Alleen op reis! (Couchsurfing)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly

Alleen op reis! (Couchsurfing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:52

Hoi allemaal!

Ik heb al een tijdje het idee in mijn hoofd om in mijn eentje te gaan reizen. Na met meerdere couchsurfers gepraat te hebben en een couchsurfing meeting te hebben bezocht heb ik besloten dat dit is hoe ik wil gaan reizen! Het lijkt mij onwijs leuk om bij locals te verblijven en hun stad/land door hun ogen te zien. Mijn eerste kleine couchsurfing trip naar Antwerpen voor 4 dagen staat al gepland :D

Nu leek het me leuk om ervaringen te horen van andere bokkers die graag alleen reizen of dit nog willen gaan doen, en bokkers die ervaring hebben met couchsurfing!

XxSasjuhh

Re: Alleen op reis! (Couchsurfing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:57

Veel plezier met je reis! Ben benieuwd hoe het bevalt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:00

Hier alleen maar goede ervaringen eigenlijk (zowel alleen reizen als couchsurfing). Afhankelijk van het seizoen, de plek en met hoeveel je bent (alleen of meer) kan het soms lastiger zijn om een plek te vinden. Ik heb altijd hele gezellige dagen gehad. Vind alleen reizen erg prettig, je ontmoet op die manier ook veel meer mensen dan als je met zijn tweeën of meer bent.

Ik neem vaak iets typisch Nederlands mee zoals stroopwafels (mits je wat verder weg gaat, in Antwerpen zullen ze die wss wel kennen :P ) valt altijd wel goed in de smaak :D

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:06

Dankje Sasjuh!

En dat is inderdaad een van de redenen waarom alleen reizen me leuk lijkt! Verder ook gewoon een goede ervaring voor mij, want ik ben nog nooit in mijn eentje Nederland uit geweest :P Dat is ook een van de redenen dat ik in Antwerpen begin aan mijn eerste keer couchsurfen haha (naast dat ik Antwerpen ook nog nooit bezocht heb en dat graag wil doen)

Goed idee van de stroopwafels, ga ik zeker gebruiken zodra ik wat verder ga reizen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:01

Ik heb het wel eens gedaan, maar besloten dat ik op reis toch liever mijn eigen ding doe. Ik sta nog wel open voor hosten, dus mocht je eens in Noord-Duitsland komen.. wie weet :P

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:03

Hier een fanatiek couchsurfer en alleen maar goede ervaringen. Ik reis nu al 3 jaar non stop en echt alleen maar gecouchsurft. Nog geen hotel of hostel gezien.
Geweldige mensen ontmoet en velen zijn nu echt goede vrienden waar ik regelmatif bij terug kom als ik weer in de buurt ben.
Absolute aanrader!

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 00:27

Zal ik onthouden Narya! :))

Onwijs gaaf Babeth! Plan je het vaak ruim van tevoren wanneer je naar een nieuwe host gaat of ga je echt spontaan?
Heb je misschien eens in IJsland gecouchsurft? Daar zou ik nog erg graag heen willen :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:38

Zelf nooit in ijsland geweest nog, maar vele van mijn reisvrienden wel. Erg makkelijk om te couchsurfen en als je net als ik avontuurlijk bent, liften!
Ik benader meestal een week tot 3 dagen van te voren. Soms zelfs op de dag zelf. Kan allemaal! Maar ik zou wel minstens 3 dagen van te voren aanhouden

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:59

Oh wat gaaf zeg!

ben wel benieuwd hoe je hieraan begint. Gewoon gelijk alleen op stap? Of ga je met iemand die dit vaker doet etc.

Ik hou van reizen, liften lijkt me ook erg leuk. Maar ja ik zou het niet zomaar ineens doen, heb ik het lef niet voor denk ik haha!

