Interrailen door Zweden en Noorwegen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MRM25

Interrailen door Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 21:03

Hoi allemaal! :D

Vorig jaar ben ik 4 maanden in Zweden (Uppsala) geweest voor mijn onderzoeksstage. In die tijd ben ik helemaal verliefd geworden op het land (De natuur, de mensen, de tradities.. fika <3 ). Tijd dus om dit jaar terug te gaan om mijn vrienden van daar ook weer een bezoekje te brengen. En omdat ik dit jaar nog 25 ben zou ik dit graag al interrailend doen!

Vorig jaar wilde ik al heel graag met de inlandsbanan, maar heb daar helaas toen geen mogelijkheid toe gehad.. die wil ik dus dit jaar ZEKER doen! Al kijkende naar de spoorkaart van Scandinavië heb ik besloten terug te reizen via Noorwegen. Ik ben me er van bewust dat het hele lange dagen in de trein worden.. :o Het doel van mijn reis is vooral mijn vrienden weer opzoeken, zo veel mogelijk van beide landen zien en vooral van de mooie natuur genieten. Van Zweden heb ik enkel het midden en de oostkust gezien, met Noorwegen wordt het mijn eerste kennismaking!

Ik heb benieuwd of er meer mensen zijn die een dergelijke reis hebben gemaakt! Ik heb een ruwe opzet gemaakt van de reis en vraag me af of het allemaal te doen is en of mensen nog tips hebben! (in de vorm van plaatsen om te bezoeken, de route in het algemeen, vervoer (is er te slapen in de stoelen of is een treinbed echt aan te raden? Ik slaap over het algemeen vrij makkelijk in treinen), hostels etc.). Vanwege de inlandsbanan moet ik ergens tussen eind juni en eind augustus reizen. Ik heb ongeveer 3 weken en neem een '10 dagen binnen 1 maand' interrail kaart.

Dit is tot nu toe mijn opzet!

- Groningen - Kopenhagen; een paar uurtjes later door op de nachttrein naar Stockholm
- Dagje Stockholm, 's avonds door naar Uppsala
- Paar dagen Uppsala en omgeving
- Uppsala - Mora - Östersund
- Östersund - Gällivare (Inlandsbanan), misschien een tussenstop in Arvidsjaur of Jokkmokk
- Gällivare - Narvik, misschien een tussenstop in Abisko
- Narvik - Svolvaer met de bus
- Paar dagen op de lofoten
- Lofoten (svolvaer of moskenes) - bodø, met de boot; daarna door op de trein naar Trondheim
- Nachttrein Trondheim - Bergen; misschien onderweg nog de Flåm spoorlijn
- Paar dagen in Bergen
- Bergen - Hirtshals, nachtboot
- Hirtshals - Groningen

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MRM25 op 10-04-16 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:10

Gaaaaf!! Ik zou wel echt gaan voor een bed. Ik heb op de boot weleens in een stoel geslapen maar kwam er echt gebroken uit. In Finland hebben we inmiddels een paar keer de slaaptrein genomen met een bed, dat beviel echt heel goed.

Vorig jaar zijn we oa in Flam geweest. Enorm toeristisch. Denk cruiseschepen vol Japanners en Chinezen die allemaal tegelijk met het treintje willen, een dozijn aan souvenirwinkels en restaurantjes. Wist echt niet wat ik zag.

Anoniem

Re: Interrailen door Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:12

Zó gaaf, ik heb geen tips voor je maar dit zou echt een ultieme reis zijn voor mij!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 21:49

Imre schreef:
Gaaaaf!! Ik zou wel echt gaan voor een bed. Ik heb op de boot weleens in een stoel geslapen maar kwam er echt gebroken uit. In Finland hebben we inmiddels een paar keer de slaaptrein genomen met een bed, dat beviel echt heel goed.

Vorig jaar zijn we oa in Flam geweest. Enorm toeristisch. Denk cruiseschepen vol Japanners en Chinezen die allemaal tegelijk met het treintje willen, een dozijn aan souvenirwinkels en restaurantjes. Wist echt niet wat ik zag.

Haha oke, dan denk ik dat ik die maar over sla! :') Jammer wel, want het moet een ontzettend mooie route zijn!

