Schotland & Ierland tips gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_boyke

Schotland & Ierland tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 21:13

Lieve bokkers!

Hopelijk kunnen jullie mij aan wat info/ervaringen helpen!
Normaal ben ik snel uit mijn reisplan,maar er is zóvéél te zien in Schotland en Ierland; dat ik
wel wat tips kan gebruiken. Wat maakte jullie reisje naar Schotland en/of Ierland nou echt 'helemaal tof'?!

Even wat info:
Heb 6 dagen per land. Niet gek veel dus... In Schotland landt ik op Glasgow en vlieg terug vanuit Edinburgh, in Iederland landt en vertrek ik vanuit Dublin. Afreizen naar de andere kant van het land zou kunnen, maar gezien de 6 dagen per land moet het niet té gek worden (vooral door het mindere openbaar vervoer soms)

Ohja, ik ben helemaal gek op extreme sporten, kan niet gek genoeg! Ik zou heel graag de Ben Nevis willen beklimmen, maar gezien de weersomstandigheden in Maart en het feit dat ik met een 7 kilo tasje reis wordt dat denk ik lastig. Maar als iemand goede klimtips heeft waar je eventueel spullen kan huren?
Ik reis alleen, maar verblijf in hostels dus dan heb je vaak meteen gezelschap. Maar mocht ik toch een dagje alleen moeten 'survivallen', tips voor veilige wandelroutes? Heb alleen de tickets nog maar,
dus alles staat open.

Héél erg bedankt alvast, ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:48

Een echte must wat mij betreft is een bezoek aan een Schots eiland, zoals Skye <3

imd

Re: Schotland & Ierland tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:09

Skye wilde ik ook net noemen. Edinburgh is echt prachtig, daar moet je zeker even tijd voor uittrekken. Daarnaast ben ik in Schotland naar een rugbywedstrijd geweest, dat is ook erg grappig maar je moet er van houden :P In Ierland natuurlijk de cliffs of Moher! Verder ben ik zelf altijd fan van het gewoon door de omgeving rijden en mooie dingen zien, en dat kan in beide landen erg goed, want de natuur is prachtig! Veel leuke pubs enzo ook om te eten, heerlijk :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:04

Ben Nevis en omgeving zijn echt schitterend, maar die noem je zelf al ;)
Ik ben op een ander eiland geweest namelijk Islay en dat was ook prachtig, ook een aanrader.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:12

In Schotland is het misschien leuk om een stukje van de West Highland Way te doen, dat is echt prachtig!
In Ierland heb je de Wicklow Mountains, dat is niet zo ver weg van Dublin. De Cliffs of Moher zijn ook fantastisch, maar wel een heel eind weg. Als je toch die kant op gaat, zou ik ook even Galway bezoeken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:14

Ik als geschiedenisfreak zou colloden graag bezoeken,maar daar moet je van houden.. Daarnaast zou ik kastelen bezoeken, maar ook daar moet je weer van houden.. :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:40

nine1987 schreef:
Ik als geschiedenisfreak zou colloden graag bezoeken,maar daar moet je van houden.. Daarnaast zou ik kastelen bezoeken, maar ook daar moet je weer van houden.. :)

Culloden is een groot groen grasveld, daar heb je wel wat fantasie voor nodig :P Kastelen sowieso ja! Bijvoorbeeld te combineren met Skye is Eilean Donan Castle, supermooi!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:43

Ik ben Schotland zelf nog niet in geweest, maar Edinburgh is inderdaad ook echt een prachtige stad. :j
Daar moet je toch ook wel even minimaal een dag voor uittrekken, alhoewel je daar misschien 'gewoon' nog wel terug komt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:46

Ik ben 10 dagen in Schotland geweest, wij hebben een stuk van de Rob Roy way gelopen, over allemaal bergen waar de mooiste meren tussenin liggen. Zeker een aanrader! Verder als je in Edinburgh bent: Mary King's Close. Het is zegmaar het ondergrondse Edinburgh, wordt op een spannende manier verteld, echt heel leuk :D.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:25

Narya schreef:
nine1987 schreef:

Culloden is een groot groen grasveld, daar heb je wel wat fantasie voor nodig :P Kastelen sowieso ja! Bijvoorbeeld te combineren met Skye is Eilean Donan Castle, supermooi!

