vakantiebestemming voor iemand die slecht ter been is?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

vakantiebestemming voor iemand die slecht ter been is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:17

Ik zit met mijn handen in het haar op het moment. Ik wil graag met mijn vriend eind augustus nog op vakantie. Het probleem is dat hij vorige week geopereerd is aan zijn been en nog herstellende is, daardoor kan hij geen lange afstanden lopen.
Onze vakantie naar Griekenland hebben we al moeten annuleren ivm de operatie, ik heb nu allerlei voorstellen gedaan maar ik weet het niet meer. Ik zat zelf te denken aan Valencia maar of dit haalbaar is weet ik niet.
Weet iemand een leuke vakantiebestemming waar je niet veel hoeft te lopen maar waar het toch goed vol te houden is voor 10 dagen?
Het budget is ongeveer 800 p.p.
We willen niet naar Griekenland i.v.m. de actuele situatie daar en Turkije trekt ons beide ook niet.

kevertje04

Re: vakantiebestemming voor iemand die slecht ter been is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:21

Ik ben herstellende van een beenbreuk naar Spanje geweest. Ik zat wel in uitgaansstad Blanes dus ik denk niet dat dat is wat jullie zoeken. Wat zijn dingen die jullie willen doen? Is strand/zwembad hangen genoeg of wil je cultuur of natuur zien?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:26

Wat mijn vriend wil krijg ik echt absoluut geen hoogte van, hij heeft alleen een hekel aan het strand, denkt dat cultuur bezichtigen hem niet gaat lukken en van de natuur is hij niet zo heb ik het idee.
De enige eis die ik dus meeneem van mijn vriend is dat hij niet lange stukken wil hoeven lopen, aangezien hij absoluut geen zin heeft in de vakantie en ik hem meer moet dwingen.
We willen niet naar een uitgaansgebied, Frankrijk trekt ons beide ook niet trouwens (vergeten te vermelden).
In principe gaat het er mij om om gewoon even er tussenuit te zijn, hele diepgaande geschiedenis enz. van een stad hoeft van mij niet, maar een mooie stad vind ik altijd wel leuk. Ik hou zelf wel van naar het strand gaan, maar zwembad vind ik ook prima.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:29

Een all-in in Spanje lijkt me wel leuk? Je bent zeker van het goeie weer en moet niet té ver "van huis" door de all-in-formule.
Wij zijn een aantal jaren geleden naar Torremolinos geweest, en dat was heel fijn. Zelf kan ik ook geen uren wandelen (hoewel dat net geopereerd nog wel iets anders is natuurlijk), maar toch heb ik me daar goed geamuseerd!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:31

All-in vind ik juist minder omdat ik het leuk vind om naar een restaurantje te gaan 's avonds in plaats van elke avond bij het hotel te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:35

Malaga in spanje is denk ik goed te doen.

Wij zaten midden in de stad met ons hotel(alleen overnachten, eten kun je daar heerlijk). De stad heeft een mooi oud centrum, maar geen trappen of hoogte verschillen. Ook was het strand op 15 min lopen. En de stad heeft goed OV.
Je hebt verschillende oude dingen om te bezichtigen maar ook boottripjes (met oa dolfijnen spotten), een prachtige Hammam en veel leuke terrasjes.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:43

Ik snap dat jij er graag tussenuit wilt, maar je vriend zo te horen eigenlijk liever niet... Misschien een tip om ook nog eens met hem goed te overleggen.
Wat kan hij al wel en wat nog niet? Zit hij vast aan krukken? Heb je beschikking tot een rolstoel voor evt langere stukken?
Met krukken heb je een goede, vlakke, maar niet gladde vloer nodig. Dan is een hotel met all-in wel handig, dat soort hotels zijn vaak wat luxer en beschikken vaker over die comfortabele vloer.

