Dagje Amsterdam,waar parkeren en welke tram?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Dagje Amsterdam,waar parkeren en welke tram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 01:04

Als onervaren OV gebruiker heb ik wat vragen over een dagje Amsterdam.
We willen naar het Rijksmuseum en winkelen in de Leidsestraat en stuk Kalverstraat, tot aan de Dam ongeveer, in die straal van winkels.
Ik heb een anonieme OV kaart, dochter 1 op naam, man heeft geen kaart, wat is het handigst,alle 3 op OV vanaf de parkeerplaats, of kaartjes kopen?
Waar kunnen we het beste parkeren, met de kortste reistijd om naar de bovenstaande winkels/museum te komen, en welke metro/tram nummer moeten we dan nemen om bij de Leidsestraat uit te komen?
En om terug te komen naar de parkeerplaats/garage, welke metro/tram brengt ons dan weer naar de auto?
Ik hoop dat er iemand uit Amsterdam of bekend is met het OV daar reageeert, zodat we geen xtra tijd kwijt zijn met zoeken en vragen, bedankt alvast!!

loadihra

Re: Dagje Amsterdam,waar parkeren en welke tram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:09

Je kunt het beste parkeren bij parkeergarage Bos en Lommer. Hier betaal je 1 vast tarief. Ik dacht dat ik een tijdje terug €12 kwijt was voor het parkeren van 's ochtends vroeg tot een uur of 10 in de avond.

Bij deze parkeergarage zitten ook ov dagkaarten bij de prijs inbegrepen. De kaarten worden bij een balie gehaald dacht ik. Hier kunnen ze ook vertellen welke bus of tram je het beste kunt nemen om op locatie te komen.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:44

Je kunt ook parkeren in p1 onder de arena. Makkelijk te vinden met navigatie en het is een p&r, dus parkeren inclusief ov.Je neemt tram naar centraal en loopt naar de dam of neemt tram of metro naar leidseplein. Op site van 9292 kun je de lijnen makkelijk vinden.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 03:07

Alle info over P+R in Amsterdam: http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... erdam/p-r/

P+R Olympisch Stadion is waarschijnlijk het snelst, maar die staat ook vaak vol in weekend. Net als Bos & Lommer trouwens. Als je in het weekend wat later op de dag komt, kun je misschien beter VUMC nemen. In principe zijn alle P+R's prima en het tarief is overal hetzelfde.

Via http://www.9292.nl kun je dan je reis van en naar het centrum plannen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 03:10

Heb je een smartphone? Met de googlemaps app is het echt heel simpel te volgen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:35

Hier kom ik al weer een eind mee, P en R had ik ook gevonden, dat z\al best lukken, maar het is meer, stap ik in de juiste tram?
Waar ik woon is vrijwel geen openbaar vervoer, alleen een bus, alles gaat hier met de auto, vandaar mijn vragen,laatste x Amsterdam hebben we er geslapen, op loopafstand van CS, dus erg handig, maar omdat nu het Rijksmuseum bezocht word, blijven we meer aan die kant van de stad..
Ik ga iig alvast eens de apps bekijken, bedankt alvast!

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:44

Ik kwam dit topic toevallig tegen. Je kunt ook parkeren op de NDSM Pier. (noord, navigeren naar het botel) Vanaf daar gaat namelijk een gratis pond naar het centrum, super makkelijk want je hebt geen OV kaarten nodig en je staat in 15 min achter Amsterdam CS. Een dagkaart kost ik meen 7,80 of anders 1,30 per uur.
Ietsje verderop kun je zelfs gratis parkeren, dan moet je alleen een stukje lopen naar de pond.

Allen lopen naar het rijksmuseum is best een stukje, dan zou je eventueel wel de tram moeten pakken, maar je parkeert iig voordelig en die routes staan heel goed beschreven voor alle bezoekers van het museum.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:53

Ik vind het niet erg om te betalen om te parkeren, behalve als het naar de 50 euro gaat, maar het is zonde om veel tijd kwijt te zijn met reizen met de tram/metro, vandaar het liefst zo dichtbij als mogelijk, het is al kort een dagje, dus maximaal plezier willen we eruit halen..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:58

Vanaf "onze" kant (Afsluitdijk) vind ik parkeren onder de Arena altijd wel handig. Is parkeerkaart inclusief OV kaartje. En het OV in Amsterdam is verder goed geregeld en niet ingewikkeld

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:12

Museumplein is iets dichter bij de P+R aan de zuidkant, ik schat zo'n 15 minuten met de tram, en is wat verder van het CS / pontje. Voor zover ik na kon gaan heb je minimaal elke 10 minuten een tram, maar overdag vaker, en als je ook de bussen neemt dan is het helemaal geen probleem.

