Hunten in Ierland.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hunten in Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:36

Hallo Bokkers ,

onze kerstvakantie vierde we in Ierland bij mijn broer en schoonzus. Tijdens een familie feest begin november ('15) sprak ik met mijn schoonzus af dat we ( mijn 2 zoontjes) daar de kerstdagen door te brengen en om een Hunt mee te rijden.

Op de 2e kerstdag was het dan zover , we hadden onze eerste Hunt van de 3 . Helaas was het weer bar en boos in Ierland en het regende al heel de ochtend. De grond was nat en glad en vooral modderig . Om 13:00 uur moesten we verzamelen bij een Cafe boven op de heuvel, helaas waren we maar met 8 ruiters en er waren geen honden bij. De Hunt ging niet door en we reden een bosrit en sprongen een aantal cross hindernissen. Helaas heb ik geen actie foto's van de bosrit , wel een paar foto's van de cross hindernissen. De foto's zijn niet van de beste kwaliteit . :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op nieuwjaarsdag stond onze 2e Hunt gepland , alleen mijn broer was erg ziek geworden en we besloten om niet te gaan Hunten.

Zondag 3 Januari hadden we onze laatste Hunt en nu met honden erbij . *\o/* Het weer was die dag goed en vooral eens droog ! :D Tegen de klok van 13:00 uur waren we op de verzamelplaats en er waren heel veel ruiters en ook pony ruiters. Ik denk dat het tussen de 50 na 60 ruiters in totaal , jong en oud reden mee. Om half 2 begon de Hunt . Aangekomen op de eerste weiland was de bodem erg slecht en heel zwaar voor de paarden. Het duurde niet lang voordat het eerst paard ging rollen en er volgende nog een paard of 7 := Bij deze Hunt zijn wel foto's gemaakt.

Afbeelding

Mijn schoonzus met haar grote tinker merrie pixie.
Afbeelding

Ik had een leen pony een merrie van 9 jaar oud en pas 2 jaar onder het zadel. Haar naam is Jazzy.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ging niet altijd goed , hier een stop.
Afbeelding

En natuurlijk een foto van de honden.
Afbeelding
Jong geleerd is oud gedaan .
Afbeelding
En de jongste ruitertjes van de groep. Ik schat ze een jaar of 5 en 6 oud. Ze sprongen niet mee en stonde braaf te wachten tot dat groep weer terug was .

Afbeelding

Na afloop van de Hunt zagen we er zo uit. Ik zat goed onder de modder bij mijn schoonzus viel dat mee. :D

Afbeelding

Toen zijn we nog in de rivier in gereden om de paarden hun benen en staart schoon te spoelen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb super van deze hunt genoten en kerst 2016 staat alweer gepland bij mijn broer en schoonzus en om te Hunten. *\o/* *\o/* *\o/*

mingming

Re: Hunten in Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:38

Wow wat gaaf! Was dat niet ijskoud om de rivier in te gaan? :brr:

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:48

mingming schreef:
Wow wat gaaf! Was dat niet ijskoud om de rivier in te gaan? :brr:

Ja wel dat was het koud. En het was best diep in de rivier en ik had het kleinste paardje bij me , dus had ik natte voeten. :D En een Ierse ruiter dacht heel stoer te doen om eerder de rivier in te rijden het paard nam een grote sprong en hij viel zelf ook in de rivier , die had het koud . := _/-\o_

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:49

Geweldig! Mag ik vragen waar je hebt meegedaan?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 17:52

avi5987 schreef:

Aan een jacht rit ! We reden achter de honden en de jagers aan en het spoor was uitgezet in de ochtend.

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:23

jansje73 schreef:
avi5987 schreef:

Aan een jacht rit ! We reden achter de honden en de jagers aan en het spoor was uitgezet in de ochtend.

Ik bedoelde eigenlijk in welke plaats in ierland :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:33

Avi5987 dat was in Kilimore , was eerst in Birr maar dat was te nat de grond daar en deels overstroomd dus het werd verplaatst . Was voor ons ook dichtbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:39

Dat is nog eens een andere vakantie! :D

Wat ik me wel afvroeg: hebben ze daar helemaal geen dresscode? Ik dacht dat op zijn minst rijlaarzen of judphurs verplicht waren, maar jouw schoenen hebben niet eens een hak? Dat zou ik zelf ook nog behoorlijk riskant vinden met zoveel modder; voor je het weet glij je door de beugel.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 20:47

xyzutu2 schreef:
Dat is nog eens een andere vakantie! :D

Wat ik me wel afvroeg: hebben ze daar helemaal geen dresscode? Ik dacht dat op zijn minst rijlaarzen of judphurs verplicht waren, maar jouw schoenen hebben niet eens een hak? Dat zou ik zelf ook nog behoorlijk riskant vinden met zoveel modder; voor je het weet glij je door de beugel.

