Noorwegen, vliegtuig of auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Noorwegen, vliegtuig of auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:45

Hoi reislustige bokkers!

Dit jaar willen mijn vriend en ik graag naar Noorwegen op vakantie. We willen graag een rondreis maken.

Nu hebben we volgens mij 2 keuzes.
1. Met de auto naar Noorwegen rijden (ongeveer 12 uur, we hebben een eigen auto en zowel ik als mijn vriend kunnen rijden) en dan in hotels of b&b's overnachten.
2. Met het vliegtuig naar Noorwegen en een camper huren. Dan kunnen we gewoon in de camper slapen.

Wat raden jullie aan?

Pluttersput

Re: Noorwegen, vliegtuig of auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:47

Het is maar net wat je wilt natuurlijk :)
Ik heb een gruwelijke hekel aan vliegen en rij graag auto. Mijn vriend vind auto rijden leuk maar vliegen fantastisch. Voordeel vliegtuig: je bent er veel sneller. Voordeel auto: je hoef niet te vliegen :')

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:50

Dat is waar natuurlijk. Nu is het probleem dat wij geen probleem hebben met vliegen en ook niet met autorijden. Dus ik zou graag weten of er voldoende hotels zijn in Noorwegen en of je ruim op tijd moet reserveren of dat je gewoon naar binnen kunt lopen etc.
Had ik misschien wat beter kunnen formuleren :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:52

Dat ligt met name aan je budget en wat voor auto jullie zelf rijden.

Heb je een beetje auto die met gemak een berg op rijdt of een daihatsjoe curore die de van brienenoord brug nog niet op komt.
Een camper huren kan ook best duur zijn, afhankelijk voor welke luxe je wilt. Niet alle campers zullen geschikt zijn voor in de bergen! Ben er genoeg tegen gekomen die met pijn en moeite boven kwamen.

Noorwegen is wel heel mooi, en er is genoeg plek om te overnachten bij B&B's of kleine hotels. Ook een huisje huren voor enkele dagen is er goed te doen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:24

Ik heb zelf een Ford Fiesta van 20 jaar oud. Mijn ouders hebben een Spacestar, die kunnen wij eventueel meenemen.

Dus toch lastig met die bergen. Was er al bang voor. Hebben ze in Noorwegen ook campers die de bergen niet in kunnen? Dat is toch raar? Nou goed! Ons budget is ongeveer 1500 per persoon als dat te doen is!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:27

je zou ook heel goed de stena line kunnen nemen. Kiel-Goteburg of Frederikshaven-Oslo. Kost ongeveer 200,- en je hebt een nachtboot, en kunt slapen en alles is goed geregeld.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:28

Ik ben twee keer naar Noorwegen geweest en vond de reis er naartoe ook heel mooi, dus mijn voorkeur zou uit gaan naar de auto.
Mocht je heel noordelijk willen gaan is met het vliegtuig wellicht wel handiger, omdat je anders ontzettend veel reistijd kwijt bent.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:31

Van de zomer heb ik een reis gemaakt vanaf Nederland, naar Denemarken, daarna Noorwegen, daarna Zweden en toen via Denemarken weer naar Nederland gegaan. Wij hebben dit gedaan in een Peugeot 107 die de bergen/fjorden/bergpassen (tot hoogte van Trondheim) prima baas kon. Wij hadden een tent mee om te kunnen wildkamperen. Ging meestal erg goed. Geen ervaringen met hotels/BB dus. Hebben wel een paar keer bij iemand gecouchsurft.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:33

ik heb tijdens een vakantie met mijn ouders ook rond gereist met de auto. ik vond dit altijd erg leuk! hadden we overal en nergens voor 3 dagen een huisje of iets geregeld, en na die 3 dagen weer doortrekken naar het volgende plekje! wat ik daar het fijne aan vond: je kan ook nog iets zien van de omgeving van de plek waar je zit.

ik vind zelf persoonlijk een camper ontzettend onhandig. als je ook maar iets wil gaan doen waar je niet heen kan lopen, moet je altijd alles weer in die camper stouwe om iets te kunnen gaan doen. en met een auto stap je in en kun je je spulletjes gewoon in het huisje laten.

succes met je keuze!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:34

Ik ben en tijdje terug met iemand mee geweest naar Noorwegen.
Ik vond de tolbruggen ontzettend duur (je hebt er 2 om in Noorwegen te komen).
Heen en terug ca 165 E .

Het voordeel van een camper huren is dat je overal (waar geen hek/afrastering om zit en genoeg afstand van een woning) mag vrij kamperen.
Dat bespaart ook weer geld waardoor het huren van een camper (incl vliegen) weleens goedkoper kan zijn dan met eigen auto rijden en overnachten in een B&B.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:37

Kaula schreef:
Ik ben twee keer naar Noorwegen geweest en vond de reis er naartoe ook heel mooi, dus mijn voorkeur zou uit gaan naar de auto.
Mocht je heel noordelijk willen gaan is met het vliegtuig wellicht wel handiger, omdat je anders ontzettend veel reistijd kwijt bent.

