Marrakech

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Marrakech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 14:37

Kon zo gauw even geen topic vinden via de zoekfunctie, mocht ik daar totaal overheen gelezen hebben, graag het linkje :D.

Wil er al jaren heen, maar op de ene of andere manier boekte ik toch telkens wat anders. Nu dus niet :D. In april ga ik lekker een lang weekendje deze stad verkennen.

Wie heeft voor mij de tips & tricks, de do's & don'ts en nog meer voor deze stad?
Kleine note, ik ga met mijn moeder die nog steeds herstellende is van een herseninfarct, dus echt actieve dingen doen buiten de stad gaat 'm niet worden.

We willen vooral genieten, lekker eten (restaurantjes, aanraders??) en de sfeer van de stad proeven.

Dus roept u maar, sta voor alles open, zo lang het geen te vermoeiende dingen zijn voor moeders.

Koekeroekus

Re: Marrakech

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:42

Het is aan te raden om een gidsje van marrakech aan te schaffen. Dit omdat daar ook zeer veel tips in staan. Marrakech is een stad waar je best wel moet opletten wat je doet want ze maken graag gebruik of misbruik van toeristen. Ook 's avonds zou ik daar oppassen.
Toen wij er waren werden we rustig in het achterwerk geknepen en wat gluipers die ons in de gaten houden. Voor de rest heb ik een heleboel dingen die je wel en niet kunt doen maar een gidsje zou je dat beter kunnen uitleggen. Het is wel een super interessante stad! Zeker de moeite waard!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 14:49

Wij zijn met 4 bokkers geweest 3 a 4 jaar geleden.

Wij een groot all in complex en vanaf daar een gids meegenomen de stad in.

Gids is zeker een aanrader!

En maakt nergens zomaar foto's van! Als je mensen fotografeert die bijvoorbeeld ene aapje of iets hebben verwachten ze dat je betaald. Een gids behoed je voor dit soort dingen.

Tevens kom je met een gids in hele leuke winkels die je zelf niet kan vinden. Zo zijn wij in kruidenwinkels e.d. geweest. echt super gaaf!

Het weer is er goed, maar kan ook zo ineens omslaan naar een zandstorm. Wij hebben daar iig echt een top vakantie gehad!

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:14

Ohhhhh Marrakech <3

Wat een geweldige vakantie was dat he Cel :D

* Inderdaad, maak nergens zomaar foto's van op het grote plein vooral. Daar komen ze echt naar je toe rennen voor centen.

* Ga je bij de gids in de auto zitten? Ogen dicht en er vanuit gaan dat hij er al jaren rijdt :')

* Kakkerlakken in een bar/restaurant zijn het beste te verdelgen met plaatselijke WC-spray en een dweil.
3 keer gillen als je niet snel genoeg bent en er staat een compleet keukenteam in de toiletten te kijken hoe jij als een idioot tekeer staat te gaan met een dweil :Y)

* De Marokkaanse boys zijn niet zoals hier. Ze zijn een stuk galanter daar.
Voor je het weet heb je een huwelijksaanzoek te pakken. ^&+

* De zwembaden in ons resort waren rolstoelvriendelijk... :+

* Mocht je naar het resort gaan waar wij ook heen gaan (Kenzi club Agdal Medina), vraag het nummer Angie NIET aan in de bar. Ze zijn nog herstellende...

* Ben je wat forser en vraag je je af waarom je aandacht krijgt van elke man van de leeftijd 12 tot schijndood?
Ik help je vast uit je droom, dat komt door de brede heupen, dan kan je beter kinderen baren :')

Maar wat een geweldige vakantie, geen dag verveeld, heerlijk gegeten, de mensen zijn ontzettend gastvrij. +:)+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:22

Of je bent zo 40 kamelen waard bij de juwelier en word je gevraagd als zijn 4e vrouw he fieb!

Die kakkerlakken ja := := := was ze bijna vergeten!

Het is echt een hele leuke stad en wij hebben echt een top tijd gehad!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:27

:')

Volgens mij hebben de dames hierboven het al goed omschreven.

Het is een erg leuke stad om te verkennen.

