Leuk dat jullie naar Berlijn gaan zeg!

Qua hotel kan ik jullie niet echt een tip geven, behalve: zoek iets binnen/aan de Ringbahn en bij voorkeur ook in de buurt van een U-bahnstation. Dan ben je binnen no-time overal in de stad

Ik woon zelf bij Schönhauser Allee (S+U) en imo is dat de perfecte locatie om makkelijk alle toeristische attracties te kunenn bezoeken. Het ligt in het oude Oost-Berlijn (= leuk!!) in een hele gezellige, levendige buurt. Ook veel restaurantjes in de buurt, mocht je 's avonds wat willen eten.
Het OV is echt afhankelijk van hoe lang je er blijft. Blijf je een weekendje, dan zou ik losse dagkaarten kopen (zone AB is waarschijnlijk voldoende, ga je daarbuiten dan kan je voor €1,60 (als ik het goed heb) een aansluitend ticket kopen). Blijf je bvb een week, dan kan je een weekkaart overwegen.
https://shop.bvg.de/index.php/tickets < meer info. Met deze tickets mag je in de S-bahn, U-bahn, tram en bus
Eten en drinken kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Ik geef gemiddeld zo'n 13 euro uit aan een avondje uit eten. Dat is dan een voorgerecht, hoofdgerecht en drankje (cocktail), meestal. Maar, mocht je goedkoper willen, dan zijn er ook genoeg tentjes waar je voor 2,50 een (prima) pizza kunt krijgen

Zou de echte toeristencentra (Alexanderplatz, Hackescher Markt) mijden als je wil eten, daar is het al gauw wat duurder dan in bvb Prenzlauer Berg, waar heel veel restaurantjes zitten. Mijn persoonlijke favorieten is Pune (Indisch, Oderberger Straße).
Mocht je nog iets willen weten, vraag maar raak!