Goedkoop vliegen of toch maar veilig KLM?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Goedkoop vliegen of toch maar veilig KLM?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:20

Hoi bokkers!

Aller eerst wil ik even zeggen dat ik geen idee heb of dit in het juiste forum staat, excuseer!
Van september 2013 tot en met november 2013 ben ik op stage geweest naar een renstal in Engeland. En dat is zo goed bevallen voor het bedrijf en mij, dat ik weer terug ga om daar te werken na mijn studie. Wat dus officieel eindigt op 21 juli.

Ik wil graag tussen 28 juli en 2 augustus die kant op vliegen. En nu sta ik dus voor de twijfel.. met ruim 100 euro verschil (wat voor iemand van mijn leeftijd / inkomen veel geld is), met welke maatschappij ik zal gaan vliegen.

Ik kan met Jet2 vliegen, of met het vertrouwde, duurdere KLM. Is er iemand die ervaring heeft met Jet2?
Nu is het natuurlijk zo dat ik maar een uurtje in het vliegtuig zit, dus ik zal weinig te maken hebben met slecht eten of oncomfortabele stoelen.

Daarnaast ben ik gewoon van plan om een retour te boeken, omdat enkele vluchten dubbel zo duur zijn.
Is er dan misschien ook iemand die mij meer kan vertellen wat er gebeurt als je niet op komt dagen op je retour vlucht.. ik heb namelijk geen idee :+

Alvast bedankt bokkers!

Eileen_

Re: Goedkoop vliegen of toch maar veilig KLM?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:26

Het is echt wel veilig genoeg, anders zouden ze echt niet de lucht in gaan. Er zijn gewoon eisen aan het onderhouden van de vliegtuigen, je hoeft echt nier bang te zijn dat je veel meer kans hebt dat je neerstort met een goedkoper vliegtuig dan met een duur vliegtuig ofzo :+ Ik zal dus gewoom met het goedkope vliegtuig gaan.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:27

Heb vorig jaar met Ryanair gevlogen en dat is ook gewoon veilig hoor anders zouden ze niet vliegen :) En een uurtje oncomfortabel zitten is niet zo heel erg. Kun je die 100 euro mooi daar nog uitgeven :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:28

Als ik naar Japan ga ga ik wel met een 'duurdere' maatschappij omdat ik liever wat ruimer zit voor 12+ uur maar voor een city tripje wordt het Ryanair.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:31

Er zijn echter in het verleden wel vliegtuigmaatschappijen geweest die misschien niet hebben bespaard op onderhoud op de vliegtuigen, maar ze hadden wel piloten in dienst die niet helemaal de ervaring hadden die je van een captain zou verwachten. En in een noodsituatie wil je echt een goede captain met voldoende vlieguren. De problemen die er bijv. met Lion Air waren, konden de piloten niet op tijd oplossen en dat liep niet goed af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:35

Er gaan wel meer maatschappijen van Nederland naar Engeland :P
Volgens mij is British Airways iets goedkoper dan KLM, maar minstens zo betrouwbaar...

Ik geloof dat wij een retourtje hadden (4 dagen) voor rond de 100 euro. Inclusief bagage.
Neem aan dat je dat wel graag mee wilt :P

Engeland is nooit langer dan anderhalf uur vliegen. Dus volgens mij hoef je ook niet per se extra luxe te zitten. Als je nu 3 uur of langer zou moeten vliegen, kon ik me daar weer wat bij voorstellen. (ik ben lang, dus krap vliegen is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend).

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:36

In principe zal er niks mis zijn met een budgetaanbieder. Enige waar je wel even op moet zetten, is hoeveel er nog aan kosten bij komt. Wil je ruimbagage meenemen? Dikke kans dat je daar flink voor moet betalen, terwijl dit op sommige KLM-vluchten gratis is. (Weet niet of dit ook voor Londen geldt.)