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 01:04

Word dan zeker een keertje couchsurfen in IJsland voor mij!
Bedankt voor de tip! Heb het nu erg ruim van tevoren gepland, aangezien het mijn eerste keer is en ik niet zo goed wist hoe snel reactie te verwachten etc. Week geleden bevestigd maar ik ga pas halverwege maart :P

Tiffani, ik ga nu gelijk in mijn eentje, want het lijkt mij een geweldige ervaring voor mezelf, en daarnaast heb ik inderdaad, zoals Fenrir zei, het idee dat je veel meer mensen ontmoet als je in je eentje reist :D
Vind het zelf ook nog spannend, vooral omdat ik uberhaupt nog nooit in mijn eentje het land uit geweest ben, maar daarom begin ik nog niet met een al te grote reis, dat komt wel nadat ik de smaak te pakken heb haha. Verder ken ik een aantal couchsurfers en weet ik dat zij alleen positieve ervaringen hebben gehad dus dat geeft in ieder geval een fijn gevoel :))

Voor de mensen met couchsurfing ervaring al, welke landen of steden vonden jullie nou echt onwijs tof om te couchsurfen (door de mensen daar, of het land zelf natuurlijk)?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 01:16

Het klinkt echt super!

Ik moet zeggen dat ik wel veel heb gereist in Nederland, vooral met mijn husky. 1 keer naar antwerpen geweest en in contact gekomen met vreemden, was wel eng maar ook heel leuk.

Maar dit was allemaal maar 1 dag.. ik zou graag meer willen doen! Vooral mensen leren kennen lijkt me leuk. Maar hoe zit het met het verschil in taal? Ik kan me redden in het engels,vooral verstaan. Maar that's it.

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 01:17

Ik gebruik de site couchsurfing.com om een host te vinden, hier staan op de profielen gewoon welke talen mensen spreken dus kan je iemand zoeken die gewoon engels spreekt dan!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:50

Kelly schreef:
Zal ik onthouden Narya! :))

Onwijs gaaf Babeth! Plan je het vaak ruim van tevoren wanneer je naar een nieuwe host gaat of ga je echt spontaan?
Heb je misschien eens in IJsland gecouchsurft? Daar zou ik nog erg graag heen willen :D

Ik wel, hou er wel rekening mee dat veel dorpjes erg klein zijn en er dus vaak geen hosts zitten, of de boel gewoon te ver uit elkaar ligt als je geen eigen vervoer hebt en afhankelijk bent van de bus of liften. Reykjavik zal wel makkelijker zijn. Ik vind het vooral iets voor stedentrips (als je het over de site hebt, je kan natuurlijk altijd spontaan mensen tegen komen) want daar zitten verreweg de meeste hosts.

Dat was trouwens een zeer spontane couchsurfing-actie, bleek geen hostel meer vrij te zijn in het dorp waar ik was (stond op hun site dat ze nog genoeg kamers hadden en ze namen de telefoon niet op dus ik heb het erop gewaagd, bleek het niet zo te zijn) en toen mocht ik bij het meisje van de toeristeninformatie slapen :D Was eigenlijk alweer van plan er dan niet te overnachten en verder te gaan, dus kwam vragen of ik mijn rugtas daar eventjes mocht laten staan en toen bood ze het aan. Hebben nog voor haar opa gekookt :Y)
Zij had zich overigens wel aangemeld op de website maar stond niet op actief, dus op de site stonden zelf geen hosts voor dat dorp.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:45

Babeth schreef:
Hier een fanatiek couchsurfer en alleen maar goede ervaringen. Ik reis nu al 3 jaar non stop en echt alleen maar gecouchsurft. Nog geen hotel of hostel gezien.
Geweldige mensen ontmoet en velen zijn nu echt goede vrienden waar ik regelmatif bij terug kom als ik weer in de buurt ben.
Absolute aanrader!

sta je nog in NL ingeschreven?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:56

Amalarab schreef:
Babeth schreef:
Absolute aanrader!

sta je nog in NL ingeschreven?

Nee :-) Heb er lang over getwijfeld in verband met pensioen en zorgverzekering. Maar aangezien je verplicht bent je uit te schrijven als je langer dan 9 maanden weg bent, heb ik uiteindelijk toch besloten het te doen ook mede zodat ik de zorgverzekering op kon zeggen.
Jammer van mijn pensioen, maar nu hou ik elke maand zelf wat achter en stop het op mijn spaarrekening.

