Ervaringen Azoren, Tenerife, Gran Canaria gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Ervaringen Azoren, Tenerife, Gran Canaria gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 16:06

Hoi!

Mijn man en ik zijn aan het nadenken over onze eerste echte vakantie samen. We hebben allebei nog nooit een vakantie geboekt, dus zijn we afgelopen zaterdag naar het reisbureau gegaan.
Nu springen Gran Canaria, Tenerife en de Azoren er wel bovenuit. We zijn vooral op zoek naar een plek met mooie natuur en wat dingen om te doen (zoals een dierentuin, boottocht, jeeptocht, etc). Ik ben zelf al eens op Tenerife geweest en dat vond ik echt geweldig, maar op de andere eilanden ben ik nog niet geweest. Naar de Azoren ben ik vooral erg benieuwd. Is één van jullie al eens op deze eilanden geweest en wat hebben jullie daar gedaan? Is een huurauto een pré? Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen. Dan heb ik een beetje een beeld van de eilanden (naast het internet waar ik in verzand :') )

Brand los!

Suuszels

Re: Ervaringen Azoren, Tenerife, Gran Canaria gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:17

Vorig jaar hebben we geeiland hopt op de Azoren :)
Was erg leuk!
We hadden 4 eilanden im 11 dagen met huurauto en dat is goed te doen.
2x op walvissen tocht geweest en 1x gezwommen met dolfijnen <3

Was erg gaaf!

Verder erf mooie natuur, ook langs de weg staan er veel hortensias wat het heel mooi en kleurrijk maakt!

Het is niet toeristisch, behalve Sao Miguel maar dat vonden wij niet erg :)
Als je wilt kan ik wel wat foto's doorsturen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:26

Wij hebben een huurauto nooit een pré gevonden maar dat is denk ik wel afhankelijk van wat je wil. Excursies boekten we gewoon via de reisorganisatie en dan werden we bij het hotel opgehaald en weer terug gebracht. Als we zelf iets gingen ondernemen pakten we gewoon de taxi maar dat was in onze vakantielanden dan ook erg goedkoop (€5 bijvoorbeeld).

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:44

Suuszels: Klinkt goed! Wij zijn wel van plan om naar één eiland te gaan. Welke kan jij dan echt aanbevelen? Lijkt me leuk om wat foto's te zien :)

Jildau: Bij de reisorganisatie zeiden ze dat het ook ligt aan het eiland, want in griekenland zijn er bijvoorbeeld eilanden waar nooit bussen gaan en er bijna geen taxi's zijn. Dan is een huurauto denk ik wel een goed idee.
Ik vind het altijd zo eng om met de taxi te gaan. :P Je hoort er soms rare dingen over. Bijvoorbeeld dat je altijd in een taxi met één persoon moet stappen, ondat je anders overvallen word.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:51

Ik ben net 2 maanden terug van Gran Canaria. We hebben genoten! De tourtocht over het eiland was echt ontzettend gaaf en de boottocht naar de dolfijnen ook erg leuk. Voor winkelen etc hoef je er niet te zijn. Er is veel leegstand en het is veel van hetzelfde, maar voor relaxen zit je er letterlijk gebakken :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:58

Dierentuin op Tenerife is heel erg mooi, althans, in 2000 ;)
Er is verder zat te doen. Excursie naar de teide of la gomera, jeepsafari, ezelsafari, walvissen/dolfijnen safari ;€

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:59

Tenerife is heel erg gaaf! Inderdaad mooie dierentuin.
Vorige jaar naar Fuerteventura geweest, ook leuk, alleen qua omgeving wel veel minder.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:27

Cayenne: hmm lekker 2 maanden! Is Gran Canaria qua tourisme ongeveer te vergelijken met Tenerife?

Ladymadonna: haha die ezelsafari lijkt me wel cool :) alleen hoe ik mijn man zover krijg....haha. De dierentuin (Loro Parque neem ik aan) vond ik ook ontzettend gaaf. Daar ben ik in 2007 geweest geloof ik. Als we naar Tenerife gaan, gaan we daar zeker heen!

berdien85: oke! Ik dacht dat juist Fuerteventura wel qua natuur erg mooi was? Bij het reisbureau hadden ze ook La Gomera aanbevolen. Alleen kan je daar eigenlijk alleen maar wandelen :P opzich ook mooi, maar we willen ook wel een paar excursies doen

Leuk om die evaringen te lezen :) We willen dadelijk een last minute boeken, dus nog een maandje wachten!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:39

