Riga, of andere stedentrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Riga, of andere stedentrip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 14:38

Ik ben me aan het oriënteren voor een stedentrip, als verjaardagskado voor manlief.
Datum is 5 maart t/m 8 maart, vertrek vanaf Eindhoven (dat is de eis).
Tot nu toe Riga gevonden, die die dagen heen en terugvliegt.
Ik ben dus wel benieuwd wat ervaringen zijn met Riga? We zouden dan 2 volle dagen daar zijn.

Of zijn er nog andere opties op die dagen vanaf Eindhoven? Heb nog niet zoveel vluchten gevonden, maar ben ook niet de handigste in zoeken. :o

Bagheera_206

Re: Riga, of andere stedentrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:40

De Baltische Staten staan ook nog steeds op mijn lijst. Ik weet iig dat er een Bokker met sprs.me naar riga is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:43

Milaan is ook erg leuk en je kan die dagen ook vliegen vanaf eindhoven daarheen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 14:52

Milaan kan inderdaad ook, en net een snellere zoekmanier gevonden, Madrid is ook een optie.
Budapest eventueel ook, alleen vertrek je dan maandagavond al weer, en de vlucht gaat zaterdag al vroeg.
Valencia is ook nog een optie.
Iemand ervaringen met deze steden? Budapest ken ik trouwens, prachtige stad.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:54

Budapest ben ik ook geweest, geweldige stad en heerlijk goedkoop! Daar kun je nog eens echt lekker losgaan, zonder de hoofdprijs te betalen!
Verder alleen in Madrid geweest van je lijstje, maar dan zou ik toch Budapest daarboven verkiezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:55

Valencia is een prachtige en heerlijke stad. Ik was er afgelopen zomer en wat ik erg fijn vond is dat het niet bomvol Nederlanders zit. Het is best wat toeristisch, maar alles spreekt buitenlands.
De stad zelf is prachtig, er is veel te doen en te zien en je kunt er heerlijk uit eten.
Vanuit het centrum kun je met de fiets via een prachtige route door een oude rivierbedding die nu park is naar het strand fietsen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:59

Mocht je nog van je Eindhoven-eis af willen stappen dan kan je vanaf Groningen voor een prikkie vliegen op Gdansk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:59

Riga is echt een heel leuke stad :j alleen in die periode kan het er nog wel fris zijn...
Niet duur en verrassend mooi.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 15:08

Ik vondd Riga ook een leuke stad. En i 2 dagen heb je het ook wel gezien, de stad is niet zo heel groot maar vond het wel sfeervol.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:35

Imre schreef:
Mocht je nog van je Eindhoven-eis af willen stappen dan kan je vanaf Groningen voor een prikkie vliegen op Gdansk.

Nee, dat is echt een eis, vliegveld zit zo ongeveer in de achtertuin. Al eerder vanuit Eindhoven tripjes gemaakt, en je bent gewoon in 3 uur vanaf een stad thuis, als we naar elders uitwijken ben je toch vaak bijna een fiks deel van de dag kwijt. Voor Groningen kunnen we er direct 3 uur bij tellen, dat is 100% reistijd meer.

Hebben de Riga-gangers ook musea bezichtigd?
Temperatuur maakt me nog niet zoveel uit, in maart bijvoorbeeld ook al eens St. Petersburg gedaan, voor een stedentrip is dat prima. In januari wordt ook Wenen aangedaan. Liever in de winter naar een stad dan hoogzomer. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:38

Moet het persee een georganiseerde stedentrip zijn? want dan ben je inderdaad ontzettend afhankelijk van wie wat en waarnaar toe gaat..

als je op de bonnefooi gaat, dan kun je iedere willekeurige stad pakken waarop vanaf eindhoven die datum gevlogen en teruggekeerd wordt..

al maak je het jezelf wel wat lastiger door zo'n korte tijdspanne te nemen vanaf alleen eindhoven.

je kunt vanaf Eindhoven bijvoorbeeld met ryan air naar Turijn,
maar dan heb je dus alleen de vluchten..
gaat wel op beide genoemde data

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:48

Wendy schreef:
Riga is echt een heel leuke stad :j alleen in die periode kan het er nog wel fris zijn...
Niet duur en verrassend mooi.