De Marokkanen daar waren een stuk beleefder dan hier in NL.
En konten grijpers heb ik geen last van gehad. :n

Wel een bepaalde Belg die er foto's van bleef maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:44

Ik ben met een vriendin naar Marrakech geweest. Niks geen gids of wat, we hebben met z'n tweetjes heel wat door de stad gedwaald. Rok tot op de knie, bedekte schouders en nergens last van gehad. Ja, ze fluiten naar je. Ja, ze zeggen 'Kaiken kaiken nait koepen' als ze horen dat je uit Nederland komt :') maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Wij sliepen in een Riad niet ver van het centrum, maar je moest wel een stukje door donkere steegjes. Zelfs alleen voelde ik me daar niet onveilig.

Marrakech is een prachtige, intrigerende stad. Laat je niet gek maken, geniet van de cultuur, het eten en de mensen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:25

Hahahahahahahah, lig helemaal dubbel om de post van Fiebie _O- _O-.

Thanks voor de tips meiden! Een gids daar lijkt me niet heel erg handig, omdat ik toch mijn moeders welzijn in het oog moet houden en ik denk (bang ben) date en gids vooral véél wil laten zien in een korte tijd. Super natuurlijk, maar niet voor moeders. Dan kan ik haar na 1 dag opvegen en het is juist de bedoeling om dit tripje even relaxed te doen om te kijken hoe het gaat.

Gids kopen om daar de leuke dingen eruit te halen is wel een goede!
Hoe is het met vervoer daar geregeld? Rijden er veel taxi's of is metro/tram/ezel :P een betere optie?

En de hammams/spa's, zitten die een beetje in het centrum? Kreeg een mail van het Riad dat we het daar ook konden boeken, maar heb verder geen idee of je ook gewoon "walk-inns" heb in het centrum zelf zeg maar. Wij zitten volgens de kaart wel heel dicht bij de medina, ook een riad inderdaad.

Haha Berdien, dat klinkt precies als Tunesië toen ik daar een jaar of 12 geleden was :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:39

Yv_ naar welk Riad ga je?

Ik ben er ruim twee jaar geleden geweest en als je je aan de normen en waarden houd welke daar gebruik zijn is het een geweldige stad.
Schouders en knieën bedekt. Voor 22:00 van straat af en niet de allerkleinste steegjes in waar je niets te zoeken hebt (oeps wij raakte verdwaald en stonden dus echt midden in een onherkenbaar gebied... )

Geheid dat wanneer je naar je raid gaat dat je genaaid wordt met een bezorgjongen. De taxi zet je keurig af op een punt vlak bij het riad. Daar staat dan al een jongen die je met wat omwegen naar de bestemming brengt. Dit kost je dan ongeveer €20 euro. Och we konden er om lachen want we waren hiervoor vooraf gewaarschuwd. Een stelletje dat na ons kwam vond het belachelijk en wilde niet betalen (of minder) en stuurde de jongen weg. Binnen het half uur stonsen er een aantal mannen aan het Riad voor het geld...

In de souks/medina proberen jongens je ook steeds de weg te wijzen wat ze uiteraard niet voor niks doen.

Je kunt er ontzettend fijn winkelen in het oude gedeelte. De nieuwe stad is ook leuk maar meer zoals wij het kennen.

Probeer via een local bij echte Marokkaanse restaurants te gaan eten. Vele malen beter dan de toeristentreintje aan de hoofdstraat.
De man waar we gingen eten vond het geweldig en verontschuldigde zich dat ze echt geen alcohol schonken. Voor ons geen probleem.

Bezoek een berberfamilie in de bergen! Een heel ander Marokko!

Het is er prachtig, de mensen geweldig aardig, heerlijke verse jus de orange op het plein!
Wij hebben er super genoten de vijf dagen dat ik er met een vriendin was. Ik ga zeker terug.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:45

Riad Farhan, http://www.riadfarhan.com/riad/

Hebben ook nog getwijfeld over Le Jarbin D'abdou ( http://www.lejardin-dabdou.com/ ), maar toen we op locatie gingen kijken, leek die Farhan toch een stuk centraler te liggen. Ik ben echt helemaal verliefd op die Noord-Afrikaanse stijl. Nu ben ik sowieso wel wat bevooroordeeld gezien Afrika mijn favoriete werelddeel is, maar toch... <3

Thanks ook voor de tips Vonneke :D! We blijven elkaar maar tegenkomen trouwens he _O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:04

