Therapie met paarden in Ecuador!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Therapie met paarden in Ecuador!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:43

Sinds een paar weken werk ik op een stal in Tumbaco, vlak bij de hoofdstad van Ecuador, Quito. Grote behoefte om Zuid-Amerika te gaan ontdekken en tegelijkertijd iets nuttigs en leerzaams te doen. Ik wil in Nederland graag een opleiding tot equitherapeute volgen en dit leek me een geweldige opstap!

De plek heet 'fundacion Amor y Energia', love and energy. Het is 20 jaar geleden opgericht door een Duitse dame. Inmiddels wordt het grotendeels gerund door een Ecuadoriaans echtpaar, Gilberto en Flori. Ze hebben één vaste werknemer, een jongen van 22 jaar die 7 dagen in de week werkt voor $11 per dag, ongeveer8 euro.. Onvoorstelbaar, maar hij is altijd vrolijk en werkt over het algemeen keihard.
Daarnaast wordt de boel ddraaiende gehouden door de vrijwilligers. Er zijn meestal 1-4 'gringo's' (buitenlanders, veelal europeanen) die voor een of meerdere maanden komen helpen. Op sommige drukke dagdelen komen er jongeren of volwassenen uit bijvoorbeeld Quito, om een handje te helpen tijdens de therapie of de lessen.

Ik woon hier nu samen met een ander Nederlands meisje. Heel toevallig, er komen hier normaal nooit Nederlanders, nu zijn we hier samen. Twee Amsterdammers, allebei MWD gedaan, we gaan allebei naar dezelfde feestjes, maar elkaar nooit eerder gezien. We kunnen het gelukkig goed met elkaar vinden, want jw bent hier letterlijk 24u per dag samen..

'S morgens om 6u begint een van ons met het voeren van de paarden. Nog even slapen, dan samen ontbijten en om 8u begint het echte werk. 'S ochtends is het meestal het drukst. Paarden voeren, in de verschillende paddocks zetten (voor sommigen moet je een wandeling maken die wij 'door de jungle' noemen, tussen lianen, bomen met felgwkleurde bloemen, honderden insecten en langs een rivier naar de goedverscholen paddock lopen), paarden water geven, poetsen en opzadelen voor de therapie. Dan helpen we met de therapie, welke niet te vergelijken is met de manier waarop in Nederland equi/hippotherapie wordt gegeven.
De zwaargehandicapte kinderen mogen om de beurt tien rondjes op de paarden zitten en liggen. Twee rondjes per positie, in dus vijf verachillende posities. Ondertussen proberen we reacties van de kinderen uit te lokken, praten we met ze (waar mogelijk), masseren we de vaak spastische armen en benen en stimuleren we de interactie tussen de kinderen en paarden. Alles héél basic, wel. De meeste vrijwilligers die de therapie helpen en geven, hebben geen opleiding gedaan, of eerdere ervaring met deze kinderen..

Hoewel ik me soms erger aan hoe simplistisch de therapie is, is het prachtig om de kindjes te zien genieten. Gespannen spiertjes ontspannen, aaiende handjes gaan over de zachte paardenneuzen en blije geluidjes of woordjes ontsnappen de lieve (kwijlende :P ) snoetjes. Zó bijzonder!

'S middags worden er rijlessen gegeven aan vaak rijke Ecuadorianen of expats. Ik geef op een middag twee tot vier privelessen aan beginnende tot halfgevorderde kinderen, heel leuk en leerzaam; ik ben ineens paardrij-juf! Ook deze 'normale' kinderen genieten ontzettend, hoewel mijn lesgeefstijl ook weer mijlenver afstaat van hoe er normaal wordt lesgegeven: kind op een pony, los in de bak, krijgt alleen te horen dat de hakken uitgedrukt moeten worden en de rug recht moet zijn. Er wordt heel erg gehamerd op de juiste houding, maar niet op voorzichtig omgaan met je paard, figuurtjes leren, spelletjes doen, je pony netjes de bak door sturen, of de verzorging van een paard. Geeft niks, dan doe ik dat wel. :D zo leuk om mijn eigen ding hier te kunnen doen!

Verder rijd ik 's middags twee pony's van de foundation, Luna en Hidalgo (die ik bij het schrijven van deze ene zin al twee keer heb moeten vangen en terug in zijn box heb moeten zetten, lekkere ontsnapkoning). Deze twee worden eigenlijk nog nauwelijks gebruikt voor de lessen, omdat ze nog wat teveel ongeleid projectiel zijn, hihi. Ik rijd ze nu dus, in de hoop van de 'baas' dat ze wat beter te hanteren worden voor de leskinderen. Zulke leuke pony's en dressuurmatig juist heel fijn te rijden!