Als je naar Noord Noorwegen wilt, kun je het beste eerst de boot van Lubeck (duitsland) naar Helsinki (Finland) nemen en daarna de trein van Helsinki naar Rovaniemi nemen. Mocht je echt niet willen vliegen!
Dan slaap je 1 nachtje in de trein en zit je tegen de poolcirkel aan. Scheelt heel wat dagen rijden naar boven.
Helsinki is trouwens een ontzettend leuke en mooie stad! Tussen de boot en de trein kun je prima even de stad verkennen.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:39

Het is onze eerste keer Noorwegen, we willen vooral graag natuur zien. Maar ik ben ook gek op steden. Moeten we dan in Noord of in Zuid Noorwegen zijn? Ik denk dat ik maar even een spreadsheet ga maken!

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:45

suus_pepper schreef:
Het is onze eerste keer Noorwegen, we willen vooral graag natuur zien. Maar ik ben ook gek op steden. Moeten we dan in Noord of in Zuid Noorwegen zijn? Ik denk dat ik maar even een spreadsheet ga maken!

er zijn maar een paar "echte" steden. Oslo, Bergen en Trondheim. en misschien nog Kristiansand. Als je voor natuur wil gaan is wildkamperen heerlijk! Alleen in de winter niet aan te raden.
Bijgevoegd vind je mijn route van afgelopen zomer. Naast de hoofdsteden van Noorwegen, Zweden & Denemarken niet veel grote steden gehad.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jooproo op 30-11-15 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:47

We willen in de zomer gaan, ik weet niet of wildkamperen wat voor ons is. Maar ik kan het voorstellen. Mijn vriend heeft nog nooit gekampeerd haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:53

Met de auto en de boot :-) Wij hebben gevaren vanaf Kiel naar Göteborg in Zweden en van daaruit weer met de auto verder naar Noorwegen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:01

ik ben met de auto geweest, zo uit mijn hoofd zijn we vanuit denemarken met de boot na oslo gevaren. vanuit oslo na 2 dagen na geilo daar na drie nachten weer weg na voss, en na paar dagen weer na hovden en van daaruit weer via een plaats met de boot na (frderikshaven dacht ik) denemarken.

het zuiden is al erg mooi en dichterbij. het noorden is veel meer reistijd. voor de eerste keer vond ik zuid noorwegen erg mooi. ik wil nog een keer na het noorden maar dan denk ik vliegen.

we zijn nog een dagtrip naar bergen geweest en in Oslo verder geen stedengezien.

ik vond de auto erg prettig. ik zou persoonlijk niet met de camper gaan.

bij voss kun je de noorwegen in een notedop reis doen. vanaf voss met de trein na flamsbanen en van daaruit de boot twee uur varen door de fjorden. en dan met de bus weer terug na voss. de trein stopt ook nog bij een hele grote waterval.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 30-11-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:01

Om de dure tolbruggen te vermijden en ook lange overtochten met de boot kan je kiezen om Helsinborg-Helsinor over te gaan met de veerpont die daar heen en weer pendelt. Dit is noordelijk van Kopenhagen de oversteek naar Zweden. Mooi overtochtje trouwens!

Nachtboot is ook een optie, je kan verschillende nemen. Om Zweden te vermijden kan je bv van noord Denemarken over naar Oslo. Op de website van Stenaline zijn verschillende overtochten naar Zweden of Noorwegen te vinden.
Ik ga eigenlijk de heenweg altijd met de auto en dan via Zweden. Overnachting daar onderweg en dan door naar midden Noorwegen.
Retour van Oslo terug met de nachtboot, zo kom je vroeg in de ochtend aan na een nacht slapen en een ontbijt en rij je zo terug naar huis.

Als je kamperen niet gewend bent vraag ik mij af of wildkamperen een goed idee is.
Je hebt geen voorzieningen bij de hand als een toilet, douche ed.
Natuurlijk is een gat graven een optie en kan je opfrissen in een beek maar als eerste kampeervakantie zou ik toch een tent meenemen en op een camping gaan staan mocht je willen kamperen.

In Noorwegen barst het van de blokhutten die je kan huren, van 'primitief' tot zeer luxe. Zo ook de kosten daarvan. Als je eigen beddengoed (slaapzak/kussen) meeneemt en een kooksetje dan is dat een goede optie, zo kan je in de goedkopere hutten overnachten zonder al te veel te betalen.

Sowieso is Noorwegen qua eten/drinken een duur land aangezien ze bijna alles moeten importeren.

Met de camper is prachtig, maar belangrijk vind ik wel dat je ervaring hebt met grote bussen of campers qua rijden.

