Dallista schreef:Tips:
maak vanuit Hiroshima een tochtje naar de tori in de zee, Itsukushima shrine.
Maak vanuit Kyoto een dagtocht naar Nara, en huur daar op het treinstation een fiets, dan kan je in een halve dag al het pracht daar bewonderen, inc de Japanse tuinen, tempels etc.
En zo "bekend" als het misschien is, is het geen overbodige luxe het te zeggen: alles gaat op tijd. Niet alleen het OV, maar ook afspraken. "fashionably late" op een feest komen bijv. wordt niet in dank afgenomen.

IMHO was met de treinen reizen erg lastig, en ik was dan ook blij dat ik meestal een Japanse kennis had die me kon helpen. Ik reisde namelijk veel met de trein (met een speciale goedkope kaart die je daar niet kan kopen), en al die treinen werkten 100 % met gereserveerde plaatsen. Het was niet altijd eenvoudig om uit te leggen wat ik nodig had aan trein reserveringen (aan het loket sprak zelden iemand een woord Engels).
Maar borden etc. zijn wel vaak in het Engels, gelukkig.
Itsukushima Shrine stond inderdaad op ons lijstje.
Leuk om te horen over Nara! En snelle google search levert al een hoop mooie beelden op. Die gaat er bij!
Wij zullen ook treinen moeten reserveren met onze JRP voor de Shinkansen. Nu krijgen wij vanuit onze reisorganisatie als het goed is nog instructies m.b.t. gebruik van deze pas en hoe reserveringen te maken maar vroeg me inderdaad af of dat overal zo makkelijk is om te doen 
Bedankt! 
droomy schreef:Geen ervaring met Japan, maar ik koop altijd het boek van Lonely Planet als ik naar een vreemd land ga.
(Op de site van LP staat ook nuttige informatie, maar belangena niet zoveel als in het boek.)
Dit vergeet ik eigenlijk telkens te doen en nu wordt ik er weer aan herinnerd dus ik heb hem gelijk besteld. Haha, bedankt!
chimello schreef:Ik hoop mijn stageplek in Tokyo/Osaka te vinden en dan stage te lopen, heb Japans gestudeerd jaren terug dus het blijft echt een beetje een droom de werksfeer ook op te snuiven daar. Ben 5 weken in m'n eentje geweest toen ik 19 was, is alweer lang geleden
Nara is heel mooi

Gion is ook interessant.
Van Tokyo vond ik Shibuya het leukste en Omotesando want daar zie je hele boeiende mensen lopen

Harajuku is ook leuk, de winkeltjes zijn echt schattig.
Ik had graag meer willen reizen maar ik was toch maar alleen en dan wilde ik het liefst de makkelijke weg kiezen dus Kyoto en Tokyo. Okinawa lijkt me echt tof om te bezoeken

Pfoe nu hoop ik nog meer op een stageplek vinden! Want ik wil zo graag weer terug.
Wat gaaf! Ik kan me voorstellen dat je dat graag zou willen. Ik hoop voor je dat het lukt!
Bedankt voor je tips
Gion kende ik zelf nog niet, daar gaan we nog naar kijken.
Anoeska schreef:Zomaar wat losse tips (waar je misschien niet aan denkt):
- huur een wifi router. Voor bijna geen geld koop je een klein apparaatje waardoor je altijd wifi in je rugzak hebt zitten. Wij hadden best vaak even internet nodig om iets op te zoeken.
- Zet de hyperdia app op je telefoon. Die plant heel makkelijk welke Shinkansen je nodig hebt om ergens te komen. En als je je stoelen wil reserveren helpt 'ie ook nog bij de taalbarriere die er wel eens is met de japanners
Slim zo'n wifi router! Daar moet dan denk ik een lokaal kaartje in om verbinding te maken? Ik zal mij er eens in verdiepen - lijkt me inderdaad erg fijn om het even te kunnen opzoeken.
Handig! Gelijk even gedownload
bedankt.
Wat leuk dat er toch nog best een aantal Bokkers blijken te zijn die dit land al hebben bezocht