Emigreren naar Spanje, waar begin je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Emigreren naar Spanje, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 09:16

Hallo,

ik ben op zoek naar mensen die geëmigreerd zijn naar Spanje en mij een beetje op weg kunnen helpen *\o/*

Wij zitten eraan te denken om voor voorlopig 1,5-2jaar naar spanje te verhuizen maar waar begin je?
Mijn man is zzp-er en had wel het e.e.a al gevonden daar, maar weet niet of het beter is om in een vreemd land gewoon in loondienst te gaan?

Tevens zitten wij met de vraag of een koopwoning niet goedkoper is in verhouding met een huurwoning daar? Ik heb liever een huurwoning omdat ik niet ergens aan vast wil zitten mocht het niks worden of als toch niet bevalt.

Verder heb ik ook echt geen idee waarheen te willen in spanje, mijn voorkeur gaat uit naar zuid spanje maar echt ergens perse heen willen hebben wij niet.

Wij hebben ook nog een dochter van 2,5 wat het allemaal even iets lastiger maakt om ergens zo heen te gaan natuurlijk.

Ik hoop dat iemand ons een beetje op weg kan helpen! Ons grootste issue is eigenlijk werk.
Verder staat het voor ons echt nog in de kinderschoenen.

Gisteren hebben we namelijk pas besloten dat mocht het haalbaar zijn wij zeker willen gaan verhuizen.

Verder kennen wij beide geen woord spaans :Y) Dus dat is wel een lastige haha. Maar goed, een cursus is zo gedaan om je iig een beetje verstaanbaar te maken gelukkig.

Wie kan mij helpen? Zou erg dankbaar zijn *\o/*

tess_84

Re: Emigreren naar Spanje, waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:18

Kijk eens in dit topic: [HK] Emigreren, waar heen en waarom
Daar zitten allemaal mensen die geëmigreerd zijn, waaronder een paar naar Spanje (rocymax bijvoorbeeld woont in Spanje)

Veel succes!

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:21

Mag ik zo brutaal zijn: waarom wil je zo graag naar Spanje? Je kent de taal niet, het boeit je niet waar je gaat wonen, er is onzekerheid over werk. Mij lijkt de beslissing een stuk makkelijker als je echt verliefd bent op een bepaalde streek of op de cultuur. Vaak heb je dan een beter beeld van wat je daar wil gaan doen en zit je dus niet met deze vragen. :) Gewoon lief (en uit nieuwsgierigheid) bedoeld hoor. :o

Ik denk trouwens dat je je over je dochtertje geen zorgen hoeft te maken. Zij is nog heel jong: kinderen pikken op die leeftijd supersnel een andere taal op. Vriendjes maken zal vast geen probleem zijn. Denk dat het lastiger is als je een kind van een paar jaar ouder uit haar vertrouwde omgeving plukt. :j

En inderdaad wat Tess_84 schrijft: kijk eens in dat topic! :j Succes! :D
Laatst bijgewerkt door Bunn op 07-04-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:26

Ik zou eea goed voorbereiden en meteen beginnen met een cursus spaans. Het valt nog best tegen hoe weining mensen daar engels spreken

Dan goed kijken wat je daar wil doen en welk gebied je het meeste aantrekt. Ga daar dan eens op vakantie om rond te kijken naar woningen. Ik zou inderdaad beginnen met huren omdat je bij koop wel meteen vast zit in een gebied wat je nog moet leren kennen

Kijk dan ook meteen naar scholen voor je dochter, zij gaan daar al met 3 naar school.

Vaak zitten er wel nederlanders in je buurt hoor en zij kunnen je dan ook wel helpen met hoe het werkt om daar in te gaan schrijven. Of ga vast goed inlezen op een forum voor nederlanders in spanje

Zelf zijn wij in 2005 naar spanje gegaan, maar het viel behoorlijk zwaar. Ik sprak geen spaans maar gelukkig wel veel contact met de juf engels van school
En het lukte maar niet om daar telefoon en internet aangelegd te krijgen en daardoor ook geen contact met familie e.d.
De prijzen van koopwoningen viel enorm tegen omdat we net in een dure hoek zaten en we dat gewoon niet verwacht hadden.