Daarom zeg ik, je moet ervan houden.. Kennisje is er wel geweest, er was iemand die daar wel precies vertelde hoe en wat.. Met een beetje inbeeldingsvermogen speelde alles zich voor je neus af zei ze.. Maargoed.. Het blijft idd een grasveld.. :p

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:28

Je reist dus binnen de landen met openbaar vervoer?
In Schotland ben ik nooit geweest, dus daar kan ik je niet mee helpen. In Ierland heb je volgens mij wel een openbaar vervoer kaart waar je een aantal dagen mee kunt reizen. Wicklow Mountains is inderdaad niet ver van Dublin, maar de westkust is ook prachtig. Galway is een leuke plaats en de Cliffs of Moher prachtig. Ook kan je daar langs varen met een boot. Lijkt me ook wel indrukwekkend om het vanaf de onderkant te bewonderen.
Van extreme sporten weet ik ook niet veel, maar misschien is het in die tijd al wel mogelijk om bijv. te surfen aan de westkust van Ierland.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:33

Ik lees even mee, ga volgend jaar voor twee week door schotland dus misschien komen er nog leuke must have seen voorbij ;)

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:44

Oh bedankt voor de fijne reacties! Komen een hoop dingen voorbij waar ik nog nooit van gehoord heb haha. Ga er zeker even op googlen. Mbkaatje: ik reis idd met openbaar vervoer. Een auto huren zou ook kunnen, maar misschien dat de weesomstandigheden daar in maart nog niet top voor zijn? Overigens ben ik ook 21, dus soms wat lastig om een auto te huren, sommige bedrijven vinden je dan te jong. Maar mocht het weer meezitten dan ga ik dat zeker proberen.

Deflin superleuk dat je naar schotland gaat, laat je weten wat jij de mooiste plekjes vondt? :D
Ik zal voor Edinburgh zeker een dag uittrekken gezien de reacties hier, thanks!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:17

Ohja, in Edinburgh heb je ook het national museum. Gratis, super groot en echt heel leuk! Je kan er heel veel dingen doen en er is echt geschiedenis van alles! Dus of je nou houd van het romaanse rijk, dieren of robots, voor alles is er wel wat te vinden en te doen, heel erg leuk!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:56

Je zou in ieder geval even vooraf moeten checken of er een openbaar vervoer kaart is voor een aantal dagen. Los een treinkaart kopen in ierland is nogal duur heb ik ervaren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:04

Connemara gebied in Ierland! En dan natuurlijk paardrijden op Connemara's aan de Ierse westkust!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:39

waarom kies je voor ierland zelf en niet noordierland als ik vragen mag?

belfast zou ik zeggen absoluut een black cab political tour doen
en aan de kust de giant causeway.. een mooie stukje kust waar perfect 6 hoekige 'shoorsteenachtige' stenen uit zee oprijzen (of erin gaan, want in engeland komen ze ergens weer boven)

Afbeelding

maar ligt dus aan de verkeerde kant van het land..
beiden zijn voor mij herinneringen die ik nooit meer zal vergeten..
de eerste omdat de spanningen nog steeds voelbaar zijn door de murals met ieder hun eigen lading. plus het feit dat de taxichauffeurs altijd nog met open verbinding rijden zodat als de muur toch plots zou sluiten, ze direct op de hoogte zijn.. zelfs even uitstappen is 'nervewrekking' omdat de taxi langszaam mee blijft rijden voor het geval dat
met name de onderstaande heeft enorme indruk gemaakt.. vanuit welke hoek je ook kijkt, je blijft recht in de loop kijken, terwijl het verder een van de eenvoudigere murals is.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:36

"Gewoon" ierland is ook de moeite waard hoor. Ik vond Noord-Ierland echt prachtig, alleen in Belfast voelde ik me totaal niet thuis. Op dat moment waren er ook net allemaal rellen geweest.

Maar ben je dan ook in Ierland geweest of alleen in Noord-Ierland?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:22

Bij dublin heb je wicklow mountains is erg mooi. (ps i love you, braveheart)
Vanaf dublin kan je met de trein(3 uur) naar Sligo.
Daar heb je ontzettend mooie gebieden en kan je mooi naar Rosses point.
Uiteraard kan je op de trein van Dublin naar Sligo ergens uitstappen en iets onbekends gaan doen.
Ik ben eens uitgestapt in Longford, Dan zit je echt midden in ierland. Super gaaf en mooi om te zien.

Zeker in ierland is het openbaar vervoer goed.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:57

mbkaatje schreef:
"Gewoon" ierland is ook de moeite waard hoor. Ik vond Noord-Ierland echt prachtig, alleen in Belfast voelde ik me totaal niet thuis. Op dat moment waren er ook net allemaal rellen geweest.

Maar ben je dan ook in Ierland geweest of alleen in Noord-Ierland?

gewoon 'ierland' staat hier nog op de agenda. ik heb als uitvalsbasis portadown omdat daar een vriendin woont, dus vandaar dat de stand 2x noord tegen geen gewoon ierland is.. maar voor de natuur wil ik met haar nog een keer kriskras ierland doen zeg maar.

