[FOTO] IJsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[FOTO] IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 13:29

Ik ben twee keer naar IJsland geweest, 5 maanden in 2011 en afgelopen juni was ik er een maand. Ben echt verliefd geworden op dit schitterende land <3 en kan niet wachten om weer terug te gaan!
In 2011 heb ik gewerkt op een boerderij in het noordwesten en aansluitend heb ik samen met mijn vriend het eiland rondgefietst, een geweldige ervaring. Toen ik eind april dit jaar een oproepje zag van de mensen waar ik toen gewerkt heb, ze zochten nog iemand voor in juni, heb ik dan ook meteen een ticket geboekt. De eerste week heb ik in mijn eentje rondgereisd en daarna ben ik doorgegaan naar m'n werk.
Aangezien ik van de reis in 2011 nooit echt foto's geplaatst heb staan er daar ook nog wat van tussen.
Het was enorm lastig om maar 15 foto's te kiezen dus de linkjes zijn ook zeker de moeite waard :)

Aangezien dit een paardenforum is zullen we maar met wat paarden beginnen :D Paarden op de berg bij de boerderij waar ik werkte, begin april toen er nog redelijk wat sneeuw lag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IJslandse paarden komen voor in allerlei kleuren, maar je ziet vooral veel vos (en zwart)

Het ijsmeer Jökulsárlón

Afbeelding

Landmannalaugar, een van mijn favoriete plekken op IJsland. Prachtige kleuren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hot springs bij Hveravellir

Afbeelding

Afbeelding

Naast paardenland is IJsland ook vooral een schapenland, de schapen zijn overal :D

Afbeelding

Schapen portretje & trotse moeder met lammetjes

Toen ik op de veerboot naar de Vestmannaeyjar zat (een eilandengroep voor de zuidkust) kwam er een vissersboot voorbij. Voor de bevolking van Heimaey, het enige bewoonde eilandje van de Vestmannaeyjar is de visserij een belangrijke (zo niet de belangrijkste) bron van inkomsten, alhoewel steeds meer toeristen hun weg naar het eiland vinden. Veel doen alleen een dagtrip vanuit Reykjavík maar het is zeker de moeite waard om er te overnachten! Het eiland heeft een bijzondere geschiedenis met een vrij recente vulkaanuitbarsting (1973) die een groot deel van de huizen heeft verwoest.
Ik ben er uiteindelijk 3 nachten gebleven, een nacht langer dan gepland omdat er een vissersfestival was (wist ik niet van tevoren) en de veerboot daardoor niet op zondagochtend ging. Zal wel omdat ze wisten dat vast iedereen een kater had. :')
Wel heel leuk om eens mee te maken. Feesten kunnen de IJslanders wel :))

Afbeelding

Vestmannaeyjar (de gletsjer die je op de achtergrond ziet op het vasteland is trouwens de Eyjafjallajökull, waaronder de gelijknamige vulkaan ligt die in 2010 uitbarstte en het vliegverkeer in Europa tijdelijk plat legde)

Het zwarte strand van Vík (í Mýrdal). Was er echt énorm slecht weer := Heel veel regen en vooral keiharde wind, dus zo'n beetje iedereen zat binnen in het wegrestaurant want op het strand werd je flink gezandstraald.

Watervallen heb je ook overal, dit is de Svartifoss.

Afbeelding

Nog een waterval

Toch nog maar een foto van Landmannalaugar, omdat het er zo mooi is :D

Afbeelding

Tijdens onze fietstocht een klein parkeerplaatsje met wat bankjes gevonden langs de weg vanaf Þingvellir

Afbeelding

Wie wil er nou niet met zo'n uitzicht wakker worden?

Afbeelding

En tot slot nog een filmpje van afgelopen juni, in dit prachtige landschap reed ik zo'n beetje elke dag <3

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:41

Ik krijg spontaan weer heimwee van je foto's. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:49

Wat een heerlijke foto's!
IJsland heeft me eigenlijk nooit zo getrokken, maar ik wil er spontaan heen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:50

Ooit, ooit, wil ik toch ook eens naar Ijsland. Wat een prachtige natuur.

