Ik viel een beetje in een gat, zat veel thuis en wist niet echt wat ik wilde, Totdat ik naar een aantal open dagen ben geweest en gesprekken heb gehad met verschillende studieloopbaanadviseurs. Op het moment staan er nog twee bachelors open, wildlife research en dier management/houderij en ik heb mij voor beide studies ingeschreven. Afhankelijk van de te behalen examens gaat het een van deze twee worden, achteraf is het nog best snel gegaan.
Toen had ik opeens 4/5 maanden geen agenda, op een bijbaan en wat freelance werk na. Reizen is altijd mijn passie geweest en stiekem begon ik de paarden ook enorm te missen. Ik heb hier en daar laten weten dat ik een (tijdelijke) baan zocht en uiteindelijk kon ik zelfs kiezen tussen verschillende banen. Uiteindelijk is het Transsylvanië (Roemenië) geworden. Twee weken terug ben ik aangekomen in Șinca Nouă, een klein dorpje omgeven door de Carpathian bergen.
Ik ben op het moment werkzaam als gids te paard op een (endurance) stal gerund door twee biologen. De boerderij ligt in een van de grootste natuurreservaten van Europa met de grootste populatie (bruine) beren en wolven. Mijn beide werkgevers hebben het de laatste jaren steeds drukker gekregen met het beheer van het reservaat en natuurbehoud projecten. Zodoende heb ik dus voor deze zomer een deel van het management op mij genomen, ik doe dit naast het begeleiden van de tochten.
Wat betreft de tochten zijn er 3 optie's:
- Een tocht van 6 aaneengesloten dagen (trail ride), per dag leggen we 40 kilometer. Deze tocht staat bekend als een van de snelste van Europa, absoluut geen tocht voor beginners. We overnachten iedere nacht ergens anders, meestal in lokaal gekochte boerderijen of bij vrienden van mijn werkgevers.
- Dan hebben we de bear and forest trail, dit is een tocht van 4 dagen, waarbij we overnachten in een tent of bij een lokale boer.
- Ten slotte hebben we nog de center based ridings, dit zijn dagtochten van 5/6 uur en de gasten overnachten in een van onze gastenverblijven.
Afgelopen week voor het eerst een trail ride mogen begeleiden, onderstaan een afbeelding van de gereden route op dag 4:

De topsnelheid van die dag was 47.5 km/h. Niet ieder paard is hiervoor geschikt, vrijwel al de paarden hebben Arabisch bloed. Arabieren, Shagya-Arabieren, Kisberi, Gidran en andere Hongaarse rassen zijn allemaal aanwezig, daarnaast nog enkele sportpaarden voor de wat grotere gasten.
Onderstaand foto's van enkele paarden, uiteraard totaal niet mijn favoriet

Saba (Kisberi) 17 jaar oud:

Latika (Shagya) 7 jaar oud:

Karizma (Hongaars halbloed) 10 jaar oud:

Darih (Kisberi) 15 jaar oud:

Terra (Kisberi) 11 jaar oud:

Zeno (Kisberi) 13 jaar oud:

Zo staan de paarden er na een tocht bij:

Werken?

Of fun

Naast de paarden past de boerderij ook helemaal bij mijn zienswijze, letterlijk alles is biologisch en vrijwel alles is afkomstig van de boerderij. Al de dieren worden hier geboren en geslacht, al het groente en fruit is zelf geteeld, de melk komt van een lokale boerin en wordt hier verwerkt. De sappen hebben geen enkele toevoeging en zelfs de wijn is 100% biologisch.
Naast de paarden hoop ik in de komende jaren hier ook een aantal stages te mogen voltooien, zit hier erg goed op mijn plek. Voor nu ligt de focus op de paarden en de tochten, langzaam zal ik meer betrokken worden bij het wildlife gedeelte.
Ik ben van plan hier een soort blog bij te houden, voor de echt fanatiekelingen probeer ik het een en ander te combineren met Strava (sport/GPS app) en uiteraard heb ik mijn digitale fototoestel meegenomen voor wat beeld bij mijn verhalen. hier heb ik echter nog niet de tijd voor gehad, vandaag mijn eerste vrije dag en paar uur moeten studeren en begonnen aan deel een van mijn blog.
To be continued