Vakantie Wales (vanuit Groningen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Vakantie Wales (vanuit Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 13:35

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zitten eraan te denken om binnenkort misschien op vakantie te gaan naar Wales.
Wanneer en voor hoelang weten we nog niet,zowieso niet in de bouwvak,eerder daarrna.
We zitten eraan te denken om met een vliegtuig over te gaan, ga zo even rondneuzen of het mogelijk is of je via Eelde kan.
Met een boot lijkt me niks, en slapen daarop al helemaal niet.

Mijn vraag is; wie gaat of er toevallig ook naar Wales of is er al geweest?

gaucho

Re: Vakantie Wales (vanuit Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:23

Ik ben er al vaker geweest, juist wel fan van de (nacht) boot. Lekker de eigen auto mee. Om optimaal van Wales te genieten is een auto wel praktisch.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:27

Wij zijn gaan in het voorjaar vaak voor het literaire festival in Hay-on-Wye. Het beste maak je een flight alert aan voor Cardiff op deze site http://www.vliegennaar.nl/vliegen-naar-cardiff Dan kan je zelf aangeven hoeveel je max. wilt besteden en krijg je automatisch bericht als er nieuwe aanbiedingen voor tickets naar Wales zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:30

Wij gaan regelmatig naar de UK via Hoek van Holland/Harwich. Met de nachtboot inderdaad. Ik slaap altijd prima op de boot en dan heb je lekker je eigen auto bij je :-)

Als je gaat vliegen dan zul je in Wales een auto moeten huren. Dan is het even wennen aan een auto met het stuur rechts :-)

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:38

Wij zijn naar Londen geweest met de trein. Vanuit groningen.
Dit duurde even, maar je kunt gewoon lekker kletsen, vanalles in de trein doen en even slapen.
Vanuit londen kun je naar Wales reizen denk ik, maar dan heb je niks bij je. (denk aan auto of fiets)
Maar die kun je er waarschijnlijk wel huren

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:44

Ik ben ook 4 jaar naar Wales geweest, 1x met mensen vanuit Groningen. Ook met de boot & auto trein geweest. Beide van Callais naar Dover, dan doe je er +- 3(trein)/5(boot) uur over. Dit is goed te doen en een auto is zeker een aanrader! :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:44

Als je rond wilt reizen, is een auto eigenlijk wel heel praktisch. Het OV is niet heel verkeerd, maar wel vrij omslachtig als je kleine dorpjes wilt bezoeken. :) Blijf je aan de zuidkust, dan kan het op zich wel prima zonder auto, maar verder naar het noorden ben je al snel zoveel tijd kwijt aan reizen dat er van je vakantie weinig meer over blijft.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:47

LdJ schreef:
Ik ben ook 4 jaar naar Wales geweest, 1x met mensen vanuit Groningen. Ook met de boot & auto trein geweest. Beide van Callais naar Dover, dan doe je er +- 3(trein)/5(boot) uur over. Dit is goed te doen en een auto is zeker een aanrader! :)

Dit kan ook in een keer met de trein onder de kanaaltunnel door toch? Dat is sneller als de boot.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:49

Wij deden nog wel Duinkerken/Dover, dan is de bootreis 2 uur.

Dat was ooit prima, maar de laatste jaren zijn daar de prijzen omhoog gegaan en de service erg naar beneden :\ . Nu dus liever Hoek van Holland/Harwich.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:57

Ik ben vorig jaar op rondreis geweest :) Ik vind het juist heerlijk op de boot. De heenweg hebben we dover-calais gedaan en de terugweg hull-rotterdam. Het voordeel van de laatste vind ik juist dat je weer uitgerust aankomt :)

Een (eigen) auto vind ik wel echt een must have in Wales. Je kunt natuurlijk veel plaatsjes met het OV bezoeken, maar de mooiste plekjes zie je als je lekker met de auto rond tourt :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:59

Nog nooit in Wales geweest maar net terug uit Schotland. Wij vliegen altijd en huren dan auto. Links rijden is effe wennen maar doordat het stuur ook verkeerd staat went het snel. Links rijden met eigen auto vind ik persoonlijk veel verwarrender want dan val je eerdere terug in je gewoontes.

Wales is net als noord Engeland en Schotland een ruige streeks die je het best kan verkennen met de auto. Probeer dan ook zoveel mogelijk kleine wegen aan te houden, dan kom je op de mooiste plekjes.

Qua vliegen, er is zat keuze. Wil je goedkoop dan doe je Ryanair, wil je maar dan betaal je ook meer. Echt tips voor luchthavens in Wales ken ik niet. Heb wel op Bristol gevlogen vanuit ams en dat beviel goed. Kwestie vna uitzoeken waar je precies heen wil.