JolisaJ

Re: [FOTO] IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:52

Prachtig! IJsland staat ook nog op mijn lijstje. Het lijkt me zo mooi!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:58

Ik heb recent een ticket gekocht voor mei 2016. Hij was super goedkoop dus heb het maar gekocht met het idee om later er een plan bij te maken. Als ik dit zo zie denk ik dat het een goeie aankoop was.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:01

Gaaf! Mag je vrij kamperen in IJsland?
edit: en waait het er niet vreselijk? Ik fiets liever een berg op dan dat ik met tegenwind fiets nl. :+

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:27

Heel mooi....eens ga ik ook haha

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:32

Ik wil zo graag nog eens terug! Heb in september 2013 een trektocht met paarden gemaakt daar waar je ook aan schapen drijven doet (en ze verdelen over de juiste boerderijen dus je ving de schapen ook!), je reed gewoon samen met de locals op, zo gaaf!! Daarna nog een week in mijn uppie verder gereisd... Het kan trouwens wel behoorlijk waaien maar hoeft echt niet altijd zo te zijn, hangt er ook een beetje vanaf wanneer je gaat...

Staat zeker nog eens op het lijstje om terug naar toe te gaan en dan wil ik graag het hele eiland zien!

Edit: mijn profielfoto is van Vik, toen ik er was kon je er heerlijk rondlopen en op ontdekking gaan...
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 27-07-15 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:37

Kan het land echt aan iedereen aanraden, het is zo mooi en bijzonder. Helaas wel erg duur. Je mag er idd wildkamperen, vaak mag je ook wel bij mensen op hun land staan mits je het netjes achter laat natuurlijk.
Het kan er gigantisch hard waaien (NL is er niks bij), voordeel als je wind mee hebt, wat minder leuk met wind tegen. Wij hebben met onze fietsreis best wat geluk gehad met over het algemeen erg goed weer en veel wind mee. Als je alleen maar wind tegen hebt (en die pech kun je hebben natuurlijk, je kan als je de ringweg doet alleen links- of rechtsom) is het denk ik een stuk minder leuk om op de fiets te zitten!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:38

Oh jaloers! Prachtige foto's! Ik ben ook aan het sparen om naar IJsland te gaan en dan ook met een kudde ijslanders door het land heen gaan :)
Laatst bijgewerkt door GerenGer op 27-07-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:38

Wauw... Prachtige platen! :wow:

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:40

Fiffill schreef:
Het kan er gigantisch hard waaien (NL is er niks bij), voordeel als je wind mee hebt, wat minder leuk met wind tegen. Wij hebben met onze fietsreis best wat geluk gehad met over het algemeen erg goed weer en veel wind mee. Als je alleen maar wind tegen hebt (en die pech kun je hebben natuurlijk, je kan als je de ringweg doet alleen links- of rechtsom) is het denk ik een stuk minder leuk om op de fiets te zitten!

Het ziet er geweldig uit. Heb het nooit als fietsland overwogen maar dat ga ik nu toch doen. Ondanks de tegenwind. :+ Thanks voor het delen. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:45

Wauw wauw wauw! Geen tips, maar ik zou hier zeker een keer heen willen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:47

Zo tof dat je weer terug kon! :D Waanzinnige foto's, IJsland blijft heel hoog op de lijst van nog te bezoeken landen staan :+:

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:51

Heerlijke foto's om zo bij weg te dromen, dankjewel dat je ons zo laat meegenieten. <3 IJsland staat hoog op mijn lijstje, wil er heel graag een keer heen. Hopelijk ergens in de komende 10 jaar. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:18

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Ir111 schreef:
Fiffill schreef:

Het ziet er geweldig uit. Heb het nooit als fietsland overwogen maar dat ga ik nu toch doen. Ondanks de tegenwind. :+ Thanks voor het delen. :)

Toen wij er waren fietsen kwamen we wel fietsers tegen maar niet heel veel, ik merkte nu al dat er deze keer meer fietsers waren. Het land wordt populairder als fietsland (sowieso zijn er meer toeristen in het algemeen, terwijl het maar 4 jaar later is).
Dan nog zijn er niet veel fietsers hoor, en IJslanders fietsen zelf sowieso niet :+

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:26

Ooohh wat ziet het er gaaf uit! Hier ben ik hard aan het sparen om volgend jaar ook die kant op te gaan. Alhoewel wij lekker een autootje gaan huren haha.
Heb je nog briljante tips? Leuk ook dat je daar gewerkt hebt, dan zie je het toch van een andere kant.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:30

Prachtige foto's! Ik ben ook echt MEGA aan het aftellen, nog iets meer dan 6 weekjes en dan zit ik er weer :D.
Wat bijzonder dat je gefietst hebt zeg!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:32

wauw, wat ontzettend gaaf! als mijn vriend grapte dat hij naar IJsland wilde, lachte ik hem altijd een beetje uit, maar dat neem ik toch maar terug.. prachtig!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:32

Wow, wat een gave platen! IJsland staat ook nog om mijn lijstje van nog te bezoeken landen, prachtig!!

