Scooter huren Thailand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scooter huren Thailand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:47

Hoi!

Ik ga bijna naar Thailand en wilde de kleine dorpjes graag bekijken dmv een scooter. Zelf beschik ik over een AM rijbewijs. Nu heb ik gelezen dat je ook moet beschikken over een Internationaal rijbewijs (te verkrijgen bij de ANWB voor €18,95). Prima dacht ik zo. Alleen terwijl ik verder las, las ik dat je over een Nederlands motorrijbewijs moet beschikken.

En nu loop ik vast, ik hoor van enorm veel vrienden die in Thailand zijn geweest dat het huren van een scooter heel gemakkelijk is en bij aanhoudingen er niet eens wordt gevraagd om een internationaal rijbewijs..

Wat is wijsheid? Het lijkt me een gave ervaring maar ik ga niet onnodig risico's lopen. Begrijp me niet verkeerd, als het niet kan en onverantwoord is, doe ik het natuurlijk ook niet! :)

Wil alleen jullie ervaringen en adviezen horen.

shilady

Re: Scooter huren Thailand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:55

Heb je dat programma gekeken opgelicht in het buitenland?
Mensen huren scooters in Thailand en worden door de "politie" meerdere malen aangehouden en moeten gelijk cash de boete betalen.. Je raad het al 9vd10 ben je niet in overtreding en die agenten steken jouw geld dus in eigen zak ;)

Om nog maar te zwijgen dat ze daar als gekken rijden

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:58

Nou idd.. Een kennis van mij woont in Thailand en adviseert om niet zonder chauffeur op pad te gaan als toerist zijnde, omdat ze je oplichten waar je bij staat. Zodra er iets gebeurd krijg jij de schuld, of je het nou hebt gedaan of niet. T is een heel vriendelijk volk, maar zodra ze je kunnen oplichten zullen ze het niet laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:58

Het rijden als gekken is voornamelijk in de binnenstad, dat is wat mij betreft te gevaarlijk en heb het over de niet toeristische dorpjes en bergjes. :)

Dat programma heb ik inderdaad gezien ja.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:00

Ik wist niet dat dat zo berucht stond. Wij hebben enkele jaren geleden aardig wat rondgetuft, maar hebben nooit wat geks meegemaakt. Zullen wel geluk gehad hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:16

Ongelukken kunnen ook gebeuren op niet toeristische bergjes plekken

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:23

Hier in NL kunnen ook ongelukken gebeuren. Opgelicht kun je ook worden als je niet op de scooter zit. Wij hebben heel Thailand doorkruist met de auto en wij hebben 1x iemand af moeten kopen voor €10. Nou, daar ga je het ook niet voor laten.

Mijn tip: vraag in het hotel naar advies voor een goed verhuurbedrijf. Vaak hebben zij wel afspraken met bepaalde verhuurders. Ze krijgen dan waarschijnlijk een beetje commissie.

Blijf op een scootertje wel echt weg uit de grote steden, hoe goed je ook kunt rijden, je wordt daar knettergek van de drukte. Hou je ook niet aan 'onze verkeersregels', in Thailand geldt het recht van de sterkste/grootste en ze rijden echt gewoon door. Dus rij daar nog defensiever als in NL!

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:35

Zonder rijbewijs is prima een scooter te huren. De kans om opgelicht te worden is wel vrij groot. Loop van te voren de scooter na met de verhuurder en maakt evt foto's van krassen zodat je kunt bewijzen dat jij die kras niet hebt gemaakt. En niet je paspoort afgeven, verhuurders weten maar al te goed hoe belangrijk je paspoort is op reis en weten dat toeristen wel de (onterechte) kosten zullen betalen om hun paspoort terug te krijgen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:52

shilady schreef:
Mensen huren scooters in Thailand en worden door de "politie" meerdere malen aangehouden en moeten gelijk cash de boete betalen.. Je raad het al 9vd10 ben je niet in overtreding en die agenten steken jouw geld dus in eigen zak ;)

Volgens mij ben je er nog nooit geweest.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:54

Wij hebben via ons hostel in Chiang Mai ( Deejai backpackers ) voor 200 bath per dag een scooter gehuurd. Is prima bevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:18

Zonder rijbewijs kan je een scooter huren maar er is een kans dat je verzekering de kosten niet dekt in geval van een ongeval. De scooters hier zijn 115-135cc; in Nederland is dat een motor. Je hebt dus eigenlijk een motorrijbewijs nodig omdat anders je verzekering officieel niet geldig is. Een ziekenhuis rekening kan snel oplopen en zelfs als een cementauto je van achteren aanrijdt is er een goede kans dat je zelf de rekening moet betalen. Vergeet je reisverzekering dus niet!!!

Verder is de verkeerssituatie in Thailand velen malen gevaarlijker dan in Nederland. Thailand is het op een na gevaarlijkste land mbt dodelijke verkeersslachtoffers (en dat terwijl ze de nummers kunstmatig verlagen door alleen mensen die ter plekke sterven mee te tellen, mocht je in de ambulance overlijden dan tel je niet mee in de nummers). Ongeveer 70-80% van die verkeersslachtoffers bevond zich op een scooter. Als je een tijdje rondrijdt in Thailand snap je ook wel waarom: mensen rijden door rood ligt, rijden tegen het verkeer in, hebben geen lichten 's nachts, rijden veel te hard, halen aan de verkeerde kant in, etc.