Op alle luchthavens kan je auto's huren maar ik reserveer altijd vooruit. Begin vd maand in Edinburgh nog boze klanten bij Hertz omdat alle auto's in de betaalbare klasse geserveerd waren en wij ons Opeltje zo meekregen :D

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:11

uggy schreef:
LdJ schreef:

Dit kan ook in een keer met de trein onder de kanaaltunnel door toch? Dat is sneller als de boot.

In mijn beleving zaten we veel langer op de boot :') Maar als de boot 2 uur duurt dan is de treinreis iets korter dacht ik. Misschien dat ik het incl laden en lossen reken?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:11

Wij gingen gewoon met Eurostar, vanuit Brussel, zonder auto dus. Vanuit Brussel ben je in +- 1.30/2 00 in Londen, de tunnel. Maar dan moet je wel eerst naar Brussel, en dat duurt wel even.

Maar de autotrein kan inderdaad ook, zit je niet met het aantal kilo's bagage van het vliegtuig en heb je je eigen auto.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:20

Wij zijn dit jaar nog door Engeland getrokken en dan vooral de onderste helft. Wales ook gedaan en het was er prachtig. Niet alleen het platteland maar ook de stad vond ik erg leuk. Wij hebben Cardiff helemaal verkent, wat een leuke stad. Het winkelcentrum, de sfeer, lekker eten en aardige mensen.

Wij hebben de boot Calais-Dover genomen en dan met onze eigen auto rond gereden (althans mijn man). De boot was ook niet echt duur en je kan makkelijk uit de voeten..

Veel plezier met alles plannen en de vakantie natuurlijk! :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 18:25

Zo, wat een tips!
Ik laat m'n vriend dit topic ook maar even lezen, zodat we straks samen een besluit kunnen gaan maken ;)
Mij lijkt 't me beste om met de trein door de eurotunnel te gaan(zonder auto, maar we zijn wel van plan om een auto te gaan huren daar).
Ikzelf zie ertegenop om met vliegtuig te gaan(heb nog nooit gevlogen, behalve 1x een kwartier een rondvlucht te hebben gemaakt boven Ameland, in zo'n klein vliegtuigje :o )Maar om boven de zee te hangen in zo'n groot vliegtuig, brr krijg nu al de zenuwen :=
Of anders misschien toch met de boot over, en dan overdag,want erop slapen lijkt me ook niet zo(tja ben nou eenmaal een zenuwpees haha).
Meer tips zijn altijd welkom hoor :j
Nog tips voor leuke hotels/overnachtingen enz?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:28

De tunnel is duurder dan de boot, een eigen auto meenemen is ook goedkoper als daar 1 huren, denk ik.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:05

De hoek van holland - harwich boot gaat ook overdag volgens mij.

WendyKtH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:11

Wij zijn voor een paar jaar terug vanuit Twente met de auto op de boot gegaan van Dover naar Calet, in Engeland dicht bi de boot 1 nacht een hotel gepakt en toen via de zuidkust Stone Hedge, in een dag naar Wales gereden. Links rijden viel mij erg mee met een Nederlandse auto, je gaat wel in de stroom van het verkeer mee. Terugweg zijn we rechtstreeks naar de boot gegaan en hebben een hotel in Frankrijk bij de boot gepakt en toen de volgende dag naar huis gereden.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:19

Wij hebben in New Quay en Caernarfon een leuk hotel/b&b gehad. Alleen geen idee meer hoe die heten :+

In de buurt van Hay-on-wye zaten wij in baskerville hall hotel. Niet de beste kamer (kwaliteit prijs verhouding vond ik minder goed) Maar wel heerlijk gegeten. Was alleen een beetje creepy omdat wij de enige gasten waren :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:37

Ehm, waar in Wales wil je rondneuzen??

Wij zweren bij de boot, met name Rotterdam - Hull is met stip onze favoriet.

Even voor de beeldvorming:

Hull - Cheltenham: 190 mijl
Dover - Cheltenham: 211 mijl (inkl de M25 rond London!)
Harwich - Cheltenham: 202 mijl (ook via de M25!)

Cheltenham ligt bij de zuidkant van Wales. Alles wat je verder naar het noorden gaat, maakt de verbinding via Hull korter.