Is het misschien een alternatief om een weekje naar de veluwe te gaan en een huisje te huren? Al zal dat last-minute een uitdaging worden om te boeken xD Kan wel ook heel leuk zijn, als je ergens in Nederland zit waar je anders nooit komt. En dan kun je evt een rolstoel meenemen (via de zorgwinkel), zodat je ook wat langere stukjes kunt lopen. Even naar de stad kan op krukken heel ingewikkeld zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:47

Mijn vriend wil er niet tussenuit vanwege zijn vliegangst en omdat hij sowieso liever thuis is dan op vakantie. Die operatie is daar het probleem niet van. Hij loopt al zonder krukken, voor langere afstanden zal hij wel krukken nodig hebben denk ik.
We zaten zelf te denken aan een appartement in het centrum van een stadje om alles wat makkelijker te maken.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd met hem over de vakantie te praten maar dan is het steeds ''nee nu even niet''. Zijn ouders zeiden ook dat als ik alles regel hij echt wel mee gaat, maar dat ik vanuit hem geen initiatief hoef te verwachten.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 15:49

Anoniem schreef:
Malaga in spanje is denk ik goed te doen.

Wij zaten midden in de stad met ons hotel(alleen overnachten, eten kun je daar heerlijk). De stad heeft een mooi oud centrum, maar geen trappen of hoogte verschillen. Ook was het strand op 15 min lopen. En de stad heeft goed OV.
Je hebt verschillende oude dingen om te bezichtigen maar ook boottripjes (met oa dolfijnen spotten), een prachtige Hammam en veel leuke terrasjes.

Dankje voor je tip! Ik ga er eens naar kijken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:53

annnepannne schreef:
Mijn vriend wil er niet tussenuit vanwege zijn vliegangst en omdat hij sowieso liever thuis is dan op vakantie. Die operatie is daar het probleem niet van. Hij loopt al zonder krukken, voor langere afstanden zal hij wel krukken nodig hebben denk ik.
We zaten zelf te denken aan een appartement in het centrum van een stadje om alles wat makkelijker te maken.

Ik heb al meerdere keren geprobeerd met hem over de vakantie te praten maar dan is het steeds ''nee nu even niet''. Zijn ouders zeiden ook dat als ik alles regel hij echt wel mee gaat, maar dat ik vanuit hem geen initiatief hoef te verwachten.

Kan je dan niet beter gewoon gezellig met een vriendin gaan. Het klinkt niet alsof hij een erg gezellige reisgenoot zal zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:03

lizy29 schreef:
annnepannne schreef:

Kan je dan niet beter gewoon gezellig met een vriendin gaan. Het klinkt niet alsof hij een erg gezellige reisgenoot zal zijn.

Inderdaad. Waarschijnlijk ga je je alleen aan hem ergeren en hij aan jou. Als hij niet wilt gewoon.lekker thuislaten en kijken of je.met een vriendin kan ofzo. Niet bang zijn om hem achter te laten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:04

Uh, misschien moet je gewoon thuis blijven? Losse dagen weg in Nederland of een kleine vakantie in Nederland. Als je je vriend er geen plezier mee doet, zie ik er totaal geen nut in. Als jij zo graag op vakantie wil, zoek je toch iemand die net zo lief op vakantie gaat? Zijn keuze moet je ook respecteren. Ik zou ook niet op vakantie willen terwijl ik revalideer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:06

L'Estartit misschien leuk? Noord Spanje, te doen met de auto eventueel, leuke boulevard met strand, leuke eettentjes, genoeg te doen in de omgeving.. geen kuilen/op en af straten, alles is goed bestraat en strak!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:09

Heel makkelijk om allemaal te oordelen terwijl jullie de situatie niet kennen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:14

Als ik dit allemaal lees dan mag je vriend blij zijn dat jij zo aardig bent. Je loopt het vuur uit je sloffen voor meneer en het is hem te veel moeite om een weekje op vakantie te gaan en zelfs daarvoor moet je je nog aanpassen. Is hij een verwend mama's popje of zo?? Ik wist het wel, vriendin erbij en heerlijk een week naar de zon, kan hij met zijn pootje op de bank, eten maken lukt vast wel want dat is niet zo ver lopen en dan kun jij even bij komen van het zorgen voor.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:15

Denk dat het niet zo zeer gaat om oordelen als wel om willen helpen.