En dankje! In Zweden ga ik dan sowieso een bed nemen.. in Noorwegen scheelt een stoel of een bed 100 euro zag ik. Daar ga ik nog even over nadenken :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:56

Ik heb Bodø - Trondheim - Oslo - Flåm - Bergen gedaan met de trein, ik zou persoonlijk niet met de nachttrein gaan. Ronduit zonde! Het uitzicht is zo mooi, zeker het stuk tussen Oslo en Bergen is prachtig (schijnt een van de mooiste spoorroutes ter wereld te zijn). De rit naar Flåm is ook mooi. Dorpje zelf is idd niet zo bijzonder, erg toeristisch. Wij zaten niet in het hoogseizoen dus het was niet superdruk maar idd hele bussen vol Aziaten.
Treinen vond ik erg comfortabel qua stoelen, genoeg ruimte, en erg netjes. Je kon ook eten aan boord maar dat is wel erg duur dus wij namen zelf gewoon altijd wat mee.

Bij ons renden er nog een paar keer rendieren mee naast de trein toen we op wat hogere kalere stukken zaten, was heel leuk om te zien :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:02

Ik heb zelf maar een kleine ervaring met treinen (Oslo-Lillehammer) in Noorwegen, maar ik zelf had hetzelfde idee als Fenrir met betrekking tot de nachttrein tussen Trondheim en Bergen. Is echt een prachtig gebied!! Zou zonde zijn om dat te missen met de nachttrein.
Zelf vond ik Bergen een tegenvaller en zou ik geen paar dagen willen verblijven, vond het te toeristisch, maar dat is wel persoonlijk.

Treinen in Noorwegen zijn wel fijn, de treinen die ik heb gehad zaten zelfs stopcontacten in :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:06

Ik vond Bergen juist leuk, Trondheim ook, Oslo vond ik persoonlijk het minste. Maar wij waren wel buiten het seizoen dus er waren niet zo enorm veel toeristen.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:17

Bedankt allemaal!

Trondheim - Bergen nachttrein betekent 23.20 vertrekken uit Trondheim, 6.50 in Oslo, vertrek om 8.25, aankomst in Bergen om 14.59! Dus stuk Oslo - Bergen is wel gewoon overdag! Is dat eerste stuk ook zonde? Dan las ik misschien een extra nacht in Trondheim in!

Super tof van die rendieren! Zoiets hoop ik ook echt mee te maken! En hoop ook nog elanden te zien.. Die beesten zijn zo tof! Heb er vorig jaar 2 in het wild gezien en ze zijn zo groot!

Oslo trekt me eigenlijk niet zo.. Geen idee waarom eigenlijk..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:19

Fenrir schreef:
Ik vond Bergen juist leuk, Trondheim ook, Oslo vond ik persoonlijk het minste. Maar wij waren wel buiten het seizoen dus er waren niet zo enorm veel toeristen.

Ikzelf vind Oslo ook niet denderend, vond het leuk om een keer het Vigeland park te zien, het Vikingschip e.d., maar Trondheim vind ik juist heel erg leuk... Maar in Bergen (ik spreek zelf Noors), sprak ik iemand aan in de winkel en kreeg antwoord in het Engels omdat zelfs het winkelpersoneel niet Noors was (en nee dit was geen toeristische winkel, gewoon een normale).

Bergen op zich is best leuk om te zien, maar na een dagje was ikzelf er klaar mee en had ik het ook wel gezien, wij waren er wel in het hoogseizoen. Maar dat is ook wat ik zei, het is erg persoonlijk wat iemand wel of niet leuk vind! Maar vergeleken met de andere plekken in Noorwegen vond ik een heleboel andere plekken leuker dan Bergen.

Wat ik zag van de trein is dat hij over de Dovrefjell gaat??, ik vond het stuk Trondheim, Dombas en Lillehammer erg mooi. Als je langs de Dovrefjell gaat heb je ook kans om muskusossen te zien.

Edit: ik kan niet helemaal inschatten van het kaartje hoe het traject precies gaat...

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:38

Mijn plan in bergen (en eigenlijk overal :') ) was lekker wandelen in de omgeving, ik had ergens gelezen dat daar mooie routes zijn? (boven op een berg, waar je met een treintje op kan)

De trein gaat inderdaad over dat stuk wat jij ook hebt gereden, dus langs de rand van Dovrefjell lijkt het? Muskusossen zien lijkt me ook wel heel gaaf!

Overigens sta ik ook nog open voor reismaatjes! Of mensen die een deel van de reis mee zouden willen! Al mijn vriendinnen hebben het geld niet of kunnen geen vrij in de zomer, dus mocht hier iemand zich aanbieden, altijd welkom!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:42

Lofoten <3
Heb er een half jaar gewoond. Echt wauw <3

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:50

oslo had ik een dag wel gezien, we zijn toen verder gaan reizen.
ik heb de trein rit van voss na Flam gedaan begin september was geweldig om te zien waanzinnig uitzicht, de trein stopt nog even bij een mega waterval. (enige nadeel dat iedereen er uit stapt druk).