Niet opdagen voor je retourvlucht is waarschijnlijk geen probleem, al zal je hoogstwaarschijnlijk je geld niet terugzien. Daarnaast vind ik het niet echt netjes (vliegtuig kan mogelijk vertragen oplopen), maar dat is mijn mening.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:38

chimello schreef:
Als ik naar Japan ga ga ik wel met een 'duurdere' maatschappij omdat ik liever wat ruimer zit voor 12+ uur maar voor een city tripje wordt het Ryanair.

Dit ook voor mij. Lange vluchten een duurdere maatschappij voor het comfort, maar op korte vluchtjes kies ik gewoon een goedkope prijsvechter.

Als je niet op komt dagen zorgt dat voor een berg vertraging en een hoop gedoe voor de reizigers, dus dat vind ik erg onbeleefd...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:41

Dat is zeker waar. Maar een minder ervaren piloot kan zeker goed in zon situatie reageren, terwijl een ervaren piloot dat niet kan. Bem groot fan van air crash investigation, en heb al heel veel (grotendeels zelfs) gezien waar een ervaren crew in vloog en toch crashte door menselijke fouten. En vaak zit er wel 1 piloot die veel, of iig genoeg, ervaring heeft. Heb trouwens juist vaak gezien dat de captain met veel ervaring niet goed naar de copiloot luisterde omdat hij meer ervaring had, terwijl de copiloot een fout zag maar dacht dat captain t wel beter wist...
Voor die kleine kans dat je neerstort mer een iets betere crew, zou ik zeker geen 100 euro meer willen betalen, maar wie ben ik :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:43

Eileen_ schreef:
Dat is zeker waar. Maar een minder ervaren piloot kan zeker goed in zon situatie reageren, terwijl een ervaren piloot dat niet kan. Bem groot fan van air crash investigation, en heb al heel veel (grotendeels zelfs) gezien waar een ervaren crew in vloog en toch crashte door menselijke fouten. En vaak zit er wel 1 piloot die veel, of iig genoeg, ervaring heeft. Heb trouwens juist vaak gezien dat de captain met veel ervaring niet goed naar de copiloot luisterde omdat hij meer ervaring had, terwijl de copiloot een fout zag maar dacht dat captain t wel beter wist...
Voor die kleine kans dat je neerstort mer een iets betere crew, zou ik zeker geen 100 euro meer willen betalen, maar wie ben ik :+

Weet je hoe groot de kans is dat een vliegtuig neerstort? :')
Die kans is zooo onwijs klein...

Echt gevaar voor neerstorten is wel hetgeen waar je je het minst druk om moet maken bij budget-vliegen... :')

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:43

Okay, ik ben ook niet echt bang dat ik neerstort, ik denk dat het gewoon de onwetendheid is. KLM hoor je zo vaak dingen over dat mijn hersenen het gewoon zien als veilig en goed. En al het andere wat ik niet ken wordt hard op geprotesteerd in mijn hoofd. Ik heb het niet zo op verandering :o

Wat betreft niet retour vliegen, ik heb het opgezocht, er zijn veel mensen die adviseren niet retour te vliegen maar wel zo te boeken. Ik wist niet dat ze daardoor vertraging oplopen. Ik dacht, vliegtuig vertrekt hooguit 10 minuten na officiële tijd. Ik ben wel erna aan het kijken om de retour vlucht zo te boeken dat ik er zelfs mee retour kan vliegen in combinatie met een weekje vakantie naar Nederland. Maar ik vind het lastig om nu al een datum te gaan prikken voor een vakantie, als ik nog niet eens op het bedrijf zelf ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:44

Als het Tot 6 uur vliegen is neem ik genoegen met elke maatschappij. Langer dan 6 uur heb ik liever wat meer luxe, maar ik denk nooit aan wat veiliger zou zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:46

xSwanHeart schreef:
In principe zal er niks mis zijn met een budgetaanbieder. Enige waar je wel even op moet zetten, is hoeveel er nog aan kosten bij komt. Wil je ruimbagage meenemen? Dikke kans dat je daar flink voor moet betalen, terwijl dit op sommige KLM-vluchten gratis is. (Weet niet of dit ook voor Londen geldt.)

