wie heeft high school year gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chivanah

wie heeft high school year gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:12

Halloo,

Ik vroeg me af of hier ook bokkers zijn die een high school year in amerika of ergens anders gedaan hebben. Ik wil dit namelijk ontzettend graag doen, maar wat ik mij nou afvroeg (en dit is misschien onbeleefd om te vragen) maar hoe kwamen jullie aan het geld ? doormiddel van lenen, of misschien wel een suikeroompje? want het gaat hier meestal om 10.000 euro

Amira_

Re: wie heeft high school year gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:19

De mensen die ik ken die het deden/doen hebben gewoon erg welvarende ouders die dat betaalden :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:24

Jep ikke!
Jaar in Finland. Is een stukkie goedkoper al ;)
Er zijn ook beurzen he. En vergeet niet dat je tijdens je high school jaar niet mag werken... Dat scheelt best veel :/
Maar zal morgen uitgebreider reageren als je wil!

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:44

LoveBodin schreef:
Jep ikke!
Jaar in Finland. Is een stukkie goedkoper al ;)
Er zijn ook beurzen he. En vergeet niet dat je tijdens je high school jaar niet mag werken... Dat scheelt best veel :/
Maar zal morgen uitgebreider reageren als je wil!

Hoe is het mogelijk om zo'nbeurs te krijgen? Want volgensmij geldt dat toch niet voor een jaar highschool? En ja als je dat zou willen doen heel graag!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:36

Kom je uit Nederland of België?
Er zijn meerdere organisaties die een jaar naar t buitenland organiseren.
In Nederland is het beurzen systeem anders geregeld dan in België. En per organisatie is t ook anders.
Een beurs krijg je ook niet van de overheid, die krijg je van je organisatie.
Welke organisatie zat je aan te denken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:57

Mijn nichtje heeft het gedaan in Amerika, haar moeder heeft het geloof ik grotendeels betaald, maar ik weet dat ze zelf ook heel hard heeft moeten werken. Ikzelf ben als au-pair gaan werken, iets heel anders, wel goedkoper :+

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:25

Maartje1990 schreef:
Mijn nichtje heeft het gedaan in Amerika, haar moeder heeft het geloof ik grotendeels betaald, maar ik weet dat ze zelf ook heel hard heeft moeten werken. Ikzelf ben als au-pair gaan werken, iets heel anders, wel goedkoper :+

Au-pair in amerika? Of ergems anders?

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 11:27

LoveBodin schreef:
In Nederland is het beurzen systeem anders geregeld dan in België. En per organisatie is t ook anders.

Uit nederland. Alle organisatie waar ik heb gekeken daar gelden die beurzen al niet meer dan moest je je eerder opgeven.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:39

Chivanah schreef:
LoveBodin schreef:

Uit nederland. Alle organisatie waar ik heb gekeken daar gelden die beurzen al niet meer dan moest je je eerder opgeven.

Ik kijk net even en zie dat er nog bijvoorbeeld 8 beurzen zijn voor Indonesië bij AFS. VS geven ze sowieso eigenlijk geen beurzen voor.

Persoonlijk raad ik je namelijk sowieso af om naar de VS te gaan. Eigenlijk iedereen die ik ken zegt er namelijk over dat ze liever een ander land hadden gekozen.
Mag ik vragen waarom je naar de VS wil? Om beter Engels te leren?

Au-pair is inderdaad ook een optie, enige nadeel is wel als je geen klik hebt met je gezin, kan het zijn dat je eerder naar huis moet. Als je gewoon als high school student gaat, is die kans veel kleiner.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:40

Mijn zusje heeft het gedaan. Ik zou het echt iedereen aanraden. Wat heeft zij ervan geleerd en vriendschappen voor het leven gemaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:42

Waarom zou je niet naar de USA gaan? De mensen die ik ken die dat hebben gedaan hebben juist een topjaar gehad! Wat beviel ze daar dan niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:47

Mijn zusje heeft in de toneelgroep gezeten, het grote gala meegemaakt, het afstuderen, ze is twee keer meegeweest op vakantie naar Hawai en Washington. Ontelbare leuke dingen. Paarden om op te rijden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:48

Fitzroy schreef:
Waarom zou je niet naar de USA gaan? De mensen die ik ken die dat hebben gedaan hebben juist een topjaar gehad! Wat beviel ze daar dan niet?

Oh het beviel ze zeker heel goed! Ze hadden alleen gevoel dat ze er veel meer uit konden halen als ze naar een ander land waren geweest.
Zal niet zeggen dat ze een rotjaar hebben gehad hoor haha!