Kinderen zaten daar ( tussen Girona en de kust) op school en dat ging na verloop van tijd wel goed en de jongste zat daar op een KDV voor de taal

Maar omdat mijn (ex) man daar zijn werk dus niet kon doen via internet vloog hij heel vaak terug naar NL en zat ik daar alleen. Dat werkte zo niet en na 7 maanden zijn we dan ook terug naar NL gegaan

Mijn ex heeft nu nog wel een huisje in spanje en wil er op den duur toch wel weer gaan wonen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:26

Ik dacht hetzelfde als Bunn, waarom Spanje?

Wat trekt jullie zo aan het land, hoe denk je inkomsten te verwerven, welke streek wil je naar toe, wat is jullie doel van het daar gaan wonen, hebben jullie een flinke bankrekening om de eerste maanden zonder inkomsten te overleven daar enz.

De taal leren is niet alleen het volgen van een cursus Spaans, daarvoor zul je wel flink aan de bak moeten. Een broodje bestellen is wat anders dan contacten opbouwen voor werk bijvoorbeeld.

Mijn oom en tante willen ook graag naar Spanje. Die zijn er nu 8 weken naar toe om te oriënteren, kijken wat haalbaar is van de plannen die zij hebben.
Mocht er toch geen markt zijn voor de zaken die zij willen gaan doen dan houdt het hele plan op, het staat en valt met de taal en de inkomsten.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:28

Heel misschien kan ik je helpen mijn biologische vader ( is wel een nedelander) woont al een aantal jaar in spanje in tormolinos geloof ik of malaga afijn die werkt bij een makkelaars bedrijf voor nederlanders die een huis willen kopen in spanje

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:29

Ik had precies dezelfde vragen als Bunn...... Ik hou van Spanje en zou er ook graag wonen (heb eerder in een spaanstalig land gewoond, dus de taalbarriere is er niet), maar weet dan wel wat/waar/hoe.

Op dit moment zal het lastig zijn als je niet een heel specifiek beroep hebt waar daar behoefte aan is (en wat moeilijk in te vullen is door iemand in Spanje). De werkloosheid in Spanje ligt op dit moment nog boven de 20% (het hoogste in Europa, ter vergelijking: Nederland ongeveer 8%)!

Zet eerst goed op een rijtje waar je nieuwe woonplek aan zou moeten voldoen, dat maakt de zaak misschien al wat overzichtelijker!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:29

Woon hier nu 14 jaar.

KOOP NIETS!!!! Huur, huur, huur.

Er is heel veel structureel mis hier en de burgerrechten zoals je die in NL gewend bent.... moet je gewoon vergeten. Wat dat betreft is er vrij recent nog eens éxtra ingeleverd. Zoek op ´ley de mordaza´.

Huur, investeer niets en verbrandt geen schepen achter je. Dan kan je met minimaal risico ervaring opdoen.

Het maakt een enorm verschil of je wel/geen Spaans spreekt. Geen Spaans? Niet doen!
Ga ook NIET met een auto op buitenlands kenteken rondrijden.

De allerbeste site met écht correcte informatie is http://citizensadvice.org.es/

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 09:44

Ik heb geen plaats die mij helemaal aantrekt omdat alles in spanje mij aantrekt :Y)
Het makkelijkste zou zijn in de buurt van salou, benidorm etc.

Verder heeft mijn man wel een beroep dat overal wel te doen is.

Werk zoeken is voor ons het grootste issue, hij kan gaan werken als zzp-er voor een nl bedrijf dat ook werk heeft in o.a spanje.

