomer wil ik graag in mijn eentje een paar dagen weg naar een plek die ik nog niet ken. In een nader te bepalen weekend, één of twee nachtjes. Het liefst zou ik naar een klein stadje in the middle of nowhere gaan, maar bij gebrek aan een auto is dat vaak niet haalbaar. Maar dan de vraag: waar wél naartoe? :D

- Must: met vliegtuig bereikbaar, max. 4 uur vliegen
- Must: beetje sfeer/leven, i.v.m. alleen reizen
- Must: goede OV verbinding met vliegveld (en eventueel natuur)
- Pre: aan de kust
- Pre: mogelijkheid tot whale watching (hiervoor staat al eens een reis naar Noorwegen gepland, maar ik wil er nu al van proeven)

Nice voldoet bijvoorbeeld aan die eisen, maar daar ben ik al regelmatig geweest. Want dat is ook lastig, ik zoek een stad waar ik niet eerder was :)

Wat raden Bokkers aan?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:57

De Algarve in Portugal?

Daar zijn mijn vriend en ik in maart wezen dolfijnen/walvissen kijken :)
Vliegen naar Faro is ongeveer 3 uur en er schijnt goed openbaar vervoer te zijn, alhoewel wij een auto hadden gehuurd. Én het is aan de kust :D

Celiien

Re: Stedentrip in Europa, aan de kust, zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:08

Malaga?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:14

Barcelona, echt een aanrader!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:20

Ik ben de afgelopen weken voor werk een aantal keer in Alesund geweest en ik ben echt verliefd op dit kleine Noorse stadje. Het is er werkelijk prachtig en ik heb lang niet alles gezien. Ik wil graag nog naar het aquarium en ik wil graag met een bootje de zee op. Het is 2u vliegen en vanaf het vliegveld 25 min naar de stad met de bus.

Als je in het stadje verblijft is bijna alles op loopafstand. Er is een klein stadspark waar vanuit je zo een berg oploopt. Er zijn best veel cafeetjes en restaurantjes en in het weekend schijn je er ook echt leuk te kunnen stappen. Verderop gelegen bezienswaardigheden zijn goed bereikbaar met de bus.

Per pb weet ik evt nog een heel fijn hotel waar de chef kok graag met je gaat vissen en daarna de zelfgevangen vis voor je klaarmaakt en waar je fietsen (volgens mij kosteloos?) mee kan krijgen.

Dit was gisterenavond:

Afbeelding

Afbeelding

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 14:04

Algarve/Faro lijkt prachtig! Kom je ook aan omgeving toe als je geen auto huurt, denk je?

Malaga is ook een optie, daar ga ik eens verder op Googlen :D

Barcelona past inderdaad wel bij mijn wensen, maar mijn vriend wil daar ook dolgraag een keer met mij naartoe. Die houd ik dus even in het achterhoofd.

Alesund past ook precies in mijn wensplaatje, wat leuk daar!! Helaas zie ik vooral vliegtickets rond 300 euro, dat is met toch wat gortig voor zo'n korte periode.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:09

Algarve was inderdaad prachtig, hele mooie natuur :D
Het dolfijnen kijken was echt een geweldige ervaring. Die dag geen walvissen gezien, maar schijnbaar heeft die organisatie een week later juist wel een walvis gespot. Kwestie van geluk hebben :D

Ik durf niet te zeggen hoe het openbaar vervoer is, daar heb ik totaal niet op gelet.
Aangezien het vrij toeristisch is, vermoed ik eigenlijk dat het geen probleem is.

Edit; ik herinner me nu wel dat er een bustocht was door de omgeving. Die ging dan langs alle mooie plekken rondom Albufeira. Maar ik heb ook genoeg bussen en bushaltes gezien terwijl wij in de auto zaten :+

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:17

Dublin? Vind ik een erg leuke stad (en qua natuur een prachtig land) niet zo aan de kust als Barcelona dat is, maar prima busverbinding overal naartoe, dus vast ook wel richting de kust. Zelf ben ik er afgelopen februari geweest en vond het onwijs leuk! Vervoer van AirPort naar het centrum van de stad vond ik top, bussen gaan zo ongeveer iedere 10min en doen er een halfuurtje over ongeveer, heel prettig reizen :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:25

Wat betreft de Algarve: er loopt een boemeltreintje van Faro naar Lagos. Gaat niet zo snel, maar wel relaxt om je heen kijken en kost geen drol. De zuidelijke helft van de Algarve (tussen Faro en Sagres) heeft goede busverbindingen met moderne bussen, de westkant (veruit de mooiste kant) wat minder (denk aan om de paar dagen een bus). Maar er wordt aan die kant wel veel gelift (hoog surf/hippie gehalte), dus je komt wel rond.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 15:05

Verdorie, Faro valt af i.v.m. vluchttijden. Misschien dat ik iets met Lissabon kan doen en dan een nachtje afzakken naar de Algarve?

