Orkanen Dominicaanse Republiek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Orkanen Dominicaanse Republiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:36

Na heel wat internetten discussies voeren met vriendlief en heel wat bezoekjes aan het reisbureau dachten wij dat we dan eindelijk een vakantie hadden gevonden wat goed bij ons past, namelijk de Dominicaanse Republiek.

Tot dat ik ergens las over het orkaanseizoen, ik ben heel eerlijk dat maakt mij toch wel bang ik ben dat gedoe in Haïti nog niet vergeten.

Nu gaan wij niet zozeer in orkaanseizoen maar in de week van 13 juli. Ik vraag mij dus af zijn mijn angsten reëel of is de kans zo gigantisch klein en moet ik mij door dit niet laten lijden? Op internet kom ik zo veel verschillende dingen tegen dat ik het hier maar even vraag.

Ook zou ik graag tips van mensen willen die hier wel eens op vakantie zijn geweest. :)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:39

Wat ik heb begrepen heeft het binnenland er geen last van.. mijn moeder komt oorspronkelijk uit Domincaanse Republiek en haar familie heeft nooit problemen. Wel moet je niet uit het toeristen gedeelte gaan. Schijnt niet altijd even veilig te zijn in het land. Veel armoede.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:40

Volgens mij is de kans erg klein.
Ik en mijn vriend zijn er vorig jaar 16 dagen in juni geweest, ook het orkaan seizoen. We hebben in die dagen 2 hevige hoosbuien gehad van 10 minuten en daarna weer een stralend zonnetje en hitte. Ik zou om dat het zogenaamde orkaan seizoen niet een andere vakantie zoeken.

Hou wel rekening dat je niet onbegeleid van het resort af kan. Je moet op excursie als je iets wilt zien! Vonden wij persoonlijk erg jammer.

picobello

Re: Orkanen Dominicaanse Republiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:43

Kom lekker naar Curacao ;) (bijna) Nooit orkanen! Serieus nu. Het orkaanseizoen begint in juni en loopt officieel tot en met november. In die periode kan het dus gebeuren dat er een orkaan of tropische storm ontstaat. Garanties heb je niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:48

Curaçao valt niet binnen ons budget helaas.

Zijn er boulevards op de Dominicaanse Republiek waar je in de avond een beetje rond kan lopen of is dat daar niet?

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:50

Petrichor, als je blank bent zal ik nooit van je leven 's avonds op de boulevards lopen. Of twee politieagenten huren.. dan ben je een beetje veilig :) Mijn pa is een paar keer beroofd sinds die blank is. Ga nooit zonder toezicht het land verkennen! Zoals Suzan_v_h zegt... excursies boeken of zorgen dat je beveiliging hebt. Het is daarin tegen geen grappig land. Wel heel mooi! Ben er als klein meisje wel eens geweest i.v.m familie. Maar we kregen 'beveiliging' van 2 van mijn moeders neven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:56

Is het zo onveilig ja? Ik had van het reisbureau begrepen dat het gewoon veilig is daar.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:05

Je hebt veilige gedeeltes.. maar dat is gewoon de toeristen resorts. Buiten de resorts zal je beter niet kunnen komen zonder begeleiding. Dat is mijn advies. Gewoon normaal gekleed, niet te dure dingen meenemen en ook niet te veel geld mee als je er buiten gaat. sinds zakkenrollerij wat meer voorkomt. :) :j Mijn pa zei dat het voor de rest echt een prachtig land is

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:09

Ja mij lijkt het ook geweldig mooi, zijn alleen wat dingen die mij een beetje bang maken.

Verder hebben we ook nog Boa Vista in optie en dan het Touareg hotel, maar dat lijkt ons iets saaier. Want Boa vista is eigenlijk alleen zand en hele mooie stranden, maar als dat zoveel veiliger is dan is dat misschien wel verstandiger.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:14

In resorts is het veilig. Maar zelfs daar loopt de beveiliging bewapend rond. Buiten de resorts is het absoluut niet veilig.
De stranden zijn prachtig en de resorts fijn, maar echt iets zien van het land doe je niet. Wij zijn wel met een grote groep op excursie geweest (vlakbij het resort), zodra je buiten de poorten van de resorts komt zie je de enorme armoede.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:32

Net even mijn oom een appje gedaan die is piloot en komt dus overal. Hij zegt ook dat het niet veilig is en wij beter niet kunnen gaan.

Bah wel rot, denk je dat je iets hebt.. Dan toch maar Touareg.. :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:18

Wij zijn vorig jaar op punta cana geweest, hebben het super naar ons zin gehad.
Zijn vanuit het resort naar een winkel centrum geweest , stond overal beveiliging daar.
wij hebben ons er niet onveilig gevoeld.

en iid niet alleen op pad gaan. wij gaan zeker nog eens terug.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:35

Hm na de reacties hier en die van mijn oom heb ik er toch niet zo'n goed gevoel bij.

Ik denk dat het toch Boa vista gaat worden.

Mochten jullie nog tips hebben van hotels die helemaal geweldig zijn of landen die helemaal het einde zijn met van die mooie witte stranden dan hoor ik dat graag. Ons budget is tot max 1400 pp, voor een plek die helemaal het einde is anders liever minder. :)

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:41

Mexico? Hoor ik leuke verhalen over, alleen geen idee wat het kost!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:43

2 jaar terug zijn wij ook geweest in het orkaan seizoen, niets van gemerkt!

