Wandelen door Europa, met of zonder paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Wandelen door Europa, met of zonder paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 14:54

Staat het hier goed? Ik hoop het!

Mijn eerste vraag, zijn er meer mensen die lange afstanden wandelen of plannen dit te doen? Zo ja, meld je! Met tips of verhalen!

Ik ben op dit moment 1,5 maand aan het trainen (nog 6 maanden te gaan) om de E8 route door Duitsland te lopen. Zo'n ruim 600km, mét mijn (pak)pony van 22 (zou je het niet geven ;) ). Ik start 1 oktober met lopen.

Het doel is 40 km te lopen, 18 dagen + twee dagen vrij. Dus 6 dagen lopen, dag vrij, 6 dagen lopen, dag vrij, 6 dagen lopen.

Meer mensen enthousiast over wandelen en ideeën willen uitwisselen?

Groetjes Zus en Twister
Afbeelding

_suus19_

Re: Wandelen door Europa, met of zonder paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:05

Oh wat leuk, mijn oude verzorgpony :D
Leuke foto! Is die recent genomen? Ze ziet er inderdaad nog lekker fit uit.
Gaan jullie alleen lopen, of gaat er nog iemand mee?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:10

Ik heb een groot deel van de Camino de Santiago door Spanje gelopen, ben een stuk door Ierland gelopen, en ooit van Maastricht naar Luxemburg gelopen in een week. Wel altijd zonder paard. Lijkt me een heleboel extra geregel met zich meebrengen... Maar dapper plan!
Ga je ook trainingsweekenden doen, echt meerdere dagen achter elkaar weg?

Het lijkt me vooral lastig omdat je met paard waarschijnlijk je overnachtingsadressen beter moet plannen, terwijl je niet altijd weet of je het gehoopte aantal km per dag haalt. Ik kon altijd bedenken hoe ver ik wilde gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:24

40 km per dag 6 dagen aaneengesloten is een hoop hoor..

ik zou eerlijk gezegd niet meer dan 30 kilometer per dag lopen en twee dagen rust (drie dagen lopen, 1 dag rust, 2 dagen lopen, 1 dag rust, 3 dagen lopen etc), zodat je of het in een stuk kan lopen met een korte pauze.. of de dag echt in tweeën kunt verdelen en ruime pauze nemen tijdens de lunch..

Ik zou je willen adviseren om meerdere tweedaagses te lopen de komende periode..

zet eens hoog in.. Over een week of twee heb je de Kampinatocht in Boxtel.. is geen echte tweedaags, maar wordt twee dagen gelopen.. dus zelfde route.. Pak daar de 40 kilometer en de volgende 30. Dan ben je nog net niet helemaal dood door je ongetraindheid maar hoef je niet op te hikken tegen 8 uur lopen terwijl je krom loopt van de spierpijn.

Ook al kun je 40 lopen, door opvolgende dagen 40 kilometer te lopen belast je je lichaam zwaar en je geeft je lichaam geen enkele gelegenheid om te herstellen van kwaaltjes die zeker zullen gaan optreden (trekkende spiertjes, een lichte onsteking van een gewricht of vlies, een verkrampt peesblad, een stapelblaar onder het eelt.. de raarste dingen).. Een dag herstel is dan niet voldoende, sterker nog dan voel je je waarschijnlijk nog beroerder als zonder rust.

De meeste lange afstands paden kennen etappes van 20 kilometer, niet voor niets is die afstand er.. dan ben je een halve dag aan het lopen gemiddeld en de andere helft kun je herstellen.. hier kun je bijna eeuwig mee doorgaan zonder hersteldagen.

als je echt meer wilt lopen dan 20, zou ik 30 aanraden.. Maar geen 40 omdat het anders niet in de vakantiedagen pas :(.. Daar kun je jezelf heel wat ellende mee op de hals halen.. Zeker met zo'n korte voorbereidingstijd.. waarin ook je pony voldoende moet worden voorbereid op non stops marathons lopen.

