Korte reis in UK eind april: Wales, Schotland of Ierland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Korte reis in UK eind april: Wales, Schotland of Ierland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:33

Eind april wil ik een paar dagen (5 of 6) weg met mijn moeder. Het lijkt me erg leuk om ergens heen te vliegen en daar dan per huurauto rond te rijden en te slapen in B&B of hotels. Nu lijken alle gebieden uit de titel me erg leuk en ik hoop dat jullie ervaringen met me willen delen en/of tips hebben!

Dus: heb jij al eens zoiets gedaan en wat vond je ervan? Waar heb je geboekt?

Goof

Re: Korte reis in UK eind april: Wales, Schotland of Ierland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:29

Ik heb het gedaan in Schotland. Huurauto opgehaald op het vliegveld van Edinburgh en toen gaan touren. Echt een aanrader, het is zo schitterend daar!
Wat ik erg prettig vond was dat je echt niets hoefde te boeken, er waren overal B&B's te vinden en ze hadden altijd plek.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:31

Ierland . Daar is het mooi om rond te rijden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:34

Ierland! Alles is mooi, maar Ierland is goedkoop aan te vliegen.

Kijk ook eens naar Nooed-Ierland, ook prachtig en makkelijke afstanden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:36

Wat vind je leuk om te zien / doen op vakantie?

Noord Wales heeft prachtige kastelen, via vliegen op Manchester of Birmingham prima aan te rijden.

Ik vind de Schotse hooglanden geweldig, maar om bv te wandelen kan April nog wat vroeg zijn. De Schotse hooglanden bereik je gemakkelijk van Glasgow of Inverness.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:49

Ik ben vorig jaar zelf 2 weken in Schotland geweest. Wales en Ierland staan nog op mijn ooit-lijstje.
Dus over Wales en Ierland kan ik je nog niet zoveel vertellen.
Maar om maar 5 dagen naar Schotland te gaan zou ik niet doen. Stel je gaat met de boot. Dan is de heenreis al 2 dagen, en de terugreis dus ook. Dan blijven er maar 3 dagen over. En het is echt te groot om maar 3 dagen te blijven.

Dan zou ik eerder Wales kiezen, en met het vliegtuig gaan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:39

Volgens mij kan je geen slechte keuze doen. Het zijn alle drie mooie bestemmingen.
Alleen in Schotland ben ik nooit geweest, maar staat wel op mijn "lijstje". Wales is prachtig, daar ben ik 1 x geweest en dat is al wat langer geleden, maar heel mooi.

Ierland kom ik wat vaker en vind ik geweldig. En ook in een dag of 5 / 6 is er genoeg te zien. Het vliegen is niet al te duur, zeker niet met Ryan Air die tegenwoordig ook vanaf Schiphol vliegt.
Als je meer info over Ierland wilt, dan vraag je maar.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:27

Ik ben zelf sinds vorig jaar helemaal verliefd op Schotland :j Het is daar zo ontiegelijk mooi! Dat kan ik je sowieso aanraden :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:59

Ik ben groot Schotland fan :j

Alleen de afstanden zijn best wel groot, ik denk dat ik met dit aantal dagen eerder voor Noord-Wales (NP Snowdonia) of (Noord) Ierland zou kiezen. Dan kun je wel veel verschillende dingen doen zonder de hele dag in de auto te zitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:03

Ierland!!
En dan meteen een leuke rit op een Connemara boeken! :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:02

Heb je al een beslissing genomen over waar je heen wilt?
Een collega van mij is vorig jaar een dag of 8 naar Ierland geweest en voor haar heb ik een rondreis in elkaar gezet met linkjes erbij en mijn eigen ervaringen erin verwerkt. Het is een heel verhaal geworden, maar zou het hier kunnen plaatsen als je dat wilt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:05

Ierland is geweldig, heb er zelf bijna een jaar gewoond en is 100% de moeite waard!
het is alleen geen deel van de UK ;)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:09

Ierland vind ik geweldig! Ben er maar één keer geweest, maar helemaal verliefd! Het landschap, de sfeer, alles!

