Ik denk wel een van de gaafste ervaring die ik heb gehad in Zuid-Afrika, het paardrijden in de wildernis.
Rijden langs de giraffen, zebra's en ander wild, galopperen door de wijnvelden. Het was een dag om nooit te vergeten.
Wat iemand die geen paard rijd misschien niet begrijpt is het gevoel van vrijheid als je op de rug zit van een trouwe viervoeter. Paardrijden geeft je een gevoel van vrijheid die je niet snel ergens anders ervaart, je geniet van de pure interactie met het buitenleven, snuift de frisse buitenlucht op en zo geniet je op een hele bijzondere manier de schoonheid van de natuur.
Ik rij zelf al een jaar of tien en kan dan ook wel zeggen dat ik de nodige ervaring heb. Mijn vriend ging ook mee hij heeft geen rij ervaring, maar heeft ooit eens in Zuid-Amerika op een paard gezeten en natuurlijk zei hij zoals een bekend cliché "paardrijden is gewoon een beetje zitten en sturen niets moeilijks aan, het is echt geen sport"
Tja welke ruiter herkend dit niet.. Prima ga dan maar mee waren mijn woorden. Zo gezegd zo gedaan, wij gingen samen paardrijden.
We maakte de rit in Stellenbosch door een privé wildpark en daarna door verschillende wijnvelden om te eindigen met een wijnproeverij. Stellenbosch is een stad vlak bij Kaapstad en staat vooral bekend om zijn wijnvelden. Er worden dan ook veel wijnproeverijen aangeboden.
Toen we aankwamen keek ik meteen naar het welzijn van de paarden, en dat viel me alles mee wat zagen ze er goed uit! Ze stonden in een groep buiten en ik zag dat ze een behoorlijk land tot hun beschikking hadden met een plek om te schuilen. De paarden waren zeker niet ondervoed, en ze hadden geen wondjes. Het deed me deugd om de paarden zo te zien, heerlijk in het land en één keer per dag een rit van ongeveer drie uur maken. Heerlijk leven toch.
We waren met z'n tweeën en er gingen twee gidsen mee. Heerlijk om met een kleine groep te gaan. We gingen het hek door het privé park in. De rit verliep erg flexibel en er werd weinig uitleg gegeven gewoon gaan met die banaan, en wij er vrolijk achteraan door de prachtige wijnvelden.
Mijn vriend bleef vaak lekker stappen omdat hij het toch wat moeilijk had (haha je meent het) ondertussen ging ik lekker wat stukjes galopperen. Heerlijk wat versnellen door die prachtige uitgestrekte vlaktes met de bergen van Stellenbosch op de achtergrond.
In het privé park zijn geen grote rovers zoals leeuwen, dat zou namelijk erg gevaarlijk zijn te paard. In het park lopen wel zebra's, giraffen, impala's en gnoe's. De paarden waren echt heel braaf en luisterde goed, dat was wel prettig omdat ik af en toe vriendlief weer terug in het zadel moest trekken.
Op de eerste foto zie je een baby giraf, heel erg bijzonder en het leuke is dat je te paard heel dichtbij kan komen. Het rijden met een korte broek is trouwens niet aan te raden.. de rest van de week had ik last van blauwe plekken en schuurplekken haha.
Na een rit van twee uur gingen we het park weer uit en kwamen we na een heerlijk galopje door de wijnvelden aan bij een wijnproeverij. Hier mochten de paarden lekker grazen en gingen wij naar binnen om verschillende wijnen te proeven. Na deze leuke proeverij stapte we weer op de paarden en liepen we rustig terug naar stal.
Het was een geweldige ervaring die ik niet snel zal vergeten, het was zo gaaf om zo dichtbij de dieren te komen. En vriendlief? Die weet nu wel dat paardrijden echt een sport is en dat er wel meer bij komt kijken dan een beetje zitten