Oh ja, poets je Frans was op en ga met verkopers in onderhandeling :D Ik heb eens drie kwartier onderhandeld over een handgemaakte zilveren armband. Ik wilde hem (nee, ik móest hem :P ) maar niet voor zijn prijs. Dus we hebben stevig onderhandeld, zijn eruit gekomen en daarna zijn we thee gaan drinken :D

Ik weet niet meer hoe onze riad heette... Het was wel een hele fijne, heel schoon en met vriendelijke mensen. Wij zaten midden in de Ramadan, dat was ook wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:23

Ik heb in Marrakesh Marokkaans gekookt toen ik daar samen was met een vriendin. Heel gaaf om te doen!

http://www.soukcuisine.com/index.html

Staat olv Gemma, een Nederlandse vrouw die al jaren in Marrakesh woont. Je gaat eerst boodschappen doen en dan vertelt ze ook meer over de stad en de gewoontes. Daarna ga je in een prachtig riad koken waarbij Marokkaanse vrouwen helpen om echte Marokkaanse recepten te maken. Natuurlijk daarna alles lekker opeten. Ik vond het een hele leuke ervaring! Je moet wel voor je vertrekt al een reservering maken wat het is best geliefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:59

Voor Gemma moet je echt op tijd boeken!

Wij waren er met het offerfeest. Ook leuk! !

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:58

Ik ga vrijdag voor 5 dagen met een goede vriend, dus zal je laten weten hoe het was en tips/tricks! :D
Had van een vriendin al gehoord dat we naar het restaurant 'Le Foundouk' moesten gaan. :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 19:56

Oh, dat klinkt wel heel erg leuk! Wel jammer dat het zo'n lange dag is, want we zijn er maar 3 dagen. Dan is een hele dag koken toch ook wel een beetje "zonde". Ga het in elk geval even overleggen :).

Ben benieuwd Loki! Alvast heel veel plezier!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:02

Yv_ schreef:
Oh, dat klinkt wel heel erg leuk! Wel jammer dat het zo'n lange dag is, want we zijn er maar 3 dagen. Dan is een hele dag koken toch ook wel een beetje "zonde". Ga het in elk geval even overleggen :).

Ben benieuwd Loki! Alvast heel veel plezier!

Wij hebben gekookt bij La Maison Arabe (vanuit het hotel La Maison Arabe naar een prachtige tuin met kookatelier net buiten de stad), dit was een halve dag. Echt een aanrader!

http://www.lamaisonarabe.com/en/reservation-ateliers-cuisine-palmeraie.html

edit: typo
Laatst bijgewerkt door turtlelito op 11-01-16 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:05

ten eerste niets is gratis in marrakesh!
de lokale bevolking kan heel aardig zijn, wij hebben dagen gesleten in een klein kruidenwinkeltje op zolder met muziek instrumenten haha ze laten je zo aansluiten met eten en meer. ook met hun mee gereden naar de woestijn was het plan maar er lag sneeuw in de bergen ( dacht ik dus niet aan bij marokko he.. ) en daarom waren er overstromingen dus naar oessadad ofzo? de watervallen iig geweest.
let wel in de souks kan het echt donker worden s avonds omdat hoge muren smalle straatjes en het is haast allemaal overdekt.
we hadden niet mooi weer en op de laatste dag op het grote plein lastig gevallen ( o je bent zo mooi henna voor jou je kan je hand nog niet weg trekken of ze kladden het vol en dan ineens bakken met geld betalen weiger je dit staan er ineens 10 mannen om je heen.. ) gelukkig hadden we daar een aardige man ontmoet met een winkeltje waar we ook uren hebben doorgebracht ( al bijna 3x verhandeld voor kamelen ofzo hahah ) die heeft ons toen echt gered want t was wel ff naar hoor. en taxi's van en naar vliegveld zijn 100 dirham ( Geloof dat dat 10 euro is? ) dat is een vaste prijs. van het plein naar riads in de buurt is onderhandelbaar tot zelfs een keer voor 10 dirham kost geen drol..

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:19

Le comptoir of monte christo zijn (wat sjiekere) super leuke restaurants met buikdans entertainment. een hoofdgerecht kost rond de 20 euro. Deze 2 zijn later op de avond ook leuk voor een drankje.

