Orka's spotten in Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Orka's spotten in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:39

Vandaag was onze eerste volle dag op de Lofoten in Noorwegen. We zitten in het plaatsje Reine, vrij ver in de punt van de Lofoten. Vandaag gingen we rustig de omgeving verkennen, eerst naar de verste punt, uitgestorven vissersdorpjes bezoeken waarvan alle toeristische dingen dicht waren en lunchen op het terras van een gesloten restaurant.

Het is onze redding geweest dat een museum dicht was. Daardoor trokken we hoger de Lofoten in, lekker een beetje touren en kijken waar we uitkomen. Meestal is dat een doodlopende weg.
Zo'n doodlopende weg kwamen we rond 13 uur ook tegen. Dit was bij een mooie baai met uitzicht. Toen we daar aan het keren waren merkte ik ineens een grote groep meeuwen op in de baai. Dat was voor mij reden tot alertheid. En verdomd, ineens zie ik een groot gevaarte inclusief vin uit het water komen!

Ik pakte de verrekijker erbij en dacht ik eerst dolfijnen te zien. Maar die grote vin, dat klopte niet. Ik dacht aan orka's, maar ik kon het wit niet zien. Totdat mijn zwager de verrekijker had en ineens riep 'ja het zijn wel orka's!!' En nog geen tel later komt een orka het water uit en land op zijn rug. Het wit was hierbij goed te zien!

Wauw, kon dit gewoon zomaar gebeuren? Blijkbaar dus(al is de kans op orka's te zien in deze tijd heel klein). Het was een hele grote groep, ik gok zo'n 12 tot 15 orka's, waarvan 2 hele grote en ook heel veel kleintjes. Laatst heb ik nog eens NGC gezien met een docu over het jachtgedrag van de orka, ik herkende dus direct het jagen op een grote school vissen, waarschijnlijk haring.

We hebben de groep van 2 kanten bekeken, we hoopten wat dichterbij te kunnen komen, maar dat lukte niet helemaal. Een paar mensen in een klein bootje wel, gaaf, maar doodeng haha.

We hebben deze groep ongeveer een uur bekeken. Hierna ging een deel van de groep weer het open water op, de oude/grote orka's bleven jagen.

Dit was echt een unieke ervaring, dit neemt niemand ons meer af. Dit is serieus een van de mooiste ervaringen die ik heb mogen meemaken in mijn leven. Vooral omdat het geen bewuste zoektocht was, en we zo er 'tegenaan liepen'. En mooie woorden van mijn zwager; 'blij dat t museum dicht was, had je daar nu in het museum suf rond gelopen, hadden we een geweldige ervaring gemist!' :+

Genoeg gelult, hier een filmpje met (vind ik) unieke beelden van orka's tijdens de jacht, in een baai in Noorwegen.

Nog wat foto's:

De baai waar ze zaten:
Afbeelding

Hier is goed het verschil te zien tussen de grootste en een van de kleinere orka's.
Afbeelding

Afbeelding

Mooi contrast met het bootje op de voorgrond(dit waren zalm of kabeljauwkwekerijen).
Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend en ik zijn een aardige klim aangegaan om nog wat dieper de baai in te kunnen.
Afbeelding

Pluttersput

Re: Orka's spotten in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:43

Wauw wat supervet! Dat staat ook écht nog op mijn verlanglijstje <3

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:49

Cool!!! En er vooral ook zo toevallig tegenaan lopen. Ben helemaaaaaaaal niet jaloers hoor :D

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:50

Mooi zeg, heel bijzonder om zo te zien :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:51

Wauw wat onwijs gaaf!!! Ik hoop dat ik ooit ook eens Orka's kan zien, afgelopen februari voor het eerst dolfijnen en walvissen gespot en dat smaakt naar meer. Ik vind het zo bijzonder om zulke machtige dieren te zien, in het wild.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:10

Wauw, prachtig! Noorwegen staat ook nog op mijn 'ooit te reizen' lijstje :D Veel plezier daar nog!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:12

Alle karmapluspunten van de afgelopen tien jaar van de hele familie in één keer ingezet :D Wauw, wat geweldig. Wat een prachtig fimpje!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:14

Wow, geweldig!!!! Weet je in welke baai het was? Ik ga zelf begin juni pas, maar collega's gaan volgende week donderdag.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:15

Wauw, wat gaaf! Wij zijn twee weken geleden in Noorwegen geweest, 3 dagen op de boot en helaas alleen maar water zien spuiten maar niet daadwerkelijk walvissen of orka's -O- Was inderdaad ook te laat om ze nog te kunnen zien in dit seizoen. Wel papegaaiduikers en rendieren gezien. Echt heel vet dat jullie ze gezien hebben!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:16

zet op wishlist Noorwegen ... <3 orka's <3 machtige geweldige dieren
bedankt dat je dit met ons deelt <3 _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:20

gabyfedde schreef:
Wow, geweldig!!!! Weet je in welke baai het was? Ik ga zelf begin juni pas, maar collega's gaan volgende week donderdag.

