Met vriendlief naar Berlijn, waar aan denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Met vriendlief naar Berlijn, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:35

Hallo allemaal!

Ik en mijn vriend zijn van plan deze meivakantie nog naar Berlijn te gaan. Nu moeten we wel alles goed geregeld hebben dus misschien dat jullie willen helpen?

- Het hotel zijn we nog mee bezig, er zijn er 2 gevonden, nu is dat nog een kwestie van kiezen. (Als jullie goede ervaringen met een goedkoop hotel hebben dan horen wij dat graag ;) )
- Busreis is gevonden, kan zo geboekt worden
- Openbaar vervoer...... Wie kan ons daar bij helpen? Ik heb al iets over een kaart van de ANWB gezien á €26,70 maar als het goedkoper kan of anders ofzo dan horen we dat ook graag.
- Eten en drinken... Hoe ga ik dit berekenen? We doen een eigen ontbijt, ontbijt van hotel word waarschijnlijk te duur..
-...
Tsja.. Wat nog meer?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen :D

Dribbel

Re: Met vriendlief naar Berlijn, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:40

Als je in Berlijn bent even naar de touristeninfo (uit mijn hoofd zat die in de buurt van de dierentuin, maar dat is al lang geleden hoor). Daar gelijk een kaartje halen en informeren naar museumkaart/OV kaart. Die mogelijkheid hebben ze zeker. Ik zou een googlen naar eten en drinken. Er zijn vaak wel lekkere en goedkope plekjes waar je heerlijk kunt eten.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:42

Dankje, die optie bij de touristeninfo voor een OV-kaart, zou dat dan sowieso goedkoper zijn denk je?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:43

Geen idee, maar vermoed dat de ANWB vergelijkbaar is hoor. Weet wel dat het toen erg handig was, maar dat is al weer jaren geleden hoor.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:44

Ah okee, dan kunnen we daar in ieder geval vanuit gaan en dan kijken we nog even wat we daar mee doen :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:45

Als ik een citytrip ga maken dan is eigenlijk het eerste wat ik doe naar de touristeninfo. Natuurlijk kijk je van te voren een beetje rond wat leuke dingen zijn om te bezoeken, maar merk altijd dat je een veel beter beeld krijgt met info van de toruisteninformatie, dan door google.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:45

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:47

Oh ja, die dingen. Kan me idd herinneren dat wij ook iets van een dagkaart of een 3 dagen kaart voor het ov hadden. Lekker makkelijk is dat met de S-bahn en U-bahn e.d.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:47

Ik ga toevallig volgende maand naar Berlijn. Ik heb een welcome card waarbij ik onbeperkt met Ov kan en korting bij diverse attracties

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:48

Dribbel schreef:
Oh ja, die dingen. Kan me idd herinneren dat wij ook iets van een dagkaart of een 3 dagen kaart voor het ov hadden. Lekker makkelijk is dat met de S-bahn en U-bahn e.d.

Ja, ik had toen ook een driedagenkaart geloof ik, maar die kan ik niet vinden op de site.
Maar TS, de kaarten zijn volgens mij gewoon verkrijgbaar bij de automaten op de stations.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:49

Dribbel schreef:
Als ik een citytrip ga maken dan is eigenlijk het eerste wat ik doe naar de touristeninfo. Natuurlijk kijk je van te voren een beetje rond wat leuke dingen zijn om te bezoeken, maar merk altijd dat je een veel beter beeld krijgt met info van de toruisteninformatie, dan door google.

Ja Google vind ik voor dit soort dingen vrij lastig indd :')

Destination schreef:
Voor het openbaar vervoer kan je dagkaarten kopen :)
http://www.s-bahn-berlin.de/aboundticke ... skarte.htm

Ontbijt kan je heel makkelijk en relatief goedkoop halen bij een bakkerij in de stad.

Heb ik inderdaad wat over gelezen, vandaar dat ik maar eens een topic ging maken want ik snapte er niet heel veel van :P

Ja dat dacht ik al, anders is er ook vast wel een supermark o.i.d. :)

Destination schreef:
Ja, ik had toen ook een driedagenkaart geloof ik, maar die kan ik niet vinden op de site.
Maar TS, de kaarten zijn volgens mij gewoon verkrijgbaar bij de automaten op de stations.

