Backpackers - wat voor schoenen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Backpackers - wat voor schoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:41

Mijn vriend en ik gaan deze zomer 4 weken backpacken in Thailand. Globaal is de bedoeling dat we een aantal steden bezoeken en gaan eilandhoppen, en een paar dagen de jungle in gaan.

Wat ik echt heel lastig vind is welke schoenen er mee moeten. Ik was al gekomen op slippers en sneakers, maar wat voor sneakers? Ik hoorde dat nike rush runs heel fijn zijn, maar zijn die geschikt om lang op te lopen? Of heb je echt wandelschoenen nodig? Want die lijken me zo zwaar.. en is dat echt nodig als we geen echte trekkings gaan doen?

Wat raden jullie aan?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:48

Wij zijn afgelopen zomer 3 weken door Thailand getrokken. Ook steden, jungle en eilanden. Tip, neem gewoon een koffer mee.. je gaat - neem ik aan - in hotels? Je wil echt niet met die mega backpacks door de jungle lopen.

Qua schoenen had ik mee: Birkenstocks, hakken, gympen en bergschoenen (voor jungle). Kan prima qua bagage, en wij zijn overal 3 tot 5 dagen gebleven. Beetje slepen met je koffer maar viel mij reuze mee!

Stinkmodder

Re: Backpackers - wat voor schoenen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:44

Beide reizen (2x een half jaar) heb ik op allstars en slippers gedaan. Was prima te doen.

Vriend had schoenen van de Bever. Soort wandelschoenen, maar dan van canvas geloof ik. Heel licht en liepen wel goed. Hij heeft ze een half jaar aangehad op reis en nu nog steeds thuis.

Deze: http://www.bever.nl/palladium-pampa-hi- ... olour=4623

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:58

Als je er niet apart wandelschoenen voor mee wilt nemen, probeer dan een paar schoenen bij te hebben met een dikke stevige zool met goed profiel.
Ik heb genoeg kilometers gemaakt op gympen/sneakers, ook op moeilijk begaanbare paden, het was goed genoeg te doen. Maar je hebt minder grip en voelt elke oneffenheid.

Inmiddels wandelschoenen aan geschaft en dat loopt toch wel echt een stuk comfortabeler. Maar in het geval van backpacken geeft het wel extra gewicht als je ze niet aan hebt,

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:09

Ik wandel regelmatig een lange tijd op mij nikes (hardloopschoenen) van 40 euro, super licht en ik loop echt enorm scheef. _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:17

Ik ben heel Australië door gegaan op sneakers en slippers en dan meestal nog slippers tenzij ik een berg moest beklimmen.
Niet te moeilijk doen met wandelschoenen, als je ergens goed op kunt lopen is dat prima zat, je gaat maar een paar weken weg.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:20

gewoon simpele gymschoenen zelf had ik die van de scapino voor 10 euro en dan met mijn inlegzooltjes. deze kon ik daarna weer weg gooien. of soms ook mijn oude gymschoenen. verder heb ik vaak een stel slippers bij mij (mn voor onder de douche) en vaak tefa's voor het zwemmen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:25

Niet hip, wel super handig: Sandalen van het merk TEVA. Heb ik naast slippers het meeste op gelopen in Thailand en ze zitten heerlijk!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:01

Ik gebruik voor onze trek vakanties trail running schoenen. Zijn behoorlijk stevig, vergelijkbaar met een wandelschoen, goed profiel maar een stuk lichter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:11

zelf ooit drie maanden rondgereisd.. steden/strand/jungle..

je hebt eigenlijk drie soorten schoeisel nodig, en in verband met het backpacken zo ligt mogelijk tijdens het verplaatsen..

Zelf heb ik type b-c wandelschoenen (lange afstanden en semi bergachtig terrein (dus ook jungle)), ik kies voor hoge zodat mijn enkels wat steun hebben.

Verplaatsen doe ik altijd met mijn wandelschoenen aan in verband met het gewicht van de schoenen in de bagage. ook voor de jungle gebruik ik die.

Daarnaast, paar fijne gympen voor in de stad/ 's avonds en uitstapjes vanuit je overnachtingsplek zonder dat je verkast met bagage..

tenslotte voor mij onontbeerlijk, goede Teeva's.. deze kun je gewoon als sandaal dragen in de stad en lopen goed vanwege de extra ondersteuning onder de voet, maar door het profiel en de spiderwebzool ook zeer geschikt voor op het strand/rivieren/oversteken van beekjes etc. Grip, lucht en vrijheid..

met die drie soorten schoeisel ben je voorzien en als er iets misgaat.. Overal hebben ze winkels.. Echt, dat wilde ik vooraf ook niet geloven lol.