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:45

Ik ben net weer een week terug uit Punta Cana. Dit was nu de derde keer en ik ga proberen in oktober weer te gaan! Ik houd van het land. Verschrikkelijk om weer hier te zijn haha. Voornamelijk Haiti heeft last van de orkanen. Op de Dominicaanse merken ze er veel minder van.
Als je meer info wil of vragen hebt, kan je me altijd een pb sturen!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:47

Ik kom met terug naar 4 weken Haïti. De grensbewaking is belabberd en ik kan je vertellen Haïti is ECHT NIET veilig. Week voordat ik kwam nog 2 blanken dood geschoten om hun geld. Mijn neef die haitiaans is is beroofd met pistool voor zijn neus nog niet heel lang terug en ik reed gewoon op klaar lichte dag voorbij een dood gestoken man. Ik zat tegen de grens van domicaanse aan. Ik zou het dan ook absoluut niet als vakantie land aanraden, behalve als je in een resort blijft, dan is het top :) Ik was daar dan ook voor ontwikkelinghulp en niet een vakantie ;)

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:01

zo ver veilig dat je idd in toeristen gedeelte blijft of mee gaat met georganiseerde tocht.
wil je toeren niet auto huren of iets anders.
huur dan een taxi in die je rond rijd.

als je gaat pinnen niet schikken daar staan soldaten of politie met grote geweren voor eigen veiligheid.
ook op letten op koffers bij inpakken bij weg gaan naar huis.
aanraden wel laten enten informeren bij je huis arts.

leuk om zeker te doen, ned duikschool peter mooi om keer te doen tussen de gekleurde vissen, heb je dat gedaan even niet de bergen in.
dan kan je goed ziek worden ook niet doen 24u voor terug reis.
en een tocht met paard door bergen en tocht met wild water af gaan met band.
dit werd georganiseerd.

is mooi om een keer mee te maken.

bericht boven haiti is ver weg van de toeristen gedeelte domicaans repb.

GA niet alleen of met zijn meerderen zonder gids op pad, is niet veilig in binnenland
LAAT je enten, als je nog na Haïti gaat heb je nog een extra enting nodig, ivb met straat riolering.

laat je niet bang maken en wens je net zo veel plezier als wij hebben gehad.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:58

Ik las iets over Mexico hier. Hoe zijn de prijzen daar is dat te doen met mijn budget?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:35

Ik heb geen idee wat de prijzen zijn voor mexico, maar ik denk dat dat gelijk ligt aan de Dominicaanse.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:45

Ik heb in 2007 het randje van Hurricane Dean meegemaakt op de Dominicaanse Republiek. Vond het wel eng, maar uiteindelijk bleef het bij ons bij een flinke storm. Ze waren in ons hotel er goed op voorbereid en ik heb me geen moment onveilig gevoeld, ze weten hoe ze ermee om moeten gaan. Zijn in 2013 weer geweest en hebben een heerlijke tijd gehad :)

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:39

Petrichor schreef:
Ik las iets over Mexico hier. Hoe zijn de prijzen daar is dat te doen met mijn budget?

Mexico is volgens mij wel te doen rond 1400 p.p Ik zou hier richting Playa del carmen kijken, echt de toeristen plaatsen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:45

Wij hebben tijdens een orkaan op Jamaica gezeten. We hadden toen te maken met orkaan Dean in augustus 2007. Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. Juli ligt in principe net voor het orkanenseizoen. Wat mijn ervaring was, is dat het in de berichtgeving naar Nederland veel erger gemaakt wordt dan het in werkelijkheid was. Het was een storm ja, maar bij de NOS en andere nieuwsbronnen werd het enorm opgeblazen, terwijl wij aan de kant zaten waar de orkaan het ergst woedde. De Amerikanen werden teruggestuurd naar eigen land, maar de andere toeristen konden allemaal blijven. Ik heb het totaal niet als angstaanjagend ervaren, er werd goed voor ons gezorgd. Het thuisfront zat harder te stressen geloof ik :D Wij werden wel uit onze huisjes gehaald en naar een gebouwtje achter het hotel gebracht waar we met meerdere toeristen op een kamer zaten. Tot diep in de nacht hebben ze zitten bingoën, we kregen hapjes en drankjes en tegen de ochtend mochten we allemaal weer terug naar ons verblijf. Don't worry! :D

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:01

Mexico is een aanrader hoor! Maar wel een vrij dure qua hotel en vlucht. Wij zaten ook in Playa del Carmen, in de wijk Playacar. Vanuit daar kon je lopend (zo'n 20 min) naar de boulevard. Als je buiten Playacar zit, dus bijv. in een resort aan de snelweg dan zit je vrijwel altijd aan een taxi vast als je ergens naartoe wilt, of je moet via het strand lopen.

Wij zijn afgelopen zomer in juli/augustus geweest, maar geen last gehad van orkanen. Eenmaal een flinke regenbui van 10 min gehad.

Echt leuk gehad daar {:}

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:14

Wij zijn afgelopen jaar ook naar hispaniola -> punta cana geweest en het weer is daar idd erg mooi.
Wij zijn eigenlijk alleen heen geweest voor de rust en te relaxen (en de hele dag door proberen zat te worden van de cuba libre :+ (helaas niet gelukt).
Van wat we buiten het resort gezien hebben was opzich te verwachten het is geen rijk land.
Dat ik me er onveilig heb gevoeld nee geen seconde.

We hebben 1 uitstapje gemaakt naar saona (een echte aanrader) en we zijn naar een winkel centrum geweest.
Idd overal was beveiliging in de wat touristichere gebieden.

Wel moet je je heel goed bedenken dat je na 3 dagen een sport gaat maken om die achterlijk irritante overprijsde verkopers te ontlopen op de meest creatieve manieren.
Die gasten zijn gevaarlijker dan zakkenrollers in mijn ogen :+
Wij zaten in vik arena pal aan het strand en alles was daar gewoon top geregeld.