Maar omdat je als zzp-er toch vaak zit met je belastingen etc vond ik dat gewoon erg eng. Hier weten we precies wat we moeten betalen en hoe de regels werken. In een vreemd land natuurlijk niet.

Nu kunnen wij dat natuurlijk allemaal wel opzoeken en mensen contacten gelukkig, maar blijf vooral dat stukje spannend vinden.

Geld is geen probleem, en wij gaan pas als hij ook daadwerkelijk een baan heeft natuurlijk.

De vader van mijn vriendin is niet zo heel lang geleden verhuist naar spanje om te rentenieren, dus binnenkort gaan wij daar eens heen om het e.e.a te overleggen.

Overigens is het ook niet zo dat we dit jaar nog willen verhuizen.. we zijn allebei nog jong (24 en 26) dus hebben tijd zat om alles eens rustig te bekijken en uit te zoeken.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:05

De voornaamste vraag blijft eigenlijk overeind: waarom wil je emigreren?
Als je duidelijk hebt wat de reden is dat je het wilt doen, kun je vanuit daar de overige factoren in gaan vullen.

Als ik lees: 'alles in Spanje trekt mij aan', dan krijg ik daar een beetje de kriebels van. Er zijn zo veel verschillen binnen het land!

Maar goed, jullie zijn nog in de oriënterende fase, dus ik zou zeggen: heel veel succes met deze periode. Informeer je goed en onderschat niet hoeveel tijd/energie het kost om je huishouden daar op te bouwen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:14

Huertecilla schreef:
Woon hier nu 14 jaar.

KOOP NIETS!!!! Huur, huur, huur.

Er is heel veel structureel mis hier en de burgerrechten zoals je die in NL gewend bent.... moet je gewoon vergeten. Wat dat betreft is er vrij recent nog eens éxtra ingeleverd. Zoek op ´ley de mordaza´.

Huur, investeer niets en verbrandt geen schepen achter je. Dan kan je met minimaal risico ervaring opdoen.

Het maakt een enorm verschil of je wel/geen Spaans spreekt. Geen Spaans? Niet doen!
Ga ook NIET met een auto op buitenlands kenteken rondrijden.

De allerbeste site met écht correcte informatie is http://citizensadvice.org.es/

Heel nieuwsgierig; waarom NIET met een buitenlandse auto rondrijden? Zelf een paar jaar in Spanje gewoond (vlakbij Aranjuez/Toledo) en zowel Duitse als Portugese en bijv. Hongaarse collega's gehad, die allemaal in een buitenlandse auto reden. Nooit problemen mee gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:47

Ailill schreef:
Heel nieuwsgierig; waarom NIET met een buitenlandse auto rondrijden? Zelf een paar jaar in Spanje gewoond (vlakbij Aranjuez/Toledo) en zowel Duitse als Portugese en bijv. Hongaarse collega's gehad, die allemaal in een buitenlandse auto reden. Nooit problemen mee gehad.

Buitenlands kenteken geeft een VEEL grotere kans op last van onverlaten en politie.

Overigens, als je in het buitenland woont mag je maar heel beperkt met een niet nationaal kenteken/rijbewijs rijden.
Kan ook forse problemen geven met de verzekering.

Dat alles gaat goed, tot het fout gaat. Maak je keuze zelf maar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:53

Ik heb in Spanje gewerkt, ik spreek ook de taal dat is een vereiste. Als ik er morgen heen kon gaan om te wonen was ik meteen hier weg. Je moet echt iets hebben met het land, met de taal de mensen enz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:54

turtlelito schreef:
Als ik lees: 'alles in Spanje trekt mij aan', dan krijg ik daar een beetje de kriebels van. Er zijn zo veel verschillen binnen het land!

Inderdaad. He is een groot land met enóme verschillen in cultuur en klimaat. Zelfs tussen de ´costas´ zitten grotere verschillen dan tussen Nederland en Duitsland. Zelfs de wetten zijn per comunidad autonomo verschillend.