Maar veel mensen gaan naar de VS omdat ze Engels willen leren (wat je eigenlijk overal anders ook een stuk verbetert al).
Uit mijn jaar ging ongeveer de helft naar de VS. En bijna allemaal zeggen ze was ik maar naar Brazilië/China/Indonesië/Chili/Panama/etc. gegaan.

Edit: ik ben zelf ook vrijwilliger geweest en om deze (en nog andere redenen) raden wij mensen aan om de wereld te ontdekken en totaal uit je comfortzone te stappen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:43

LoveBodin schreef:
Edit: ik ben zelf ook vrijwilliger geweest en om deze (en nog andere redenen) raden wij mensen aan om de wereld te ontdekken en totaal uit je comfortzone te stappen!

Raden wij mensen aan? Spreek je nou niet gewoon naar je eigen straatje?

Ik denk dat een jaar high school voor veel jeugd, want je hebt het over 16/17/18 veel geschikter is dan een jaar vrijwilligerswerk in Chili oid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:46

Ik denk dat ze bedoelt dat je ook een land kan kiezen dat buiten je comfortzone ligt :).

Hier wordt het nauwelijks gedaan (idd te duur), alleen overbuurmeisje heeft het gedaan en daar wordt wel apart tegenaan gekeken. De meesten doen een semester of jaar buitenland tijdens hun studie (vrijwel gratis)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:48

Ik heb een high school year In Amerika gedaan van 2009-2010 en het is echt het beste jaar van mijn leven geweest. Ik had het geluk met een broer die het voor mij kon financieren, want het was inderdaad een smak geld maar wat krijg je daar veel levenservaring voor terug!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:58

Mijn stiefdochter gaat komend jaar naar Australie.
Haar ouders hebben bij haar geboorte een studiespaarpot aangelegd. Die gaat zij hiervoor gebruiken en ze zal nog moeten werken om haar zakgeld voor daar bij elkaar te sparen.
En zij zal als ze terugkomt en een MBO opleiding gaat doen, die dan geheel zelf moeten bekostigen, want dan is haar studiepotje wel leeg.

Zij wilde aanvankelijk ook perse naar de VS, waar wij als (stief) ouders niet heel blij mee waren.
Maar zij is bij een organisatie afgewezen voor de VS omdat ze al veel te wijs en zelfstandig is.
Heeft bv dit voorjaar op eigen initiatief een maand in Londen op school gezeten bij een (internet)vriendinnetje. Alles wat daarvoor nodig was, toestemming van beide scholen, toestemming van de leerplichtambtenaar, etc etc, had ze zelf geregeld.
In de VS zijn ze gewend (volgens die organisatie die haar afwees), dat kinderen in de leeftijd van 16-17 volgzaam braaf doen wat papa en mama zeggen en spontane acties van: ik blijf vanavond emt vrienden in de stad eten, worden daar schijnbaar niet zo gewaardeerd.

Ze was helemaal in zak en as en wilde perse naar de VS, dus andere organisatie aangeschreven en daar kon ze wel mee.
Toch hebben mn haar vader en ik op haar ingepraat hoe super groot het compliment is van de organisatie die haar afwees. En dat ze ook alleen maar willen dat zij daar een topjaar heeft.
Ze hadden ook niks kunnen zeggen en gewoon geld aan haar kunnen verdienen en zij zou dan niet het topjaar hebben wat ze zich voorstelt.
Dat heeft haar iets aan t denken gezet. De uiteindelijke omslag kwam bij haar na het zoveelste schietincident op een school daar.
Toen was ze ineens om, dát wilde ze niet.

En inmiddels reikten haar i-net contacten ook naar Australië en werd dat het land van haar keus.
Daar is ze nu dan ook daadwerkelijk voor ingeschreven. Spannend allemaal hoor, zal wel gek zijn als ze straks zolang zover weg zit.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:08

Iris82 schreef:
LoveBodin schreef:

Raden wij mensen aan? Spreek je nou niet gewoon naar je eigen straatje?

Ik denk dat een jaar high school voor veel jeugd, want je hebt het over 16/17/18 veel geschikter is dan een jaar vrijwilligerswerk in Chili oid.

Nee hoor. Ben allang gekapt met vrijwilliger zijn.

Ik was zelf 15 toen ik naar Finland ging voor een jaar.
Ik heb het ook niet over vrijwilligerswerk. Daar is 15/16/17 idd te jong voor. Maar in Chili hebben ze ook gewoon high school en gaan kinderen ook gewoon naar school. In China ook.
Zelf heb ik ook spijt hoor, dat ik naar Finland ben gegaan. Ik heb een topjaar gehad, maar had er veel meer uit kunnen halen voor m'n gevoel. Was liever naar verder weg gegaan!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:10

Ik heb wel gehoord dat iemand die het deed stellig moest volhouden dat ze haar diploma hier in nederland nog niet had.. Terwijl ze die wel had. Om te voorkomen dat mensen alleen maar de high school gaan doen voor de leuk, en vervolgens aan school zelf niks doen.

