Vliegangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 15:22

Wie geeft dit enorme watje eens een goede schop onder haar billetjes :')?

Ik heb echt ontzettende vliegangst. Tot mijn achtste ofzo hebben we met enige regelmaat gevlogen, daarna ben ik pas weer op mijn negentiende gaan vliegen. Lange vluchten, korte vluchten, binnen Europa, buiten Europa, altijd zonder dat er iets gebeurde. Mijn ouders hebben ontelbare keren gevlogen, vrienden idem, ik ken een stewardess en mijn broertje werkt in de luchtvaart en weet precies welke maatschappijen veilig zijn en welke niet. Ik heb in jumbo's gezeten, in middelgrote vliegtuigen, ik heb gevlogen met die stomme aswolk, geland met storm. En ik leef nog :Y)

Maar mijn god, wat heb ik er een hekel aan :') Ik ben als de dood dat dat ding opeens uit de lucht pleurt als ik er in zit. Ik weet wat turbulentie is en toch heb ik er een grondige hekel aan (met name over de oceaan), vorig jaar kwamen we op de terugweg in een valwind terecht en heb ik bijna zitten janken.
Ik weet hoe veilig het is, ik weet hoe weinig kans ik heb om te verongelukken, maar als ik niet zo verschrikkelijk graag zou reizen naar verre landen, zou ik echt van mijn levensdagen niet in zo'n kreng stappen. Verre reizen zijn drama, ik verveel me dood (ondanks in-flight entertainment, boeken, muziek), de tijd schiet maar niet op en doordat ik bang ben, kan ik ook niet slapen. De fijnste vlucht die ik heb gemaakt was die naar Londen :Y)

Nu ga ik van de zomer naar de VS ( *\o/* ), dus er staat me weer een reis van 11 uur te wachten en ik kijk er nu al tegen op :').
Wie, oh wie weet de magische woorden om mij eens van die stomme angst af te helpen? Ik kan terzijner tijd op wat kalmeringspilletjes terugvallen, maar die gebruik ik liever niet.

madeliefw

Re: Vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:51

Hier hetzelfde. Bij mij is het zomaar spontaan ontstaan. Vond vliegen altijd leuk en nu opeens een drama. Hele vlucht zit ik met klamme handen want hij zal maar neerstorten. Ik heb een appje gedownload volgens mij van stichting Valk ofzo. Helpt een beetje, hier leggen ze ook uit hoe een vliegtuig werkt en wat bepaalde geluiden betekenen. Verder ga ik de volgende keer als ik ga vliegen wat rustgevends vragen aan de huisarts.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:52

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:33

Stom he madelief :')

Dankjewel Szan, ik ga ze eens installeren :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:45

Mij kreeg je geen vliegtuig in, maar dan vanwege claustrofobie.

Totdat mijn broer ging trouwen, in Amerika/San Diego...........
Toen had ik een hele grote motivatie om mijn probleem aan te pakken.

Ik ben in therapie geweest bij een therapeut die ook jaren zelf heeft gevlogen. Hij heeft mij enorm geholpen op een praktische manier, dus niet alleen door gesprekken. We zijn samen liften in gegaan, hoge trappen op, simulatieoefeningen, een rondleiding in een vliegtuig en zelfs een proefvlucht naar Londen. Het speelt zich toch vooral in je hoofd af en in je denkwijzen en hij heeft mij geholpen om hier ter plekke mee om te gaan.

Mij heeft het enorm geholpen. Al moet ik zeggen dat motivatie de helft van het werk is, voor een zonvakantie was ik waarschijnlijk niet zoveel drempels over gegaan.

Ik zit nu heerlijk te ontspannen tijdens een vlucht :z

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:48

Ik vlieg wel, maar niet echt voor mijn plezier ofzo. Ik heb overigens hetzelfde met achtbanen, precies dezelfde doodsangsten. Het is gewoon iets sufs met controleverlies ofzo, als ik bij iemand in de auto zit heb ik het soms ook.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:58

Het heeft bijna altijd met een vorm van controleverlies te maken. Mij heeft de therapie ook over andere dingen in het dagelijks leven geholpen (ik ga nu met de auto door een lange tunnel, daarvoor zou ik gerust 50 km omgereden zijn).