In mijn pauze (van twee uur! Yay!) rijd ik het paard van de man van de oprichtster. Ze heet Gitana (wat volgens mij 'zigeuner' betekent) en is een prachtige Lusitano schimmelmerrie. Helaas de laatste tijd veel te verzameld gereden, waardoor een normaal arbeidstempo er ontzettend moeilijk uit te rijden is. Voor het dagelijks trainen van haar, krijg ik zelfs wat betaald, zo fijn! Haar baas is helemaal lyrisch over mijn 'Nederlandse manier van trainen' (whatever that may be) en wil zelfs dat ik haar op wedstrijden ga uitbrengen. Eerst maar eens werken aan een normale halslengte, dacht ik.. ;) wel erg leuk en een hele eer!

En dan is het alweer avond, nog even genieten van de zon, de prachtige omgeving (een eigen vallei, omgeven door prachtig groene heuvels, kolibrietjes, een klein riviertje en... de babyeendjes die ik en de andere vrijwilliger hebben gekocht: Gerda en Joke. <3

Ik zal van de week eens kijken hoe ik makkelijk en snel foto's kan plaatsen, als daar interesse in is! :)

Liefs, Joyce

Joyce_

Re: Therapie met paarden in Ecuador!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:47

Oh en: grote aanrader om hier ook vrijwilligerswerk te komen doen! Ze zijn altijd wel op zoek naar mensen! Ik weet de website zo niet uit mijn hoofd, maar evwn googlen op fundacion amor y energia is zo gedaan!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:47

Wat lijkt me dat een ontzettend gave ervaring! En zoals je het omschrijft een geweldige plek om jezelf nuttig te maken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:50

Foto's, foto's *\o/*

Het klinkt echt geweldig. Ik vind het ook genieten om ruiters zoveel plezier te zien hebben met ruiters... en een beetje regenwoud op de achtergrond kan alleen maar helpen :)

Klinkt in elk geval als een hele mooie plek om een tijd te zitten, echt een avontuur hoor :j Je doet er echt gigantische ervaring op lijkt me. En dan is het ergens toch ook wel weer fijn dat er plekken zijn waar nog niet alles gereguleerd is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:53

Leuk om te lezen. Ik ben erg benieuwd naar fotos ;-)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:56

Jeetje wat gaaf! Inderdaad waar zijn die foto's!?! :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:01

Wow, dit klinkt als exotisch, leerzaam en leuk. En je doet er nog goeds mee ook. Ik ben razend benieuwd naar foto's! {:}

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:11

Wauw dat klinkt gaaf!
Houd t zeker in gedachten :) (wil later ook wat met equitherapie doen en vond het vrijwilligerswerk/stage lopen op een gehandicapten manege ook wel erg leuk)
Doe je dit via een organisatie?
Ben ook benieuwd naar foto's

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:20

Wat klinkt dit gaaf!
Hoe lang blijf je daar? En wat doe je ondertussen met je eigen paard?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:16

Klinkt echt super gaaf! Ik stuur je vanavond even een pbtje met wat vragen ;)
En ben wel heel benieuwd naar foto's hoor :D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:28

Wat een leuke reacties allemaal!

Mijn eigen Amon heb ik helaas niets meer dus dat is geen probleem..

Foto's uploaden kost me nogal wat moeite, in iedere geval een poging met een foto vd stallen (lekker interessant :P )
Oh, hij is te groot.. grr.. mocht iemand zin hebben in foto's verkleinen, pm me even je mailadres :D

[img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t31/1559518_721253847908858_1555112824_o.jpg

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:32

Onwijs leuk verslag! Ik zat met spanning op foto's te wachten, maar helaas :+
Ik hoop dat we snel kunnen meegenieten! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:34

Wat een ontzettend leuke ervaring, ik lees graag mee :j

even een tip voor je foto's
als je ze eerst op facebook plaatst kun je ze zo door zetten door de link te plaatsen, dat gaat prima

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:36

Wat leuk!
Benieuwd naar je fotos!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:45

Grr ja via fb probeer ik, maar die zijn dan nog te groot..
Vanmorgen tijdens de therapie was er een nieuw jongetje die gigántische woefe-uitbarstingen kreeg.. zo heftig heb ik ze nog nooit gezien. Ventje van een jaar of 4, klein brilletje, beschermers om zijn armen tegen het zichzelf bijten.. ik zit dan op het paard, met het kind voor me, zodat ik hem goed kan vasthouden. Het eerste rondje ging alles prima, hij mopperde wel, maar niks echt aan de hand. Na een paar minuten begon hij echter gigantisch te gillen, zijn lichaampje ineens helemaal overstrekken (dus zo strak trekken dat rug naar achter gebogen is), zichzelf slaan, trappelen, KRIJSEN. Daar zit je dan met je goeie gedrag op een paard, proberen een worstelende autistische kleuter óp het paard te houden.. Toen hij na een paar minuten nog niet rustig was en een paar plukken haar uit mijn hoofd had getrokken, vonden we het wel mooi geweest. De meeste kinderen vinden het in het begin spannend, maar dit zou totaal zijn doel voorbij schieten, is geen positieve, zelfvertrouwen gevende situatie voor zo'n mannetje.