6 maanden is net iets meer dan aangeraden wordt als trainingstijd voor de Nijmeegse.. en dat is slechts 4 dagen.. En vraag niet hoe de mensen die dat voor het eerst doen zich meestal op dag 5 voelen..

----------

anders ligt het als je al een behoorlijk geoefende loper bent en je grenzen daarin al goed kent.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 15:52

_suus19_ schreef:
Oh wat leuk, mijn oude verzorgpony :D
Leuke foto! Is die recent genomen? Ze ziet er inderdaad nog lekker fit uit.
Gaan jullie alleen lopen, of gaat er nog iemand mee?

Heb ik eerder met jou contact gehad over haar? Ik weet dat ik met iemand contact heb gehad maar weet zo even geen naam :o

Recente foto, vorig najaar :) (alhoewel recent.. :P Tijd gaat snel! En eigenlijk ziet ze er nu beter uit!).

Lon83 schreef:
Ik heb een groot deel van de Camino de Santiago door Spanje gelopen, ben een stuk door Ierland gelopen, en ooit van Maastricht naar Luxemburg gelopen in een week. Wel altijd zonder paard. Lijkt me een heleboel extra geregel met zich meebrengen... Maar dapper plan!
Ga je ook trainingsweekenden doen, echt meerdere dagen achter elkaar weg?

Het lijkt me vooral lastig omdat je met paard waarschijnlijk je overnachtingsadressen beter moet plannen, terwijl je niet altijd weet of je het gehoopte aantal km per dag haalt. Ik kon altijd bedenken hoe ver ik wilde gaan.

Gaaf gaaf! Hoeveel km liep jij per dag? En vooral hoe heb je je voorbereid?

Ik heb moeite met een route uitstippelen, waar begin je in godsnaam.. Teveel om naar te kijken

elenaMM77 schreef:
40 km per dag 6 dagen aaneengesloten is een hoop hoor..

ik zou eerlijk gezegd niet meer dan 30 kilometer per dag lopen en twee dagen rust (drie dagen lopen, 1 dag rust, 2 dagen lopen, 1 dag rust, 3 dagen lopen etc), zodat je of het in een stuk kan lopen met een korte pauze.. of de dag echt in tweeën kunt verdelen en ruime pauze nemen tijdens de lunch..

Ik zou je willen adviseren om meerdere tweedaagses te lopen de komende periode..

zet eens hoog in.. Over een week of twee heb je de Kampinatocht in Boxtel.. is geen echte tweedaags, maar wordt twee dagen gelopen.. dus zelfde route.. Pak daar de 40 kilometer en de volgende 30. Dan ben je nog net niet helemaal dood door je ongetraindheid maar hoef je niet op te hikken tegen 8 uur lopen terwijl je krom loopt van de spierpijn.

Ook al kun je 40 lopen, door opvolgende dagen 40 kilometer te lopen belast je je lichaam zwaar en je geeft je lichaam geen enkele gelegenheid om te herstellen van kwaaltjes die zeker zullen gaan optreden (trekkende spiertjes, een lichte onsteking van een gewricht of vlies, een verkrampt peesblad, een stapelblaar onder het eelt.. de raarste dingen).. Een dag herstel is dan niet voldoende, sterker nog dan voel je je waarschijnlijk nog beroerder als zonder rust.

De meeste lange afstands paden kennen etappes van 20 kilometer, niet voor niets is die afstand er.. dan ben je een halve dag aan het lopen gemiddeld en de andere helft kun je herstellen.. hier kun je bijna eeuwig mee doorgaan zonder hersteldagen.

als je echt meer wilt lopen dan 20, zou ik 30 aanraden.. Maar geen 40 omdat het anders niet in de vakantiedagen pas :(.. Daar kun je jezelf heel wat ellende mee op de hals halen.. Zeker met zo'n korte voorbereidingstijd.. waarin ook je pony voldoende moet worden voorbereid op non stops marathons lopen.