Eyjafjallajökull.... Nog grrrr als ik aan die uitbarsting denk. Onze vakantie naar de Dominicaanse Republiek ging daardoor letterlijk en figuurlijk in rook op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 22:22

Oei dat is balen zeg gabyfedde :=

Yv_ veel plezier! :D :D

Suuszels schreef:
Ooohh wat ziet het er gaaf uit! Hier ben ik hard aan het sparen om volgend jaar ook die kant op te gaan. Alhoewel wij lekker een autootje gaan huren haha.
Heb je nog briljante tips? Leuk ook dat je daar gewerkt hebt, dan zie je het toch van een andere kant.

Pfoeh... zoveel dingen, maar waar ik heel blij mee was is m'n winddichte jas! Hoeft niet eens een hele dikke te zijn want zo koud is het er niet (in de zomer iig) maar als het hard waait is een wind+waterdichte jas wel heel prettig.

Qua mooie plekken, het hele land is eigenlijk gewoon mooi... ik weet niet hoe lang je wilt gaan maar trek er vooral genoeg tijd voor uit. Ik heb mensen ontmoet die het hele eiland (ringweg) in 8 dagen deden, zonde! Ik vind twee weken daar eigenlijk al kort voor. Als je wat minder tijd hebt kun je imo beter een bepaald deel van het land kiezen om heen te gaan ipv alles proberen in je vakantie te proppen. Maar ik heb ook van mensen gehoord dat ze de ringweg deden in een bepaalde tijd en dan onderweg keken wat ze echt heel mooi vonden om daar later nog eens terug te keren en wat langer te verblijven.

Blue Lagoon is erg populair maar ook enorm toeristisch, bij het Mývatn zit een soortgelijk iets wat minder druk is en ook een mooier uitzicht heeft imo. En er zijn op verschillende plekken in het land kleinere echte warmwaterbronnen (Blue Lagoon en die andere zijn een kunstmatig bad/meer).
Het is een duur land om te reizen, qua supermarkten zijn de Bónus en Hagkaup wel een van de goedkopere. En probeer vooral een keer Skyr, echt heel lekker (mijn favoriet is die met vanille)

Oh en mocht je naar de Vestmannaeyjar gaan ga dan ook even naar het natuurmuseum, het is niet erg groot maar je kan er een tamme puffin (papegaaiduiker) knuffelen <3

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:28

Dohdohhhh! Een puffin knuffelen! <3

Tja ik wil denk ik 2 a 3 weken gaan, en proberen om op verschillende plekken 3 nachten blijven zodat je vanuit daar steeds naar de mooie plekken rijdt en ook aan eigenaren van de pensions/b&BS tips vragen.

Wil eigenlijk ook nog een excursie naar het binnenland doen.

Ik ga van de week denk ik even een globaal reisplan opstellen :)
Thanks voor je tips! Als ik nog meer vragen heb mag ik je wle pben he?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:33

Ooh ik snap je gevoel!!
Ik ben afgelopen november een week naar dat mooie IJsland geweest. Van te voren met het idee 'dit wordt eenmalige ervaring'(ik roep al jaren dat naar IJsland wil en dat dus gedaan). Maar jeej wat vond ik het daar gaaf en ik ben stiekem alweer plannen aan het maken om terug te gaan.

Van je foto's krijg ik per direct heimwee :) .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:33

Puffin knuffelen, highlight van de eeuw haha <3 Heb nog wel ergens een foto van hem, even zoeken.

Ik zou wel ruim van tevoren je overnachtingen boeken zeker als je in de zomer gaat en met name aan de zuidkust, want veel zit gewoon vol. Of voor kamperen gaan en de tent meenemen.
Als je naar het binnenland gaat zou ik niet het risico nemen te vroeg te gaan, dit jaar was het hoogland pas laat open en er waren zoveel mensen die daardoor bepaalde tochten niet konden doen... zo zonde!

Pben kan altijd :j

November lijkt me ook een interessante maand om te gaan, sowieso zou ik nog wel eens in januari willen (iig rond die tijd). Of gewoon elke maand 'n keer meegemaakt hebben :))