Volgend jaar Noorwegen, waar moeten we heen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Volgend jaar Noorwegen, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:33

Volgend jaar ga ik met mijn schoonouders, vriend en zwager ong 12 dagen door Noordwegen reizen. We hebben al een paar mooie dingen, maar wat moeten we zeker zien of doen? Brand los :D
We gaan met de auto vanuit NL, en we zijn dus met zn 5en. Redelijk actief ook, mar niet te gek.

Quanneh

Re: Volgend jaar Noorwegen, waar moeten we heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:44

Preikestolen is zeker een aanrader om te beklimmen! Als jullie nog wat actiever willen zijn, is de Trolltunga ook mooi.
Maar qua omgeving is het heel afhankelijk wat je wilt doen. Willen jullie in de buurt van Oslo/Bergen/Kristiansand of echt meer naar boven? Dan kan je misschien rekenen op meer gerichtere tips :j

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:47

Bergen, Hemsedal, maar de hele zuidkust is wel fantastisch. Wanneer je met de auto gaat iemand laten rijden die niet bang wordt in een tunnel, ook als deze 1,5 baans is en de vrachtwagens die omhoog gaan niet voor je remmen om aan de kant te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:51

Ja ik moet thuis nog even kijken want we hebben al een eindpunt, maar ik weet f niet meer hoe dat heet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:33

Zeker de lofoten op gaan <3

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:37

De "vuurtorenroute" schijnt heel erg mooi te zijn :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:40

quera schreef:
Zeker de lofoten op gaan <3

En als je toch zo Noordelijk gaat ook Tromsø niet overslaan, de Noordelijkste stad van Europa.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:10

Peer Gynt vegen is ook erg mooi :j

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:12

De Fjorden! :j
Al is Noorwegen overal prachtig!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:22

Wij zijn afgelopen zomer getrouwd in Noorwegen en 1 van mijn beste vriendinnen heeft met haar vriendin een heel gave route gedaan, om bij onze bruiloft te eindigen.

Dit is volgens mij de uiteindelijke route geworden. (als je per pb je mail stuurt kan ik het compleet met foto's sturen naar je.

Reisexperts route Noorwegen.

Dinsdag 9 juni
Vertrek vanuit Kiel om 14.00 uur met de Color Line Fantasy of Magic.
Aan boord een 2 persoons binnenhut.
Scandinavisch buffet bij de reissom inbegrepen.

Color Line winkel- en barstraat
Woensdag 10 juni
Aankomst in Kiel om 10.00 uur en na de ontscheping richting Dombas, ca. 200 km.
Hier verblijf van 3 nachten in Trolltun Gjestegard.
Aan de voet van het Rondane gebergte, bij het toeristenplaatsje Dombås, liggen deze vakantiewoningen. De naam zegt het al: dit is het echte trollenland. De bergtoppen in Rondane reiken tot boven de 2000 m en het is een fantastisch wandelgebied. Ten noorden van Dombås ligt het bergplateau Dovrefjell.: op een heuvel in een groene omgeving, ca. 1,5 km van het centrum van Dombås. Afstand: Oslo ca. 340 km, Göteborg ca. 630 km.
Faciliteiten: receptie, wifi, lounge, bar/cafetaria, restaurant en sauna in naastgelegen hotel.
3-kamerwoning, 48 m2, max. 5-6 personen. Woonkamer met zit- en eethoek en tv. Eenvoudig ingerichte keuken. Twee slaapkamers waarvan één met een tweepersoonsbed en één met één stapelbed met breed onderbed of twee stapelbedden. Badkamer met douche en toilet.
Inbegrepen: elektriciteit.
Niet inbegrepen: theedoeken (zelf meenemen) · huur handdoeken en bedlinnen NOK 100 p.p./per set of zelf meenemen · eindschoonmaak NOK 400 of zelf te verzorgen.