6 maanden is net iets meer dan aangeraden wordt als trainingstijd voor de Nijmeegse.. en dat is slechts 4 dagen.. En vraag niet hoe de mensen die dat voor het eerst doen zich meestal op dag 5 voelen..

----------

anders ligt het als je al een behoorlijk geoefende loper bent en je grenzen daarin al goed kent.

Heel erg bedankt voor je advies, ik neem het zeker serieus. In eerste instantie wilde ik 30km pd doen, gerekend met 5km per uur. Ik ben nu bezig met ons basistempo uit te vinden, als ik 5km per uur stap moet mijn pony bijdraven. Ietsje zachter (laten we zeggen 4,5 km per uur) blijft ze stappen. We moeten nu dus meer afstellen op iets er tussen, wat voor beide niet te belastend is en fijn doorloopt zonder dat zij telkens moet aandraven of ik trager moet lopen.

Ik heb meerdere lange afstanden gepland, 4daagse staat er ook tussen (natuurlijk niet met pony :P ). Dat dit mijn plan is betekend niet dat ik er niet flexibel in kan zijn. We zullen altijd tegen dingen aanlopen. Ik heb geen nood ergens te moeten zijn voor een bepaalde tijd (al ga ik er geen twee maanden over lopen) en als we ergens vastlopen staat er een trailer klaar die ons kan komen ophalen. Mijn doel is hoog omdat ik dat graag hoog zet maar ik ga geen grenzen over, het moet voor beide een leuke tocht worden en ik wil dus blessures voorkomen.

Daarom dit topic! :)

Even over mijn achtergrond, training/training pony.
Ik ben altijd actief geweest en op het moment bestaat training uit 6 dagen in de week. Waarvan twee dagen wandelen (in opbouw) en 4 dagen sportschool (afgesteld op de tocht). Met de pony wandel ik 2 dagen in de week (soms drie), wordt 2-3 keer per week aan de longeerlijn gewerkt om soepel te houden (kaptoom) en 2 x per week aan de fiets getraind op conditie (gezien ik er niet meer op rijd en ze zo wel km's loopt).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:26

Het scheelt enorm dat je zelf een goede basisconditie hebt, dan is het een kwestie van wandelconditie opbouwen, maar je hebt zeker dan al 25% voorsprong op mensen die geen duursport gewend zijn.

en fijn om te horen dat je niet voor kilometers telt in verband met de beschikbare tijd maar dat je daarin flexibel kunt zijn..

Nijmeegse is overigens best een geniepig voorbeeld dat ik noemde hoor.. De aanslag zit daar niet echt heel erg in de lengte van de tocht.. maar veel meer in het feit dat je lang niet altijd je eigen tempo kunt lopen door de massa mensen voor je neus.

als je jezelf een goede test wilt opleggen, dan zou je de Nijmeegse + de strand zesdaagse achter elkaar kunnen lopen.

De nijmeegse eindigt op 24 juli, de strand 6 daagse is 27 juli tot en met 1 augustus

dan kun je ook gelijk voelen hoe het zit met de hersteltijd die je na lange of zware etappes nodig hebt en of je dan gelijk weer een zware stint kunt maken.
---

wat ook goed is om te doen, is ruim voor de Nijmeegse een of twee keer een wandeling te maken die veel langer is dan 40 kilometer.. Waarom? omdat dan 40 beter te overzien is als je 40 moet lopen.. immers je bent dan al een paar keer een paar uur verder gelopen dan dat.

Zelf vond ik de nacht van steenwijk of de kennydy van steenwijk een perfecte gelegenheid daarvoor.
Deze wordt gelopen op 21-22 juni.. Dit geeft je dan een maand om te herstellen voor het geval de afstand voor een blessure heeft gezorgd (kan zomaar, door de lengte of door een misser door vermoeidheid). Nacht van Steenwijk is 60 km, die gelijk start met de kennydymars van steenwijk, alleen een lus minder aflegt de volgende dag.. De mars is opgebouwd in 4 lussen rondom een cafe in steenwijk zelf, dus het is een van de makkelijkste marsen daardoor.. In ieder geval voor mij, omdat je mentaal vier rondjes van 20 kilometer (3.5 uur) wandelt.. en niet als een berg tegen 80 aankijkt.