Er zijn Ieren bij die helemaal in wedstrijd outfit komen voor de Hunt, en dat er ruiters bij waren die in gewone rijkleding kwamen en er was eentje bij die zelf in een spijkerbroek , regenlaarzen en een gewone cap van de jaren nul aan het mee rijden was. Ik moest een aantal paardenrij spullen van kennissen lenen omdat ze niet meer in mijn koffer paste . Mijn schoenen die ik aan had die hadden geen hak dat had je heel goed gezien. Gelukkig is het al de keren dat ik paard reed goed gegaan en had ik geen modder aan mijn schoenen en stijgbeugels zitten.

Volgende keer dat ik ga paardrijden of ga Hunten dan zorg ik er wel voor dat ik alle paardrij spullen van mezelf zijn en die laat ik in Ierland liggenzodat ik niks meer hoef te lenen van kennissen , ook al rijd ik daar maar een paar keer per jaar. Zo heb ik ook al een extra bodeprotector van Racesafe bij gekocht en bij de volgende bezoek aan Ierland een crosshelm kopen en judphurs / chaps en rijbroeken of een judphurs rijbroeken.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 08:58

jansje73 schreef:
Avi5987 dat was in Kilimore , was eerst in Birr maar dat was te nat de grond daar en deels overstroomd dus het werd verplaatst . Was voor ons ook dichtbij.

Het is Killimor en niet Kilimore !

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:28

Leuk om te doen lijkt me. Maar wel een ontzettende modderpoel ..... Ik weet niet of ik de tere beentjes van mijn paard daarover zou durven jagen. Is iedereen er ongeschonden uit gekomen?
Woont jouw schoonzus in Ierland?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:34

Snap dat je graag mee doet aan zulke zaken maar vind dat je de boel slecht op orde hebt.

Je hoeft niet het duurste/mooiste/beste spul te hebben maar een passende cap (deze dus niet) en een paar schoenen waar iig een hak onder zit zijn toch wel de minimale vereisten vind ik.

Als je in een vakantie van plan bent om 3x te gaan rijden snap ik niet dat je koffer te vol zit om zoiets mee te nemen. Dan neem je toch andere schoenen mee ipv degene die je nu aan hebt?

Is allemaal niet banketstaaf bedoeld hoor maar ben erg verbaasd....

Wel een tof dier wat je bij je had!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:49

mbkaatje schreef:
Leuk om te doen lijkt me. Maar wel een ontzettende modderpoel ..... Ik weet niet of ik de tere beentjes van mijn paard daarover zou durven jagen. Is iedereen er ongeschonden uit gekomen?
Woont jouw schoonzus in Ierland?

Mijn schoonzus woont in Ierland ;) . Normaal regent het in Ierland 270 dagen per jaar , nu dit jaar is het extreem veel en lang aan het regenen geweest. Er zijn ook Hunt ritten afgeblazen door het slechte weer. Er zijn meer ruiters van hun paard afgevallen dan op een Hunt waar het weer omstandigheden beter zijn. In Ierland is de grondbodem ook heel anders dan bij ons in NL dat was voor mij wel wennen .

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:52

de omgeving is natuurlijk perfect!
In NL zijn de deelnemers allemaal wel netter aangekleed :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:57

Dit is weer echt typisch bokt. Goh laten we eens letten hoe mensen er uit zien en meteen even wijzen op de gevaren, hoe het niet moet en hoe het juist wel moet. Bah.

Om toch even ontopic te reageren; wat super gaaf! Wil dit heel graag ook nog een keer doen maar dan met mijn eigen paard. In Duitsland wordt het ook georganiseerd maar het is wel een heel eind rijden voor mij wat me eigenlijk tegenhoud. Maar wel echt super leuk dat je er aan mee heb kunnen doen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:00

MarliesV schreef:
Snap dat je graag mee doet aan zulke zaken maar vind dat je de boel slecht op orde hebt.

Je hoeft niet het duurste/mooiste/beste spul te hebben maar een passende cap (deze dus niet) en een paar schoenen waar iig een hak onder zit zijn toch wel de minimale vereisten vind ik.

Als je in een vakantie van plan bent om 3x te gaan rijden snap ik niet dat je koffer te vol zit om zoiets mee te nemen. Dan neem je toch andere schoenen mee ipv degene die je nu aan hebt?

Is allemaal niet banketstaaf bedoeld hoor maar ben erg verbaasd....

Wel een tof dier wat je bij je had!

Ten eerste vloog ik met Ryanair , dat is goedkoop maar als je maar handbagage bij je heb anders betaald je voor een extra koffer veel meer. En in een handbagage koffer pas niet echt veel in , een bodyproctor en cap en rijschoenen dat kan natuurlijk maar andere kleding die gaan er niet meer bij.