Niet opdagen voor je retourvlucht is waarschijnlijk geen probleem, al zal je hoogstwaarschijnlijk je geld niet terugzien. Daarnaast vind ik het niet echt netjes (vliegtuig kan mogelijk vertragen oplopen), maar dat is mijn mening.
als ik een wiskunde examen mag geloven ( leer je toch nog wat op school :') ), gaan sommige vliegtuigmaatschappijen er al van uit dat niet iedereen op komt dagen, en verkopen ze meer tickets dan dat er plekken zijn. Dus dat zouden ze dan niet zon heel groot probleem vinden denk ik :))

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:47

Janine1990 schreef:
Eileen_ schreef:

Weet je hoe groot de kans is dat een vliegtuig neerstort? :')
Die kans is zooo onwijs klein...

Echt gevaar voor neerstorten is wel hetgeen waar je je het minst druk om moet maken bij budget-vliegen... :')

Dat zeg ik dus :')

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:48

Janedieene schreef:
Okay, ik ben ook niet echt bang dat ik neerstort, ik denk dat het gewoon de onwetendheid is. KLM hoor je zo vaak dingen over dat mijn hersenen het gewoon zien als veilig en goed. En al het andere wat ik niet ken wordt hard op geprotesteerd in mijn hoofd. Ik heb het niet zo op verandering :o

Wat betreft niet retour vliegen, ik heb het opgezocht, er zijn veel mensen die adviseren niet retour te vliegen maar wel zo te boeken. Ik wist niet dat ze daardoor vertraging oplopen. Ik dacht, vliegtuig vertrekt hooguit 10 minuten na officiële tijd. Ik ben wel erna aan het kijken om de retour vlucht zo te boeken dat ik er zelfs mee retour kan vliegen in combinatie met een weekje vakantie naar Nederland. Maar ik vind het lastig om nu al een datum te gaan prikken voor een vakantie, als ik nog niet eens op het bedrijf zelf ben.

Dan blijft het probleem zich herhalen en herhalen, want je moet ook weer terug naar engeland :+

Overigens zou ik wel voor de goedkopere maatschappij gaan, je zit hooguit 1/1,5 uur in het vliegtuig en 100 euro is niet een klein beetje

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:49

Eileen_ schreef:
als ik een wiskunde examen mag geloven ( leer je toch nog wat op school :') ), gaan sommige vliegtuigmaatschappijen er al van uit dat niet iedereen op komt dagen, en verkopen ze meer tickets dan dat er plekken zijn. Dus dat zouden ze dan niet zon heel groot probleem vinden denk ik :))

Ze verkopen als het goed is niet meer plekken dan ze hebben. Je kan evt (bij sommige maatschappijen) een IPB/IPA-ticket kopen, maar dan heb je kans dat je niet meekomt als de vlucht vol zit.

En de vertraging blijft. Betekent niet dat de machine niet vol zit ;)
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 11-06-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:49

Retourvlucht kan je vaak omboeken naar andere datum/vlucht als je op tijd bent. Dus ver genoeg in de toekomst kiezen en dan op het bedrijf overleggen wat het beste past.

Als je echt goedkoop wil kan het best dat je met eurolines (bus) goedkoper uit bent, maar dan zit je wel 10-15 uur in een bus.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:50

Aan omboeken zijn vaak wel kosten verbonden. Zou dus kunnen dat je daarmee alsnog boven de KLM-prijs uitkomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:52

Janedieene schreef:

De KLM heeft gewoon een waanzinnige reputatie opgebouwd. Bestaan ook al onwijs lang... Daarnaast is het natuurlijk Nederlands, dat geeft ook een fijn gevoel.
Nouja, Nederlands, weet ik niet... Ze zijn gefuseerd met Air France. Dus in hoeverre het nog écht Nederlands is, geen idee...
Daarnaast is het volgens mij de enige Nederlandse vliegmaatschappij die intracontinentaal vliegt. Voorheen had je ook Martinair, maar zijn nu ook ondergebracht bij Air France KLM.