Deze tocht is beter geschikt dan tochten van 50 kilometer die georganiseerd zijn, omdat je 20 uur de tijd hebt om het te volbrengen (volle tijd van de kennydymars, of je nu de kennedy of de 60 loopt).. Bij 50 km's is het vaak starttijd 07.00, finish voor 18.00 waardoor je dus best een behoorlijke druk erop hebt staan wegens de sluittijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:31

voor wat betreft je pony.. net als met ons mensen zal je pony denk ik ook moeten leren hoe hij met een ruimere pas makkelijker een wat hoger tempo kan volhouden..

wij mensen wandelen ook niet zomaar 6.5 km/uur .. laat staan dat ik moet denken aan het eerste stuk Amsterdam<>Leeuwarden.. de eerste 80 daarvan gingen altijd met een opgelegd tempo van 7.5/uur (daarna vrij), dat zullen mijn korte pootjes nooit halen (tegenwoordig heb je een vroeger startende groep die een opgelegd tempo heeft van 6.5 km/uur).

Wij moeten ook leren hoe je moet lopen om dat tempo te bereiken en vol te houden..
Denk dat dat voor je pony ook geld.. het basis tempo van hem/haar zal zeer zeker ook wel wat aantrekken in de komende tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:35

Bij trektochten te paard is de normale afstand 25-30km per dag en na 3 dagen 1 (of 2) rust. Jouw 40km is dus meer dan fors. Train ook heel goed op kaartlezen, want verkeerd lopen tikt qua extra km's hard aan. En bedenk ook dat het niet zo zeer de afstand zelf is, maar juist ook het onbekende terrein en waar je naar toe moet. Bij de trainingen in eigen omgeving en de georganiseerde wandelingen heb je dat niet. En juist het stoppen en starten wat het uitzoeken waar je links/rechts/rechtuit moet vreet energie (en tijd).

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:15

Je krijgt hier hele goede adviezen :) Doe er je voordeel mee!

Ik zorgde vooral dat ik goed in het loopritme zat. Ging dus vaak lopend naar het werk en terug (niet schokkend ver, maar je spieren en voeten raken wel getraind), waarbij ik mijn stokoude en dus loodzware laptop meenam in een rugzak, zodat ik ook aan het gewicht wende. In de weekenden liep ik ook grotere afstanden.

Maar weet je wat de 'pelgrims' zeiden die bv vanuit NL naar santiago liepen? Amper trainen, dat doe je tijdens de tocht wel... Maar zorg er voor dat je geen haast hebt en naar je lichaam luistert. En in jouw gevoel heel goed naar je pony kijken.

Verder zo min mogelijk meenemen. Minimaal is echt minimaal. Bij mij ging het zo ver, dat ik bijvoorbeeld strings meenam ipv boxers. Scheelt weer gewicht... Let op die details.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:33

Tof plan! Hoewel je tempo van 6 dagen 40 km per dag mij ook wel erg ambitieus lijkt... Ik ben zelf absoluut geen wandelaar, maar een studiegenoot van mij is vorig jaar van Nederland naar Istanbul gegaan, het eerste deel wandelend en uiteindelijk de rest op de fiets. Hij heeft daarover een site bijgehouden: http://trekkingthomas.com/

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 15:50

wow monalieske,

dat vind ik wel helemaal een prestatie, mooie site heeft hij overigens ook gemaakt.. ga dat binnenkort eens op mijn gemakje nalezen..

Zelf had ik ooit de compostella op mijn verlanglijstje staan (vanaf zuid Frankrijk, dus de minimale officiële tocht). Maar als je kijkt wat voor 'tijd' je dan loopt vind ik het zo'n verplichting worden..

vandaar dat ik nog nooit echte 'paden' gevolgd heb.