Het is maar net in hoeverre je iets wilt aanpakken of dat je er mee te leven vind :j . Dat is ook wat ik bedoel met motivatie, zonder die bruiloft zou ik gewoon binnen europa zijn gebleven.

Waar ga je naartoe in Amerika?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:17

Rondreis in het zuid westen! Ben al twee keer naar de VS geweest, maar steeds met tussenstop (= minder lang in het vliegtuig). Nu vlieg ik non-stop naar San Fransisco, bluh :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:22

Een voordeel, als je uitstapt ben je er ook :D
En rondreizen in het ZW is wel erg leuk!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:35

Dat wel :D Gaat een stuk sneller dan met een overstap. Maar ik vind die overstap juist lekker: heb je twee, drie uur (of meer) even geen kans om neer te storten.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:36

Oplossing gevonden hoor :') Ik neem mijn broer lekker mee (degene die dus alles van vliegtuigen weet). Kan hij mij lekker geruststellen als ik 'm weer knijp.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:12

mayniac_val schreef:
Dat wel :D Gaat een stuk sneller dan met een overstap. Maar ik vind die overstap juist lekker: heb je twee, drie uur (of meer) even geen kans om neer te storten.

Maar wel een keer extra opstijgen en landen.......... dat zijn juist risicomomenten ;) :D

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:34

Weet niet of dat nou zo opbeurend is Manzano..

Herken het probleem heel erg TS. Is een stuk controle dat je kwijtraakt in het vliegtuig. Je hebt geen idee wat er gaande is in het vliegtuig, geen idee hoe een vliegtuig werkt en je kan er niet zo 1-2-3 uit. Niet leuk. Ik ga deze zomer naar Indonesie, erg leuk. Maar 16 uur in een vliegtuig is niet zo tof. Heb dan ook nog het probleem dat ik snel misselijk wordt in een vliegtuig. Ik heb meerdere verre en korte reizen gemaakt met het vliegtuig en merk wel dat het steeds iets beter gaat (al gaat dat met ups & downs). Wat bij mij werkt om gewoon te gaan zitten in het vliegtuig en het allemaal over je heen laten komen. Lukt bij mij lang niet altijd helaas, dat loslaten is (en blijft wss) lastig. En dan heb ik nog een beetje hulp van mijn pilletjes (voornamelijk tegen de misselijkheid, maar je wordt er ook een beetje suf van). :) Een echt wondermiddel ken ik helaas niet (en vraag mij af of die bestaat).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:46

Oh ik haat vliegen hoor..... maar snap dus ook echt niet dat je graag een tussenlanding hebt. Als je eenmaal in de lucht zit is het risico dat er wat gebeurd echt heel klein.

Tip: Geen programma's als "seconds from disaster" "aircrash investegation" etc kijken.
Ik ben gek op dat soort programma's!!! Maar is geen handige combi met vliegangst (al vind ik het wat overdreven om het zo te noemen....).

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:28

Ja weet ik hoor, dat het veiliger in de lucht is :') Maar ik sta het liefst gewoon lekker op de grond, 'alle' kennis ten spijt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:37

Aller eerst van harte gefeliciteerd TS! Ik herken deels je angst wel,zelf heb ik ook altijd zoiets van brrr ... We vliegen toch regelmatig maar dan nog als je dan weer eens wat hoort of turbelentie is,daarom heb ik vaak muziek in of aan of kijk ik de film. Ook heb ik altijd van die vliegziek pilletjes,hoe je het ook zegt. Dat kalmeert me in iedergeval en soms val ik ook onderweg in slaap en word ik wakker bij het landen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:40

Ik ken het probleem.
Het nadeel is dat me man uit australie komt en die eens in de 5 jaar erheen wil voor 5 weken.
24 uur vliegen, bah.
Ik heb de laatste keer reistabletjes gehaald bij kruidvat en bijna 24 uur geslapen.
Als die neer gestort was had ik er niks van gemerkt. {:}

