In 2011 heb ik gewerkt op een boerderij in het noordwesten en aansluitend heb ik samen met mijn vriend het eiland rondgefietst, een geweldige ervaring. Toen ik eind april dit jaar een oproepje zag van de mensen waar ik toen gewerkt heb, ze zochten nog iemand voor in juni, heb ik dan ook meteen een ticket geboekt. De eerste week heb ik in mijn eentje rondgereisd en daarna ben ik doorgegaan naar m'n werk.
Aangezien ik van de reis in 2011 nooit echt foto's geplaatst heb staan er daar ook nog wat van tussen.
Het was enorm lastig om maar 15 foto's te kiezen dus de linkjes zijn ook zeker de moeite waard

Aangezien dit een paardenforum is zullen we maar met wat paarden beginnen

IJslandse paarden komen voor in allerlei kleuren, maar je ziet vooral veel vos (en zwart)
Het ijsmeer Jökulsárlón

Landmannalaugar, een van mijn favoriete plekken op IJsland. Prachtige kleuren!

Hot springs bij Hveravellir

Naast paardenland is IJsland ook vooral een schapenland, de schapen zijn overal

Schapen portretje & trotse moeder met lammetjes
Toen ik op de veerboot naar de Vestmannaeyjar zat (een eilandengroep voor de zuidkust) kwam er een vissersboot voorbij. Voor de bevolking van Heimaey, het enige bewoonde eilandje van de Vestmannaeyjar is de visserij een belangrijke (zo niet de belangrijkste) bron van inkomsten, alhoewel steeds meer toeristen hun weg naar het eiland vinden. Veel doen alleen een dagtrip vanuit Reykjavík maar het is zeker de moeite waard om er te overnachten! Het eiland heeft een bijzondere geschiedenis met een vrij recente vulkaanuitbarsting (1973) die een groot deel van de huizen heeft verwoest.
Ik ben er uiteindelijk 3 nachten gebleven, een nacht langer dan gepland omdat er een vissersfestival was (wist ik niet van tevoren) en de veerboot daardoor niet op zondagochtend ging. Zal wel omdat ze wisten dat vast iedereen een kater had.

Wel heel leuk om eens mee te maken. Feesten kunnen de IJslanders wel

Vestmannaeyjar (de gletsjer die je op de achtergrond ziet op het vasteland is trouwens de Eyjafjallajökull, waaronder de gelijknamige vulkaan ligt die in 2010 uitbarstte en het vliegverkeer in Europa tijdelijk plat legde)
Het zwarte strand van Vík (í Mýrdal). Was er echt énorm slecht weer

Watervallen heb je ook overal, dit is de Svartifoss.

Nog een waterval
Toch nog maar een foto van Landmannalaugar, omdat het er zo mooi is

Tijdens onze fietstocht een klein parkeerplaatsje met wat bankjes gevonden langs de weg vanaf Þingvellir

Wie wil er nou niet met zo'n uitzicht wakker worden?

En tot slot nog een filmpje van afgelopen juni, in dit prachtige landschap reed ik zo'n beetje elke dag