Wel zou ik nog graag een keer Hadrians wall in Engeland willen lopen.. Dat lijkt mij geweldig en is overzichtelijk qua afstand.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:09

Elena, wat is de reden dat je uitgestippelde routes aanraad of maakt dat niet uit? Kost toch telkens geld en daarbij loop ik liever met pony als het kan. De vierdaagse in Nijmegen heb ik altijd al een keer willen doen dus die ga ik sowieso lopen. Maar maakt het uit als je zelf routes gaat lopen?

Wandelen is naar mijn mening niet hetzelfde als een trektocht maar ik begrijp goed dat je genoeg tijd moet nemen om te herstellen. Ik heb dit idee in mijn hoofd maar ik kom er maar op een manier achter of het haalbaar is en dat is lopen en oefenen. Werkt het niet werkt het niet! Simpel :) Ik ga pony en mezelf niet kapot maken! :)

Lon, het minimale meenemen vind ik echt een uitdaging! Helemaal zin in :)

Ik ga zijn website eens doorlezen Monalieske! Thanks!! :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:11

De reden dat ik georganiseerde tochten loop is dat de kilometers ongemerkt gaan, de route hoef je niet echt in de gaten te houden (dat zul je los moeten trainen)..

voor het puur kilometers maken en gewenning van je lichaam en leden om dat te doen ben ik er voor mijzelf persoonlijk achtergekomen dat georganiseerd lopen ongecompliceerder was waardoor ik een snellere opbouw kon maken dan wanneer ik routes ging uitstippelen en alleen ging lopen.

wandelen net als een trektocht blijft uiteindelijk als je gewend bent aan de fysieke afstand van lopen vooral een mentale kwestie..

ik heb tweemaal een korte trektocht gemaakt met wandelkaart.. vind er zelf erg weinig verschil in zitten met een georganiseerde wandeltocht..

bij een trektocht vertrek je van a naar c via b, bij wandeltochten meestal van a naar b en terug naar a.

Ik merkte vooral dat als ik geen georganiseerde tochten had, ik snel geneigd was een korter rondje te lopen of ineens dingen in mijn agenda aan het proppen was waardoor ik een keer moest overslaan. Vooral meerdaagse zelf doen, dan deed ik de eerste dag braaf veertig.. en bij dag twee zat ik na 10 kilometer in een cafe met een bak koffie, nam de pont naar de overkant van het water en liep terug ipv door te lopen naar de brug die nog 10 kilometer verder lag..

heb zo'n 6 jaar actief gelopen.. maar altijd te 'zwak' geweest om het alleen voor te bereiden..
vandaar mijn keuze voor georganiseerd..

De kosten vallen over het algemeen erg mee, je kunt het feitelijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.. De Nijmeegse, tenzij je in de buurt woont is extreem duur.. als je alles bijelkaar op telt mag je blij zijn als het je minder dan 200 euro kost (overnachten en dergelijken).

de huis tuin en keuken tochten, die qua wandeling vele malen mooier zijn dan de nijmeegse (die is vooral gezellig, maar veel minder 'mooi' qua omgeving) kosten meestal slechts zo tussen de 2.50 en 5 euro per wandeling.. soms moet je de medaille los betalen als je die wilt hebben, die liet ik meestal gewoon liggen. En die kosten zijn soms ook nog inclusief een versnapering en drinken onderweg

speciale tochten, die weinig gelopen worden of extreem in trek zijn waardoor een beperkte inschrijving geld.. Die zijn wel prijzig.. zoals de nijmeegse, de strand 6 daagse, de vierdaagse van apeldoorn, de fjoertoer, de slachtemarathon (de laatste vanwege de beperkte inschrijving en slechts 1x per vier jaar).

--

maar zoals je zelf aangeeft gaat dat lastig met je pony erbij..
het scheelt dat je dan sowieso wat 'aanspraak' van je dier hebt onderweg. en als je het red om jezelf te blijven motiveren zonder bestaande tochten.. dan zou ik het zeker gewoon lekker doen..

ik kon het niet, ben daar heel eerlijk in.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:59

Duidelijk! Klinkt ook logisch hoor :) Ik moet dit nog gaan ondervinden, al scheelt het dat lopen met pony wel leuk is. En ik vind nieuwe plekjes ontdekken heerlijk!