Gewoon lekker gaan zou ik zeggen, maar zoveel mogelijk vrijblijvend én alleen met goede beheersing van de taal.
Anders is het net als een scheermes; je kan je HEEL diep snijden voor je er erg in hebt.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:00

De reden dat ik niet specifiek een plek in mn hoofd heb is omdat we maar maximaal 2-3jaar daar willen wonen. Het gaat dus vooral om het avontuur en niet perse om ons voor altijd te settelen.

We zijn nu nog jong en onze dochter ook. Dus is de stap nu nemen makkelijker dan over 5-10jaar.

Overigens is het idee meer gekomen omdat we een bestaand buitenlands bedrijf over konden nemen.

Maar goed, Hongarije is niet mijn land zeg maar haha.

Ikzelf zou liefst in dr omgeving van salou gaan zitten, mede ooo omdat ik dan sowieso aan het werk kan in het zomer seizoen.

Dus wellicht dat we deze zomer voor een maand of 3 gaan proberen of het wat is.

Het gaat ons dus vooral om het avontuur en niet perse om ergens ons hele leven te blijven wonen.

We hebben nu het geld en de middelen dus tja why not?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:03

Huertecilla schreef:
Ailill schreef:

Buitenlands kenteken geeft een VEEL grotere kans op last van onverlaten en politie.

Overigens, als je in het buitenland woont mag je maar heel beperkt met een niet nationaal kenteken/rijbewijs rijden.
Kan ook forse problemen geven met de verzekering.

Dat alles gaat goed, tot het fout gaat. Maak je keuze zelf maar.

Ben het daar niet mee eens, we zijn jarenlang ieder weekend met meerdere auto's op stap geweest (Toledo/Madrid/Barca/Valencia/Palma) en nooit ingebroken en/of aangehouden. Dit in tegenstelling tot bijv. Amsterdam/London/Dublin/Kopenhagen ;)

Wat betreft verzekering, weet ik niet. Reed zelf een auto met Spaans kenteken. Het lijkt me dat je, indien je nog niet definitief in het land woont, je Nederlandse auto behoudt. Zodra je daadwerkelijk, en blijvend, in een land woont lijkt een lokaal/nationaal kenteken mij inderdaad handig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:13

Ailill schreef:
Het lijkt me dat je, indien je nog niet definitief in het land woont, je Nederlandse auto behoudt.

Waarom zou je? Het is maar een auto. Zo verkocht en eventueel weer een andere gekocht.

Je kan ook locaal huren voor langere tijd en dat heeft veel voordelen. Hoogstwaarschijnlijk ook goedkoper dan je Nederlandse auto na de wettelijke ´verhuisperiode´ op Spaans kenteken zetten.

´Definitief´ is verder flexibel. De wet is dat niet en een stúk beperkter dan menigeen aanneemt.
Bij jullie is het goed gegaan; helemaal +:)+
Ik hoor veel anders.

p.s. we krijgen zó een kennis uit NL op bezoek. Die rijdt met een Spaanse huurauto. Zelfs dát is al een populair doelwit voor de Polities. Hij belde nét dat hij er GESTOORD van wordt, wat later komt door wéér een aanhouding.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-04-15 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:17

Ik lees mee. Wij hebben ook plannen in de beginfase om te emigreren naar Spanje.
Voor ons zou de regio benidorm/ Althea of la zenia worden. Manlief heeft reuma en dat is 1 van de belangrijke redenen dat we de stap willen wagen. Ook de druk ven het dagelijks leven is daar wat minder.
We gaan kijken naar een klein huisje met stukje grond voor de paardjes en als het mogelijk is daar blokhutten verhuren. ( eerst goed oriënteren of het mag echt. )

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:29

Bij ons is het ook echt de begin fase hoor. Eerst maar eens Spaans leren. Hoop toch volgend jaar goede concrete plannen te hebben. Mijn zorg is vooral dat zzp gebeuren.