Ja dat klopt, maar kan zo geen prijs ervoor vinden
Edit: Nu dus wel ;P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:50

wanneer incl. Frühstück daar Staat heb je al ontbijt, is beter en niet duurder.
Hotels zijn veel Maar beter kies je een Pension uit is goedkoper en je wordt beter verzorgt.
berlijn is niet zo goedkoop, ook met openbaar vervoer ben je niet goedkoper uit. beter gaan jullie met de trein dat is meestal rechtstreeks Maar hoeft niet goedkoper te zijn.
kijk alsjeblieft naar de reacties van andere mensen hoe die het vinden in het Hotel of Pension, wanneer dit niet posietief is en toch goedkoop dat verpest je er jou vakantie mee.

en ontbijt inclusief heb je al van een toeslag vanaf 6 euro, en dit betaal je normaal gesproken Maar 1 malig.

berlijn was ik nog niet Maar ik woon in duitsland, mijn collega gaat er wonen en ze zegt dat alles heel duur is Maar erg mooi.

ik wens jullie heel mooie vakantie.

via NS kun je kijken hoeveel heen en terug kost, dan kun je speciaal en normaal tarief nehmen. neem je speciaal dan mag je geen 1 trein missen dat heet uit mijn ervaring dat je in de nacht moet rijden dan haal je andere treinen.
Laatst bijgewerkt door Arashah op 21-04-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:51

Destination schreef:
Dribbel schreef:

Die dingen hadden we in Keulen ook. Gewoon uit de automaat; was toen 7 euro geloof ik.
Alleen wij konden alleen contant betalen, pinpas werkte niet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:52

Leuk dat jullie naar Berlijn gaan zeg! :D

Qua hotel kan ik jullie niet echt een tip geven, behalve: zoek iets binnen/aan de Ringbahn en bij voorkeur ook in de buurt van een U-bahnstation. Dan ben je binnen no-time overal in de stad :j Ik woon zelf bij Schönhauser Allee (S+U) en imo is dat de perfecte locatie om makkelijk alle toeristische attracties te kunenn bezoeken. Het ligt in het oude Oost-Berlijn (= leuk!!) in een hele gezellige, levendige buurt. Ook veel restaurantjes in de buurt, mocht je 's avonds wat willen eten.

Het OV is echt afhankelijk van hoe lang je er blijft. Blijf je een weekendje, dan zou ik losse dagkaarten kopen (zone AB is waarschijnlijk voldoende, ga je daarbuiten dan kan je voor €1,60 (als ik het goed heb) een aansluitend ticket kopen). Blijf je bvb een week, dan kan je een weekkaart overwegen.
https://shop.bvg.de/index.php/tickets < meer info. Met deze tickets mag je in de S-bahn, U-bahn, tram en bus

Eten en drinken kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Ik geef gemiddeld zo'n 13 euro uit aan een avondje uit eten. Dat is dan een voorgerecht, hoofdgerecht en drankje (cocktail), meestal. Maar, mocht je goedkoper willen, dan zijn er ook genoeg tentjes waar je voor 2,50 een (prima) pizza kunt krijgen :)
Zou de echte toeristencentra (Alexanderplatz, Hackescher Markt) mijden als je wil eten, daar is het al gauw wat duurder dan in bvb Prenzlauer Berg, waar heel veel restaurantjes zitten. Mijn persoonlijke favorieten is Pune (Indisch, Oderberger Straße).

Mocht je nog iets willen weten, vraag maar raak! :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:53

Goede tips komen hier binnen zeg. Fijn om dat te lezen! Ik zou eens kijken naar mogelijke opties als een 2 persoons kamer in een hostel ipv hotel. Kan soms goedkoper zijn. Net als het vervoer. Trein/bus/vliegtuig. Weet dat je van weeze heel goedkoop kon vliegen, maar daar moet je maar net in de buurt wonen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:54

Arashah schreef:
Hotels zijn veel Maar beter kies je een Pension uit is goedkoper en je wordt beter verzorgt.
berlijn is niet zo goedkoop, ook met openbaar vervoer ben je niet goedkoper uit. beter gaan jullie met de trein dat is meestal rechtstreeks Maar hoeft niet goedkoper te zijn.
kijk alsjeblieft naar de reacties van andere mensen hoe die het vinden in het Hotel of Pension, wanneer dit niet posietief is en toch goedkoop dat verpest je er jou vakantie mee.

en ontbijt inclusief heb je al van een toeslag vanaf 6 euro, en dit betaal je normaal gesproken Maar 1 malig.

