Bijzondere stedentrip Europa?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

Bijzondere stedentrip Europa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:29

Ja :D En dan niet de 'bekende steden' à la Parijs, Barcelona, Londen, you name it...

A.s. zomer ga ik waarschijnlijk met een vriendin erop uit, omdat we dan allebei ons examen hebben gehaald. (Als het goed is.. :)))
Nu willen we graag naar een aparte/bijzondere stad, liefst wel in Europa.

Enkele eisen:

- Max. 500-700 km reizen vanaf Utrecht met de auto. (vliegtuig is evt ook een optie, maar dan ben je wel een stuk duurder uit natuurlijk..)
- Bijzondere trekpleister in de buurt.. Mooi stuk natuur om te wandelen, niet-alledaagse activiteit/bezichtiging (met dieren?*), etc.
- Leuk stadje om te winkelen;
- Uitgaansgelegenheid;
- Niet ergens in the middle-of-nowhere, graag wel met enige mogelijkheid tot OV :D;
- Engelse/Duitse/Franse/Spaanse sprekende bevolking (niet dat ik denk dat je binnen Europa heel veel anders tegen zult komen, maar toch..);
- Niet echt een eis, maar wel leuk: een strandje/boulevard op weinig afstand.
- Budget: afhankelijk van hotel (all-inn of alleen logies+ontbijt?..) en de reisduur. Maar voor een dag of 2/3, zo'n €200 p.p. max.

We houden wel van de sfeer die steden zoals Parijs en Barcelona 'ademen'. :)
Cultuursnuivers zijn we zeker niet, maar de hele dag aan de rand vh zwembad hangen of de hele dag door de stad slenteren, dat doen we wel als we op zomervakantie zijn.
Er moet dus wel iets leuks te zien/te doen zijn!

*Bijvoorbeeld de Spaanse rijschool of een koala-rescue center; beiden niet alledaags, maar beiden ook niet op 500 à 700 km te vinden. :o Maar zoiets 'aparts', daar houden wij dus wel van.
Wel tot op zekere hoogte, dierenwelzijn staat voorop. Je kan zelf wel inschatten welke trekpleisters daar wel/niet onder vallen... ;)

Nou, suggesties? Kom maar op! *\o/* Aanraders (of afraders :')) qua hotels mogen natuurlijk ook!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:37

Ik vond Helsinki erg mooi en genoeg cultuur om te inhaleren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:42

Warschau was wel de moeite waard, zou er geen hele week kunnen volmaken maar toch zeker wel een lang weekend. Kan je ook goedkoop op vliegen (sowieso is alles daar erg goedkoop :P )

Weet niet of er iets 'speciaal' te doen valt, wij gingen vooral de stad verkennen en lekker eten :P

edit: een paar plaatjes: https://www.google.be/search?q=warschau ... ardigheden

Sevilla is ook wel een hele mooie stad! Echt heel veel culturele dingen, paleis, kerk, enz enz. We hebben daar echt heel uiteenlopende dingen gedaan, de parken zijn ook erg mooi. Wel een stuk duurder dan Warschau.

Plaatjes: https://www.google.be/search?q=sevilla& ... ardigheden

Tanya

Re: Bijzondere stedentrip Europa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:59

Kijk eens op srprs.me! Daar kun je dit soort eisen doorgeven en die regelen dan een verrassingstrip voor je.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:03

jorika1986 schreef:
Ik vond Helsinki erg mooi en genoeg cultuur om te inhaleren!

Persoonlijk vind ik Stockholm of Kopenhagen dan mooier.
Als je iets met dieren wilt zijn is Skansen in Stockholm aan te raden!
Ik weet niet in welke periode je van plan bent te gaan, maar Norwegian heeft regelmatig goedkope vluchten naar deze steden.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:07

Ik zit nu in Salzburg, een bijzondere stad met als het ware twee verdiepingen (Berg midden in de stad vanwaar je prachtige uitzichten hebt). Verder is de stad vol van barokke en klassieke gebouwen, bruggen en cathedralen met op de achtergrond de typisch Oostenrijkse Alpengebergte. De stad zelf is niet eens zo groot en ook nog eens lekker rustig!
Wel is dit iets buiten jullie bereik (uit mijn hoofd gezegd 900 kilometer), maar het zeker waard om een keer te bezoeken!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:09

Lissabon :j

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:12

Budapest! Ook heel goedkoop heen te vliegen vanaf Eindhoven met WizzAir!
Soms wel 12,99 voor een enkeltje! :))
Vind het een fantastische stad en zou er zo weer heen gaan!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:07

Ik ga de steden die jullie noemen eens bekijken! Bedankt! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:07

Reykjavik of Stockholm? :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:09

Valencia, daar gaan wij over 3? Weken naar toe.
Stad met heel veel cultuur, het grootste aquarium van Europa, een bijzondere dierentuin.
Een oud stadsdeel met de invloeden van zowel de Fransen maar ook de Turken er nog in.
En ook hele mooie architectuur.