Zaterdag 13 juni
Vandaag door naar Isfjorden, ca. 120 km. Hier verblijf van 3 nachten is Gjerdset Turistsenter.
Ligging: in Gjerdsetbygda, langs de prachtige weg 64 die u langs het Romsdalfjord leidt tussen Åndalsnes en Molde de rozenstad.

Faciliteiten: wifi (in tv-ruimte), hot tub, roeiboot, kano’s en kinderspeelplaats. Er is geen receptie aanwezig, de eigenaar woont op het terrein en is bij afwezigheid bereikbaar per telefoon.
3-kamerwoning, 36 m2, max. 2 volwassenen + 2 kinderen. Woonkamer met zit- en eethoek en houtkachel. Kitchenette. Een slaapkamer met een tweepersoonsbed en een kleine slaapkamer met stapelbed. Kleine badkamer met douche en toilet. Veranda met tuinmeubilair.

Isfjorden
Inbegrepen: elektriciteit.

Niet inbegrepen: theedoeken (zelf meenemen) · huur handdoeken en bedlinnen NOK 100 p.p./per set of zelf meenemen · eindschoonmaak NOK 250 of zelf te verzorgen · babybedje en kinderstoel gratis · honden toegestaan, € 15 per verblijf vooraf te voldoen.

Vanuit Gjerdset Turistsenter heeft u een spectaculair uitzicht op het imponerende Romsdal gebergte. Het is een ideaal uitgangspunt voor indrukwekkende dagtochten, zoals naar de wereldberoemde Trollstigen en de Geirangerfjord. Ook de Atlantic Road van Molde naar Kristiansund is een aanrader. In het meer tegenover Gjerdset kunt u heerlijk zwemmen, forelvissen, roeien en kanoën. Ook zijn er diverse korte en lange wandelingen naar ondermeer een oude boerderij of een fraaie bergtop.
Fjorden en gletsjers
De meest gefotografeerde fjord is ongetwijfeld de Sognefjord, vanwege haar ligging aan de voet van de gletsjer Jostedalsbreen, een ijskap van 487 km2. Vanaf het bezoekerscentrum in het Jostedal kun je de gletsjer beklimmen. Aan de andere kant lopen de prachtige gletsjerdalen Briksdal en Bødal steil af naar de Nordfjord. Je wandelt er langs watervallen, waarin waterspreeuwen kwetteren, langs bermen vol wilde bloemen en blauwgroene gletsjermeertjes met strandjes van eeuwige sneeuw.
Trollstigen
De Trollstigvei, één van de meest spectaculaire bergroutes van Noorwegen, slingert zich via vele haarspeldbochten omhoog naar de bergpas Trollstigen op 1700 meter hoogte. Op de pas heb je een weids uitzicht en er vlakbij is de 180 m hoge waterval Stigfossen. Aan de zuidkant daalt de weg weer af naar zeeniveau. Als je met het veerpontje de fjord over vaart begint daar de Ørneveien, de adelaarsweg naar Geiranger.
Trollstigvej
Dinsdag 16 juni
Dan via weg 63, de Trollstigvej naar Skei i Jolster, woning Stardalen.
Het Stardalen Hyttegrend ligt naast de rivier de Stadalselva en wordt omgeven door bossen en bergen. Het biedt moderne huisjes met een volledig uitgeruste keuken, gratis WiFi en uitzicht op de Jostedalsbreen.
Alle huisjes van het Stardalen Hyttegrend zijn voorzien van een houten inrichting en een eigen veranda. De gecombineerde woonkamer en keuken zijn voorzien van een open haard en een televisie. Een vaatwasser en wasmachine bieden nog meer comfort.

