Praag of Berlijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Praag of Berlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:12

Hallo Bokkers,
Ik wil in mei een paar daagjes er tussen uit. Het is binnen Europa en ik wil graag naar Praag of naar Berlijn. Het gaat om 4 daagjes of 5. Wie is er al in deze twee steden geweest en wat moet je echt zien?
Groetjes!

swartbeessie

Re: Praag of Berlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:14

Praag is ge-wel-dig. Check hostel sir toby's. Heeft stapelbedden maar ook luxe tweepersoons kamers.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:20

Oeeef.. Vind deze steden allebei heel erg tof. Maar Praag is een beetje mijn tweede stad, dus ik ben wat bevooroordeeld ;). De karelsbrug moet je natuurlijk absoluut zien, maar dat is logisch. Het dansende huis en de joodse wijk zijn ook een must-see. En als je een dagkaartje voor het ov koopt, kun je met een soort ski-lift ergens een berg op en daar ook op een uitkijktoren (betaald). Maar dat zijn uiteraard de bekende dingen. Je hebt er ook zoveel (kleine) kathedralen etc. en die zijn ook prachtig! :) Kortom ik vind heel Praag prachtig!

Berlijn is ook een mooie stad, vind persoonlijk dat je daar meer kan 'leren' omdat er duidelijk nog heel veel van de geschiedenis staat. In Berlijn ken ik overigens alleen de echte toeristische dingen zoals checkpoint charlie maar heb daar ook veel musea bezocht, waaronder die onder het holocaust monument die ook zeker wel gaaf was. Ook een fietstocht door de stad gedaan, bovenin de Reichstag geweest (ook een aanrader als je daarheen gaat).

Kortom, allebei zijn het geweldige steden. Wil je er ook een beetje wat van leren zou ik naar Berlijn gaan, omdat je dat in Praag iets minder hebt. Maar ik vind de sfeer in Praag beter (maar nogmaals dat kan ook zijn omdat ik bevooroordeeld ben).
Iig alvast veel plezier!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:22

Praag is prachtig, echt een aanrader!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:24

Ik ben vorig jaar zomer in Berlijn geweest en vind het een hele fijne stad. We hebben wat toeristische dingen gedaan, maar ook veel ontspannen rondgefietst en lekkere dingen gegeten. Ik vond de sfeer erg prettig, maar wij zaten dan ook bij een kennis in huis en leende zijn fietsen. Die zijn overigens wel aan te raden want berlijn is grooooot en met de fiets zie je toch veel meer en maak je makkelijker bedoelde omwegen :)
Maar hoor ook hele goede dingen over Praag :)

Hoe wil je erheen gaan? De trein naar Berlijn is ons erg goed bevallen :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:27

Ik vind de sfeer in Praag echt heel erg goed en overal was het zo mooi, schoon en gezellig. Al denk ik wel dat je na 3 a 4 dagen wel uitgekeken bent.

Berlijn vond ik ook wel leuk maar vond het daar minder speciaal dan Praag. Ik was in Berlijn met school en dat is natuurlijk al anders, maar ik vond het te groot en niet zo gezellig als Praag. Het was een stuk groter en ze waren er toen veel aan het bouwen en restaureren. Denk dat je je in Berlijn wel langer dan 3 dagen kan vermaken.

Het is natuurlijk ook een beetje wat je wilt doen in een stad..

Als ik nu mocht kiezen, zou ik toch weer voor Praag gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:31

Ik wil vliegen. Wat ik me vooral in interesseer zijn dingen van de tweede wereldoorlog, maar ook gewoon lekker eten en misschien een beetje shoppen :D Zal het veel uitmaken qua kosten en is Berlijn goedkoper dan Praag?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:38

Tweede wereldoorlog heb je in Berlijn natuurlijk veel meer van qua monumenten. Shoppen ligt eraan waar je het koopt, koop je het gewoon in de merkwinkels maakt het niet uit naar welke stad je gaat. In de kleine zaakjes is Praag wel iets goedkoper :j.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:49

Praag is prachtig, maar ligt er ook aan wat je leuk vind om te zien. Denk dat 4-5 dagen wel lang is als je niet alle musea enz. in gaat, dan is in Berlijn meer te zien denk ik!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:58

Het zijn beiden prachtige steden, maar Praag... dat heeft toch wel een speciaal plekje in mijn hart <3

Bezienswaardigheden: Het gouden straatje, Karlsbrug, de Licht fontein (weet zo niet hoe ie echt heet), Praagse burcht (wisseling van de wacht is mooi om te zien), Astronomische uurwerk, St. Vituskathedraal etc. etc. Er zijn zo veel prachtige dingen te zien in die oude stad.
Daarnaast is Tsjechië een prettig en betaalbaar land. In Praag zelf liggen de prijzen wel flink wat hoger, dus wil je een dagje shoppen, dan raad ik je aan om dat buiten Praag te doen :$

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:00

purny schreef:
Ik wil vliegen. Wat ik me vooral in interesseer zijn dingen van de tweede wereldoorlog, maar ook gewoon lekker eten en misschien een beetje shoppen :D Zal het veel uitmaken qua kosten en is Berlijn goedkoper dan Praag?