Hakken zou ik absoluut thuislaten als je echt wilt gaan backpacken.. Heb zelf 2x gehad in die drie maanden dat ik misschien wel een hakje aan gewild had.
----

ik zou niet op sneakers de echte jungle ingaan.. zonde van je dure sneakers en probeer ze maar weer eens droog te krijgen en dergelijken.. dan kun je nog beter ter plekke zoeken naar zogeheten junglenikes.. dan kom je niet uit bij de echte 'jungle nikes' van Nike.. maar bij een soort goedkope plastic achtige gympen.. die je eventueel na je reis gewoon weg kunt mikken..

gewone sneakers bieden ook te weinig bescherming in mijn ogen tegen eventuele ongein die er in de jungle te vinden is.. waarbij een vette doorn op een liaan die op de grond ligt dan de meest vriendelijke optie is.. ik zie die dan dwars door je zool gaan. denk dat een gemiddelde sneaker ook weinig bescherming biedt tegen een slang of schorpioen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-01-15 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:13

o/.
Zit zelf bij de scouting dus loop geregeld hikes en heb de voors- en na's van allerlei schoenen gezien. Zelf heb ik LOWA renegades, dit zijn inderdaad echte wandelschoenen, maar helemaal niet zwaar hoor! Je kunt gerust eens langsgaan bij een intersport/beversport om ze eens te proberen. Je hebt verschillende typen wandelschoenen, deze gaan van A t/m D. De categorie 'A' & 'AB' (deze zal jij waarschijnlijk nodig hebben) zijn helemaal niet zo zwaar/lomp, maar ik snap wel waar dat beeld vandaan komt, want de hogere categorieën (die zijn echt voor bergbeklimmen) zijn dat wel.
Ik heb mensen op sandalen zien lopen, op wandelschoenen van een paar euro, op sneakers/timberlands en het gaf allemaal ellende. Ze gingen kapot, ze kregen blaren en bovendien werd het wandelen een heel stuk zwaarder.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders mag je altijd PB'en, heel veel plezier alvast op je vakantie! :D.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:23

amen lollies, hier ook Lowa..
heb een iets zwaardere (type b/c) wat ik in de jungle zeer zeker een uitkomst vond..

eerste keer had ik mijzelf type d aangepraat, maar die krengen wegen bijna 2 kilo per paar en had na de nijmeegse (dacht dat ik daar ook wel mee op asfalt kon lopen) geirriteerd scheenbeenvlies.. in de jungle vond ik ze ook te zwaar. Later dus overgestapt op LOWA B/C, volgens mij is dat de all terrain type

van het eerste paar dat ik in 2003 heb aangeschaft begint de zool nu iets te wijken van de bovenschoen (maar nog steeds waterdicht).

van het tweede paar heb ik de binnenzool 1x verneiuwd en 1x nieuwe set veters in gedaan. ook bij deze moet de zool even opnieuw worden vastgezet aan de schoen.. in 2004 aangeschaft.

dingen zijn niet kapot te krijgen lol.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-01-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:24

Wij zijn een maand wezen backpacken.
Wij hadden elk een paar slippers en als goede schoen hadden we palladium's.
Stoere schoen, niet zwaar maar wel moet een goed profiel.
Vooral als je de jungle ingaat wil je wel wat dagelijks hebben. Onze ervaring was dat wel en vooral als je een regen bui op je dak krijgt. Dan kom jij met je allstars niet meer tegen de berg op.

http://www.roastedmontreal.com/wp-conte ... 24x682.jpg
Deze

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:31

sax89 schreef:
Wij zijn een maand wezen backpacken.
Wij hadden elk een paar slippers en als goede schoen hadden we palladium's.
Stoere schoen, niet zwaar maar wel moet een goed profiel.
Vooral als je de jungle ingaat wil je wel wat dagelijks hebben. Onze ervaring was dat wel en vooral als je een regen bui op je dak krijgt. Dan kom jij met je allstars niet meer tegen de berg op.

http://www.roastedmontreal.com/wp-conte ... 24x682.jpg
Deze

hebben die niet een beetje dunne zool voor als je een uur over steenslag zou moeten?
zien er verder prima uit, maar zweer hier bij mijn dikkere zolen ( er zit tevens bij mij een verdikking in de zool waardoor je je voet correct blijft afrollen, was even wennen, dacht eerst dat ik vooroverviel bij de eerste paar stappen hehe)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:36

Hier ook Lowa, maar dan de Ronan. Op reisdagen draag ik deze schoenen ook, zodat ik ze niet hoef te dragen.
Verder heb ik een paar sandalen van Ecco en goede slippers mee tijdens het backpacken. Sneakers heb ik niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:39

Ik heb zelf de Lowa S-Cloud. Bijna net zo stevig als de Renegades, maar een stuk lichter (alleen veel minder gangbaar en heb heel wat kilometers afgereden om de schoen in de goede maat te kunnen vinden).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:44

Als aanvulling op mijn bericht, hier ook een Lowa fan :D

Ik heb de Lowa Focus GTX, ik wilde een hoge schoen, maar niet te hoog, deze valt net iets lager. Inderdaad valt het gewicht mee en ze lopen echt fijn. Eerste inlooptocht was meteen 20 km, geen wrijving gevoeld.
(ik ben voor mango gegaan, maar ze zijn er ook in neutralere kleuren)

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:57

Hier ook een Lowa fan!
Ik heb de Renegades, die gaan al heel wat jaren mee. Ik heb er India, Ladakh (bergen dus) en Jordanie mee gedaan. Ik draag ze in Nederland ook bijna dagelijks als ik met mijn hond het bos in ga. Zelfs bij zeer hoge buitentemperatuur 40+ zijn ze erg comfortabel.