De rivier de Stadalselva is populair onder forelvissers. Het personeel helpt u graag met het regelen van begeleide gletsjertochten, raften op de rivier en andere recreatieve activiteiten. Op minder dan een paar minuten lopen vindt u diverse gemarkeerde wandelroutes.
Op 5 minuten lopen van de Hyttegrend huisjes vindt u een café, die alleen in de zomer is geopend. Winkels en andere organisaties vindt u in Skei Jølster, op 10 minuten rijafstand. Førde ligt op 50 km van de accommodatie.

interieur
Stardalen
Beddengoed en handdoeken zijn niet bij de prijs inbegrepen. U kunt deze ter plaatse huren of zelf meenemen. U kunt voor het uitchecken zelf schoonmaken of een toeslag voor de eindschoonmaak betalen
Afstand ca. 240 km en verblijf van 3 nachten.
Vrijdag 19 juni
Van Skei i Jolster naar Oslo, ca.400 km. Voor verblijf in Scandic hotel Holmenkollen.

Maandag 22 juni
Hier inscheping bij de Color Line en vertrek om 14.00 uur.
Verblijf in 2 persoonshut.

Dinsdag 23 juni
Aankomst in Kiel om 10.00 uur.
Daarna huiswaarts en kunt u terug kijken op een mooie reis door Noorwegen.
Norge erfaring, Noorwegen beleef het!!!!!

.
Wel iets meer dan de vorige aanbieding maar dat komt dat je nu echte vakantiewoningen hebt met alle comfort erbij. Wat Dombas betreft hier zou ik kijken naar een kampeerhut, maar het prijsverschil is zo klein dat ik voor een woning heb gekozen. Wil je hier toch liever een kampeerhut, laat het me weten, dan wordt de reissom iets lager.

Zij hebben echt geweldige dingen gezien en het enigszins rustig aan gedaan qua rijden, zodat ze ook echt konden genieten.

Wel moet je er rekening mee houden dat het qua temperatuur en weer echt kan tegenvallen. Ikzelf zat in omgeving Oslo met 17/20 graden (regenachtig) en op onze trouwdag, midzomernacht 1 van de 3 mooie dagen die er de hele zomer zijn geweest.... Mijn vriendin heeft het heel erg koud gehad, 5 graden en regenachtig.

Als je volledig met de auto gaat is dit wel een heel fijne en goede route om te doen. De afstanden zijn in Noorwegen wel enorm, ik denk dat de Lofoten haast niet te doen is met de auto en zeker niet in 12 dagen.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel, dan vraag ik mijn paps of tante wel even!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:45

De Lofoten ga je niet redden in 12 dagen, is ook wel erg noordelijk. Wel heel mooi overigens.. ben er 20 jaar geleden voor het laatst geweest.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:48

Ik ben in 2008 in Noorwegen geweest. Wij zijn niet boven Alesund uitgekomen vanwege de tijd.

Dit was globaal ons rondje Noorwegen (kwamen via Zweden): https://www.google.nl/maps/dir/60.77258 ... 138688!3e0

Via de Peer Gynt weg richting Alesund. We zijn niet in Alesund geweest maar afgebogen richting Trollstigen en de Geirangerfjord. Toen hebben we een paar nachten bij Olden overnacht en daar kun je ook naar de gletsjer toe wandelen, erg mooi! Daarna gingen we richting Bergen en vervolgens richting Heddal (staafkerk) en toen naar Oslo.

Hier wat impressies mocht je dat leuk vinden: https://photos.google.com/album/AF1QipP ... EiEOwBfXPv

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:01

Noorwegen is een super land, ben er zo vaak geweest en hoop ooit er naartoe te kunnen emigreren... Ikzelf vind de Dovrefjell ook een prachtig gebied, en Trondheim ook erg gaaf. Maar Noorwegen is zo groot dat je dat nooit in een keer kan zien dus ben benieuwd waar jullie naar toe gaan. Wat betreft het rijden, ja Noren houden wel vast aan het stijgend verkeer gaat voor dalend verkeer maar zijn de beroerdste niet, maar die regel is wel goud waard. Maar er staan vaak genoeg M-plassen (møteplassen) aangegeven waar je kan uitwijken om elkaar te passeren. Houd er ook rekening mee dat Noorwegen niet echt over snelwegen beschikt en dat zeker in het bergengebied de gemiddelde km per uur niet boven de 60 uitkomt. Ze hebben wel een hoop wegen verbreed is onze ervaring de afgelopen jaren. Zeker als je een dagtocht wil doen zou ik niet al teveel km's rijdend in plannen, maak een realistische planning en vraag bij twijfel de lokale bevolking om hulp.
Houd ook goed het weer in de gaten, en neem ook dingen aan van de lokale bevolking m.b.t. van het weer ook al is er een strak blauwe lucht met een zonnetje er aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:17