Bus en tram kun je vinden op http://www.gvb.nl/

Mijn eigen methode is luier: ik zoek het niet echt uit, loop gewoon naar de halte, noteer welke trams ik kan nemen (bus heb ik niet eens bekeken) en weet dan dus ook welke tram ik weer terug kan nemen :)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:24

Maar Shadow, jij bent een ervaren reiziger uit een grote stad, ik kom mijn auto nooit uit, woon op een eiland zonder tram/trein/metro, met wat mazzel een bus, ik ben echt een baby als het daar op aankomt, zit wrs zo heel ergens anders haha...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:31

Klopt, vandaar dat je het ook vooraf kunt uitzoeken. Maar op de trams en de bussen staat altijd het eindpunt aangegeven (en centraal station is dan erg makkelijk) en je kunt het ook altijd aan de chauffeur of aan een andere reiziger vragen. (En die kijken dan vast een beetje bedenkelijk van 'oh, daar heb je er weer een' maar daar moet je je lekker niets van aan trekken :P Ze helpen je namelijk toch wel over het algemeen.)

De haltes worden tijdens de reis omgeroepen. (Tip: ga niet in het bewegende middendeel zitten, want dan hoor je het niet goed.)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:51

Het is een dagje Amsterdam, toch? Geen wereldreis? :P Je kunt via de sites die hier zijn genoemd precies je route uitstippelen en anders kijk je gewoon op de bordjes of vraag je het aan de chauffeur. Gelukkig is het gewoon in Nederland, dus spreek je over het algemeen dezelfde taal. :)) Alvast veel plezier en maak je vooral niet te druk.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:01

Komt vast goed, en idd, we hebben onze mond bij ons...
Ach ja, las net dat er hier weer toeristen van een zandplaat zijn gehaald, had de vloed hun verrast, voor hun net zo ver van hun bed als dat wij en stedentripje doen...
Ik ben blij met jullie reacties, bedankt!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:05

Als je bij het rijksmuseum wilt beginnen zou ik de P+R bij het Olympisch stadion nemen en daar de tram 16 of 24. die stopt op het museumplein. Kan je vanaf daar lopen en op CS de tram weer terug nemen naar Olympisch stadion :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:09

Kun je niet beter naar een station bij jou in de buurt rijden en met de trein naar Amsterdam. Veel gemakkelijker

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 14:18

Zou handig zijn, maar we rijden met de auto gratis, voor 3 personen een retour Amsterdam loopt best op,was met mijn dochter vorig jaar 2 dagen geweest, ruim 80 euro heen en weer..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:21

Keet schreef:
Als je bij het rijksmuseum wilt beginnen zou ik de P+R bij het Olympisch stadion nemen en daar de tram 16 of 24. die stopt op het museumplein. Kan je vanaf daar lopen en op CS de tram weer terug nemen naar Olympisch stadion :)

Dit is 11 minuten van Olympisch stadion naar het museum plein, 7 haltes.
30 min van Centraal terug naar de parkeerplaats, 16 haltes. Is echt maar een klein stukje en die trams rijden echt vaak :)

Het is wel een populaire P+R, dus beetje bijtijds daar zijn is wel een pre :)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:23

Bij osdorp parkeren gratis en tram 1 pakken

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:24

Ik parkeer altijd bij de P&R Zeeburg en ga vandaar met de team naar CS. Gaat maar 1 lijn, kan niet missen, duurt ongeveer 10 minuten. De parkeerkosten zijn dan maar 1euro wanneer je je OV-kaart tegen het apparaat houdt bij terugkomst. Tegenwoordig heb je ook combi tickets voor parkeren en OV, deze zijn volgens mij vanaf 3 personen redelijk kostendekkend.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:28

En met die app die ik je aanraadde kun je bijvoorbeeld vanaf het Rijks heel makkelijk zien hoe je naar de Kalverstraat komt. Welke lijnen er gaan, waar je moet uitstappen en de looproute.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:30

maaikemuis schreef:
Ik parkeer altijd bij de P&R Zeeburg en ga vandaar met de team naar CS. Gaat maar 1 lijn, kan niet missen, duurt ongeveer 10 minuten. De parkeerkosten zijn dan maar 1euro wanneer je je OV-kaart tegen het apparaat houdt bij terugkomst. Tegenwoordig heb je ook combi tickets voor parkeren en OV, deze zijn volgens mij vanaf 3 personen redelijk kostendekkend.

Die neem ik inmiddels ook altijd, super fijn. Maar ze wilde geloof ik zo min mogelijk met de tram reizen dacht ik. Vandaar OS

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:32

Olympisch Stadion P+R zou ik aanraden en dan is het met tram 24 meen ik.
Als je met de tram teruggaat en ingecheckt bent in de centrumzone, kosthet parkeren je daarmeen ik 2 euro.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:53

VUmc, tram 16,24 en evt 5 gaan allemaal langs museumplein. Als je na Kalverstraat terug wil, neem je de tram 5 vanaf Dam, Koningsplein of Leidseplein terug naar VUmc. Vanaf Dam of Spui kun je ook tram 16/24 nemen, die stopt ook voor VUmc.

Succes!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:03

Appjes gedownload, alles gecheckt, gaat lukken , dankzij jullie!!
VUmc is alleen in het weekend, zal dus Bos en Lommer worden, of 1 van de andere P en R locaties.
Heb nog gekeken of er vooraf een plaats te reserveren was, maar helaas...
Via 9292 ook de lijnen gevonden die heen en weer onze richting opgaan, nu nog mooi weer erbij!