Maar ik ga zeker kijken naar andere tochten, andere locaties lopen zonder pony (helaas geen trailer) is ook leuk! (goed ook om te oefenen met GPS).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:05

Tof plan, zeker met een handpaard :D

Ik heb al een aantal wandelingen in m'n backpack en ben nu ook een wandeling aan het plannen. Nu niet thuis, kom me later weer melden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:31

ZusJacobs schreef:
Duidelijk! Klinkt ook logisch hoor :) Ik moet dit nog gaan ondervinden, al scheelt het dat lopen met pony wel leuk is. En ik vind nieuwe plekjes ontdekken heerlijk!

Maar ik ga zeker kijken naar andere tochten, andere locaties lopen zonder pony (helaas geen trailer) is ook leuk! (goed ook om te oefenen met GPS).

LAW Routes zijn ook redelijk goed aangegeven door markeringen (zelfstandig lopen), maar dat is ook weer geen gps trainen natuurlijk.

http://wandelnet.nl/route-zoeker?field- ... tAod9kEALA

die wilde ik dan nog wel eens meepakken (omdat ik dus onderweg niet na hoefde te denken, alleen als er wat paaltjes verweerd waren of er een miste haha)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:01

Waar ben je van plan te gaan slapen? Neem je een tentje mee en kookspullen? Ik had dat wel bij twee van mn lange tochten (Ierland en naar Luxemburg). Dit maakte dat ik gewoon overal kon gaan slapen, maar uiteraard wel met extra gewicht liep (al had ik een tentje van 1,1 kg). Ik heb op campings gestaan, maar ook wel gewoon bij een boer in het weiland. Zelfs bij een B&B in de tuin, omdat ik de kamer niet kon betalen :') (arme student destijds)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 10:53

Ik ga proberen bij mensen thuis te slapen/B&B maar mijn kampeerspullies gaan ook mee. Lichtgewicht tent/slaapzak/matje heb ik al. Nu kookspullen etc. nog.

Elena,
die uitgestippelde routes maakt dat je natuurlijk niet echt hoeft na te denken over je route :P Volgens mij heb je ook tochten waarbij je GPS training krijgt e.d. Moet ik allemaal uitzoeken! :D

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:54

Wauw gaaf zeg dat je dat gaat doen! is van mij ook een droom om te gaan.
Ik wil dit jaar een gedeelte van de pelgrimtocht naar santiago lopen!
Blijft knagen dat gevoel om te willen gaan. Helaas ben ik als enige uit mijn buurt er enthousiast over, denk ook doordat de meeste wel willen maar niet durven :Y)

Ik heb zo'n drang van weg gaan en als ik het na 3 dagen zat ben ga ik terug en wil ik verder dan blijf ik lopen en zie wel waar ik kom.
Ik wil ook het liefst in een tentje en dan gewoon bij mensen op het terrein, mensen ontmoeten en de gastvrijheid testen :o

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:53

esmolove, op de camino ontmoet je met name heel veel pelgrims. Mooie van die toch is dat een tentje écht niet nodig is! Heel veel refugio's onderweg die goedkoop zijn, en waar je juist heel veel contact maakt met mede-wandelaars. In een tentje zonder je jezelf misschien wel juist af. Ik heb daar ook 1 zomer alleen gelopen (andere jaar samen met mijn vader), en ik vond alleen lopen echt geweldig. Daarmee leer je nog meer mensen kennen dan wanneer je samen bent. Hele andere ervaring. Route is ook echt veilig, heb daar geen moment me onveilig gevoeld (terwijl ik in Spanje redelijk snel opval met 1.80 en blonde haren).
Ik kan het je alleen maar aanraden: stoute schoenen aan en gaan! Ik zou het zo weer doen...