Ballard_L schreef:
berdien85: oke! Ik dacht dat juist Fuerteventura wel qua natuur erg mooi was? Bij het reisbureau hadden ze ook La Gomera aanbevolen. Alleen kan je daar eigenlijk alleen maar wandelen :P opzich ook mooi, maar we willen ook wel een paar excursies doen

Nee qua natuur moet je echt Tenerife hebben. Fuerteventura is behoorlijk dor. Je hebt wel een soort van woestijn wat interessant is en ook de dierentuin is leuk (gratis vervoer vanaf je resort) maar verder het eiland in vond ik saai :+ Uitstapje naar La Gomera schijnt inderdaad wel de moeite waard te zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:43

Ho, ik heb er geen 2 maanden gezeten hoor :P Het is 2 maanden geleden dat we er waren.
Ik ben nog nooit op Tenerife geweest, maar van wat ik hoor is het op Tenerife een stuk drukker en toeristischer. Op Gran Canaria zie je ook veel 'oudere mensen' die rustig willen overwinteren. Dat vonden wij geen probleem omdat wij geen uitgaanstypes zijn. Dat kon daar trouwens wel hoor.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:45

Als je voor natuur, afwisseling en actie gaat, zou ik eerder voor La Palma kiezen dan Tenerife of Gran Canaria: heel erg mooi eiland, heel afwisselend met 4 verschillende zones (van vulkanisch naar half tropisch bos). en genoeg te doen, van dolfijnen spotten, duiken, erg mooie wandelingen, mountainbiken en fijne strandjes. En ook (voor ons belangrijk) niet massaal en geen ressorts.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:47

La Palma staat ook nog op ons lijstje :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:49

Hoi Ballard! Leuk dat jullie op vakantie gaan! Ik ga regelmatig naar Gran Canaria (voor de liefde..), dus ik wil je er wel wat over vertellen en als je besluit daar heen te gaan, heb ik nog wel een rijtje tips voor je.

Ik weet niet veel van de Azoren af maar ik denk dat misschien wel interessanter is dan de Canarische eilanden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op Gran Canaria, maar het is er erg droog en behoorlijk toeristisch. Op Gran Canaria moet je een beetje weten waar je heen moet, anders verval je denk ik snel in de toeristische attracties - al bedenk ik me net dat dat misschien ook wel juist is wat jullie willen. :D Dan heb ik niets gezegd!

Gran Canaria is qua natuur en temperatuur behoorlijk afwisselend, aan de kust is het erg dor, maar ga je de bergen is, is het natter (regent er ook vaker en het ken er behoorlijk mistig zijn) maar dus ook groener. In het zuiden zijn geweldige stranden en het is het hele jaar door eigenlijk wel warm genoeg om te zwemmen. Ik wil je wel foto's doormailen? Dan kan je een beetje zien wat ik gezien heb.

Wat voor vragen heb je verder over Gran Canaria?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:10

Ahh La Palma, dat was wat die man van het reisbureau aanbevolen heeft! :j Hij zei dat mensen naar La Palma gaan met, bij wijze van spreke, de wandelschoenen om de hals en naar Gran Canaria met slippers om aan het strand te liggen. Zal wel een beetje overdreven zijn denk ik (op beide eilanden is vast wel wat anders te doen), maar het zet toch een toon. Wij houden erg van mooie natuur (en mijn camera ook hihi), maar we willen ook wel een excursie doen. Daarom hadden we toch zoiets van: moeten we dan wel naar La Palma gaan?

Berdien: ik had altijd gedacht dat Fuerteventura veel mooier en groener was, maar niet dus. Weer wat geleerd dus :)

Cayenne: haha lezen is ook een vak :P sorry. Ik vond inderdaad toen ik op Tenerife was dat er enorm veel resorts overal waren. Wij zaten toen ook dichtbij Playa de las Americas en volgens mij is dat sowieso erg touristisch. Dan neig ik nu zelf denk ik naar Gran Canaria. Ook omdat wij zelf totaal geen uitgaanstypes zijn en liever 's avonds op het strand naar de zonsondergang kijken, dan in een kroeg zitten.