Malaga idem, daar wordt niet vanaf Schiphol naartoe gevlogen op vrijdagavond.

Ik maak het mezelf best lastig doordat ik alleen op een vrijdagavond weg kan en alleen vanaf Schiphol. Dat beperkt de bestemmingen toch wel hiertoe (en ook niet bij alle bestemmingen kan ik op zaterdag of zondag weer terug):
https://flightexplorer.schiphol.nl/web/ ... rt/evening

Dublin kan in ieder geval nog wel. Dat is een goede. :D Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden daar.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:08

Wil je per se vanaf Schiphol vliegen?
Wij vlogen vanaf Eindhoven maar ook vanuit Düsseldorf zijn er volgensmij vluchten naar Faro.

Edit; je vorige reactie niet goed gelezen, excuses :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 15:11

Het maakt mij niet uit waar ik vandaan vlieg, maar voor mijn werk heb ik de komende maanden op vrijdag in ieder geval tot het eind van de middag afspraken staan in het puntje van Amsterdam. Daarna kan ik pas weg en daarom ligt Schiphol wel het meest voor de hand.

Eindhoven en Rotterdam/The Hague airport zou ook nog kunnen, maar dan wel pas erg laat in de avond i.v.m. reistijd met het OV naar die vliegvelden. Düsseldorf is om die reden ook niet haalbaar, helaas, want ik had al een fantastische goedkope vlucht vanaf Weeze gevonden :(:)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:13

Oké dat is balen!

Onze vlucht vertrok toen om 19.30 vanuit Eindhoven volgensmij. Maar wat niet gaat, dat gaat niet.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:17

Belfast? De Ierse westkust heeft walvissen zat :) Dublin kan ook en dan vanuit Kinsale walvissen kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:22

Valencia!
Prachtige stad aan de kust. Heel sfeervol, heel mooi en gezellig. OV is prima, je rijdt met de trein vanaf het vliegveld direct het centrum in en je kunt overal de bus pakken, de verbinding is goed.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:23

Ik ben net terug uit cascais/ estoril. Vlakbij Lissabon, elke 20 minuten een trein daarheen. Sinatra, cabo da Rica superieure te bereiken met het openbaar vervoer. Ik kan je ook een hotel aanraden.
Oh en zowel bij cascais als estorilaatste zijn stranden.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:21

Rome? De trein naar het strand kost nog geen 2 euro en er is hier genoeg te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:30

Valencia of Istanbul :j

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:44

Malta?

Geen dolfijnen / walvissen spotten maar wel een aanrader als city trip!

Valetta en MDina zijn erg mooi! Alles is prima te doen met het openbaar vervoer en is heel goedkoop! Evt een markt bezoeken op zondag in Marsaxlokk, zwemmen in de Blue Lagoon bij Comino of genieten van de rust op het buur eiland van Malta: Gozo.

S'avonds gezellig op een terras in Sliema of ST Julians! En aan een paar dagen heb je genoeg tijd om Malta te verkennen!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:51

IJsland?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:26

Geen walvissen, misschien wel dolfijnen: Alghero. Met de spotgoedkope taxi ben je binnen no time in het stadje zelf. (15 min rijden vanaf vliegveld)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 13:50

Leuk, nog meer suggesties. Ik zit nu op het balkon met de laptop op schoot alles op te zoeken. Wat een voorpret :):)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 14:58

Voorlopig hebben Belfast en Dublin de voorkeur :) Dublin hoor ik vaker vallen, maar Belfast maakt me ook al heel lang nieuwsgierig. Tickets voor beide bestemmingen zijn ook erg betaalbaar.

Lissabon maakt ook nog kans, alleen vind ik de ticketprijs aan de hoge kant. Nog even doorspeuren of dat goedkoper kan.

Rome en Istanbul heb ik al eens bezocht. Alghero (en heel noord-Sardinië) gaan we dit jaar in september bekijken, dus die staat al op de planning. IJsland willen mijn vriend en ik ooit samen naartoe, en bovendien kost een ticket naar Reykjavik al snel 300 euro. Vind ik toch wat veel voor een tripje van 2 dagen.

Even kijken, wat werd nog meer genoemd...

Valencia en Malta lijken me prachtig!! Helaas vliegt er niets op vrijdagavond (laat genoeg) vanaf Schiphol naar die bestemmingen. Dat bewaar ik voor een andere keer.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 15:01

Via Eindhoven waren onze tickets goed te doen, maar dat was niet jou luchthaven van voorkeur volgens mij. Wij hadden ook met hotel geboekt, dat was goedkoper dan los. Wij zaten in hotel Saboia, prima uitvalbasis!
Oja, ik zat in estoril, vlakbij lissabon.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 08:47