We hebben het momenteel gewoon super goed qua werk en krijgen steeds meer aangeboden. Maar een nieuw avontuur lijkt ons ook gewoon erg leuk!

Als het goed is heeft mn man volgende week een gesprek met de man die ook werk heeft in Spanje.

Ben benieuwd wat daaruit komt. Ik wil best 3jaar met minder geld leven en een mooi avontuur meegemaakt hebben dan hier goed verdienen, je blauw betalen aan belasting en hutje mutje op elkaar wonen..

Toen ik zwanger was heeft mn man een aanbod gehad om in dubai te gaan werken. Alles werd geregeld voor ons en hadden het dan waarschijnlijk ook niet verkeerd gehad. Maar ik vond het daar vooral lastig omdat wij als westerse zo anders leven dan daar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:39

Sunrise19 schreef:
Toen ik zwanger was heeft mn man een aanbod gehad om in dubai te gaan werken. Alles werd geregeld voor ons en hadden het dan waarschijnlijk ook niet verkeerd gehad. Maar ik vond het daar vooral lastig omdat wij als westerse zo anders leven dan daar.

Als hadden komt is hebben te laat, doch dát was een pijnloos avontuur geweest.

Je leeft als buitenlander ook anders in Sapnje. Of je dat nu wil of niet. Wannnner je niet ingehuwd bent, blijf je buitenstaander.
Ook blijf je dan voor de meesten geld op pootjes.

Als ik jou zo lees; verdiep je EERST erg goed in hoe het hier met wet/belasting/soc.verzekering voor een ´autonomo´ is.
Het is hier voor zelfstandigen bepaald geen belastingparadijs. Waarom denk je dat er zo´n groot zwart geld circuit is en zoveel onverzekerden zijn?!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:48

Mijn ouders zijn geëmigreerd naar Spanje, dus ik heb wel een beetje een idee wat er allemaal bij komt kijken.

Om te beginnen... neem de tijd, overhaast niets. Begin ZSM met Spaans leren, want zonder de taal kom je echt nergens. Ze waarderen het enorm als je hun taal spreekt en jezelf er verstaanbaar in kunt maken, en dat gaat als je er woont echt wel wat verder dan alleen een praatje over het weer. Het is heel lastig als je een probleem hebt met de meterkast en je kunt niet eens vertellen wat er aan de hand is. Ga er maar vanuit dat de meeste Spanjaarden geen woord Engels spreken.

Er heerst veel werkloosheid in Spanje, en je krijgt niet de prioriteit over Spanjaarden als je op zoek gaat naar een baan. Zorg dus dat je daar veel onderzoek naar doet en goed uitzoekt waar je aan de slag zou kunnen en of er daadwerkelijk een kans is dat je daar aan het werk komt. Werk is natuurlijk cruciaal als je verhuist en je zult toch werk moeten vinden. Anders leef je niet met 'minder' geld, maar met geen geld, en dat kan natuurlijk niet.

En ga je eens oriënteren welke streken je aanspreken. Wil je in een grote stad of wil je aan de kust of in een dorpje op het platteland wonen. Waar kun je werk vinden. Welke plaatsen vind je mooi. Etc.

Verder is het belangrijk om je in te lezen over de wetten en gebruiken in Spanje. Op welke dagen is alles daar dicht, bijvoorbeeld. Aan welke regels moet je je houden. Hoe zijn die regels anders dan in Nederland. Hoe is het ziekenfonds geregeld... etc.

Kortom; goed voorbereid zijn voor je gaat is het halve werk :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:12

Aleeneh dat is dus ook precies wat we willen doen! Over die meterkast maak ik me geen zorgen met iemand aan mijn zijde die dat voor zn werk maakt haha!

Overigens kan mn man qua bouw en grondwerk zo'n beetje alles. Dus dat is wel een voordeel.

Ik ben vooral benieuwd of het loont om als zzp er te blijven werken of loondienst niet beter is.