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:42

mayniac_val schreef:
Ja weet ik hoor, dat het veiliger in de lucht is :') Maar ik sta het liefst gewoon lekker op de grond, 'alle' kennis ten spijt.

ik weet niet waar je woont, maar je zou ook kunnen kijken of je niet een proefles vliegen kan nemen op een lokaal vliegveld. Dan weet je tenminste wat er allemaal gebeurd. Een klein toestel is wel iets minder stabiel, maar nu kan je zelf uit het raam kijken aan de voorkant en zelf sturen heb je in elk geval controle.

proefles is er al vanaf iets van 140 euro.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:47

Schagen, dus wel redelijk in de buurt van een vliegveld (Den Helder). Zou misschien eens aan mijn broertje kunnen vragen of ik een dagje met hem mee kan lopen ofzo :j

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:52

Hier nog een angsthaas... Ik vind vliegtuigen verschrikkelijk sinds ik op National Geographic een programma heb gezien over vliegtuigongelukken... Ik weet ook dat er maar kans is van 1 op de miljoen maar het blijft eng. Zat eens in een mini vliegtuig met harde wind en regen... -O-
Dat was aantal jaar geleden, toen heb ik onopgemerkt zitten huilen :+
Meestal slaap ik nu gewoon, maar als dat kreng beweegt, ben ik weer klaarwakker :x maar de rest van de tijd helpt het wel. Nu durf ik niet eens meer uit mijn raampje te kijken...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:34

Bang ben ik niet echt, maar toch ver in mijn achterhoofd blijft er een gedachte rond zwerven. Ik denk bij mezelf altijd, het is het meest veilige vervoer en als ik neer knal.. ach doe dan maar op de terug weg, heb ik nog een leuke vakantie gehad! :+ Toen ik 12 was ben ik alleen naar Afrika gegaan, oke toen vond ik het toch wel spannender dan wanneer ik met mijn ouders zit. Ik ook nog zo slim om die avond er voor Aircrash investigations te gaan kijken. Dus als het kan gewoon lekker gaan slapen met muziek in, GEEN rare programma's kijken als ik, het zo comfortabel mogelijk voor jezelf maken! Komt wel goed! :(:)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 06:55

Dat is niet zo handig nee _O-

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:22

Pfew, ik ben ook bekend met het probleem (geweest inmiddels). Ik zit nu in Phoenix en moet ook weer terug a.s. vrijdag. Ik zat op de heenweg met klamme handjes en hartkloppingen in het vliegtuig naar Londen voor de overstap. En daarna moest ik nog 11 uur. Ik heb de knop maar omgezet en het is gelukt. Ik heb gewoon gedacht als het vliegtuig neerstort dan is het niet anders. Boven Groenland kregen we een mega turbulentie. Die duurde met korte tussenposes wel een half uur. Naast mij zat een Britse dame en die was enorm grappig en maakte me aan het lachen en dat hielp perfect. Ik stap vrijdag met dezelfde gedachte het vliegtuig in. Onder het motto "als we gaan, gaan we met z'n allen". En nee, ik ben zeker niet levensmoe maar ruim 11 uur stressen wil ik voorkomen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 07:38

Ik heb ook vliegangst, maar bij mij is het na 9/11 gekomen. Ik ben dus niet zo zeer bang voor het vliegen zelf als wel voor een terroristische aanslag :+
Al mijn medepassagiers zijn dus verdacht. Het is echt heel erg. Met Amerikaanse maatschappijen durf ik al niet meer te vliegen. Ik kan alleen nog maar vliegen met 2 Oxazepam en nog een wijntje er achteraan := Dit jaar ga ik 3 x vliegen en daarom heb ik besloten er wat aan te doen. Morgen ga ik op mijn gemak de Stichting Valk bellen voor een intake.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:27

Ik heb ook precies dezelfde angst. Bang dat er wat gebeurd. Ik ben altijd ziek voor het vliegen. Terwijl me vader piloot is en ik vroeger altijd mee heb gevlogen in een sportvliegtuigje. Op latere leeftijd ga je denk pas beseffen wat er allemaal kan gebeuren.