Trip naar Rusland. Tips en trics?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Trip naar Rusland. Tips en trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:31

Hi all!

Overkomt het jullie ook wel eens? Het idee was om twee weken in een warm land te vertoeven in een all-in hotel.
..

Het wordt 2 weken backpacken door o.a. Rusland :D

Ergens is de onderhandeling met mijn vriend misgegaan. -O- :Y)

Anyway, wij willen dus ruim twee weken op pad. We vliegen naar Gdansk (m'n vader woont daar in de buurt, dus gaan we even langs) en blijven +/- 3 dagen in Polen. Daarna per OV naar Rusland via Lithouwen en Letland óf via Wit-Rusland. Einddoel is het rode plein in Moskou. Verder hebben we de dagen nog niet verdeeld. Lithouwen en Letland lijken me prachtig, dus wil wel ergens een tussenstop maken. Wit-Rusland ben ik nog niet over uit.

Ik vind het heul spannend (nog nooit gebackpacked), maar mijn vriend maakt zich geen zorgen (maakt elk jaar een backpack trip door diverse balkan landen).

Ik ben vooral bang voor de taalbarriere.

Heeft er iemand tips en trics voor een dergelijke trip?

Alvast bedankt!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:33

Heel gaaf! Hier geen backpackplannen, maar wel Ruslandplannen voor volgend jaar. Ik lees even mee en kan je nu helaas nog geen tips geven.

Lins_Vetra

Re: Trip naar Rusland. Tips en trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:41

Oh gaaf! Wat is jouw plan?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:46

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:55

Paspoort! Je zou zeggen dat ik hiermee een open deur intrap, maar toen mijn school een reis naar rusland organiseerde zijn er 4 bij de grens mogen achterblijven :+
Als je bang bent voor de taalbarriere misschien zo'n zakwoordenboekje russisch mee? Daar staan alle belangrijke dingen in en als je het niet kan uitspreken dan kan je het nog altijd aanwijzen en laten lezen. En de google translate app kan je ook dingen laten uitspreken. Heb er alleen geen ervaring mee hoe betrouwbaar de vertaling naar het Russisch is...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:01

Je hebt ook van die boekjes met plaatjes, kun je dingen aanwijzen die je wilt.

Vergeet idd niet een visum aan te vragen, anders kom je er niet in.
Mijn broertje zat dit jaar 12 uur op het vliegveld in Moskou en mocht het land niet in (hij vloog daarna door richting Indonesie).

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:07

Als je een visum aanvraagt heb je ook een Rusland verklaring nodig van je zorgverzekering, vergeet die ook niet :) en vraag hem op tijd aan want kan soms even duren voordat je hem hebt!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:09

Ik ben op vakantie geweest naar Oekraïne. Ik heb toen van tevoren wat Russisch geleerd (wordt daar ook voornamelijk gesproken, althans in de gebieden waar wij kwamen). Het alfabet, getallen, en eenvoudige woorden en zinnen. Bedankt, help, hoeveel kost dat, de belangrijkste onderdelen van een menukaart, enzovoort. Dat zou ik zeker aanraden. Ten eerste omdat de mensen het héél erg op prijs stelden: de eerste begroeting was vaak stug, maar zodra ik twee woorden Russisch had gezegd kwam er een brede glimlach en werden we veel hartelijker behandeld. Maar belangrijker nog: het reist een heel stuk fijner als je de borden kan lezen, tegen de taxichauffeur kan zeggen dat je naar het vliegveld moet, kan zien dat het museum op dinsdag gesloten is maar woensdag geopend vanaf 10 uur, en zeker weet dat je in de goede trein stapt.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:12

Wauw klinkt gaaf zeg. Mijn vriend wil dolgraag naar Moskou, maar ik zag het echt niet zitten. Tot ik jouw post las, toen werd ik wel enthousiast. Op doorreis naar Moskou lijkt me namelijk wel gaaf.

Dus heb ik helaas geen tips, maar ik ga je wel volgen. Succes!