Winoo is een restaurant voor locals, een tajine kost daar rond de 3 euro, een salade 1 euro en een super lekkere smoothie 1,60. In de straat van Winoo liggen overigens nog meer restaurants, het eten is daar zooo lekker en de bediening is snel.

Taxiritjes door de stad zijn tussen de 20-40 dirham, laat je niet oplichten!

De bergen zou ik laten liggen voor iemand die herstellende is..

De tuinen van yves saint laurent zijn dan wel een alternatief.

Hammam Ziani is een heel bekende hammam, onder andere floortje dessing is daar geweest voor haar tv-programma. Een behandeling kost 25 euro voor 2 uur, inclusief 3 kwartier massage.

als je in de stad blijft is een gids niet nodig, als je naar de bergen etc gaat dan wel.

xSanne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:17

Ik ben vorig jaar eind juni met mijn zusje samen naar Marrakesh geweest. Wij verbleven in Riad Marrakech Rouge, heel gezellig maar wel basic. Lag centraal, binnen 5min waren we op het Jema el Fna. Bij de kraampjes op het plein kun je prima en zeer goedkoop eten. Als je een gidsje hebt heb je voor Marrakesh zelf (het oude stadscentrum iig) geen gids nodig. Veel do's en don'ts zijn al gegeven idd, maak niet zomaar foto's, volg niet zomaar jongens/jonge mannen, hoewel ze je misschien wel naar een leuke/normale plek leiden vragen ze altijd geld achteraf. Zorg wel dat je altijd kleingeld op zak hebt! Taxi's zijn er genoeg, maar wees van tevoren inderdaad duidelijk over de prijs. Wij hebben toen een taxi van de koninklijke tuinen naar het station genomen, voor 40 dirham, maar geen kleingeld meer op zak en en hij gaf ons niet normaal terug waardoor we 100 dirham hebben betaald...

Behalve Marrakesh zelf hebben wij een dagje Essaouira gedaan, is met de bus prima te doen, zolang je de bus van tevoren reserveert. Is daar ook iets koeler, als je de hitte van Marrakesh even kwijt wilt.
Ook hebben wij een 3 daagse trip naar Merzouga (Atlas en Sahara) gedaan met een groep en chauffeur, geregeld vanuit het hostel. Dit was erg mooi, maar misschien niet het meest geschikt voor een herstellende reiziger.

Zorg wel dat je altijd water bij je hebt, zeker als je een stukje gaat lopen. Wij zijn vanaf het Jema el Fna naar de koninklijke tuinen gelopen en paar x verdwaald en ik had geen water bij me. Zo'n dorst toen we daar eindelijk waren... Er stonden ook gwn nergens onderweg kraampjes oid voor water...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:35

Marrakech is bijzonder om een keer mee te maken, goede keuze ;)
Houd er rekening mee dat de medina echt heel erg groot is, zeker met iemand die herstellende is.
Maak een plan of ga er niet te ver in want je weet echt niet waar je blijft. Wij hebben GPS op mobiel gebruikt, maar dat is dus meer om een richting te weten dan dat die de straatjes in de medina weet.

Hulp moet je voor betalen (en maakt graag eerst een omweg via winkeltje van oom, neef, de buurman van die ene verre oom die ooit een keer... etc) dus pas daar mee op, of spreek van te voren een prijs af.
Er lopen een soort toeristische wandelroutes door de medina met genummerde bordjes maar soms zijn de borden (expres?) weggehaald, kwamen we achter. Dan kwamen we na bordje 5 niets meer tegen en na alle straten een keer geprobeerd te hebben kom je dan met een beetje geluk 7 of 8 ineens tegen. Dit op verschillende van de routes. Dat is dus niet zo handig :')

Wij hebben op aanraden van onze gids op het plein (Jamaa el Fna?) in één van de tentjes die daar 's avonds gebouwd worden gegeten. Vond ik heel leuk om te doen. Ook uit eten geweest bij een zaakje dat via een balkon uitkeek op het plein, dat was echt bijzonder want dan kun je op je gemak alles wat daar gebeurt in je opnemen zonder bang te zijn dat je moet betalen voor een foto, een aap op je schouder krijgt of je hand ineens onder de Henna zit. Vooral als het avondgebed omgeroepen wordt, dat schalt dan het hele plein over... echt bijzonder.