Bergen vond ik zelf niks aan, de vismarkt was wel even leuk. de kabelbaan na boven schijnt heel mooi te zijn maar toen ik er was was het vrij mistig dus zijn we dat niet gaan doen. er moet ook nog een treintje zijn wat na boven gaat geloof ik. als je gaat wandelen dat kan daar wel.

denk met ver in de bergen/natuur wandelen we dat je niet verdwaald... het is echt een wildernis. (ook kwa weer.) en neem wandelschoenen.. dat had ik wel reisgenoten niet.. die hadden natte voeten of zere voeten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:41

Als je gaat wandelen daar, laat je goed voorlichten door locals. Het weer kan daar snel omslaan en als zij zeggen niet doen, en het is stralende zon en blauwe lucht, zit daar meestal wel een reden achter waarom ze dat niet zouden doen.

Zeker als je alleen wilt gaan wandelen, zorg ervoor dat je gegevens achter laat, dat is daar best gebruikelijk (i.e., welke route je gaat doen, wanneer je verwacht terug te zijn) althans waar wij regelmatig kwamen wel.

Kabelbaan hebben wij ook niet gedaan in Bergen maar ikzelf vond de natuur rond Trondheim, Lillehammer/Oslo (het "binnenland" dus) en de Dovrefjell, Hardangervidda e.d. mooier dan Bergen maar dit is persoonlijke voorkeur!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 12:24

quera schreef:
Lofoten <3
Heb er een half jaar gewoond. Echt wauw <3

Wat gaaf!! Nog tips welke plekken ik zeker moet zien daar? :)

MarloesHJ schreef:
Als je gaat wandelen daar, laat je goed voorlichten door locals. Het weer kan daar snel omslaan en als zij zeggen niet doen, en het is stralende zon en blauwe lucht, zit daar meestal wel een reden achter waarom ze dat niet zouden doen.

Zeker als je alleen wilt gaan wandelen, zorg ervoor dat je gegevens achter laat, dat is daar best gebruikelijk (i.e., welke route je gaat doen, wanneer je verwacht terug te zijn) althans waar wij regelmatig kwamen wel.

Bedankt voor de tips! Ga ik zeker doen :) heb inderdaad een verhaal gehoord van een Noors meisje vorig jaar in Zweden, die een keer de verkeerde kant op was gewandeld en uiteindelijk 8 uur later, aan de andere kant van de berg, in de stromende regen eindelijk weer bereik had met haar telefoon.. Dat wil ik opzich wel proberen te voorkomen haha :')

Ik merk dat de meningen hier over Bergen verdeeld zijn... Een andere optie zou zijn om rond trondheim of Oslo te wandelen, maar ik denk dat ik dan de rit naar Bergen niet meer red. Dan zou ik de boot vanaf Oslo kunnen nemen.. Maar dan zou ik het stuk trein tussen Oslo en Bergen missen, wat eigenlijk ook weer zonde is.. Lastig!

Wandelschoenen (bergschoenen) heb ik! En ik zou het liefst samen met andere mensen uit het hostel gaan wandelen ipv alleen inderdaad. Of anders aangegeven routes volgen.. Die heb je in Zweden overal, is dat in Noorwegen ook zo?

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:32

Hoeveel denk je ongeveer kwijt te zijn aan het vervoer?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 12:42

Ik moet nog even kijken of ik een 7 of 10 dagen kaart neem, en dan bij de 7 evt 1 of 2 kortere ritjes los betaal. De boot terug naar Denemarken, boot vanaf de lofoten en de bus op de lofoten en reserveringen komen er nog los bij. De interrail kaart is 246 (7d) of 292 (10d), de overige ongeveer 100 euro, dus ergens tussen de 400-500 denk ik.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:18

Oke, dat valt me mee. Lijkt me ook een keer gaaf om zo iets te doen!

(Ook al ga ik sowieso al op vakantie naar Zweden dit jaar :P )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:23

Andenes heb je een walvisvaart met museum
Voor de rest lekker gaan rijden.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:25

Oh wauw, wat een gaaf plan! Lijkt me erg gaaf zoiets ook nog ooit te gaan doen.

Oslo vond ik eerlijk gezegd ook niet zo heel spannend. Vind het land zelf eigenlijk veel mooier.