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:00

Leuk zo'n spontane couchsurfing actie Fenrir! Ik heb al een beetje gekeken naar hosts in Ijsland en de meeste zitten inderdaad in de steden als Reykjavik, of in dorpjes die niet goed bereikbaar zijn. Maar misschien leuk om te beginnen in grote steden en daar mensen te ontmoeten en misschien door of met deze mensen wat meer in de dorpjes te komen oid :) Maar wil onder andere Reykjavik ook graag zien!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:37

Reykjavik is best een leuk stadje, maar langer dan twee dagen hoef je er niet te zijn :)) Je bent er in een dag doorheen en een keertje uitgaan is ook wel gezellig maar het is heel klein en het land is zo mooi dat het zonde is om in de stad te blijven hangen :D
Vanaf daar kan je natuurlijk wel gemakkelijk dagtrips doen, ook nog een optie.

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 16:38

Het is zeker zonde om alleen in de stad te blijven hangen ja, welke plekken raad jij aan om echt te gaan bekijken dan? :D

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:41

Hoe reizen jullie? Ov, auto, liften?

En welk land kunnen jullie echt aanraden om te gaan, vooral in het begin?

Nog veel plezier in antwerpen Kelly!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:53

Kelly schreef:
Het is zeker zonde om alleen in de stad te blijven hangen ja, welke plekken raad jij aan om echt te gaan bekijken dan? :D

Ligt eraan in welke tijd van het jaar je gaat (niet alle wegen zijn open buiten de maanden juni/juli/augustus om) maar ik vind zelf Landmannalaugar erg mooi. De Vestmannaeyjar (Heimaey) vond ik ook erg leuk, maar dat kwam wss ook omdat ik er zat tijdens het jaarlijkse vissersfestival wat heel gezellig was. Maar het heeft wel een interessante geschiedenis/landschap door een vrij recente vulkaanuitbarsting (en ga vooral naar het kleine natuurmuseumpje als je er bent, daar kun je een tamme papegaaiduiker knuffelen! Echt een gezellig beest, hobbelt de hele tijd achter je aan als je rondloopt in het museum)
Maar er zijn zoveel mooie plekken... Meer nog in het zuidwesten, of Mývatn, kleine dorpjes in het noorden... praktisch alles is wel mooi daar!

Hoe ik reis verschilt, fiets, trein, etc... heb zelf nog nooit een auto gehuurd op vakantie.

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:35

Dankje Tiffani! Bedoel je reizen naar het land zelf of in het land?

Bedankt voor de tips Fenrir, die ga ik zeker allemaal even opschrijven!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:28

Fenrir schreef:
(en ga vooral naar het kleine natuurmuseumpje als je er bent, daar kun je een tamme papegaaiduiker knuffelen! Echt een gezellig beest, hobbelt de hele tijd achter je aan als je rondloopt in het museum)

Oh! Had ik dat nou maar eerder geweten.. ben afgelopen juni in IJsland geweest en had zo graag een papegaaienduiker van dichtbij willen zien! ;(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:38

Narya schreef:
Fenrir schreef:
(en ga vooral naar het kleine natuurmuseumpje als je er bent, daar kun je een tamme papegaaiduiker knuffelen! Echt een gezellig beest, hobbelt de hele tijd achter je aan als je rondloopt in het museum)

Oh! Had ik dat nou maar eerder geweten.. ben afgelopen juni in IJsland geweest en had zo graag een papegaaienduiker van dichtbij willen zien! ;(

Ja was heel leuk. Ze vangen daar zieke/verzwakte vogels op maar er is er 1 die mag blijven want die is te tam geworden om terug te gaan de natuur in dus als je daar op bezoek gaat mag je hem knuffelen :P Echt een leuk beest. Hij liep veel los door het museum, heel grappig.

Edit, dit is hem (foto van internet) hij heet Tóti (naar een voetballer volgens mij) :Y) Hij is nog jong vandaar dat hij nog niet alle kleur heeft op zijn snavel. Mensen daar konden er ook heel leuk over vertellen :D Ik heb ook nog ergens een puffin selfie :')

Afbeelding

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:44

Ik heb het ook gedaan maar dan in amerika het is heel leuk om te doen 9vd10 leiden de mensen waar je verblijft je ook rond en nemen je op sleeptouw..gewoon ideaal scheelt veel geld vergeleken met een hotel verblijf :)

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:17

Kelly schreef:
Dankje Tiffani! Bedoel je reizen naar het land zelf of in het land?

Bedankt voor de tips Fenrir, die ga ik zeker allemaal even opschrijven!!

Voornamelijk reizen naar het land toe, maar ook in het land is het wel handig om te kunnen reizen zonder auto.