over twee weken is het zover..vliegen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

over twee weken is het zover..vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 16:33

En dat brengt een vervelend probleem met zich mee..

Iedere keer dat ik ga vliegen verloopt hetzelfde, behalve dat de angst steeds erger wordt.
Van te voren ben ik niet bang. Ik lach om mijn eigen angst en bedenk dat ik een watje aan het worden ben.
Op het vliegveld:niets aan de hand! Ik vind vliegtuigen gaaf en vermaak me prima. Als een echte held ga ik dan ook zonder twijfel het lvliegtuig in. Als we dan eindelijk de baan opgaan en vaart maken klets ik nog wat en lach mijn angst weg:vliegen is toch gaaf,kom op!
Op dat moment ben ik nog niet bang eigenlijk, maar dat verandert heel snel als de wielen van de grond gaan..de eerste twintig minuten lukt het wel mijn angst weg te redeneren en een beetje kalm te blijven en vooral te doen of er niets aan de hand is. Maar daarna is het drama. Ik vind die hysterische mensen niets en dus zit ik de hele reis maar in stilte te bidden..ik ben in paniek maar weet dat ik niet weg kan en dus blijf ik maar doodstil zitten..op de adrenaline die ik heb als we landen kan ik twee dagen wakker blijven. Eenmaal aan de grond gaat het overigens wel weer. Mijn verstand en gevoel lijkt steeds aan het vechten wie er gelijk heeft. Maar uiteindelijk wordt het een niet meter op..

Ook nu ben ik nog helemaal niet zenuwachtig of bang. Maar inmiddels weet ik dat als het vliegtuig van de baan gaat ik nu 6 uur doodsangsten uitsta.

Ik hoop eigenlijk op tips of trucs..Want ik weet het niet goed meer.
Op internet lees je tips die ik veelal aan geprobeerd heb en niet een heel erg werken. Een pilletje schijnt er ook niet te zijn.

Iemand tips voor een angsthaas. :+

Fireheart

Re: over twee weken is het zover..vliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:28

Wow, het is alsof ik over mezelf lees.
Ik heb echt precies hetzelfde.

Ik moet van de zomer ook met het vliegtuig, dus ik lees even mee.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:31

reis je alleen? anders even een slaappil nemen, ben je lekker rustig tijdens de vlucht en kan je medereiziger je wekken na de vlucht!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:32

Ik heb juist veel angst met opstijgen en landen.
Ik wordt in het vliegtuig een stuk rustiger, als ik mijn koptelefoon heb ingeplugd en dan de film ga kijken. Dan let ik daarop en niet meer aan het idee in de lucht te zitten en geen controle te hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:54

Zoe_97 schreef:
reis je alleen? anders even een slaappil nemen, ben je lekker rustig tijdens de vlucht en kan je medereiziger je wekken na de vlucht!

We reizen met twee. Nichtje vind vliegen ook niniet heel leuk. Maar kan zich er beter overheen zetten dan ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:22

gekvanfleur schreef:
Op dat moment ben ik nog niet bang eigenlijk, maar dat verandert heel snel als de wielen van de grond gaan..de eerste twintig minuten lukt het wel mijn angst weg te redeneren en een beetje kalm te blijven en vooral te doen of er niets aan de hand is.

Dit zou ik anders aanpakken. Het onderdrukken van angst werkt vaak niet goed. Je omschrijft het prima: een gevecht, wat je verstand nu dus niet wint. (Wat ook niet zo gek is: verstand is pas later verder geevolueerd, angstreacties zijn veel primairder en sterker. Mensen hebben wat dat betreft dezelfde reactie als paarden: als iets echt eng is heeft nadenken geen prioriteit.)

Maar de adrenaline die angst oproept zakt ook weer snel weg als er geen weerstand is. Juist door het te onderdrukken geef je het de kracht om te blijven bestaan.

Wat bij mij vaak beter werkt bij angst is gewoon simpelweg erkennen dat ik iets eng vind. Of dat wel of niet terecht is, is dan eigenlijk helemaal niet belangrijk - het is gewoon zo. Ik probeer gewoon te voelen wat ik dan doe en voel: gespannen schouders, ik trek mijn buik in (en mijn ademhaling zit dus hoog). En in het begin doe ik daar dan nog niks aan. Maar na een tijdje kun je dan die spieren ook weer loslaten, en je ademhaling meer naar je buik doen en zakt adrenaline ook weer vanzelf.

Als je vooraf oefent met het herkennen van je gevoel en hoe je je spieren spant en ze dan te ontspannen, dan is het makkelijker om dat ook dan te doen.