In Schotland kom ik vrij regelmatig, aangezien ik daar familie heb. De steden daar vind ik niet heel interessant. De hooglanden zijn prachtig, maar inderdaad verschrikkelijke afstanden! Daar heb je meer dan 5 dagen voor nodig, anders zit je non-stop in de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:42

Bedankt allemaal voor de input! We gaan naar Schotland / Engeland. Rijden zo'n 3 uurtjes per dag dus dat wordt vroeg opstaan ;)

Dag 1: Vliegen op Edinburgh, dan rijden we naar Alnwick Castle. Daar in de buurt slapen.
Dag 2: de volgende dag rijden we naar Balloch aan Loch Lomond.
Dag 3: rijden we naar Aviemore.
Dag 4: Ochtend besteden in Cairngorms NP. Eind van de middag terug naar het vliegveld om de auto te droppen en dan met de bus naar Edinburgh.
Dag 5: ochtend en begin van de middag in Edinburgh. Eind van de middag vliegen we naar huis.

Heb er veel zin in!!

Edit: dit is de voorlopige planning, heb b&b's geboekt met gratis annuleren dus kan nog zo wijzigen. Zat er ergens aan te denken om gelijk naar Balloch te gaan en Almwick Castle te skippen. Maar ik wil dat wel echt echt echt heel graag zien!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:54

Ik ben bang dat je voor de route Aviemore-Balloch iets meer tijd moet nemen dan 3 uur. De laatste keer dat ik het heb gereden hebben we er een dikke 4 uur over gedaan. Aviemore-Edingburgh moet in drie uur te redden zijn.

Wel ben ik bang dat je vrij weinig tijd hebt om echt iets te kunnen zien.De Cairngorms alleen al is een gebied waar je met gemak 5 dagen van kan genieten. In alleen een ochtend kun je alleen naar het skistation rijden en weer terug.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:31

Heel veel plezier.
Ik hoop alleen dat het niet teveel reizen is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:45

Strakke planning, ik hoop dat je kunt zien wat je wil zien. Vergis je niet in het rijden, mijn ervaring is dat je er al snel langer over doet dan je denkt omdat het rijden door de bergen minder snel gaat dan een vlakke snelweg. De gebieden die je pakt zijn prachtig, je hebt er nu echt maar een halve dag, dat is wel zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:53

Mijn moeder heeft een slijmbeursontsteking aan haar heup dus echt lange wandelingen etc zit er toch al niet in. Op weg naar Aviemore wilden we nog stoppen bij dat harry potter viaduct en lunchen oid bij Fort William. Qua tijd had ik de routebeschrijving van google maps aangehouden, jammer dat dat niet klopt.

Bedankt voor jullie opmerkingen, we gaan er nog eens goed naar kijken. Misschien 2 nachten rondom Loch Lomond bijvoorbeeld.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:15

Google is wat optimistisch als het om Wales en Schotland gaat. de meeste wegen zijn enkelbaans en ja, daar mag je 100. Alleen in praktijk haal je dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:29

Kloppen de tijden wel van Edinburgh richting Loch Lomond? En de weg van Edinburgh richting Newcastle, hoe is die? Is dat gewoon een grote snelweg?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:48

Tot aan die Edinburgh kun je prima rijden hoor. Het zijn meer de binnenwegen van de high lands waar het wat hobbel de bobbel wordt.

Vergis je trouwens niet in de afstanden hoor! Het is gewoon een groot land.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:00

Wij zijn vorige jaar door Wales getrokken (en daarna nog een stukje engeland meegepakt.

Wij zijn in de omgeving van Cardiff begonnen (zelf naar Wales gereden), toen richting Hay-on-Wye. Vanuit daar via de Brecon Beacons naar New Quay gereden. En via de kust omhoog naar Caernarfon. Hierna door naar engeland.

De Beacons zijn echt hartstikke mooi, hier zijn we ook gaan paardrijden :) Hay-on-wye is voor een boekenliefhebber écht een aanrader. Caernarfon heeft, denk ik, het mooiste kasteel van Wales.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:02

Hooglanden van Schotland! Ik heb heel veel landen gezien, maar Schotland staat nog steeds op 1 bij mij

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:45

Ik ga dit jaar naar Ierland! We hebben onze route zo goed als klaar :)

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:16

Hou je van wandelen en bergen? En heb je nog wat tijd over? O:)

Ierland is mijn tweede thuis en je slaat mijn twee favoriete gebieden over, mits je van bergen en wandelen houdt... Heb in Belfast gewoond.