De bergen vind ik in tegenstelling tot Oostenrijk prima te rijden en niet super steil of lastig.
Daar zou ik mij wel met een camper aan durven wagen.

Qua regio heb je in zuid en midden Noorwegen voldoende te zien en te doen. Mooie natuur, bergen, hoogvlaktes (Hardangervida), fjorden en steden.

Reken op flinke afstanden en boven Lillehammer geen snelwegen, je tempo van rijden ligt dus een stuk lager dan in NL maar dat vond ik juist genieten.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:13

Ik zou zelf persoonlijk voor rondreizen met een auto of camper kiezen.

Ik ben in 2013 samen met mijn vriend naar de Nordkapp gereden in een Opel vivaro busje. Vriend heeft een stellage gemaakt achterin zodat we daar een matras in konden leggen en opbrengruimte hadden voor onze kleren/kampeerspullen. eigenlijk hadden we een soort eigen camper gemaakt! Hebben onder andere wild gekampeerd maar op gewone campings gestaan.

We zijn op de heenreis door zweden en Finland gereden en op de terugreis langs de Noorse kust.
qua natuur vonden wij het langs de kust nogal eentonig worden maar dat kwam vooral denk ik omdat we daar bijna 2000 km van gezien hebben! :D Voor de rest vond ik Noorwegen een erg mooi land met al die Fjorden en zee!
Wij hebben toen Lillehammer en Oslo bezocht. Oslo is zeker de moeite waard! Daar heb je ook een leuke camping die over de stad uit kijkt.

Ik denk persoonlijk dat een vakanties met veel hotels en BB's in Noorwegen erg duur zal worden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:26

Ik ga zelf meestal met de auto. Dan pak ik het noorden van Denemarken en dan Kristianssand. Dat is maar een paar uur met de boot. En als je wat verder vooruit boekt dan is dat vaak echt heel goedkoop. (Soms maar 50 euro) Het ligt een beetje aan op welke dag je gaat.
Vanuit Kristianssand is het al prachtig met veel fjorden enzo onderweg als je de kustroute neemt. Verder zou ik zeker eens rondkijken op AirBnB. Daar kun je veel goedkoper overnachten dan in en hotel.

Houdt er wel rekening mee dat Noorwegen vreselijk duur is met alles. En dat je tolwegen hebt onderweg.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:38

Cookies schreef:
Houdt er wel rekening mee dat Noorwegen vreselijk duur is met alles. En dat je tolwegen hebt onderweg.

Over die Tolwegen he... Ik heb daar van de zomer ook over gereden (eind juli) en helemaal niks van gehoord. Met mijn goede gedrag wel naar een esso-tankstation gegaan omdat je volgens de anwb daar kon betalen, maar dat is overgenomen en moet telefonisch en met creditcard. Hadden wij niet, en volgens esso-medewerkster zouden we het dan wel thuisgestuurd krijgen (met een paar kroon boete). Maar tot nu toe nog niks van gezien.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:48

Het ligt er een beetje aan hoeveel tolwegen je rijdt. Het eerste jaar had ik er maar een paar en toen kreeg ik ook geen rekening. Het jaar daarna had ik er een stuk meer en kreeg ik een rekening van een tientje of zo. Het jaar daarna heb ik me van te voren geregistreerd en werd het van mn creditcard gehaald.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:53

Ik vind het grootste voordeel van met de auto gaan, dat je niet zo hoeft op te letten hoeveel bagage je meeneemt en wat. Ha, wij rijden volgende week zelf weer van Zuid-Spanje naar Nederland en over een week of zes weer terug. Sommigen verklaren me voor gek, maar ik mik van alles in die auto en kan mee naar Spanje nemen wat ik wel. Plus geen dure huurauto.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 20:59

Oh ja dat vind ik ook een groot pluspunt. Dan heb ik maar 10 paar schoenen bij me, who cares? Ik prop de auto vol en rijden maar. Ook ideaal dat je kunt gaan en staan waar je maar wil.

Het zuiden van Noorwegen is ook al schitterend. Dus je hoeft echt niet helemaal naar het noorden te rijden om mooie natuur te zien.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:11

Afbeelding
Afbeelding

Dit is in rond Stavanger. Een paar uur rijden van Kristianssand.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:14

Nog even over de keuze auto/camper: wij gaan na 8 USA-reizen met de camper volgend jaar toch met de auto en in hotels/huisjes. Dat is ons vorig jaar in Australië toch erg goed bevallen. Je bent wat flexibeler, gaat sneller nog even een hapje eten, een boodschapje doen én je hoeft niet altijd je huis mee te nemen.

Maar een camper is ook wel heel erg gaaf hoor! Lekker je eigen huisje mee, niet elke dag inpakken en in onpersoonlijke hotelkamers, het is gewoon allebei leuk.