Het is prima om bang te zijn, en in bepaalde gevallen zelfs heel nuttig. Dat gevoel is niet verkeerd, alleen is het fijn als je op een bepaald moment kunt zeggen: ok, ik heb het alarmsignaal gehoord, wat ga ik er nu eens mee doen. En dan komt je verstand pas aan de beurt om te bedenken hoe je erop reageert. Dan neem je jezelf en je gevoel serieus, maar je hoeft je er dus ook niet helemaal door te laten bepalen: dat je bang bent betekent nog niet dat je dus nooit meer in een vliegtuig stapt, want daar heeft je verstand uiteindelijk ook een stem in. Niet meteen in hoe je je voelt, maar wel in wat je doet.

(Ik heb overigens geen last van vliegangst, maar wel andere angstige momenten gekend. En dit werkt eigenlijk veel beter dan doen of er niets aan de hand is. )

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:48

Bedankt.voor de uitgebreide reactie shadow! Hoop dat het lukt want ben die stress echt zat. -O-

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:06

Het boek gaan lezen "Over vliegangst en hoe je ervan afkomt". Geweldig boek met zeer goede tips en fijne weetjes!

Daarbij helpt het voor mij om ademhalingsoefeningen te doen. Deze heb ik geleerd bij de yoga en helpen onwijs goed. Het gaat voornamelijk om tijdens het inademen de buik op te blazen als een ballon en deze leeg te laten lopen bij het uitademen.

Als je een lange vlucht maakt en in een groot vliegtuig zit, loop eens een rondje door het vliegtuig! Soms zitten er mensen alleen en ik maak weleens een praatje met iemand. Ik heb zelf ook altijd een bepaalde plek in het vliegtuig waar ik het rustigst ben, meestal net achter de nooduitgangen en voor de vleugels. Bij voorkeur dan ook nog de middelste stoel, dan kan ik af en toe naar buiten kijken --> Soms maakt naar buiten kijken me onzeker, voornamelijk als we over water vliegen. Vliegen we over land kijk ik juist graag naar buiten.

Maak er geen probleem van dat je het eng vindt, je bent niet de enige en zeker niet de laatste! Soms zijn stewards/stewardessen nog wel zo aardig om je een stukje van Business Class te laten zien, altijd erg leuk!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:48

volgens mij is dit het meest recente topic over vliegangst en ik meld me

we gaan over 14 dagen en ik lig er nu al wakker van.
ik heb nog niet vaak gevlogen in mijn leven, 3 keer, vorig jaar voor het laatst naar Corfu (2,5)
Ik selecteer mijn vakantie erop, hoe dichterbij hoe beter, nu is het 3 uurtjes.

Doodsbang ben ik, nu kamp ik helaas met wel meer angsten maar dit is de ergste
opstijgen en dalen -O- , in de lucht gaat het wel maar bij de minste beweging denk ik dat we neer gaan stortten ofzo

therapie en ademhalingsoefeningen begin ik niet aan, ik probeer zelf mijn ademhaling te controleren en in gesprek te blijven met mijn vriend.

Pammetjes heb ik dan ook op zak, maar ga dit jaar toch naar de dokter voor iets sterkers.

wie herkent zich hier nog meer in?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 13:16

Lotus83 schreef:
volgens mij is dit het meest recente topic over vliegangst en ik meld me

we gaan over 14 dagen en ik lig er nu al wakker van.
ik heb nog niet vaak gevlogen in mijn leven, 3 keer, vorig jaar voor het laatst naar Corfu (2,5)
Ik selecteer mijn vakantie erop, hoe dichterbij hoe beter, nu is het 3 uurtjes.

Doodsbang ben ik, nu kamp ik helaas met wel meer angsten maar dit is de ergste
opstijgen en dalen -O- , in de lucht gaat het wel maar bij de minste beweging denk ik dat we neer gaan stortten ofzo

therapie en ademhalingsoefeningen begin ik niet aan, ik probeer zelf mijn ademhaling te controleren en in gesprek te blijven met mijn vriend.

Pammetjes heb ik dan ook op zak, maar ga dit jaar toch naar de dokter voor iets sterkers.

wie herkent zich hier nog meer in?

Bij mij werkte het placebo effect fantastisch met een paar pilletje van de homeopaat. :D

Heb uiteindelijk zes uur in het vliegtuig gezeten en geen enkel probleem. Eerste momenten zijn gewoon altijd even spannend.En ben nooit helemaal relaxed, maar ging stukken beter. Gezellig gepraat met mensen en beetje puzzelen en muziek luisteren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:23

Hoe gaat het met de mensen met vliegangst?

mijn vakantie komt erg dichtbij, en de angst wordt erger en erger -O-

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:04

Ohh ik lees even mee! Heb zelf ook vliegangst en bij de minste turbulentie denk ik al dat we neer gaan storten..