Sandyislief schreef:
Ik vondd Riga ook een leuke stad. En i 2 dagen heb je het ook wel gezien, de stad is niet zo heel groot maar vond het wel sfeervol.

I'm with above (op motor-forum: Afbeelding )

Riga zelf is wat groter, en buiten het centrum wat grauw en grijs. Het centrum zelf is heel makkelijk beloopbaar en leuk en sfeervol (in ieder geval 's zomers). Wij zijn ook naar het museum van de bezetting van Letland geweest, over wat de Russen en Duitsers daar allemaal uitgespookt hebben. -O- (geeft een idee waarom de Letse Letten relatief vijandig staan ten opzichte van de Russische Letten).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:58

elenaMM77 schreef:
Moet het persee een georganiseerde stedentrip zijn? want dan ben je inderdaad ontzettend afhankelijk van wie wat en waarnaar toe gaat..

als je op de bonnefooi gaat, dan kun je iedere willekeurige stad pakken waarop vanaf eindhoven die datum gevlogen en teruggekeerd wordt..

al maak je het jezelf wel wat lastiger door zo'n korte tijdspanne te nemen vanaf alleen eindhoven.

je kunt vanaf Eindhoven bijvoorbeeld met ryan air naar Turijn,
maar dan heb je dus alleen de vluchten..
gaat wel op beide genoemde data

Nee, geen georganiseerde stedentrip, ben nu gewoon aan het kijken naar losse vluchten, hotel boek ik zelf wel erbij.
Die iedere willekeurige stad vanaf die data vallen nogal tegen, op zaterdag vliegt er niet zo gek veel vanuit Eindhoven. Ben wel afhankelijk van die data, aangezien het een verrassing moet zijn en dit een lang weekend is waarop we al vrij waren (valt zo met de ploegenroosters). Het volgende lange weekend wat we hebben is het paasweekend, en het weekend daarop is het al mei en dan zit ik midden in mijn wedstrijden. Dus ben redelijk gebonden aan dat weekend. O ja, lange weekend eerder is carnavalsweekend, ook niet heel gunstig, en bovandien is dat weer voor mijn man zijn verjaardag. :+

Riga klonk me best wel goed in de oren eigenlijk, ik houd wel van de niet zo geijkte steden. Ben bovendien zelf al in veel steden ook geweest, voor mij zou het een pluspunt zijn als ik nog niet in zo'n stad ben geweest. Prijs van Riga is ook zeer gunstig, retourvlucht kost 54 euro pp exclusief boekingskosten (die nog bijna duurder zijn := ). Goedkopere vlucht betekend duurder hotel, lekker laten verwennen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:59

Valencia is prachtig <3 ga er volgend jaar weer heen :))

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:03

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:42

Neonlight schreef:
hotel boek ik zelf wel erbij.

Konventa Sega Seta, leuk hotel, ideale locatie. Als ik me goed herinner hebben ze zelfs een gedeelte dat "paardenstallen" heet, wat wil je nog meer :D

my bad 8)7
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 29-12-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:53

Thanks voor de tip, ben hem al aan het googlen, het is Konventa Seta denk ik. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:10

Ik ben twee keer in Riga geweest, in 2002 op studiereis en 10 jaar later samen met mijn man :)
Een van de zaken die ik daar heb gezien en wat ik nooit zal vergeten is het concentratiekamp Salaspils, dat was al in 2002.
Verder hebben we een concert in de dom van Riga bijgewoond, het Riga Bourse museum bezocht (leuk vanwege de kunst en het gebouw, was toen net open) en zijn met de boot naar Jurmala gegaan.
Een aanrader is het art nouveau district, echt heel gaaf. En als je de tijd hebt, zou ik zeker ook eens de rivier oversteken om de wijk aan de andere kant te bezoeken (was toen een wijk in opkomst).