En ach, van elke maatschappij kan je wel ongelukken vinden. Zo ook van KLM.

Heb je al eens gekeken via vliegtickets.nl? Krijg je meteen alles voor jouw bestemming op bepaalde datum en de prijzen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:53

Eileen_ schreef:
Dat zeg ik dus :')

Oeps, ik las die laatste zin verkeerd _O-

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 21:57

prugelpiet, daar heb je wel een punt, maar als ik dan al met Jet2 had gevlogen en ik vond het prima, dan kan ik dat natuurlijk blijven doen.

Het 'probleem' is dat ik elke keer naar Leeds/Bradford moet vliegen, omdat dat het dichtste bij is. Maar dat is geen grote airport en er vliegen ook niet extreem veel maatschappijen heen. Het zijn meer de kleine prijsvechters die kleine vluchten hebben of standaard KLM.

Daarnaast is het juist Jet2 die besparen op de bagage, bij de KLM ben ik 75 euro kwijt aan bagage, heen 2x ruim bagage en terug 1x ruimbagage. (1x ruimbagage terug in het geval dat ik dan toch op vakantie zou willen naar nl.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:00

Is er niet een groter vliegveld in de buurt waar je eenvoudig kan komen met het OV. OV vond ik persoonlijk niet heel erg duur in Engeland. Wij vlogen op Gatwick, ik weet niet meer de precieze kosten. Maar we zaten in de binnenstad en volgens mij was een retourtje met de trein maar 26 pond. En dan zaten we echt drie kwartier in de trein! Met de bus was dan 7 pond, maar dat had ruim 2 uur geduurd... :P

Wie weet kan je met een prijsvechter in combinatie met treinticket wel eenvoudig goedkoper vliegen?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:05

Met de trein reizen in North Yorkshire is niet zo makkelijk, de verbinding is heel slecht naar het plaatsje waar ik heen moet. Het is basically in the middle of nowhere op de rand van Yorkshire Dales National Park. Manchester is ruim 2 uur met de auto, en Newcastle, wat ook niet bijzonder groot is, is even ver als Leeds alleen hebben ze in Engeland de voorkeur om mij in Leeds op te halen. Ik vermoed vanwege eeuwige files rond om Newcastle.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:25

Ik heb net zelf ff snel gekeken.
Je zit bij EasyJet en Jet2 op iets meer dan 78 euro, ZONDER bagage!
KLM is 150 inclusief bagage. Aangezien je langere tijd heen gaat, zou ik voor KLM gaan, geen gezeik over bagage.

En dan inderdaad rechtstreeks op Leeds/Bradford reizen. Gezeik met het OV heb je dan ook geen zin in, denk ik. Ik zat in Londen, alles was te doen met het OV!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:28

secricible schreef:
Als je niet op komt dagen zorgt dat voor een berg vertraging en een hoop gedoe voor de reizigers, dus dat vind ik erg onbeleefd...

Hier ben ik het niet helemaal mee eens :=
Als je niet incheckt gaat het vliegtuig namelijk negens op wachten :n
Een "No-show" en dus ook niet inchecken is geen probleem. Inderdaad calculeren luchtvaarmaatschappijen dat in, wat ook een "overboeking" tot gevolg heeft als ineens iedereen WEL komt opdagen ;)

"No-show" als je wel je koffer ingecheckt hebt (sommige mensen vergeten wel eens de tijd in de luchthavenbar) worden ze niet vrolijk van omdat dan last-minute je bagage er tussenuit gevist moet worden met (bijna) altijd vertraging als gevolg.....

Maar andere optie zou zijn, retour boeken... Heen vliegen en dan een belletje naar de maatschappij om de retour ticket te annuleren...

Wel gaaf trouwens dat je na je stage terug mag komen TS!