Hmm.. Ja ik wilde eigenlijk een hotel omdat dit vaak luxer is en ik dat wel eens mee wil maken, de recenties houd ik sws in de gaten.
Het ontbijt bij 1 van de hotels die we waarschijnlijk gaan doen is 10 of 16 euro.. dus vandaar..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:55

Je zou ook eens bij airbnb gaan kijken. Soms kom je goedkoper uit om de kosten van een appartementje te delen ipv hotel. Ontbijt en eten kun je dan soms ook zelf koken wat weer goedkoper is.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:55

_xDyan schreef:
Arashah schreef:

Hmm.. Ja ik wilde eigenlijk een hotel omdat dit vaak luxer is en ik dat wel eens mee wil maken, de recenties houd ik sws in de gaten.
Het ontbijt bij 1 van de hotels die we waarschijnlijk gaan doen is 10 of 16 euro.. dus vandaar..

Maar die prijs betaal je Maar 1 keer en niet iedere dag.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:56

Arashah schreef:
Maar die prijs betaal je Maar 1 keer en niet iedere dag.

Nee hoor, wisselt per hotel, maar meestal niet.

Zit regelmatig in hotels en ben altijd 12-15 euro p.p. per keer kwijt aan ontbijt. Tel maar uit hoe duur dat grapje wordt... Wij halen dus altijd vers, lekker en goedkoop ontbijt bij de bakker.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:57

Wij zaten een aantal jaar geleden in het ambassador hotel. Vlak bij het KaDeWe en vlak blij een pleintje vol leuke eet tentjes. Hotel was niet duur, ontbijt prima. Kamers ouderwets maar schoon :j

We gaan dit jaar weer maar dan met auto ipv de trein (wat super beviel overigens) maar dan gaan we wat meer buiten Berlijn omdat we ditmaal meer ook voor de nabije omgeving gaan :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:58

Als je open staat voor hostels kan ik je trouwens het A&O aan de Boxhagener Straße nog aanbevelen. Daar heb ik een keer geslapen (privékamer) en dat was prima :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:00

xSwanHeart schreef:

Het OV is echt afhankelijk van hoe lang je er blijft. Blijf je een weekendje, dan zou ik losse dagkaarten kopen (zone AB is waarschijnlijk voldoende, ga je daarbuiten dan kan je voor €1,60 (als ik het goed heb) een aansluitend ticket kopen). Blijf je bvb een week, dan kan je een weekkaart overwegen.
https://shop.bvg.de/index.php/tickets < meer info. Met deze tickets mag je in de S-bahn, U-bahn, tram en bus

Deze kaarten zijn in verhouding juist duur van wat ik begrijp. Volgens mij mag je maar reizen tussen een paar stations?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:00

Arashah schreef:

berlijn was ik nog niet Maar ik woon in duitsland, mijn collega gaat er wonen en ze zegt dat alles heel duur is Maar erg mooi.

ik wens jullie heel mooie vakantie.

via NS kun je kijken hoeveel heen en terug kost, dan kun je speciaal en normaal tarief nehmen. neem je speciaal dan mag je geen 1 trein missen dat heet uit mijn ervaring dat je in de nacht moet rijden dan haal je andere treinen.

In berlijn alles heel duur?? Daar heb ik echt heel andere ervaringen, ik ben er een paar keer per jaar en kan(bijna) nooit klagen over de prijzen.
Vapiano is betaalbar en lekker eten, ik heb nu geen tijd om nog meer restaurant op te schrijven voor je maar misschien kom ik er morgen aan toe.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:00

xSwanHeart schreef:

Qua hotel kan ik jullie niet echt een tip geven, behalve: zoek iets binnen/aan de Ringbahn en bij voorkeur ook in de buurt van een U-bahnstation. Dan ben je binnen no-time overal in de stad :j Ik woon zelf bij Schönhauser Allee (S+U) en imo is dat de perfecte locatie om makkelijk alle toeristische attracties te kunenn bezoeken. Het ligt in het oude Oost-Berlijn (= leuk!!) in een hele gezellige, levendige buurt. Ook veel restaurantjes in de buurt, mocht je 's avonds wat willen eten.

Eten en drinken kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wil. Ik geef gemiddeld zo'n 13 euro uit aan een avondje uit eten. Dat is dan een voorgerecht, hoofdgerecht en drankje (cocktail), meestal. Maar, mocht je goedkoper willen, dan zijn er ook genoeg tentjes waar je voor 2,50 een (prima) pizza kunt krijgen :)
Zou de echte toeristencentra (Alexanderplatz, Hackescher Markt) mijden als je wil eten, daar is het al gauw wat duurder dan in bvb Prenzlauer Berg, waar heel veel restaurantjes zitten. Mijn persoonlijke favorieten is Pune (Indisch, Oderberger Straße).

Mocht je nog iets willen weten, vraag maar raak! :D

Compleet over post heen gelezen maar dankje dit is fijn! Ga weer ff zoeken :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:02

LZP -> BEU