Ryan air en handbagage...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Ryan air en handbagage...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:25

Hallo bokkers!

Ik had wel een topic gevonden hierover maar dat dateerde uit 2010 en gaf niet helemaal antwoord op mijn vraag. Vandaar dat ik hem hier stel.

http://www.ryanair.com/nl/reisvoorwaard ... inbaggage/
Dit is wat er staat op de site van Ryanair

Nou heb ik een handbagage koffertje waar ik nog nooit problemen mee heb gehad, ik weet alleen niet zeker of ik al eerder met Ryanair heb gevlogen.. Mijn koffertje is dus: 50x34x25 (LxBxD)
In principe zou hij dus te groot zijn. Ik lees overal op internet dat Ryanair ontzettend streng controleert maar ik heb dus een vraag over die '25 cm' diepte.

Afbeelding

Ik heb zo'n koffertje en het oorspronkelijke kofferdeel is 20 cm. alleen door die vakken voorop valt hij dus groter uit.

Nou ben ik dus een beetje bang dat ze moeilijk gaan doen bij Ryanair en dat ik op de luchthaven bij moet dokken.
Optie 1: Risico nemen, evt. van te voren m'n koffertje in zo'n ijzeren ding proppen om te checken of ie past. Zo niet, op de luchthaven toch als bagage inchecken..(30 euro, + terugweg = 60 euro) Ik weet niet of ze echt met een meetlatje klaar staan bij de gate? :o?

Optie 2: Nu nog bagage bijboeken en m'n grote koffer meenemen, dan kan ik ook meteen spullen die ik niet meer nodig heb in Nederland laten.. Kost me 15 euro als k het goed begrijp? Is dat enkel of retour?
En, zitten er nog bepaalde maximale afmetingen aan ingecheckte bagage? Aangezien mijn koffer echt enorm is.. Stel dat ik 'm meeneem naar NL dan ruil ik 'm thuis voor een kleinere..

http://www.ryanair.com/nl/kosten/

Hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is..

Bedankt, groetjes !

Eulogy

Re: Ryan air en handbagage...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:30

Ze hebben volgens mij ook zo'n ijzeren ding bij de gate om koffers te 'meten' en geloof dat ze soms zelfs wegen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt haha, ook niet bij Ryanair (maar heb ook nog maar zo'n 3 of 4 keer Ryanair gevlogen).

Denk ook dat net die vakken aan de voorkant niet zo'n enorm verschil zullen maken en dat ze daar niet moeilijk over zullen doen. Kan alleen wel zijn dat 'ie niet in die vakken boven je hoofd past en dat is dan vooral vervelend :+
Meestal levert het vertraging op als ze er bij de gate achter komen dat je koffer net iets te groot is en zullen ze je dus niet alsnog laten betalen.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:32

Nja ik denk dat ik inmiddels al een x of 5/6 met 't ding gevlogen heb. Laatste x was in de kerstvakantie. En 't ding heeft tot nu toe altijd nog in die vakken gepast..
Maar bij de gate moeten betalen wordt een hele dure grap heb ik gelezen...

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:32

Ik heb een paar keer met ryanair gevlogen. Had de laatste keer dezelfde afmeting als jij ze hebben niet moeilijk gedaan. En anders gewoon in zo'n ijzeren ding proppen :') dat heb ik ook gedaan bij een andere vliegtuigmaatschappij. Die ijzeren bak is bij ryanair volgens mij groter of dat was in Duitsland wel zo. En anders gewoon een lieve lach op zetten :j dat werkte bij mij ook een keer, maar dat was wel met een andere vliegtuigmaatschappij. :)

Anoniem

Jawel, goedkope vliegmaatschappijen doen daar moeilijk over :+
Zelf deze zomer vanuit Boedapest gevlogen met WizzAir en ik kon 45,- bijbetalen omdat het koffertje niet in dat ijzeren ding paste...door de wieletjes notabene.

N0a

Bij Ryanair heb je sowieso altijd kans dat je de handbagage alsnog moet inchecken. Iedereen stormt de vlucht in en als er geen plek meer is voor de handbagage moet je alsnog bijbetalen om het in het ruim te laten meevliegen.