Dit was in de Norskehavet, tussen Sund en Molnarodden in.

Lofoten is sowieso prachtig, je valt van de ene verbazingwekkend landschap in de andere. Schitterend.

Afbeelding

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:28

Geweldig!! Nog wat aanraders (hebben vandaag een presentatie over de Lofoten gehad hier): Henningsvaer, Svolvaer, Nusfjord, Ballstad, Å. Heel veel plezier nog daar!!
Spoiler:
Fotospam meer dan welkom ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:29

Ballstad en A zijn we al geweest Gaby, we gaan idd nog naar de andere plaatjes. Enige nadeel nu dus dat we zowat de enige toeristen zijn hier, dus alles is dicht _O- Maar we gan ons hier prima vermaken.
En ik maak uiteraard nog een topic over de reis :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:35

oh wat gaaaf jolien! Dat filmpje!! <3 GENIETEN!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:37

Ohh heimwee.. Ben er in oktober geweest. Waar in Reine slapen jullie? Niet heeeeel toevallig in het appartementje aan het water, voor het grote witte gebouw? :D

Toen ik er was was ook alles potdicht. Heel eenzaam en treurig enerzijds, heel speciaal en bijna intiem anderzijds.
Reinebringen al aangedurft?

Wist niet dat daar orka's zwommen. Gaaf zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:42

sammyvriend schreef:
Ohh heimwee.. Ben er in oktober geweest. Waar in Reine slapen jullie? Niet heeeeel toevallig in het appartementje aan het water, voor het grote witte gebouw? :D

Toen ik er was was ook alles potdicht. Heel eenzaam en treurig enerzijds, heel speciaal en bijna intiem anderzijds.

Nee haha, we zitten in een appartement aan de eerste weg rechts in Reine. :P
Reinebringen nog niet, gaan we misschien nog wel doen ja. :P

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:46

Oh wat gaaf zeg! <3 Onverwacht is de verrassing extra groot natuurlijk :D

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:46

Joolien schreef:
sammyvriend schreef:

Nee haha, we zitten in een appartement aan de eerste weg rechts in Reine. :P
Reinebringen nog niet, gaan we misschien nog wel doen ja. :P

Wel even iemand inlichten dan, is levensgevaarlijk.. Maar het uitzicht wel waard (als je het overleeft). :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:52

Hahaha nou maar even over nadenken dan. Ik heb niet echt een goede conditie, maar ik ben wel zo behendig als een berggeit :D Is het dan aan te raden?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:57

Ooh wauw! <3

Wat is het toch een gruwelijk mooi land. Staat nog is op de bucketlist. Volgens mij raak je daar je hele leven niet uitgekeken.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:02

Joolien schreef:
Hahaha nou maar even over nadenken dan. Ik heb niet echt een goede conditie, maar ik ben wel zo behendig als een berggeit :D Is het dan aan te raden?

Ja hoor, heeft met conditie niets te maken! Het is in principe maar anderhalf uur, maar ligt dichter in de buurt van ongezekerd klimmen dan van wandelen. Paadjes van 15cm recht naast de afgrond, loszittende stenen, takken waar je je aan op moet trekken (die er soms niet zijn).. Soms moet je echt twee armen en twee benen gebruiken. En dan de terugweg.. *D
Maar het is wel echt magnifiek on top. Goede weersverwachting, iemand inlichten, samen gaan, alle ledematen vrij hebben (geen camera om je nek) en heel goed op elkaar passen en dan zou ik het zeker doen *\o/*

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:12

Gaaaaaf!! <3

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:32

Onwijs gaaf! Er worden momenteel best aardig wat orca's gespot rond de Lofoten hoor. Ze komen, net als die groep meeuwen, af op de haring, dus zijn inderdaad aan het jagen, of fourageren.. Een groep vogels op het water trekt dan ook direkt altijd mijn aandacht! Wij gaan er speciaal voor naar Canada, in de zomer. Vanaf de Lofoten zijn we enkel in de zomer eens vertrokken, maar dan zijn er voornamelijk potvissen. Een prachtig filmpje en een unieke ervaring heb je mooi vast weten te leggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:35

Afbeelding
Uitzicht op dit moment :D vanaf ons terras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:37

eponine schreef:
Onwijs gaaf! Er worden momenteel best aardig wat orca's gespot rond de Lofoten hoor. Ze komen, net als die groep meeuwen, af op de haring, dus zijn inderdaad aan het jagen, of fourageren.. Een groep vogels op het water trekt dan ook direkt altijd mijn aandacht! Wij gaan er speciaal voor naar Canada, in de zomer. Vanaf de Lofoten zijn we enkel in de zomer eens vertrokken, maar dan zijn er voornamelijk potvissen. Een prachtig filmpje en een unieke ervaring heb je mooi vast weten te leggen!

Ok, ik dacht dat ze alleen maar in de winter waren. Dan gaan we de komende dagen nog even goed opletten :D