Bijzonder trouwens hoe de therapiepaarden onder élke omstandigheid ruatig blijven. Zo braaf zijn ze! Maar als je ze in de paddocks soms samen tekeer ziet gaan, pfew.. ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:53

Klinkt als de tijd van je leven! Wauw!
Ben uiteraard ook benieuwd naar fotos :j

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:35

Wauw echt heel gaaf! Zou ik zelf ook wel willen! Hoe is het nu daar? En inderdaad, foto's!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:38

Is dat niet toevallig een stal waar ook mensen met PDD NOS ed. komen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:54

Ja, er komen ook kinderen met autisme spectrum stoornissen inderdaad :)

Foto's plaatsen lukt niet met mijn tablet, maar helaas ga ik vandaag halsoverkop terug naar huis, om afscheid te nemen van mijn oma.. jammer dat het zo loopt, voordeel is wel dat ik in NL wél foto's kan pkaatsen vanaf mijn laptop..

KentaroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:58

Gecondoleerd!
Ga je wel weer terug??

Wat klinkt dit als een fantastische ervaring zeg!!!
Maar lijkt me inderdaad wel extra fijn dat er nog een nederlander is!
Ben super benieuwd naar foto's!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:44

Jammer en gecondoleerd. Maar wel een mooie ervaring rijker.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 02:33

Ze is nóg niet dood gelukkig ;) maar nu dus op het overstapvliegveld, onderweg naar Nederland om afscheid te nemen. Ik ga wel weer terug, maar niet meer naar de foundation. Geweldige tijd gehad, maar nu tijd voor de rest van dat prachtige werelddeel :)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:21

Oh jeetje, sterkte ermee en veilige reis terug. :(:)

Foto's zou ik zeker geïnteresseerd in zijn :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 23:21

Nogal laat, maar waarom ook niet.. Hier nog wat foto's van mijn verblijf bij de stichting :)

Afbeelding
De oprijlaan naar de stallen en rijbak

Afbeelding
(een deel van) de stallen. Deursloten zijn van sommige stallen echt HELS. Wil je er snel een pony uithalen, kost het vijf minuten om de stal open te krijgen... Veilig? Nee. Ecuadoriaans? Jep.

Afbeelding
Luna, het kleine draakje van stal. Zij is geen therapiepaard en wordt slechts zeer sporadisch gebruikt in de lessen, omdat ze heel gevoelig is. Koningin in het ontsnappen; we hebben meerdere keren een half uur tot een uur gezocht, gerend, afgezet, gedreven, gelokt en besprongen, om haar weer op de plek te krijgen waar ze hoorde, hihi.

Afbeelding
Gitana, het paard van de eigenaar, die ik tussen het werken door trainde om wat extra geld bij te verdienen. Héle gave merrie, zoveel potentie, maar in Ecuador staat 'zachtheid', 'rust' en 'ruimte' helaas niet persé hoog op de trainingsagenda.. Zo zonde!

Afbeelding
Hidalgo, mijn favoriete paardje, nog een jong ding, maar ontzettend leuk. Ik reed hem iedere dag om hem wat door te rijden, zodat hij aan het eind van mijn verblijf in de lessen gebruikt kon worden en nu ook als voltige-pony gebruikt wordt.

Afbeelding
Typische foto dit.. Meisje op de rug van het paard was 3 jaar oud. Wilde eigenlijk helemaal niet paardrijden, maar aangezien het 'status' geeft, moest ze. Ze was alleen tevreden als ze op Belèn mocht, het oudste paardje van stal. David, de staljongen, liep rondjes met haar buiten om bloemetjes te plukken. Dán was het wel schaterlachen. :))

Afbeelding
Dit was tijdens één van de voorschoolse-educatie-sessies. Kindjes tussen de 2 en 4 jaar die met hun klasje komen voor het contact met de paarden en gymmen te paard.

Afbeelding

Afbeelding
Hihi, de andere vrijwilliger en ik hadden twee baby-eendjes gekocht als huisdier.. Zooooo zoet <3

Afbeelding
Dit is Renata, een verstandelijk gehandicapt 'meisje' dat alleen (sporadisch) schijnt te lachen als ze op een paard zit. Helemaal in haar eigen wereldje, soms gigantisch agressief (heeft meerdere keren een pluk haar uit mijn hoofd getrokken, om onduidelijke redenen voor 'ons'), maar als ze dan op de rug van Mr. Ed zat, kwam er af en toe een bulderende lach uit - daar word je eng van ;) Zo leuk om te horen! Renata kwam elke dag een half uur rondstappen.

Afbeelding
Kaiser, het nieuwste paard, naar 'de jungle' brengen.

Kleine impressie van het leven daar, hopelijk!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:26

Wauw, toch nog leuk om foto's te zien van je werk daar!
Hoe is het nog met je oma afgelopen :( ?