Heb al een aantal mensen wat mails gestuurd. Ben benieuwd of daar wat nuttigs tussen zit.

Mocht mn man voor die man gaan werken komen we toch ergens te wonen waar meerdere Nederlanders zitten die voor die man werken. Dus dat is dan allemaal wel een stuk simpeler natuurlijk.

Het fijne weet ik er niet van, maar dat zal ik snel genoeg weten.

Ik wil ongeveer een jaar uittrekken om alles te regelen. Dus het is ook niet zo dat we morgen vertrekken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:22

Begin maar eens met een goede cursus Spaanse taal. Wat je ook wilt, nodig hebt of huren wilt; je moet ze niet 1 keer achter hun broek aanzitten maar wel 10 keer! Als je de taal, niet beheerst neemt niemand je serieus en kunnen we daar rustig 40 keer van maken.
En om voor alles nou een peperdure bemiddelaar in te huren..... Zelfs ik als buitenlander in Spanje, heb geen respect voor buitenlanders die dat doen.

Dus: eerst de taal leren en eens nadenken wat je nou precies wilt. Praten we daarna wel verder....

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:17

Ik lees ook even mee! Ben sinds vorig jaar in een relatie met een Canario, en plan A is verhuizen naar het vasteland van Spanje (plan B is Nederland, plan C Duitsland). Ik heb me er al enigszins in verdiept en het scheelt enorm dat ik een rasspanjaard bij me heb, maar toch.. De taal is echt een sleutelwoord!! Ik kan nog niet eens communiceren met zijn moeder en dat is echt 3x niks. :n Mijn vriend spreekt wel Engels, redelijk gebrekkig, maar van zijn vrienden en familie is hij de enige die een gesprek kan voeren.

Zelfs al heb je een man die alle klusjes in en om huis kan doen, je zult op den duur toch iemand nodig hebben van bijvoorbeeld de gemeente, of een huurbaas, en ga er maar niet vanuit dat zij Engels gaan spreken. :n

Verder ben ik erg benieuwd naar het proces dat jullie door gaan maken! Leuk dat jullie deze plannen hebben en ik hoop voor jullie dat jullie er uit gaan komen. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:42

Nissima schreef:
Zelfs al heb je een man die alle klusjes in en om huis kan doen, je zult op den duur toch iemand nodig hebben van bijvoorbeeld de gemeente, of een huurbaas, en ga er maar niet vanuit dat zij Engels gaan spreken. :n

Verkijk je er hierbij niet op dat je in Spanje voor ALLES een vergunning nodig hebt. Dat niemand je vertelt wat/welke en wat/welke nog meer en een ambtenaar/gestor niet verantwoordelijk is voor het advies wat je krijgt. Dat ambtenaren, inclusief de politie in de regel slechts globaal op de hoogte zijn en vaak fout zitten met de concrete dingen.
Verder is praktisch onmoegelijk om alle papierwerk correct te hebben en tegen de tijd dat dit lukt is er met teruggwerkende kracht iets veranderd.
Net als in NL wordt de burge geacht de wet te kennen doch in tegenstelling kent overheidspersoneel deze zelf niet.

Ook geeft de volledig gediplomeerde man die alles kan geen enkel diploma wat hier erkend wordt. Alles wat hij doet moet dus minimaal door een SPÁÁNS erkend installateur/ondernemer ondertekend worden.

Verdeel en heers op elke niveau van de samenleving met een grote loterij als resultaat: Wat er bij op straat door de Policia of Civiles aangehouden worden gebeurt bv. is volstrekt onderhevig aan ambtelijke willekeur, van wat de betrokken mannen nog moeten scoren.
Zelfs tegen puur foute bekeuringen is alleen theoretisch protest mogelijk en in de praktijk én duur én zinloos.
De DGT (zeg maar rijksdienst wegverkeer) is zélf met verschillende onwettige instructies naar zowel de burger als de ambtenaren gekomen na de laatste aanpassing van de verkeerswet.