Een woordenboek of boek met plaatjes lijkt me in ieder geval handig, of een reisgids van de te bezoeken plekken. In die reisgidsen staan vaak ook wel de meest gebruikte woorden in de taal, samen met tips en trics in de betreffende landen/plaatsen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:15

Moskou is echt heel erg gaaf. Zoals gezegd is het erg belangrijk om een visum aan te vragen, zonder kom je er niet in.
Letland en Litouwen zijn ook mooie landen, en per trein erg goed te bereizen. Houd er alleen wel rekening mee dat je ruime overstaptijden hebt voor de treinen, een vertraging loop je zo op.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:19

Ik ben in 2013 naar Sint Petersburg geweest, ik vond het erg leuk. Visum regelen was wel even moeite doen dus ik ben blij dat we daar op tijd mee begonnen waren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:23

Set_Elkol schreef:
Ik ben in 2013 naar Sint Petersburg geweest, ik vond het erg leuk. Visum regelen was wel even moeite doen dus ik ben blij dat we daar op tijd mee begonnen waren.

Ach, wij hebben voor onze huwelijksreis met de transsiberie expers gereisd in 2011... het meest bizarre was het visum voor Mongolie, die wilden echt alles van je weten. Niet te geloven :')
Hier vind je trouwens de vereisten voor een visum voor Rusland http://visum.nl/rusland-visum.php

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:24

Oh dat geloof ik zo hoor :j Maar onze verzekering vergat steeds de bevestigingen op te sturen over onze verzekering, welke het visumbureau weer nodig had. Zo zijn er bijna 5 maanden overheen gegaan pff.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:31

Ben je wel zeker, dat je in deze tijd naar Russland wilt? Zelf was ik vaker in de Oekraïne en manlief doet ook zaken met Rusland maar op dit moment met all dat gezeur (boycot enz) zijn Europeanen niet zo heeeel erg geliefd. Begrijp me goed, ben absoluut fan van deze Landen maar heb het ook nog mee gemaakt dat ik n bodyguard toegewezen kreeg omdat ze bang waren dat ik wegens geld ontvoerd zou worden. Dit is weliswaar jaren geleden en de laatste paar keren was het ronduit leuk maar als ik zo mijn Oekraïense en Russische kenissen hoor dan is het op moment niet bepaald veilig...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:41

Mijn zus en zwager zijn vorig jaar in Rusland geweest (ze hadden daar kennissen).
Toen al werden ze door hun vrienden gewaarschuwd om zo min mogelijk te praten in het OV, omdat dan de conducteur moeilijk kon gaan doen (meer geld vragen/ zogenaamd onder mom van boetes) als ze hoorden dat ze buitenlands waren (buitenlanders zijn rijk, dus daar kunnen we wel geld van afpersen).

Al met al was hun ervaring: heel erg mooi land, supermooie gebouwen, vrienden waren aardig, rest van de mensen niet zo en de functionarissen/ambtenaren/politie al helemaal niet.

Maar misschien hadden zij pech. Zij zaten in Sint Petersburg.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:43

Wij zaten dus ook in 2013 in Sint Petersburg en echt helemaal nergens last van gehad.. Door niemand vervelend behandeld, maar misschien hadden we de juiste uitstraling :+ Geen idee.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:12

Lins_Vetra schreef:
Oh gaaf! Wat is jouw plan?

Dat plan is er nog niet echt :D In ieder geval per auto door west-Rusland reizen, maar heel veel verder zijn we nog niet gekomen in het plannen.
Ik heb zowel voor mijn studie als in mijn vrije tijd zoveel over Rusland gelezen, dat ik niet kan wachten om er naartoe te gaan. Ik vind het heel fascinerend en op een eigen manier ook heel erg mooi.

Dani schreef:
Ik ben op vakantie geweest naar Oekraïne. Ik heb toen van tevoren wat Russisch geleerd (wordt daar ook voornamelijk gesproken, althans in de gebieden waar wij kwamen). Het alfabet, getallen, en eenvoudige woorden en zinnen. Bedankt, help, hoeveel kost dat, de belangrijkste onderdelen van een menukaart, enzovoort. Dat zou ik zeker aanraden.

Goeie tip. Hoe heb jij het jezelf eigen gemaakt?
Ik heb een zakwoordenboek Russisch met fonetische uitspraak erbij, is dat voldoende om de basiszinnen en woorden te leren?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:15

Bij ons was zo'n zakboekje genoeg :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:40

Szan schreef:
Goeie tip. Hoe heb jij het jezelf eigen gemaakt?
Ik heb een zakwoordenboek Russisch met fonetische uitspraak erbij, is dat voldoende om de basiszinnen en woorden te leren?