Ik heb twee oud klasgenoten die het zijn gaan doen, 1 in de VS en de andere in Canada. Ben altijd jaloers als ik foto's langs zie komen op facebook :+ Ze hebben het zo ver ik weet super naar hun zin! Dus als je de kans krijgt moet je het doen :j Geloof dat ze qua geld gewoon hun ouders hebben aangekeken.
Had het ook graag gedaan maar dat geld is hier gewoon niet. Geen optie voor mij.

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 18:04

LoveBodin schreef:
Ik kijk net even en zie dat er nog bijvoorbeeld 8 beurzen zijn voor Indonesië bij AFS. VS geven ze sowieso eigenlijk geen beurzen voor.

Persoonlijk raad ik je namelijk sowieso af om naar de VS te gaan. Eigenlijk iedereen die ik ken zegt er namelijk over dat ze liever een ander land hadden gekozen.
Mag ik vragen waarom je naar de VS wil? Om beter Engels te leren?

Au-pair is inderdaad ook een optie, enige nadeel is wel als je geen klik hebt met je gezin, kan het zijn dat je eerder naar huis moet. Als je gewoon als high school student gaat, is die kans veel kleiner.

Ik ga ook om mijn engels te verbeteren maar mijn echte reden om te gaan is toch echt zeker amerika, de cultuur de mensen etc. Au-pair heb ik naar gekeken maar daar moet je vaak meer dan 2jaar oppas ervaring hebben en een rijbewijs, en ik heb helaas beide niet

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:30

Ik ben in 2010-2011 met Travel Active naar Amerika gegaan en heb daar het beste jaar van mn leven gehad. Zou het meteen over doen! Heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen dat ze spijt hebben van de keuze voor Amerika?
Wat betreft geld heb ik gewerkt en hele lieve ouders gehad die al jaren voor me gespaard hadden voor 'iets'. Achteraf even bekeken en daar zeker 10.000 euro uitgegeven, dit is wel alles inclusief, dus ook een vakantie en wat dagtripjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:59

Chivanah schreef:
Maartje1990 schreef:

Au-pair in amerika? Of ergems anders?

Aupair in frankrijk en engeland. Oppaservaring was daar niet belangrijk en rijbewijs alleen bij sommige gezinnen

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:08

Ik ga volgend jaar! Naar Engeland. Mijn ouders betalen het voor mij, dus daar heb ik wel heel veel geluk mee. Via de organisatie waar ik ga kan je een beurs krijgen, ter waarde van 500 euro, dus dan moet je nog steeds bijna 10.000 betalen :=

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:19

Ik heb ook een jaar in Amerika oo een high school gezeten en dit was echt het beste jaar in mijn leven! Wat ik weet is dat er kwa beurzen niet echt veel is gelukkig had ik ouders die het heel graag voor mij wilden betalen en een erfenis van mijn oma die ook flink bijgedragen heeft. Als je nog meer vragen hebt, pb staat open!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:58

Ik ben in 2003-2004 een jaar naar de VS geweest. Mijn zus en broertje zijn ook allebei weg geweest en ik ken nog een heel aantal die zijn gegaan.

Ik ben met de Rotary een jaar weg geweest en dat was helemaal niet duur. Je moet alleen wel een rotaryclub vinden die je uit wil zenden naar het buitenland. Via de Rotary gaat alles op vrijwillige basis dus geen enorme kosten. Je hebt natuurlijk altijd kosten aan visum en het selectieweekend, maar dat viel hierbij echt mee. Bovendien kreeg ik van de club die mij ontving in de VS, 100 dollar zakgeld per maand. Reken maar uit. Ik vond het echt een super ervaring en er werden gedurende het jaar heel veel activiteiten georganiseerd met alle exchangees in het district waardoor je mensen van over de hele wereld leerde kennen. Ik zou zou weer gaan!

Informatie: http://www.rotary.nl/yep/programma/jaaruitwisseling/

Kostenoverzicht van de site, maar dan aangepast tot wat je echt nodig hebt (zakgeld en rondreis zijn natuurlijk optioneel. Voor zakgeld kun je zelf ook sparen).

Organisatiekosten: 850 euro
Verzekering: 450 euro
Reiskosten: 1250 euro
Visum: 550 euro

Totaal: 3100 euro

Rondreis is wel heeeeel gaaf om te doen aan het eind, dus dan komt er wel ongeveer 2000 euro bij.