Wil je echt iets zien van Wales dan heb je een auto nodig. Openbaar vervoer is niet zo best geregeld in Wales. Huren is een optie maar dan zit je wel aan de andere kant te sturen. Dat moet je maar durven. Het stelt niks voor ( ik heb al 15 jaar een rechts gestuurde auto) maar het schrikt sommige mensen erg af.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:49

Houdt er trouwens ook rekening mee dat je met een huurauto niet op onverharde wegen mag rijden.
Daarbij vind ik het grootste voordeel van eigen vervoer: geen gedoe met tassen en koffers :D
Wij hadden een rugzak en een koffer. Het koffer bleef in de auto liggen en de kleding die we nodig hadden voor de dag erna haalden we er dan uit. De vuile was gewoon in een draagtas of vuilniszak, scheelt weer werk met uitzoeken thuis :P

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 19:56

ikke schreef:

Cheltenham ligt bij de zuidkant van Wales. Alles wat je verder naar het noorden gaat, maakt de verbinding via Hull korter.

Wil je echt iets zien van Wales dan heb je een auto nodig. Openbaar vervoer is niet zo best geregeld in Wales. Huren is een optie maar dan zit je wel aan de andere kant te sturen. Dat moet je maar durven. Het stelt niks voor ( ik heb al 15 jaar een rechts gestuurde auto) maar het schrikt sommige mensen erg af.

We hebben nog geen idee Waar we heen willen in Wales, vandaar dat ik even benieuwd ben naar waar het het mooist is.
Wij houden van ruige natuur haha, en leuke knusse dorpjes.
Het liefst willen we in een hotel/appartement, niet te afgelegen, beetje op loopafstand van een dorp ofzo, zodat je s'avonds nog even lekker een terrasje kunt pikken zonder de auto te moeten pakken.

Denk niet dat mijn vriend zoveel moeite heeft om aan de andere kant te sturen (en te rijden :D )

We snuffelen ondertussen even lekker verder :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:07

VivianHesen schreef:
Houdt er trouwens ook rekening mee dat je met een huurauto niet op onverharde wegen mag rijden.
Daarbij vind ik het grootste voordeel van eigen vervoer: geen gedoe met tassen en koffers :D
Wij hadden een rugzak en een koffer. Het koffer bleef in de auto liggen en de kleding die we nodig hadden voor de dag erna haalden we er dan uit. De vuile was gewoon in een draagtas of vuilniszak, scheelt weer werk met uitzoeken thuis :P

Onze huurauto is vorige week toch echt van de harde weg af geweest. Soms kun je niet anders......

Durante schreef:
ikke schreef:

We hebben nog geen idee Waar we heen willen in Wales, vandaar dat ik even benieuwd ben naar waar het het mooist is.
Wij houden van ruige natuur haha, en leuke knusse dorpjes.
Het liefst willen we in een hotel/appartement, niet te afgelegen, beetje op loopafstand van een dorp ofzo, zodat je s'avonds nog even lekker een terrasje kunt pikken zonder de auto te moeten pakken.

Denk niet dat mijn vriend zoveel moeite heeft om aan de andere kant te sturen (en te rijden :D )

We snuffelen ondertussen even lekker verder :D

Wales is mooi, punt :D Steden zijn er niet zoveel en de meeste hotels hebben hun eigen terras; dat is namelijk het enige terras in het dorp :D

Beperk je vooral! Als je naar Snowdonia gaat, plan dan niet de Black Mountains in dezelfde vakantie.
Wales is vooral heel erg leeg. Drie huizen bij elkaar heeft al een naam en als er een pub bij staat, is het een dorp :D
Hoe je ook gaat, neem een auto met POWER! Hellingen van 20% zijn schering en inslag en 25% + is ook niet raar, zeker als je witte weggetjes zonder nummer gaat rijden. Dan heb je echt niet voldoende aan een cheapest-of-the-list NL-gebakje. Ik heb Hollanders er meer dan eens in de problemen zien komen omdat ze simpelweg te weinig power aan boord hadden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:14

Ruige natuur: Brecon Beacons of Snowdonia National park. In Snowdonia ben ik zelf 2 keer geweest, vond ik erg gaaf. Betws-Y-Coed is een erg leuk dorpje midden in Snowdonia, maar midden zomer wel erg toeristisch. Dolgellau is wat minder toeristisch, ook wat minder schilderachtig, maar ligt wel echt prachtig tussen bergen en zee. Harlech is ook een geweldig leuk dorp met een prachtig kasteel, uitkijkend over zee.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:19

Die weggetjes heb ik inderdaad ook gereden :D Pas echt leuk als je achteruit op zo'n single track steile helling moet :D Ging overigens prima met de mondeo 1.8 benzine en een citroen picasso 2.0 diesel.

Heb inderdaad wel wat auto's met name met caravan's zien stranden.

Als je van een leuke weg houdt; deze is geweldig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bwlch_y_Groes