2. Een Racesafe BP vind ik het beste en fijnste zitten en heb via MP een 2ehandsje gekocht, nieuw zijn ze erg duur.

3. Ja Jazzy is een leuk paardje.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:05

Knakker schreef:

:= := := De Ieren kijken niet zo nauw hoe je eruit ziet. Al is je paard vuil dan rijden ze nog mee , of heb je een zadel van de jaren nul en een cap ook dan ook geen probleem . Maar er zijn ook Ieren die wel helemaal tiptop in orde zijn , hun paarden mooie schoon en ingevlochten. :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:19

Wat grappig. Mijn schoonzus(sen) woont ook in Ierland. Wonen je broer en schoonzus ook in die buurt, bij Birr en Killimor? Ben daar niet zo bekend, wel een keer in Tullamore geweest. Ik vond het daar iets minder mooi als bijv. de kuststreken.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 23:17

mbkaartje , mijn broer en schoonzus wonen op een minuutje of 30 af van Birr en Killimor. Ze wonen dichtbij Portumna . Em Tullamore daar heb ik wel van gehoord maar daar ben ik nooit geweest. Ben eigenlijk nog nooit bij de kuststreken geweest , wel eens bij Galway.

vibabu , hoe lang ben je dan onderweg ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:23

Wat leuk om te doen :-) De bodem :=

De dresscode valt mij inderdaad ook op :-) Ik heb in de UK (en Wales) bij 4 verschillende Hunt-clubs meegereden en nog bij een aantal anderen als 'foot-follower' deelgenomen, maar daar was de dress-code altijd heel strict. Helemaal in tenue.
Ik heb zelfs nog met 1 hunt meegereden waar je als dame in blauw jasje en blauwe cap moest.

Nu weet ik wel dat in Ierland mensen over het algemeen veel minder te besteden hebben en het dus lastiger is om een hele hunt-outfit aan te schaffen. Ik begrijp dan dat de dresscode minder strict is in sommige gebieden.

Intheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:29

Te cool! Mag ik mee? De hindernissen zien er goed te doen uit en ik ben gek op tinkers :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:35

In Birr heb je Birr Castle, die wil ik nog wel eens een keertje zien. Mijn man komt uit Dublin, dus ben meer in die omgeving te vinden als we in Ierland zijn. Geweldig land.
Verder geen verstand van hunting, maarik kan me wel voorstellen dat het per club verschilt. Vroeger was het natuurlijk alleen voor de elite engelsen (ook in Ierland). Maar dat zal nu wel anders zijn.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 08:49

Intheshadow schreef:
Te cool! Mag ik mee? De hindernissen zien er goed te doen uit en ik ben gek op tinkers :D

Ja hoor je mag mee hoor. Weet ook een stal waar ze tinkers hebben die ook heel goed kunnen jumpen. *\o/*

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 08:59

Apple schreef:
Wat leuk om te doen :-) De bodem :=

De dresscode valt mij inderdaad ook op :-) Ik heb in de UK (en Wales) bij 4 verschillende Hunt-clubs meegereden en nog bij een aantal anderen als 'foot-follower' deelgenomen, maar daar was de dress-code altijd heel strict. Helemaal in tenue.
Ik heb zelfs nog met 1 hunt meegereden waar je als dame in blauw jasje en blauwe cap moest.

Nu weet ik wel dat in Ierland mensen over het algemeen veel minder te besteden hebben en het dus lastiger is om een hele hunt-outfit aan te schaffen. Ik begrijp dan dat de dresscode minder strict is in sommige gebieden.

Bij deze Hunt reden ze in het zwart of met een groen rij jasje aan, de meeste ruiters reden met een witte rijbroek aan en een zwarte jas. Ook is dit een dure Hunt club omdat je voor elke Hunt seizoen 200 euro moet betalen , dit is wel voor de verzekering en dan komen de kosten van elke Hunt rit er nog bij. Heel lang geleden ergens in de jaren 90 reed ik ook een Hunt mee en daar moest je ook in uniform komen, ik had alles geleend. Maar reed wel met een zwarte rij jas aan. De Hunt die ik mee reed was open gesteld voor iedereen . Natuurlijk zag je wel een verschil met ruiters die er heel netjes en verzorgd uit zagen en ruiters die er wat minder mooi en verzorgd mee reden .

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 09:22

jansje73 schreef:
Knakker schreef:

:= := := De Ieren kijken niet zo nauw hoe je eruit ziet. Al is je paard vuil dan rijden ze nog mee , of heb je een zadel van de jaren nul en een cap ook dan ook geen probleem . Maar er zijn ook Ieren die wel helemaal tiptop in orde zijn , hun paarden mooie schoon en ingevlochten. :D

Oke, gewoon toevallig dit groepje, wel grappig hoor!