martichr schreef:
De Lofoten ga je niet redden in 12 dagen, is ook wel erg noordelijk. Wel heel mooi overigens.. ben er 20 jaar geleden voor het laatst geweest.

Dat is wel de bedoeling, had even gezocht wat het eindstation is. :P
Ik zal eens kijken naar jullie tips :D

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:42

Als het op de route ligt en je hebt ballen, Trolltunga! Dat is een uitstekende rots over een dal/vallei, staat hoog op mijn lijstje maar ik weet niet of ik helemaal tot het randje durf, beetje hoogtevrees haha :P

Klik hier voor foto.

Edit: oh ik zie dat ik spuitelf ben op Quanneh

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:45

Noorwegen is prachtig! Ik ben deze zomer ook weer geweest. <3 Hou er in je planning rekening mee dat je vanwege het landschap gemiddeld 60km per uur af kan leggen, dus niet 100 zoals hier in NL. Daarmee verkijk je je heel snel op de afstand die je in die 12 dagen kan rijden. Bovendien heb je een dag nodig om in Noorwegen en weer thuis te komen, dus feitelijk heb je maar 10 dagen in Noorwegen. Wij zijn dit jaar vanuit Hirtshals naar Langesund gevaren en ook weer terug, dit was globaal ons rondje (ook 12 dagen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:51

Wij reden in 10 dagen 7600 km en nog was dat veel te kort, later een huttentocht gedaan, georganiseerd van hut naar hut. Van huis naar Denemarken, overgevaren toen Zweden Noorwegen en Finland. Wat de 1 mooi vind hoeft de ander niet mooi te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:58

Ik zie nu dat de Lofoten echt best wel hoog ligt :') Poeh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:59

Wijzijn naar park Langedrag geweest. Dat is echt mooi!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:03

Wij ook! :D Twee keer al zelfs. Heel mooi dierenpark! :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:15

Vanaf Brielle (30km onder Rotterdam) naar Oslo rijden wij er 14 uur over, dan hebben we wel ALLES mee. Dus geen wachttijden bij de boot van Puttgarden (DL) naar Rødbyhavn (DK) en geen file.

Ook stoppen Wij echt minimaal. Mijn vader rijdt graag, ik denk dat we ongeveer 3 of 4 keer gestopt zijn, zo'n 10 per keer.

Het is te doen maar wel pittig.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:42

Joolien schreef:
martichr schreef:

Dat is wel de bedoeling, had even gezocht wat het eindstation is. :P
Ik zal eens kijken naar jullie tips :D

Uhhmm, succes dan maar? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:26

Het was de bedoeling om in 4 dagen naar Lofoten te rijden, dan daar 3 dagen blijven en dan weer 4 dagen terug. Is dat niet haalbaar?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:37

Joolien schreef:
Het was de bedoeling om in 4 dagen naar Lofoten te rijden, dan daar 3 dagen blijven en dan weer 4 dagen terug. Is dat niet haalbaar?

Mijn vader verklaart je voor gek. Het is qua afstand op zich te halen, maar heel erg zonde om het zo te doen. Als jullie echt graag die regio willen doen raadt hij aan het vliegtuig te pakken, auto te huren en dan daar rond te rijden.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:37

Joolien schreef:

Ik dacht dat je ook meer van Noorwegen wou zien, op zich is 4 dagen heen en terug goed te doen, ik zou zelf alleen langer gaan als je echt noordelijk wil. Je hebt toch best veel reistijd door het wegennet daar.