Als ik het zo opschrijf zou ik zo weer terug gaan :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:38

De advertentiemaffia reageert meteen, zit een Konventa Seta ad tussen m'n feestboek berichten. € 18,05, kun je geen armoede voor lijden :D

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:47

Ik ben een ook jaren terug in Riga geweest, vond het leuk voor de dagen die we er waren. Sfeervol en zeker leuke dingen te zien. Wat we toen precies allemaal hebben gedaan weet ik niet meer maar we hebben ons geen moment verveeld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:07

Ik heb vanmorgen de vliegtickets geboekt, ze waren nog goedkoper geworden, nu voor 50 euro pp een retourtje. :D Nu nog hotel zien te boeken. Valt allemaal nog niet zo mee om dat stiekem te doen zonder dat manlief het op de bankrekening ziet. _O-

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:16

Riga is zeker een leuke stad! Ik ben in februari 2012 een lang weekend geweest met vriendinnen en we hebben ons echt prima vermaakt :)

De 'binnen' stad zeg maar is echt prachtig! Hele mooie gebouwen te vinden. Ik kan je eigenlijk ook wel aanraden ook even naar de buitenwijken te gaan, totaal anders. Veel vervallen gebouwen en oud. Heel apart om dat contrast te zien.

Wij hebben een paar dingen bezocht: In de stad de kerktoren op, de oude zaplin hallen wat nu een grote markt is, parkje in de stad, buitenwijken, Nativity Cathedral ontzettend mooi gebouw, The freedom momunt, de skyline bar bar op de 26e verdieping, acedemie van wetenschappen mega groot oud gebouw, een groot winkelcentrum iets buiten de stad. Gewoon heel veel stukken gelopen door centrum en ook erbuiten. Het openbaar vervoer met de bussen is trouwens ook prima te doen.

Nouja, genoeg dingen dus als voorbeeld wat er te zien is :D Bij interesse kan ik wel wat foto's opzoeken!

Toen wij er waren was het trouwens wel mega koud! Bij aankomst hadden we 23 graden temperatuurverschil :') We hebben -18 tot -10 gehad met sneeuw :brr: Wat wel een onwijs gave ervaring was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 22:27

Pandakaas, ik zou het leuk vinden om foto's te zien. :j
Had al iets gelezen over die grote markt, zou de enige plek zijn waar verse spullen te halen zou zijn in Riga??? En de grootste markt van het land.
Acedemie van wetenschappen, dat klinkt me ook erg leuk. Kun je daar ook wat meer over vertellen? Wat is daar te zien en wat voor wetenschappen? Man en ik zijn beide werkzaam op technisch gebied namelijk (mechatronica en lithografie), zou leuk zijn als daar ook iets van was.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:38

Of de markt de enigste plek is voor verse producten weet ik niet, zou goed kunnen. Was wel een bijzonder ervaring, dat is echt groot!

Acedemie van wetenschappen, weet ik niet zeker of je naar binnen kan eigenlijk. Wij vonden het gebouw van buiten al indrukkend, maar geen tijd om te kijken of je naar binnen zou kunnen. Wat ik me kan herinneren is dat je volgens mij wel vanaf een bepaalde verdieping ook over de stad kan uitkijken, dus wel naar binnen kan. Zou je even op internet moeten zoeken :)

Ik ga even wat foto's zoeken!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:02

De kerk en uit uitzicht van bovenaf op de markthallen
Afbeelding Afbeelding

Academie van wetenschappen
Afbeelding

The freedom momunt
Afbeelding

Nativity Cathedral (sorry, kon geen recht zonder ons er op vinden)
Afbeelding

House of the blackheads
Afbeelding

Centrum
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Buitenwijk en marktje
Afbeelding Afbeelding

Uitzicht Skyline bar
Afbeelding