Belfast (en eigenlijk ook portadown) waren voor mij eigenlijk juist indrukwekkend door de hele geschiedenis van de katholieken<>protestanten.. Misschien omdat toen ik opgroeide er nog geen vrede was (echte vrede is er overiges nog steeds niet hoor, het is nu meer een politieke strijd geworden).

wellicht dat ik gewoon tijdens de oranje marsen moet gaan, voor zover ik weet gaat ze dan altijd een paar daagjes op vakantie naar het zuiden (kan ik meteen meeliften).

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:04

tip neem vanaf glasgow de trein naar malaigh, treinreis van 5 uur maar echt super gaaf, je gaat door hele mooie gebieden, komt over de beroemde harry potter brug enz. in mallaigh neem je de veerpont naar skye.
En eigenlijk moet je in schotland ook the lost valley bij glen coe bekijken.
laat de steden links liggen en geniet van de pubs in d ekleine plaatsjes
geniet van schotland!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:13

Waarom Ierland en Schotland, voor beide landen heb je nu net te weinig tijd wil je echt wat moois gaan zien (zeker met het OV, OV in Ierland kan inhouden dat er maar 2 keer per dag een bus rijdt).

In Schotland is Ben Nevis zeker een aanrader en als je van extreem houdt, ga er dan op via de niet-touristische route. Dan loop je om de berg heen en kom je uit in een prachtige vallei en ga je omhoog via de CMD-arrete. Ook de Cairngorms zijn prachtig.

En dan Ierland, mijn tweede thuis. Ik kan alleen al een week rondlopen in het meest noordwestelijke puntje, Donegal. Al die bergen die daar liggen, zonder paden, het ultieme gevoel van vrijheid. Galway en The Burren staan ook hoog op mijn lijstje met mooie plekjes. Noord-Ierland is heel mooi (enigszins bevooroordeeld, ik heb er gewoond). Belfast is een interessante stad, mooi zou ik het niet willen noemen. Als je een goed beeld wil krijgen van de "Troubles" dan is een stadstour in Derry aan te raden. The Giants Causeway is al genoemd en ook de Mourne Mountains bieden eindeloze wandelingen door de bergen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:30

We waren alleen in Belfast om een dagtour te doen langs o.a. Giants Causeway e.d. Die toch was echt prachtig. Maar in Belfast hadden we weinig tijd om iets te doen. En ons hotel lag in het centrum, achteraf hadden we iets erbuiten moeten zitten, waar veel toeristenhotels zijn. Daar was de sfeer prima. Ik was daar met mijn vriend, die uit Dublin komt en die zijn over het algemeen niet heel geliefd, dus we hebben ergens lekker gegeten en naar ons hotel gegaan. Ik heb dus niet veel gezien.

Laatst heb ik wel een nederlandse jongen gesproken die de protestantse wijk is ingelopen en hij heeft het daar enorm naar z'n zin gehad. De dag erna heeft hij hetzelfde gedaan in de katholieke wijk en daar voelde hij zich totaal niet veilig en is direct weer weggegaan. Het blijft nog steeds wel rommelen. Wat het ook wel interessant maakt natuurlijk.

Donegal, daar moet ik ook nog naar toe. We zijn van plan om toch eens een echte trip door Ierland te gaan doen ipv alleen naar familie. Daar ben ik helemaal voor!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:22

mbkaatje schreef:
Laatst heb ik wel een nederlandse jongen gesproken die de protestantse wijk is ingelopen en hij heeft het daar enorm naar z'n zin gehad. De dag erna heeft hij hetzelfde gedaan in de katholieke wijk en daar voelde hij zich totaal niet veilig en is direct weer weggegaan. Het blijft nog steeds wel rommelen. Wat het ook wel interessant maakt natuurlijk.

Ik denk dat het af hangt van je referentiekader. Ik heb bijvoorbeeld in Falls gewoond, ik denk 1 van de meest hardcore katholieke wijken, ik voelde me juist heel onveilig in Shankill dat aan de andere kant ligt en protestants is. Jaren later ben ik teruggeweest en dan merk je heel erg dat wanneer je er niet meer woont het gevoel van onveiligheid toeneemt terwijl dit voorheen normaal was (ik heb wat dingen zien gebeuren vanuit mijn raam :wow: )

De stad is nog altijd enorm gepolariseerd, zeker in de volksbuurten. Enorm interessant. Zeker als je te weten komt dat de Nederlandse geschiedenis een rol heeft gespeeld in het geheel!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:07

Dat is ook zo hoor. Het is net hoe je er in stapt waarschijnlijk. En op wat voor moment. Belfast heeft een hele interessante geschiedenis. Eigenlijk is het nog geen geschiedenis omdat het nog steeds gaande is.