Misschien kan je een auto huren? Neem een internationaal rijbewijs mee en voor 1,000 baht per dag huur je een nette middenklasser. Dan heb je meteen AC in de auto, een dikke kreukelzonde en dekking met je verkering.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:26

Je kan vrij eenvoudig overal een scooter huren. Alleen soms doen ze wat moeilijk als je nog geen ervaring hebt. Maar in principe hoeft het geen probleem te zijn.
Het is wel vrij gevaarlijk en ik heb zo ontzettend veel mensen met brandwonden en breuken etc. gezien.
Helemaal op bergweggetjes. En het is zo zonde om je vakantie te laten verpesten door zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:05

Ik beschik enkel over een scooterrijbewijs. :)

Bedankt voor de reacties. Besloten om het risico niet te nemen. Hoewel ik wel graag wil :=

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:06

lieveli schreef:
shilady schreef:

Volgens mij ben je er nog nooit geweest.

Dat klopt maar steek er mn handen voor in het vuur dat de meeste mensen daar niet eens een rijbewijs hebben dus dan ga ik al niet graag de weg op.. Plus die corrupte politie +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:07

_Dominique schreef:
Ik ga bijna naar Thailand en wilde de kleine dorpjes graag bekijken dmv een scooter.

Nog even een aandachtspunt; scooters kan je alleen huren in toeristische steden (Chiang Mai, Korat, Pattaya, Phuket). In kleinere plaatsen verhuren ze geen scooters.
Het bezoeken van een kleiner dorp zou betekenen dat je van de toeristische plek naar dat dorp moet rijden. Dus gaat dus met een scooter de "snelweg" op want er is maar een type weg. Daar deel je de rijstrook met vrachtwagens die met 15km/u de heuvel op gaan en 120 km/u de heuvel af, en personenauto's die de vrachtwagens aan alle kanten inhalen met snelheden tot 180km/u (afhankelijk van welke regio).

Op een scooter mag je volgens de wet alleen op de vluchtstrook rijden, en daar kan nog wel eens een autoband liggen of een gat in het wegdek zitten. Je mag officieel ook geen gebruik maken van de "fly over" (waar de weg omhoog gaat om een u-turn te maken).

Zoals je misschien al doorhebt: ik zou niemand aanraden hier een scooter te huren aangezien de gevaren veel te groot zijn. Je kan van honderden mensen horen dat ze het wel hebben gedaan zonder problemen, maar er lopen er genoeg rond die met zware verwondingen terug zijn gekomen (of die helemaal niet zijn terug gekomen).

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:08

_Dominique schreef:
Ik beschik enkel over een scooterrijbewijs. :)

Bedankt voor de reacties. Besloten om het risico niet te nemen. Hoewel ik wel graag wil :=

Wijze keuze :j
Stel dat er iets gebeurt in het verkeer en het loopt lelijk af dan willen jullie echt niet in de gevangenis terecht komen hoor -O-

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:15

De kans op flinke schaafwonden is ook groot! Hoeveel mensen daar wel niet met een kort broekje en shirtje op een scooter zitten... Als je dan onderuit gaat, loop je ernstige schaafwonden op! Wordt je ook niet blij van als je de rest van de vakantie met zo'n wond loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:27

Jullie hebben echt helemaal gelijk allemaal! :j

Enorm bedankt. Het risico is te groot en we pakken wel een taxi of iets dergelijks!! :D

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:55

Lekker met de Tuktuk *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 03:57

Vanaf welke plaats ben je van plan kleine dorpjes te bezoeken?
De situatie met taxi's, tuktuks, en auto's met chauffeur huren verschilt nogal van plaats tot plaats.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:03

shilady schreef:

Misschien moet je de aflevering over Amsterdam nog een keertje zien en dan een dagje Amsterdam doen. Dan kom je er achter dat je voor je tv al wordt opgelicht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:56

Jennyj01 schreef:
shilady schreef:

Misschien moet je de aflevering over Amsterdam nog een keertje zien en dan een dagje Amsterdam doen. Dan kom je er achter dat je voor je tv al wordt opgelicht.

Zal hem is kijken :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:08

Ik heb op Phuket in het laagseizoen een scooter gehuurd, we zaten in een hotel dat van een gezin was en we hebben bij hun een scooter gehuurd. Dit was de enige keer dat we het echt vertrouwden om dit te doen. Er werd bij ons niet om een rijbewijs gevraagd. Hou er rekening mee dat je geen helm krijgt of een hele slechte en dat de scooters minstens 90 gaan..

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:21

Je kan in thailand in de wat rustigere steden/dorpen of eilanden prima een scooter huren. Hebben wij ook gedaan. Van te voren met je mobiel even rondom filmen hoe die eruit ziet. Hou er wel rekening mee dat ze in thailand aan de andere kant van de weg rijden, dit zorgt ervoor dat je zelf 'in de war' bent en er sneller iets kan gebeuren.

Mbt taxi's, in de steden altijd op de meter rijden. Dit is vaak veel goedkoper dan een prijs afspreken. Wil je ergens naartoe dan kun je wel een prijs afspreken maar hou er rekening mee dat ze het ong 2-3x zo duur starten. Je moet dus onderhandelen. Het is echt niet erg om de eerste 'boos' weg te laten rijden. Dan weetje een beetje wat de richtprijs is. Onderhandelen is ik dat land heel normaal, ookal gaat het vaak maar om 2 euro ofzo omgerekend. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 06:24

Elvirave schreef:
Mbt taxi's, in de steden altijd op de meter rijden.

Dat is goed advies, maar totaal niet opvolgbaar buiten Bangkok.

In Pattaya kan je heeeel lang wachten tot je een taxi vind die een meter gebruikt (enkele jaren), in Phuket kan je alleen vanaf het vliegveld met een taxi met meter, in Nakhon Ratchasima zal je een taxi via de centrale moeten bestellen want anders gebruiken ze geen meter, in Chiang Mai bestaan er volgens mij niet eens taxi's met meter.