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:00

Lon83 schreef:
esmolove, op de camino ontmoet je met name heel veel pelgrims. Mooie van die toch is dat een tentje écht niet nodig is! Heel veel refugio's onderweg die goedkoop zijn, en waar je juist heel veel contact maakt met mede-wandelaars. In een tentje zonder je jezelf misschien wel juist af. Ik heb daar ook 1 zomer alleen gelopen (andere jaar samen met mijn vader), en ik vond alleen lopen echt geweldig. Daarmee leer je nog meer mensen kennen dan wanneer je samen bent. Hele andere ervaring. Route is ook echt veilig, heb daar geen moment me onveilig gevoeld (terwijl ik in Spanje redelijk snel opval met 1.80 en blonde haren).
Ik kan het je alleen maar aanraden: stoute schoenen aan en gaan! Ik zou het zo weer doen...

Wat leuk dat je die hebt gelopen!
Hoelang ben je weg geweest en waar heb je gelopen?
Ik zit te twijfelen om vanaf huis te gaan lopen (zuid/west NLD) of het laatste deel vanaf Zuid-Frankrijk.
Hoelang heb je gelopen en heb je eventueel nog tips? :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:11

Denk je er in je training aan dat Duitsland ook meer heuvels heeft dan ons platte landje? Ik weet niet hoe de route precies loopt maar kan me niet voorstellen dat hij helemaal vlak is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:19

Wat leuk om te lezen dat meer mensen grootse plannen hebben! Ik ben zojuist bezig met het adopteren van een hond om de reis samen mee te maken (en pony natuurlijk). Ik zal binnenkort foto's gaan plaatsen van onze wandelingen en trainingen die ik erbij doe.

Ik train 4x in de week in de sportschool (waarvan gericht trainen op wandelen en dus ook heuvels :) ) en daarbij wandel ik hier in Wageningen ook juist wegen die ''heuvelig'' zijn.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:44

esmolove schreef:
Lon83 schreef:

Wat leuk dat je die hebt gelopen!
Hoelang ben je weg geweest en waar heb je gelopen?
Ik zit te twijfelen om vanaf huis te gaan lopen (zuid/west NLD) of het laatste deel vanaf Zuid-Frankrijk.
Hoelang heb je gelopen en heb je eventueel nog tips? :)

Even in PB, anders gooi ik TS d'r topic zo vol :)
Ik heb twee zomers daar gelopen. Eerste jaar van Leon naar santiago, samen met m'n vader. Jaar er op liep ik door Ierland, maar daar regende ik weg, dus toen ben ik naar Spanje gegaan, en heb daar van logrono naar Leon gelopen. Volgens mij bestaat mijn reisblog van toen bestaat nog: lonnekewandeltmaar.waarbenjij.nu
Daar staan regelmatige updates op van hoe ik het toen beleefd heb.
Wat ik gehoord heb, is dat het stuk naar de Pyreneeën toe eenzaam kan zijn, je loopt dan veel alleen en de omgeving is niet gericht op wandelaars. Dat maakt overnachten en eten ingewikkelder en duurder.
Mijn inkomen was destijds beperkt (evenals beschikbare tijd) waardoor ik gekozen heb om alleen in Spanje te lopen. Ik heb er veel internationale vrienden aan over gehouden, waar ik ook nu, jaren later nog veel contact mee heb.

Als je vragen hebt, stel ze :) Ik vind t wel leuk de herinneringen op te halen ;)
Aanrader is ook paar films te kijken, ik geloof dat een is The way to santiago, en ik heb een boek van Hape (of habe) Kerkeling gelezen, die beschrijft zijn niet zo eenvoudige reis.

Groetjes,
Lonneke

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 22:46

Hihi je hebt het hier geplaatst! En graag hoor.. is niet alleen mijn topic :)

Edit] Over goede films, ik kreeg op aanraden (na ik over mijn tocht vertelde) deze film: Tracks. Gaat over een meisje wat 2700 km gaat lopen met Dromedarissen. Prachtig mooi gefilmd en waargebeurd.