Heb nu een keer of 6 met Ryanair gevlogen, 5x was er niet genoeg plek voor de handbagage en moesten mensen gaan bijbetalen. Ik zorg daarom dat ik als 1 van de eerste in het vliegtuig zit :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:34

Nou ja, aan de andere kant, ik vloog rond de kerst met Flybe en toen paste m'n koffer dus wel in dat rek maar niet in dat bagageruim :') Moest dus de hele vlucht met dat ding tussen m'n benen zitten en dat is natuurlijk ook gewoon niet veilig :')

Huh, N0a, staat er normaal niet dat het dan gratis als ruimbagage wordt vervoerd? Want dat kunnen ze natuurlijk echt niet maken.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 05-02-15 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:34

N0a schreef:
Bij Ryanair heb je sowieso altijd kans dat je de handbagage alsnog moet inchecken. Iedereen stormt de vlucht in en als er geen plek meer is voor de handbagage moet je alsnog bijbetalen om het in het ruim te laten meevliegen.

Heb nu een keer of 6 met Ryanair gevlogen, 5x was er niet genoeg plek voor de handbagage en moesten mensen gaan bijbetalen. Ik zorg daarom dat ik als 1 van de eerste in het vliegtuig zit :=

Hmm op de site staat dit:
Vanwege ruimtebeperkingen kunnen er 90 grote handbagagetassen (55 x 40 x 20cm) in de cabine geplaatst worden, de overige zullen kosteloos vervoerd worden in het laadruim.

Ik had juist toch nog op 't laatste moment besloten om naar NL te gaan tijdens de vakantie omdat ik een ticket tegenkwam van 60 euro..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:36

Ik heb geen idee hoe het bij Ryanair precies er aan toe gaat. Wel moet ik bij Transavia áltijd mijn koffertje in het ijzeren vak doen, en wordt er ook altijd gewogen..

Als het te druk is met handbagage mag het toch altijd gratis mee in het ruim? Dat is mij toen verteld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:37

Dat is niet waar N0a. Vlieg zeer regelmatig (ik vlieg veel te veel |o ) met Ryanair en op drukke vluchten wordt er gevraagd of je je handbagage in het ruim wil doen, zonder extra kosten. Is me afgelopen maand 2 keer overkomen, omdat ik ook ruimbagage mee had en dus toch aan de balie stond. Je betaald dan niet extra.

Echter als je handbaggage te groot is loop je de kans om flink te moeten betalen. Soms wordt bijna alles gewogen/gemeten en soms alleen een tas die duidlijk te groot is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:52

Even van de Ryanair geplukt:

Er mag één stuk handbagage per passagier* met een gewicht van max 10kg en max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm, plus 1 kleine tas van max 35cm x 20cm x 20cm meegenomen worden.

Vanwege ruimtebeperkingen kunnen er 90 grote handbagagetassen (55 x 40 x 20cm) in de cabine geplaatst worden, de overige zullen kosteloos vervoerd worden in het laadruim.

Extra en/of te grote handbagage zal worden geweigerd bij de boarding gate, of waar mogelijk, geplaatst in het laadruim tegen een toeslag van £50/€50 (toeslag afhankelijk van BTW). Bent u onzeker over uw handbagage, controleer deze dan bij de check-in balie voordat u door de vlucht inspectie gaat.

Wat betreft baby's:
Er wordt geen handbagage toegestaan voor een baby (8 dagen en 23 maanden) die op schoot zit van een volwassene tijdens de vlucht; echter een babytas tot 5kg wordt toegestaan voor de begeleidende volwassene naast hun eigen toegestane handbagage.

Kleine muziek instrumenten:
Kleinere muziekinstrumenten zoals een cello, gitaar, viool of altviool die de afmetingen van handbagage overschrijden, mogen in de cabine worden vervoerd als u hiervoor een stoel hebt gereserveerd en het bedrag hiervoor hebt betaald. Als u een extra stoel aanschaft, mag u geen ingecheckte of cabinebagage meenemen. Als u een extra stoel wilt boeken voor een item, moet u de woorden “ITEM SEAT” invoeren als achternaam en “EXTRA” als voornaam. EXTRA ITEM SEAT wordt dan weergegeven op de reservering en op de online boardingkaart. De reisdocumentgegevens van de bijbehorende passagier moeten tijdens het online incheckproces worden opgegeven. Korting op een boeking voor een Spaanse inwoner of Spaanse familie is niet van toepassing voor EXTRA zitplaatsen. Stoelreservering in (nooduitgang) rijen 1, 16 en 17 kunnen niet aangeschaft worden als u een extra stoel aangeschaft heeft voor artikel/comfort