Er zijn best veel appartementencomplexen met zwembad in leuke stadjes in bijvoorbeeld spanje. Met wat zoekwerk op de meeste vakantiesites is dat zo gevonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:17

Ze oordelen niet... Ze geven een tip naar aanleiding van wat jij zelf hier neerzet.
Als vriend vliegangst heeft en niet zo'n vakantieganger dan is 10 dagen naar het buitenland als je lichamelijk ook niet helemaal in orde bent niet het leukste wat je kan verzinnen.
Zou later op vakantie gaan niet een idee zijn. Ben aantal jaar geleden eind februari/begin maart in Lissabon geweest en dat was echt super, mooi zonnetje niet te warm, leuke stad (niet geschikt als je slecht ter been bent)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:17

Ik kan ook niet lang lopen, wij gaan in november naar lanzarote en nemen een rolstoel mee (wij gaan via arke/tui en bij hun mag de rolstoel gratis mee vliegen) we huren ook een auto zodat we met eigen vervoer de hort op kunnen. Misschien is dat een idee?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:19

Ik ben een paar jaar geleden ook geopereerd, aan mijn knie. Ik had al een vakantie ingepland, en moet zeggen dat ik het jammer vind dat ik mee ben gegaan.
Je kan niet veel doen, terwijl degene waar jij mee bent dat stiekem eigenlijk wel graag zou willen.
Ook was ik moe, en had pijn maar heb toch van alles gedaan om de ander na de zin te maken.

Achteraf had ik het geld liever achterwege gehouden, voor een vakantie wanneer ik wel een beetje wat kon doen.

Ik weet niet of jullie kunnen wachten in de vakantie, maar ik zou het je wel aanraden.

Mochten jullie er toch uitkomen samen, wens ik jullie een fijne vakantie toe!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:21

annnepannne schreef:
Heel makkelijk om allemaal te oordelen terwijl jullie de situatie niet kennen.

Geen idee of je het tegen mij had maar ik vroeg het me in alle oprechtheid af.

Mijn man heeft bijvoorbeeld een hekel aan citytrips terwijl ik dat wel leuk vind op zijn tijd dus dan ga ik gezellig met mijn moeder (mijn vader heeft er net zo'n hekel aan) en blijven de mannen thuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:43

Hoewel ik ooit met gebroken been en al naar Valencia gegaan ben, was dat toch best zwaar. We hadden een rolstoel mee, maar het was zwaar en veel gesjouw, en het fysieke herstel kost toch echt wel energie. Mijn ervaring bij cultuurvakanties is dat je toch al heel snel veel loopt, ook binnen in de bezienswaardigheden bv.

Hou er verder rekening mee dat het in augustus erg, erg warm is in de steden in Zuid-Spanje. (En ik vind geen stad leuk genoeg om er echt 10 dagen door te brengen.)

Ik zou dan eerder kijken voor een mooi vakantiehuis / appartement op een plek buiten waar vandaan je een paar keer een tripje naar een stadje of iets cultureels maakt. Aantal leuke boeken mee, een paar leuke gezelschapsspellen, of wat je zoal fijn vindt om te ontspannen en samen te doen, een bbq (die zal er wel zijn.)

