Vorig jaar ben ik 4 maanden in Zweden (Uppsala) geweest voor mijn onderzoeksstage. In die tijd ben ik helemaal verliefd geworden op het land (De natuur, de mensen, de tradities.. fika

Vorig jaar wilde ik al heel graag met de inlandsbanan, maar heb daar helaas toen geen mogelijkheid toe gehad.. die wil ik dus dit jaar ZEKER doen! Al kijkende naar de spoorkaart van Scandinavië heb ik besloten terug te reizen via Noorwegen. Ik ben me er van bewust dat het hele lange dagen in de trein worden..

Ik heb benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijke reis hebben gemaakt! Ik heb een ruwe opzet gemaakt van de reis en vraag me af of het allemaal te doen is en of mensen nog tips hebben! (in de vorm van plaatsen om te bezoeken, de route in het algemeen, vervoer (is er te slapen in de stoelen of is een treinbed echt aan te raden? Ik slaap over het algemeen vrij makkelijk in treinen), hostels etc.). Vanwege de inlandsbanan moet ik ergens tussen eind juni en eind augustus reizen. Ik heb ongeveer 3 weken en neem een '10 dagen binnen 1 maand' interrail kaart.
Dit is tot nu toe mijn opzet!
- Groningen - Kopenhagen; een paar uurtjes later door op de nachttrein naar Stockholm
- Dagje Stockholm, 's avonds door naar Uppsala
- Paar dagen Uppsala en omgeving
- Uppsala - Mora - Östersund
- Östersund - Gällivare (Inlandsbanan), misschien een tussenstop in Arvidsjaur of Jokkmokk
- Gällivare - Narvik, misschien een tussenstop in Abisko
- Narvik - Svolvaer met de bus
- Paar dagen op de lofoten
- Lofoten (svolvaer of moskenes) - bodø, met de boot; daarna door op de trein naar Trondheim
- Nachttrein Trondheim - Bergen; misschien onderweg nog de Flåm spoorlijn
- Paar dagen in Bergen
- Bergen - Hirtshals, nachtboot
- Hirtshals - Groningen
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!