Wij zijn trouwens ook gewoon 's avonds met 2 over straat gegaan hoor. Ons hotel zat in een moderne buurt (met winkelcentrum met winkels als H&M en natuurlijk McDonalds) en dan voelt de stad echt niet zo anders als een grote stad bij ons. Behalve dan dat ik werd uitgenodigd om de D&G winkel binnen te stappen als "rijke toerist", gebeurt me niet zo vaak in A'dam :+

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:40

Vooral niet met de aapjes op de foto gaan op het Jemaa el Fna plein, deze zijn erop getraind om je portemonnee te rollen.

En de bevolking vindt het prachtig wanneer je een paar woorden Arabisch spreekt.

xSanne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:32

NoeskaMoos, wij zijn ook in dat restaurantje wezen eten, volgens mij is het dezelfde, op het balkon. Is idd een prima plekje. Wij waren er tijdens de ramadan en dan zat je daar tijdens het avondgebed dat iedereen naar de moskee liep en het plein op, was wel mooi!

En die kleine straatjes en steegjes verdwaal je zo in idd, mijn zusje heeft geweldig richtingsgevoel dus die heb ik gevolgd, en het Jema el Fna staat regelmatig aangegeven en vanaf daar is alles terug te vinden.
Wij zijn ook 's avonds met zn 2en over straat gegaan, maar wel vooral over het plein en in de buurt daarvan, was nooit een probleem :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:01

Er zijn best wel wel veel restaurantjes met balkons dacht ik, ik heb geen idee hoe het heette xSanne ;)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:22

Wat leuk dat ik dit topic voorbij zie schuiven. Wij hebben gisteren besloten om (ook) in april 5 nachtjes heen te gaan. Leuk om de tips, do's en don't te lezen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:01

Ik ben er zelf alweer even geleden geweest (zomer 2011), 5 dagen met een groep van ruim 20 studenten. Geweldige stad met ondanks de drukte een hele fijne sfeer. Naar mijn idee waren de mensen er veel minder opdringerig dan bijvoorbeeld in Fez.

Over de eerder genoemde resorts kan ik niet meepraten, want wij zaten in een hostel midden in de Medina (in het doolhof van de souks, volgens mij in de buurt van Derb Jamaa/Derb Dabachi). De accomodatie stelde niet heel veel voor, maar was op zich prima. Ontbijt kon bij een Riad om de hoek, maar omdat we iedere dag vertrokken voordat dat kon, hebben we er niet vaak gebruik van gemaakt.
Wat ik echt een verademing vond in de binnenstad, was dat er nergens hoogbouw is, zodat je op een dakterras zelfs op warme dagen 's avonds nog een beetje wind hebt. Echt de beste plek om dan te zitten.

Qua eten kun je eigenlijk op heel veel plaatsen terecht, al geldt wel dat hoe dichter bij het grote plein (Jemaa el Fna) hoe duurder. Heb je dat ervoor over, dan kun je er echter wel heel mooi zitten, en 's avonds is het ook echt wel heel leuk om te zien, met alle rokende kraampjes en lichtjes en dergelijke. Wat ook een aanrader is, zeker als je vegetariërs bij je hebt, is Earth Cafe (http://www.earthcafemarrakech.com).

Iets buiten het centrum, maar goed te lopen en zeker de moeite waard, zijn de Majorelletuinen. Mooi aangelegd en onderhouden, met het blauwste blauw op de muren dat je ooit hebt gezien, en echt een oase van rust. Nog nooit eerder gehad dat ik alleen door een tuin binnen te lopen ineens de neiging kreeg om te gaan fluisteren.

Hammams zijn hier in het topic ook al eerder genoemd, en zijn toen bij ons in de groep ook bezocht (door de dames dan, wij heren hebben scooters gehuurd en zijn rond de stadsmuren gereden). Een deel van de groep is bij een luxere toeristenhammam geweest, en een deel bij een 'echte'. 'Echt' betekende in dit geval dat ze zelf zeep en een (scrub)washand (op ieder marktpleintje te krijgen) moesten meenemen en dat ze door tandeloze omaatjes in gebrekkig handen-en-voeten-Frans aanwijzingen kregen hoe alles werkte. Alles inclusief massage en met emmers water overgoten worden, maar heel anders dan wat je hier in Nederland bij een wellnessresort verwacht.