En probeer er samen uit te komen - want zowel de relatie als de vakantie is van jullie samen, dus is het wel handig als je samen kunt overleggen wat jullie willen, en daar ook samen een compromis in kunt vinden. Wat heeft hij nodig, wat heb jij nodig, begrijpen jullie van elkaar genoeg wat de ander wil en nodig heeft? Dat ene bedenkt en de ander (al dan niet onder protest) in mee moet gaan werkt meestal niet echt goed, zeker niet op langere termijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:48

Het was in het algemeen richting degene die zeggen dat ik niet met hem moet gaan.
Ik zal het kort proberen uit te leggen maar mijn vriend heeft een zwaar ongeluk gehad in september waarvan hij aan t revalideren is, nu is een pin uit zijn been verwijderd en zowel zijn fysio als zijn arts zeggen dat hij in augustus gewoon op vakantie kan. Ik heb het hele jaar voor hem klaar gestaan, meer dan een week van 8.00 tot 23.00u in het ziekenhuis gezeten voor hem. Op school heb ik kei hard moeten werken om mn studiepunten te halen, ik ging 3x per week naar hem toe omdat hij zo alleen thuis zat.
Dus ja, dan mag hij dat weekje wel voor mij over hebben. En dat zal die ook wel doen, mits ik alles regel enz. Hij heeft namelijk ook autisme waardoor de angst om in een vreemde omgeving te zijn er best in zit.
Ik ben gewoon helemaal gesloopt, mijn eerst volgende vakantie is pas met kerst ivm stage dus later gaan is geen optie. Mijn vriendinnen hebben hun vakantie allemaal al geboekt en zijn nu of gaan begin september weg en meegaan kan ook niet ivm mijn werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:13

annnepannne schreef:
Dus ja, dan mag hij dat weekje wel voor mij over hebben. En dat zal die ook wel doen, mits ik alles regel enz.

Maar brengt een vakantie op die manier jou wat je nodig hebt? Als je op vakantie gaat met iemand die dat niet heel erg ziet zitten, vermoedelijk niet voldoende energie heeft om de vakantie zo te doen als jij dat wilt, en die zich helemaal uit de verantwoordelijkheid heeft teruggetrokken? Dat laatste maakt het erg ongelijkwaardig, ook naar jou toe, en ik denk dat dat op de lange duur niet gaat werken. (Maar wellicht ook op korte termijn niet en dat het dan al in de vakantie veel spanning geeft. En dan zit je in Zuid-Spanje of waar je maar heen gaat.)

Ik zou dus echt benadrukken om proberen samen te bespreken wat je nodig hebt, wat je van elkaar wilt, wat je aan de ander kunt en wilt geven en welke compromissen je daarin wilt sluiten.

Vakanties kunnen de zaken zoals een relatie zeer op scherp zetten en zijn voor de meeste mensen behoorlijk stressvol.

Als alternatief kun je trouwens ook overwegen om zelf mee te gaan met een groepsreis naar iets wat jij echt leuk vindt. Of om dat samen te doen en te accepteren dat je een aantal activiteiten zelf doet terwijl hij achterblijft bij het hotel ofzo. Dit werkte in elk geval in een situatie voor mij heel goed - mijn toenmalige vriend wilde graag veel actie en avontuur, terwijl ik echt ook rust nodig heb. We zijn toen met een groepsreis met losse activiteiten meegegaan - de ene dag deden we wat samen en de andere dag lag ik een boek te lezen en ging hij iets gevaarlijks en vermoeiends doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:22

Ts ik snap wel dat je het ziet als in " hij moet maar wat voor mij over hebben die week" maar eerlijk gezegd denk ik met wat je net verteld eens écht op vakantie moet gaat.
Juist zonder dat je voor iemand anders moet zorgen. Daar draait het wel op uit als je momenteel met je vriend op vakantie gaat denk ik, want als nog ben je constant met hem bezig. Omdat hij niet zoveel kan en ook nog eens autitisch is en zichzelf in een vreemde omgeving niet gemakkelijk kan vermaken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 20:24

Wat ik zoek in een vakantie is juist de rust, dagen aan het strand liggen is voor mij prima en voor hem ook haalbaar, dus dat is geen probleem.
We hebben samen heel lang naar die vakantie in Griekenland uitgekeken, waar hij ook veel zin in had. Dus hij wilde wel weg..