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:58

Ik heb tot nu toe altijd met een koffertje wat groter is dan zou zijn toegestaan gevlogen als handbagage, nooit moeilijk over gedaan.
En heb altijd met Ryan Air gevolgen dus ik zou t gewoon proberen :)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:03

Bizzybijtje schreef:
Jawel, goedkope vliegmaatschappijen doen daar moeilijk over :+
Zelf deze zomer vanuit Boedapest gevlogen met WizzAir en ik kon 45,- bijbetalen omdat het koffertje niet in dat ijzeren ding paste...door de wieletjes notabene.

Tip: stop 'm op z'n kop in dat rek :o

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:06

xTammyy schreef:
Ik heb tot nu toe altijd met een koffertje wat groter is dan zou zijn toegestaan gevlogen als handbagage, nooit moeilijk over gedaan.
En heb altijd met Ryan Air gevolgen dus ik zou t gewoon proberen :)

Kan, maar neem je wel het risico dat je eruit gepikt wordt en dan 45 euro kan dokken. Dat is in sommige gevallen dezelfde prijs als de vlucht. En je hebt in principe de kans dat je baggage helemaal geweigerd wordt als er geen plaats in het ruim is, al is die kan super klein.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:43

Nooit problemen gehad bij ryanair en mijn handbagage weegt ook meer dan 10 kilo ivm apparatuur.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:55

Hmm oké.. Ik zit echt in tweestrijd..
Ook omdat ik hier met een enorm grote koffer zit + heel veel spullen die ik eigenlijk niet meer gebruik/niet nodig heb..

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:01

Ik heb precies z'n koffer en vlieg altijd met ryan air.
Zolang je het voorvak leeg houd en dus in kan drukken tot passend formaat mag hij gewoon mee.

Zolang hij maar in die pasbox past mag hij mee.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:04

Citaat:
Ik heb precies z'n koffer en vlieg altijd met ryan air.
Zolang je het voorvak leeg houd en dus in kan drukken tot passend formaat mag hij gewoon mee.

Wij ook, gaat prima, nooit problemen mee gehad bij Ryan Air.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:05

Oké dit klinkt al goed :)
Je hebt precies zo'n koffer als op de foto MarionFloris?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:19

Ik vlieg/vloog ook regelmatig met Rainair en heb een soort gelijk koffer
als je de voorste vakken leeg laat en je kunt m in dat rek ''proppen'' hebben ze er bij mij nog nooit moeilijk over gedaan

Ik/wij moeten onze koffers altijd in dat ijzeren ding doen en wegen

Ik vind Rain Air best een fijne maatschappij om mee te vliegen en ook qwa (hand) bagage heb nog nooit geen probleem gehad

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:10

N0a schreef:

Dat is zeker niet waar. Als hij niet te groot of te zwaar is, dan hoef je niet bij te betalen. Wel kunnen ze je verzoeken om je handbagage gratis in te checken.
Mijn ervaring is juist dat je beter als laatste kunt boarden. Er is bij Ryanair vaak weinig tijd voor het boarden en de laatsten worden vaak amper gecontroleerd, die moeten snelsnelsnel boarden zodat het vliegtuig op tijd kan vertrekken. Tijd is geld hè. :+

TS, als je de koffer niet helemaal volpropt, moet het volgens mij wel passen. Het gewicht wordt volgens mij minder vaak gecontroleerd dan de grootte. Van welk vliegveld vertrek je? Op Eindhoven Airport wordt mijn koffer meestal gewogen, op andere vliegvelden heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:12

Weeze (DL) weegt ook wel eens, maar lang niet altijd, ze checken wel hoe groot je tas is als hij er echt te groot uit ziet trouwens.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:13

Gisteren nog met ryan air gevlogen maar niet gecontroleerd!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:18

Ik heb vrij vaak met ryanair gevlogen, vanaf eindhoven.
Hier had ik vaak een kilo of 2 teveel en ik hoefde nooit mn koffertje in zon rek te doen..

Ook 1 keer vanaf lanzarote met ryanair gevlogen en daar deden ze wel moeilijk..
Dus daar heb ik letterlijk 26 kledingstukken aangetrokken.. toen kon het wel :+

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:19

Ik vlieg vanaf Carcassonne naar Brussel Charleroi..