Door de hele stad ligt een netwerk van metro, trein en bussen. Een ov kaart kan je van te voren reserveren en geeft korting op een aantal activiteiten.

Natuur is er ook genoeg net als een mooie uitgaanscentrum.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 13-04-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:11

wij gingen ook op deze zoektocht en hebben uiteindelijk een verassingstrip geboekt bij srprs.me ben heel benieuwd. je kan dan ook aangeven wat je voorkeuren zijn (cultuur, natuur etc.) en je bezoekt dan vaak de wat onbekendere steden ipv de grote namen. Het is trouwens geen opvulreis ofzo er wordt echt voor jou geboekt. en blijft het ook nog even spannend :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:11

Wij gaan naar Wenen over 2 weken, is wel wat verder dan de genoemde 700 kilometer maar wij gaan het met vliegtuig.
Misschien toch de moeite waard om daar eens op te zoeken, wij zijn niet duur uit. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:13

Kopenhagen!! Echt een hele leuke stad, fietsen huren en gaan ontdekken.
Tivoli in de avond, Cristiania overdag, lekker shoppen in de stad.
Met de auto kun je ook eerst Hamburg aandoen, ook een geweldige stad én je kunt de witte krijtrotsen bezoeken aan de zuidkust van Denemarken.

In Kopenhagen zijn we volgens mij bij een wakeup hotel geweest, erg goed. En in Hamburg bij http://www.superbude.com.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:02

Met 500 tot 700 km kom je niet ver.

Als je het vliegtuig wilt nemen, kijk dan eens bij Riga. Ligt in Letland en is erg de moeite waard!

Verder vond ik Stockholm erg mooi.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:05

Salzburg is inderdaad prachtig!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:14

Ik ga binnenkort met vrienden naar Dublin. Zou dat niet wat zijn? :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:17

LZP -> BEU

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:21

Misschien wat ver maar Vilnius is leuk! Verder ben ik ook van de afwijkende steden maar die liggen allemaal nog verder weg.. Porto, Kiev, Jerez, Killarney, en dit jaar ga ik naar Napels :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:25

Praag?

Reykjavik is ook leuk, maar denk dat dat iets boven je budget ligt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:34

Krakau is een aanrader. Wel wat verder met de auto, maar prima te doen. Zeker met het vliegtuig. OV is daar prima, verblijf is goedkoop. De stad is erg leuk, de omgeving prachtig en er is genoeg cultuur en history op te snuiven daar.

Valencia is ook een aanrader. Prachtige stad, zeer gezellig. Veel te doen en als je een fiets huurt, fiets je zo via een lege rivierbedding wat nu park is naar het strand.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:53

Vilnius is leuk! :j Wel wat ver misschien, maar niet duur om heen te vliegen. En in de stad zelf is ook alles goedkoop :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:57

Ik vind Krakau ook heel mooi. Geen dieren uitstapje. Maar ik vond Auschwitz echt iets waar je een keer geweest moet zijn. Niet leuk, maar erg indrukwekkend!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:19

Er worden al goeie suggesties gedaan. Maar ik ben altijd erg weg van Ierland, dus ik noem Dublin. Leuke, niet al te grote stad, goeie uitgaansmogelijkheden en er is cultureel genoeg te zien. Vlakbij Dublin heb je de Wicklow Mountains. Mooi gebied, prachtige natuur, waar je ook heel goed kunt wandelen.
En de kust is sowieso niet ver. Vanuit Dublin pak de trein en ben je binnen no-time of in Bray, of in Howth. Howth is een klein schiereiland met een leuke haven en ook hier kan je prachtig wandelen.

Edit: dat wordt dan wel met vliegtuig, maar tegenwoordig vliegt naast Aer Lingus ook Ryan Air vanaf Schiphol naar Dublin. Vliegen is dus niet zo heel duur.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:45

Belgrado is erg leuk! We vlogen best goedkoop met wizz Air en appartement gehuurd
Leuke wandeling gemaakt met een gids. Aardige mensen, heerlijk gegeten... Echt een aanrader :)
Iets 'normaler' maar wel erg leuk: Berlijn!