Nissima: Niet verkeerd om een vriend te hebben op een warm eiland :) Ik vind de Azoren inderdaad ook erg aantrekkelijk. Het ziet er daar echt enorm mooi uit en wat minder touristisch als de Canarische eilanden. Ik weet alleen niet of je daar ook genoeg te doen hebt, naast de mooie natuur bekijken en walvissen spotten. Het klinkt trouwens ook heeeel ver weg, terwijl dat eigenlijk niet zo is :P
Op Gran Canaria heb je ook een stuk woestijn toch? Opzich wel leuk dat je veel afwisseling hebt qua natuur. Maar heb je dan echt een huurauto nodig om naar het binnenland te gaan of kan je daar makkelijk komen met het OV bijvoorbeeld? Wij vinden het ook best leuk om een auto te pakken en random rond te rijden over het eiland. Dan kom je altijd wel mooie plekjes tegen :)
Één of twee keer een touristische attractie bezoeken vind ik niet erg (een dierentuin bijvoorbeeld), maar we willen ook wel dingen doen die weinig anderen doen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:38

Ballard_L schreef:
Op Gran Canaria heb je ook een stuk woestijn toch? Opzich wel leuk dat je veel afwisseling hebt qua natuur. Maar heb je dan echt een huurauto nodig om naar het binnenland te gaan of kan je daar makkelijk komen met het OV bijvoorbeeld? Wij vinden het ook best leuk om een auto te pakken en random rond te rijden over het eiland. Dan kom je altijd wel mooie plekjes tegen :)
Één of twee keer een touristische attractie bezoeken vind ik niet erg (een dierentuin bijvoorbeeld), maar we willen ook wel dingen doen die weinig anderen doen.

Het stuk woestijn wat je bedoelt zijn de Dunas de Maspalomas, heb het zelf alleen nog van een afstandje bekeken. Het is niet heel groot maar wel weer een heel interessant stukje eiland, met de oase ernaast.

Een huurauto zou ik wel aanraden ja, maar dat kan je ook voor één of twee dagen doen. Ik weet dat mijn vader van de week met een excursie is meegeweest naar Roque Nublo (het hoogste punt van het eiland), dus zoiets kan je ook nog doen. Al denk ik dat je, als je een beetje avontuurlijk en niet bang bent, je beter zelf op pad kunt gaan met een auto. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik dat dus alleen maar met een local heb gedaan (mijn vriend dus) en die weet de wegen zelf. Volgens mij staan de routes wel goed aangegeven, ook in de binnenlanden.

Voor hoe lang willen jullie eigenlijk gaan?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:50

Dat klinkt wel tof :) beetje touren met een huurauto. Geef ons maar een kaart en we vermaken ons wel :) we zijn van plan om 8 dagen te gaan. Niet heel lang, maar op dit moment lang genoeg :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:57

En Madeira? Ook een prachtig eiland met veel te doen. Ligt ook ongeveer die richting uit.

Tenerife ben ik ook een keer geweest, we hadden een huur auto en je kan prachtige ritten en/of excursies maken.

Vinden jullie het leuk om geëntertaind te worden of vermaken jullie jezelf wel qua activiteiten?
Als je zelf op pad gaat is een huurauto reuze handig.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:09

Voor huwelijksreis hadden wij dezelfde vraag: canarische eilanden of azoren? Het is uiteindelijk de Azoren geworden. Wij zijn wandelaars en natuurgenieters en vinden het fijn wanneer er niet zo veel toerisme is. Het groene van de Azoren heeft ons over de streep getrokken.

Wij zijn naar twee eilanden geweest, Sao Miguel en Pico. Wanneer je één eiland wil aandoen in de Azoren, zal ik voor Sao Miguel gaan. Het is de grootste en meest toeristische van alle eilanden, alhoewel die toerisme ons wel meeviel (in september..). Wij zijn daar 8 dagen geweest en hebben ons goed vermaakt: dolfijnen/walvissen spotten, duiken, wandelen, vulkanisch bronnen. Er is nog meer te doen, maar daar zijn wij niet eens aan toegekomen. Een huurauto zal ik wel aanraden. Er is niet echt OV en de afstanden tussen de plaatsen zijn best groot..

Een andere optie is misschien om juist naar Pico/Faial te gaan. Dit zijn twee eilanden, maar ze liggen heel dicht bij elkaar. Met de boot ben je in een half uur aan de overkant. Pico is heel leuk met zijn wijngaarden die op de grond liggen en je kan er goed wandelen, maar echt heel veel meer is er niet te doen. Faial ken ik niet uit eigen ervaring, maar daar is door een vulkaanuitbarsting een heel stuk eiland bij gekomen dat er spectaculair moet uitzien.

Sao Miguel is trouwens maar 3,5u vliegen. Wanneer je naar een van de andere eilanden wilt, zal je op Sao Miguel moeten overstappen op een van de propellorvliegtuigjes die tussen de eilanden heen en weer vliegen.