Op de verre rijzen nam ik naast mijn Renegades een paar FitFlop slippers mee, niet te zwaar en met een hele fijne zool die goed dempt.

Tip, doe je loopschoenen aan in het vliegtuig. Mocht je koffer zoekraken dan heb je je goed ingelopen schoenen nog. Kleding kan je makkelijk vervangen, je schoenen niet.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:46

Ik heb altijd genoeg gehad aan mijn allstars en slippers tijdens het backpacken, ook in zuidoost Azie. Ik had bijna altijd mijn slippers aan, behalve tijdens het uitgaan of als we lange stukken moesten lopen. Ook tijdens jungle trekkings waren allstars prima, ik denk dat ik nooit met zulke wandelschoenen zou gaan slepen. Elke halve kilo minder in je rugzak scheelt weer!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:15

NieneWiep schreef:
Ik heb altijd genoeg gehad aan mijn allstars en slippers tijdens het backpacken, ook in zuidoost Azie. Ik had bijna altijd mijn slippers aan, behalve tijdens het uitgaan of als we lange stukken moesten lopen. Ook tijdens jungle trekkings waren allstars prima, ik denk dat ik nooit met zulke wandelschoenen zou gaan slepen. Elke halve kilo minder in je rugzak scheelt weer!

hoelang waren jullie jungle trackings dan?

ik moet er persoonlijk niet aan denken.. De meeste jungles zijn niet vlak, geen echt gebaande paden en bepaalde delen behoorlijk steenslag rondom de riviertjes.. dan zijn de zolen van allstars toch veel te dun en de aanhechting te zwak? Wij hebben zo'n 7.5 uur door het Nationaal Park Gunung Leuser gelopen (bukit lawang).. Het hoogte verschil, het natte en vooral ook gladde stijgen en dalen hadden gympen bij mij niet overleefd, kwamen daar teveel kracht op de schoen bij kijken (ook al waren het maar korte stijle stukjes). 7.5 uur is overigens niet aan te raden als je het kunt vermijden.. Wij wilden trekking + raften.. en wij hadden 1 dag daarvoor op die plek.. we vroegen of dat mogelijk was.. Indonesiërs zijn nogal geneigd om dan gewoon ja te knikken lol.. het bleek normaal een tweedaagse tocht te zijn (zo'n 15 km)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:23

Het licht er natuurlijk ook aan hoeveel of je wil lopen. De een vind 5 km de max en de ander gaat het pas van af 20 serieus nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:27

elenaMM77 schreef:
NieneWiep schreef:

hoelang waren jullie jungle trackings dan?

ik moet er persoonlijk niet aan denken.. De meeste jungles zijn niet vlak, geen echt gebaande paden en bepaalde delen behoorlijk steenslag rondom de riviertjes.. dan zijn de zolen van allstars toch veel te dun en de aanhechting te zwak? Wij hebben zo'n 7.5 uur door het Nationaal Park Gunung Leuser gelopen (bukit lawang).. Het hoogte verschil, het natte en vooral ook gladde stijgen en dalen hadden gympen bij mij niet overleefd, kwamen daar teveel kracht op de schoen bij kijken (ook al waren het maar korte stijle stukjes). 7.5 uur is overigens niet aan te raden als je het kunt vermijden.. Wij wilden trekking + raften.. en wij hadden 1 dag daarvoor op die plek.. we vroegen of dat mogelijk was.. Indonesiërs zijn nogal geneigd om dan gewoon ja te knikken lol.. het bleek normaal een tweedaagse tocht te zijn (zo'n 15 km)

TS geeft aan dat ze helemaal geen echte trekkings gaat doen, dus dit is helemaal niet relevant.
TS; neem gewoon lekkere sneakers mee waar je in het dagelijks leven ook goed op kan lopen en die vooral niet te zwaar zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:30

Ik ben dol op Meindl. Niet stuk te krijgen en zitten superfijn.
Beetje zelfde categorie als Lowa.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:30

Salomon trailrunning schoenen, geniaal! Licht, goed profiel en flexibel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:37

Ik vind goede wandelschoenen zooooo fijn, mijn voeten zijn nooit het deel waar ik het meeste last van heb als ik ga wandelen ofzo. Met een zware rugzak vind ik iets stevigheid om mijn enkels ook wel prettig trouwens. Je hebt hele lichte, die ook voldoende ventilatie hebben voor warme klimaten.