Als je veel over de tweede wereld oorlog wil zien, ben je in Berlijn wel op je plaats :j Daarnaast is er natuurlijk ontzettend veel te zien in het kader van de Sovjet Unie.
Shoppen kan je hier zeker goed! Zowel voor de grote winkelketens (Mall of Berlin) als designermerkem (Kurfürstendamm) als vintage boetiekjes en zelfstandige designerwinkeltjes (Prenzlauer Berg, Kreuzberg, Neukölln).
Ook eten hoeft hier niet duur te zijn. Als ik hier uit eten ga ben ik meestal zo'n 15 euro kwijt voor een voorgerecht, hoofdgerecht, cocktail en koffie. En dan zit je echt niet in een aftands tentje, maar gewoon een leuk, hip restaurant. Natuurlijk kan het altijd duurder of goedkoper (2,50 voor een pizza bvb), maar als je een redelijk normaal restaurant zoekt, zijn dit ongeveer normale prijzen.

Persoonlijk vind ik Berlijn een fantastische stad waar je nooit genoeg van hebt gezien! Heerlijk vrije, relaxte sfeer. Kan het je zeker aanraden! <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:19

Oké thanks allemaal. Ik ben in ieder geval al erg enthousiast geworden door het surfen alleen al. En Berlijn is ook goedkoper dan Praag. Ik werd vooral enthousiast toen ik de site zag van die voormalige gevangenis. Ik vind gevangenissen altijd wel leuk en spannend ben ook op Alcatraz geweest. En Sachsenhausen lijkt me ook indrukwekkend

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:21

Ik vind Berlijn echt te gek en zou vaker terug willen. Praag ook geweest, heel mooi, maar wel sneller gezien

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:23

Sachsenhausen is idd indrukwekkend...kippenvel... Tevens kan ik je de Stasi headquarters aanraden en nog veel meer:)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:27

Praag is daar ter plekke wel goedkoper dan Berlijn, misschien kun je dat in je overweging nog meenemen.
Ik vond Berlijn erg indrukwekkend, Sachsenhausen ook zeker een aanrader!! Vooral de tour die er werd gegeven vond ik onmisbaar, dan pas krijg je te horen wat er allemaal op welke plekken in het kamp is gebeurd.
Verder vond ik de beschilderde muur ook heel cool.
Berlijn had voor mij wel een wat killere sfeer, heel abstract en artistiek.
Praag vond ik een meer gezellige sfeervolle stad, wat authentieker of zo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:30

Absoluut Berlijn. Mijn favoriete stad in Europa.
Vind Berlijn juist erg gezellig. En voor iedereen wat te doen.

Met 14 dagen ga ik er weer een paar dagen naar toe. Heerlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:36

AnneJ1995 schreef:
Praag is daar ter plekke wel goedkoper dan Berlijn, misschien kun je dat in je overweging nog meenemen.
Ik vond Berlijn erg indrukwekkend, Sachsenhausen ook zeker een aanrader!! Vooral de tour die er werd gegeven vond ik onmisbaar, dan pas krijg je te horen wat er allemaal op welke plekken in het kamp is gebeurd.

Vergeleken met Praag is Berlijn goedkoper. De reis erheen dan. Ik ben er 95% van overtuigd om naar Berlijn te gaan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:37

Wat wil je exact gaan doen in Berlijn?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:41

Jaaaa *\o/*
Als ik je dan nog een tip mag geven: boek een hotel of appartement in Prenzlauer Berg. Is echt een fantastische, levendige wijk waar veel leuke winkeltjes en restaurantjes zijn. De hele wijk is redelijk goed bewaard gebleven omdat het een Joodse wijk was en in Oost Berlijn lag. Er staan nog heel veel prachtige panden daar :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:58

NatasjavE schreef:

Alexander Platz, Checkpoint Charlie, Berlijnse muur, sachsenhausen en die gevangenis. En verder ga ik het nog uitzoeken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:01

purny schreef:
NatasjavE schreef:

Alexander Platz, Checkpoint Charlie, Berlijnse muur, sachsenhausen en die gevangenis. En verder ga ik het nog uitzoeken

Erg leuk is Prenzlauerberg. Leuk wijkje met heel veel leuke restaurantjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:01

xSwanHeart schreef:
Jaaaa *\o/*
Als ik je dan nog een tip mag geven: boek een hotel of appartement in Prenzlauer Berg. Is echt een fantastische, levendige wijk waar veel leuke winkeltjes en restaurantjes zijn. De hele wijk is redelijk goed bewaard gebleven omdat het een Joodse wijk was en in Oost Berlijn lag. Er staan nog heel veel prachtige panden daar :j

o,..sorry,..je was me voor. :o

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:06

Wat ik je ook nog kan aanraden is een tour bij Berlin Unterwelten. Daar ga je bvb bunkers uit de tweede wereldoorlog in. Heel interessant, zeker als je daarin geïnteresseerd bent! :j

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:08

purny schreef:
AnneJ1995 schreef:

Vergeleken met Praag is Berlijn goedkoper. De reis erheen dan. Ik ben er 95% van overtuigd om naar Berlijn te gaan

Jaa daarom zei ik ook ter plekke :D
Maar leuk, Berlijn is erg tof! Veel plezier!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:09

xSwanHeart schreef:
Wat ik je ook nog kan aanraden is een tour bij Berlin Unterwelten. Daar ga je bvb bunkers uit de tweede wereldoorlog in. Heel interessant, zeker als je daarin geïnteresseerd bent! :j

Jaa daar ben ik ook geweest inderdaad, zeer indrukwekkend :j