Online zelf alles bij elkaar gezocht. Op de ene website het alfabet, van andere sites haalde ik zinnen/woorden waar ik zelf een Word-bestandje mee maakte en dat heb ik gewoon uit m'n hoofd geleerd. Maar dat vond ik ook leuk hoor, met zo'n zakwoordenboek kom je ongetwijfeld ook een heel eind. Ik ben gewoon zo'n talennerd die zich er dan echt in gaat verdiepen :D Hoeveel handig is om te weten hangt ook wel af van je bestemming, wij zijn in Kiev geweest waar wel veel Engels gesproken werd maar ook in de Krim en daar ging echt bijna alles in het Russisch. Dan is het gewoon heel fijn als je de straatnamen herkent en een broodje van de menukaart kan bestellen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:31

Zelf nog niet in Rusland geweest maar kan wel meer vertellen over Polen en de Baltische staten <3

Ik reageer als ik meer tijd heb.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:04

Toch zou ik het niet doen op moment. .. liever Polen en de (Euro) staten omheen... Ga je even inlezen en volg de nieuws (en dan niet alleen de Nederlandse )... het is echt niet veilig op dit moment!!!
Wees wijs...uit ervaring kan ik zeggen dat een mensenleven in RU niet zo veel waard is.......en ik kan er gewoon niet bij dat iemand in deze tijd met deze problemen daar,op vakantie wil gaan... of cru gezegd: ga je op vakantie nu naar een Ebola gebied? ... Feit is,dat met al de strubbelingen daar,de mensen gewoon de civilisatie vergeten en het dan niet anders is als andere landen waar je bvb voor je geloof/geld/overtuiging om zeep geholpen wordt. ... dus gaa aub ergens anders heen,aub

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:52

Ik heb er ook naar gekeken voor komende februari, maar ambassade heeft het ons ontraden. Ze hebben het nu inderdaad niet erg op buitenlanders. Advies was;
- niet alleen op straat
- niet 's avonds over straat
- mijdt busstations, vliegvelden en andere plekken met veel mensen ivm aanslagen
- kans op gewelddadige en gewapende overvallen
- kans op racisme

Wij wachten tot de situatie wat is afgekoeld. Toch denk ik dat je er nog prima op vakantie kan gaan hoor, als je het slim aanpakt. Ga goed voorbereid op weg!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:21

Wow, ik schrik een beetje van jullie reacties!
Natuurlijk ben ik (enigszins) op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Rusland, maar ben ik dan echt zo naief om te denken dat wij daar als backpackertjes niet zoveel last van hebben als je het niet opzoekt?

Het zet in elk geval flink aan het denken. Misschien dat we het oorspronkelijke plan behouden, maar dan alleen in de baltische staten blijven.

@ Sky: Ik heb op de site van de ambassade gekeken en daar staat het niet. Dat was het eerste wat ik deed... Hoe heb jij die info gekregen?

@ Sasja: dank je voor de waarschuwing. Zoals gezegd.. ben ik dan echt zo naief om te denken dat wij daar als backpackertjes niet zoveel last van hebben als je het niet opzoekt?

@ Mooncloe: ben benieuwd!! Volgens mij prachtige landen!

@ Dani: Haha zo'n talenknobbel heb ik niet. M'n moeder heeft ooit een cursus gevolgd 100 jaar geleden. Misschien haar casettebandjes eens opsnorren :D
Maar naar een handig boekje ga ik op zoek (als het niet voor Rusland is dan voor de andere landen waar we heen gaan)

@Szan: cool!! Echt west-west als in alaska, of meer ter hoogte van mongolie/noord korea?

@ Set Elkol: merkte je ook wat van spanningen etc? Hoewel het toen nog aardig rustig was (denk aan boycot, krim, oekraine etc).

@ Jeaulijn, haha is je enthousiasme inmiddels getemperd door de reacties? := De mijne wel haha

@ Trieske: Bedankt voor de link! Heel handig!

@ Fangio, inderdaad een open deur, maar zet me wel aan het denken over de geldigheidsduur. :D Thanks!

@ Sasja: wow wat een heftig verhaal! Getsie.

@ Zippora: haha, goeie tip. Wordt een gezellige trip :') Klep houden :D

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:25

Over Litouwen kan je me altijd pben, ben er inmiddels al 22 keer geweest. Al ben ik nog nooit met de trein geweest. Als je me de route doorgeeft kan ik je wel wat mooie plekken aanraden :)

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:31

Dank je wel Siep! Route weet ik (nog) niet. M'n vriend vindt het leuk dat allemaal uit te zoeken. Als we de route daadwerkelijk hebben bepaald, kom er bij je op terug!