Terwijl ik bijna elk jaar met het vliegtuig ga, ik ben nu 15 en vlieg al vanaf dat ik 2 maanden was, maar na ieder jaar lijkt het erger te worden, vroeger was ik helemaal niet bang.. Afgelopen zomervakantie ben ik 12x met het vliegtuig geweest, ik heb doodsangsten uit gestaan! Elke vliegreis was ik alleen maar in stilte aan het bidden een aan het hopen dat we niet neerstorten.. :( en een uur voordat we naar Kuala Lumpur moesten vliegen en dan horen dat de MH17 uit de lucht is geknald, die naar dezelfde bestemming moest hielp er ook niet echt bij...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:07

Hier ook!
Vooral bij turbulentie, of zelfs al bij de kleinste merkbare meter omlaag..
Arme vriend had vorige zomer mijn nagels in zijn arm staan hahaha :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:08

shampyX9 schreef:
Ohh ik lees even mee! Heb zelf ook vliegangst en bij de minste turbulentie denk ik al dat we neer gaan storten..

Terwijl ik bijna elk jaar met het vliegtuig ga, ik ben nu 15 en vlieg al vanaf dat ik 2 maanden was, maar na ieder jaar lijkt het erger te worden, vroeger was ik helemaal niet bang.. Afgelopen zomervakantie ben ik 12x met het vliegtuig geweest, ik heb doodsangsten uit gestaan! Elke vliegreis was ik alleen maar in stilte aan het bidden een aan het hopen dat we niet neerstorten.. :( en een uur voordat we naar Kuala Lumpur moesten vliegen en dan horen dat de MH17 uit de lucht is geknald, die naar dezelfde bestemming moest hielp er ook niet echt bij...

Wat vervelend en wauw je vliegt wel veel zeg!! :D

Bij mij helpt het placebo effect van zulke druppels van de homeopaat erg.
Ik was heel rustig. We zaten elkaar aan te kijken van hé, zou het dan echt werken haha. Zal wel je eigen verstand zijn wat je belazerd :+

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:11

ik heb een combi van 2 tabletten gekregen, kans dat ik half wappie de lucht inga maar goed.. zondagnacht is het zover, ik vind het vreselijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:12

Geweldig toch ts! :D

Ik bestel het liefst medicatie uit de vs dan, dramamine. Werkt als een trein tegen luchtziekte met als bijkomend voordeel dat ik grotendeels knock-out ga :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:14

vuurneon schreef:

Ik bestel het liefst medicatie uit de vs dan, dramamine. Werkt als een trein tegen luchtziekte met als bijkomend voordeel dat ik grotendeels knock-out ga :D

had ik eerder moeten weten -O-

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:21

Is er ook een remedie zonder medicijnen? :) Heb namelijk van menigeen gehoord dat als je een aantal keer bijvoorbeeld een slaappil neemt, dat je daarna dan bijna niet meer zonder pil in slaap kan vallen :oo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:22

shampyX9 schreef:
Is er ook een remedie zonder medicijnen? :) Heb namelijk van menigeen gehoord dat als je een aantal keer bijvoorbeeld een slaappil neemt, dat je daarna dan bijna niet meer zonder pil in slaap kan vallen :oo

Nee joh, dusdanig incidenteel gebruik zorgt niet voor gewenning :) Als je een pil voor de heenvlucht neemt en 1 voor de terugvlucht en dat is het, zal dat effect puur tijdelijk zijn en heb je geen last van gewenning.

Als je incidenteel pijnstillers neemt, zal dat ook geen gewenning geven :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:25

dan had ik allang hooked moeten zijn aan slaappillen en/of rustgevende medicatie

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:27

vuurneon schreef:

Ja, kon we nu zelfs een beetje van genieten. En dan is het stiekem wel leuk :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:28

Maar; hebben jullie nog tips, dat ik mezelf niet teveel gek maak in het hoofd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:29

Zoek afleiding, muziek, tablet etc. Zet alvast een leuke film op bv je tablet :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:30

vuurneon schreef:
Zoek afleiding, muziek, tablet etc. Zet alvast een leuke film op bv je tablet :)

ik ga samen met mijn vriend, die heeft nergens last van en gaat liggen knorren..
dus ja... ik zal hem vragen het 1 en ander op mijn tablet te zetten...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:58

Ik heb zelf in de weken ervoor veel opgezocht. Keek op flightradar hoeveel vliegtuigen er in de lucht zijn elk moment en dat hielp ook. Het zijn er zoveel!!!