Succes met je keuze!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:32

Tenerife is dan wel leuk om mee te beginnen! Is ff groter dan Gran Canaria, leuke verschillen in landschap, komt door de Teide = berg. Bezoek aan de Theide, je kunt met kabelbaan helemaal naar boven, huurauto ( leuker dan excursie om het eiland) boottochten, jeepsafari, stappen, winkelen, wandelen, zwemmen, kamelen tocht, Loro Parque, daar zit ook de orka uit Nederland enz Er is daar vanalles te doen. Gran Canaria is ook leuk, maar droger en kleiner. Bij Maspalonas de duinen zijn wel mooi, maar het was mij allemaal wat te dor en droog.
Zelf vond ik Lanzerote ook leuk = ook een canarisch eiland.
Wat ook een aanrader is, IBIZA erg mooi, lekker klimaat en je hoeft echt niet tussen de herrie te zitten als je dat niet wilt. Prachtige natuur en heel veel mooie plekjes aan het water. En er is echt van alles te doen. Maar dat is even off topic

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:39

Tenerife is indd erg leuk ! Maar misschien omdat je er al bent geweest iets anders?
Gran Canaria is leuk, maar qua natuur minder. Het zijn vulkaan eilanden waarvan La Palma de groenste is. Gran Canaria is leuk om lekker te relaxen, genieten van zon zee en strand. Heb je al is nagedacht over bv fuerteventura? Mooiste stranden van de Canarische eilanden.

Wil je voor de natuur gaan zou ik de Azoren boven de Canarische eilanden aanbevelen.
Griekenland heeft ook erg leuke eilandjes met prachtige natuur!
Of Madeira ? ook Portugees staat bekend als het bloemen eiland. Op Madeira heb je alleen niet echt een strand.

Oja en de huurauto, een pre is het niet, maar ik zou het zeker aanbevelen! Je ontdekt plekjes waarmee je met de excursie bus voorbij zou rijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:56

Ik ben afgelopen zomer naar de Azoren geweest met mijn toenmalige vriend.
Wij hebben in 14 dagen 3 eilanden bezocht: Sao Jorge, Pico en Terceira 2x (begin en eind).
Over de Azoren zelf ben ik echt heel enthousiast en ik ga later sowieso nog een keer terug. <3
De natuur is waanzinnig mooi, weinig toeristisch en de mensen zijn allemaal erg gastvrij.
Een huurauto is een aanrader voor een aantal dagen, dan ben je een stuk flexibeler dan met het OV. Veel wandelingen zijn alleen van A naar B dus met de auto ergens geparkeerd niet handig :P dan zou je eens een taxi kunnen nemen of met de bus.
Wij sliepen verder in afwisselend jeugdherberg en wat luxer en dat was dikke prima! +:)+
Het enige nadeel vond ik het eten. De vis is er fantastisch (de lekkerste zwaardvis/tonijn steak voor €8 :+) maar de 'rest' vonden wij vaak tegenvallen en met soms max 20 restaurantjes op een heel eiland heb je niet bijzonder veel keus...
Maar goed, wij waren er dan ook 2 weken...

Als je naar 1 eiland wil zou ik Sao Miguel of Terceira aanraden maar Pico-Faial is wel heel gaaf qua vulkanisme en natuur. De boot naar Faial is maar een halfuurtje ofzo en gaat meerdere keren per dag dus je kan ook gewoon 1 nachtje daar slapen bijvoorbeeld

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:11

Ik ben twee keer naar gran canaria geweest en ik vind er weinig aan.
Qua omgeving en natuur zijn er echt mooiere plekken te vinden.
Ik zou voor een ander (ei)land gaan.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:13

Zelf ben ik op tenerife en op gran canaria geweest. Allebei van genoten maar onze voorkeur ging duidelijk naar tenerife uit.
Mijn zus is op de azoren geweest. Het kost wat, maar de natuur is er werkelijk prachtig! Een auto huren is daar wel echt aan te raden, op de canarische eilanden is dit niet perse nodig.

Jeep safari is altijd erg leuk. Op gran canaria paard gereden, ook erg leuk! Boottochten zijn oom vaak leuk. Mocht je voor tenerife gaan is loro parque ook erg aan te raden, een hele leuke dierentuin! Houd je van winkelen ben je naar mijn mening bij tenerife bij een beter adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:15

Als je van mooie natuur houdt, heb je dan al overwogen om naar Mallorca te gaan?

Wij willen ook nog steeds naar de Azoren maar dat is best prijzig volgens mij.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:25

Ik ben zelf op Tenerife geweest voor eindexamenreis.. Weinig van het eiland gezien :')