Vind je het alleen geen probleem om alleen te reizen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:16

Wandelroutes zijn soms wel aangegeven (het zijn vaak ook langlaufroutes in de winter) alleen niet alle bordjes zijn super duidelijk te vinden, en soms zijn het rode T's (waar wij kwamen althans) op een boom. Er zijn vaak wel kaarten van wandelroutes (of wel de langlaufroutes) te vinden maar er staat ook een hoop niet aangegeven. Tevens moet je niet bewegwijzering zoals in NL verwachten waar elke 10 meter een bordje staat... Ze zijn daar iets spaarzamer met de bordjes is mijn ervaring. Maar nogmaals ik heb niet alle gebieden waar jij naar toe gaat gewandeld dus ik praat over mijn eigen ervaring, in de gebieden waar ik ben geweest.

Ikzelf vond het altijd wel fijn om GPS bij mij te hebben, maar ook aan een GPS heb je niet altijd wat, als je rechtdoor moet en dat is recht tegen de berg op is dat niet zo'n succes... :+

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 19:40

Quanneh schreef:
Vind je het alleen geen probleem om alleen te reizen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Nee hoor, helemaal niet eigenlijk! Natuurlijk is een reismaatje gezellig, maar ik heb nu een bepaald beeld in mijn hoofd van waar ik heen wil en wat ik wil doen, en als er iemand mee gaat heb je kans dat je dit beeld op sommige plekken bij moet stellen :o maar hoop dat ik in hostels wel mensen ontmoet waar ik bijv in die omgeving kan gaan hiken enzo.

Tijdens mijn stage in Zweden ben ik ook naar vanalles in mijn eentje geweest, gewoon omdat ik het wilde zien en niemand mee kon krijgen.. Nou, dan ga ik wel alleen :')

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:58

Marion_ schreef:
Quanneh schreef:

Nee hoor, helemaal niet eigenlijk! Natuurlijk is een reismaatje gezellig, maar ik heb nu een bepaald beeld in mijn hoofd van waar ik heen wil en wat ik wil doen, en als er iemand mee gaat heb je kans dat je dit beeld op sommige plekken bij moet stellen :o maar hoop dat ik in hostels wel mensen ontmoet waar ik bijv in die omgeving kan gaan hiken enzo.

Tijdens mijn stage in Zweden ben ik ook naar vanalles in mijn eentje geweest, gewoon omdat ik het wilde zien en niemand mee kon krijgen.. Nou, dan ga ik wel alleen :')

Ik herken het wel, die wens om bepaalde plekken te willen zien en niemand mee te kunnen krijgen. Ik heb een beetje hetzelfde probleem ;(
Ben zelf meer dan 25x in Noorwegen geweest (ben toen gestopt met tellen :P ) en heb het merendeel tot aan Steinkjer wel gezien. Zou graag noordelijker willen maar dat wil ik graag met auto doen en al kamperend, is alleen in je eentje een beetje te ver :+
Hetzelfde geldt voor mijn andere reisdoelen.
Ik wens je veel plezier! Noorwegen en Zweden zijn wel heerlijke plekken! Ik denk dat je een heerlijke vakantie zal krijgen!!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:43

Superleuk!
Ik ben toen ik ook in Zweden zat met de trein van Jönköping naar Abisko gegaan. Wij vonden een bed in de trein in ieder geval heel erg aan te raden! Zorg ook dat je niet 1 van de 2 bovenste bedden hebt als het kan. Die vond ik persoonlijk nogal moeilijk te bereiken en op te maken enzo. Onderste of middelste bedden zijn goed te doen.
Bergen heb ik ook een maand gewoond, vond ik zelf ook een leuke plaats. Aanrader vind ik om te voet naar de top van Ulriken te lopen, ipv het treintje te nemen. Prachtig uitzicht daar. Verder zitten er echt hele leuke barretjes en restaurantjes in het oude deel van de stad.
Ik zag dat je een tussenstop wilt doen in Abisko, houdt er rekening mee dat hier eigenlijk niks is. De natuur is er absoluut prachtig, dus voor een hike is het echt super, maar verder is er bijna niks. In de winter is het wel de place to be om het noorderlicht te zien vanwege z'n speciale microklimaat.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:51

Wat een gave reis TS! Ik ga je zeker even volgen!

De prijs die je noemt valt me ontzéttend mee. Zo'n interrail kaart is dus echt een stuk goedkoper? Ik heb in Zweden weleens met de trein van het westen naar Stockholm willen nemen, maar het was veel goedkoper om de auto te pakken.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:54

Wow, echt heel tof! Zweden en Noorwegen vind ik zo mooi, ik blijf je topic volgen.
De interrail prijzen vallen me trouwens echt mee :oo.