Een week weg met alleen handbagage... Hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Een week weg met alleen handbagage... Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 08:32

Help %)

Eind augustus gaan vriendje en ik 6 dagen naar Oost-Europa, maar omdat we meerdere vluchten hebben kiezen we ervoor om alleen handbagage mee te nemen. Ik ben gewend om kleren mee te nemen voor alle mogelijke weersomstandigheden, schoenen voor alle gelegenheden, etc. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie nog magische tips & tricks?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 09-08-13 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Re: Een week weg met alleen handbagage... Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:33

Minder pakken. Het is maar 6 dagen, geen 6 jaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:36

Wij reizen ook altijd met enkel handbagage :D Enkele tips: veel kleren aandoen. Dus bv als je stapschoenen en nette schoenen meeneemt, je stapschoenen aan op het vliegtuig (want die wegen meer). Eventueel fototoestel ed rond je hangen. Jas aandoen of rond je middel knopen. Wij stoppen ook altijd vanalles in onze zakken haha, maar dat moet je zelf weten of je dat wilt :D Eenmaal voorbij het bagage wegen kan je de meeste extra dingen gewoon weer uit doen en in je handbagage proppen natuurlijk!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:36

lizy29 schreef:

Inderdaad. En daarnaast kun je eventueel ook daar kleding kopen (spotgoedkoop)

Neem 1 paar slippers, 1 paar goede schoenen (aan), beperkte toiletartikelen (delen/daar kopen?), 1 handdoek ( evt wassen onderweg), 2 broeken, 2 shirts, 1 jurkje. Ondergoed, zwemkleding. Zoiets.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:37

Idd niet te veel. Wij hebben naar de antillen gereist met alleen handbagage voor 3 weken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:38

En inderdaad gewoon niet veel extra kleren meenemen, wij stoppen in onze handbagage ook nog matje en slaapzak, moet je nagaan :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:38

Ik kan het me niet voorstellen dat dat lukt. :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:39

KimD schreef:
Ik kan het me niet voorstellen dat dat lukt. :')

We zijn profs :j en bevriezen onder een mini fleece dekentje in september in Schotland :')

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:42

lizy29 schreef:

Inderdaad :j . Zo moeilijk is het niet hoor :).

Je vertrekt in lange broek, t-shirt en truitje. Eventueel jas ook nog (die je gewoon onder je arm kan houden). Je hebt praktische schoenen aan je voeten, die je altijd kan aan doen (platte schoenen waarmee je goed kan stappen).

Wat heb je verder nog nodig?
- short (of 2)
- 2 t-shirts
- ondergoed
- toiletgerief (kam, tandenborstel. Shampoo en dergelijke koop je als je er eenmaal bent)
- handdoek (ideaal = microvezel. Weegt super weinig en neemt heel weinig plaats in)

En dan heb je nog méér al ruimte genoeg voor wat boeken, reisgidsen,... :D.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 09:14

Love_Swing schreef:
Idd niet te veel. Wij hebben naar de antillen gereist met alleen handbagage voor 3 weken.

:=

Solleke_Noah schreef:
wij stoppen in onze handbagage ook nog matje en slaapzak, moet je nagaan :P

>;) Dat meen je niet!

De rest bedankt voor de tips!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:19

Ik ben twee weken aan rondreizen in Azië met alleen handbagage. Nu had ik het voordeel dat ik alleen zomerse kleren moest meenemen (ik had nog een vestje & sjaal voor op de vliegtuigen). Ik heb dan ook 7 paar kleding meegenomen (shorten/topjes) en alles na het dragen uitgehangen en dan nog is opnieuw gedragen. Onderbroeken en sokken heb ik daar gewoon allemaal nieuw gekocht. Ik heb er eigenlijk verder niet over nagedacht en het is allemaal goedgedaan dus ja het kan :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:21

Als je een koffertje hebt dat precies aan de maten voldoet voor handbagage kan je echt een héleboel meenemen hoor :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:26

houd wel ook het gewicht in de gaten, zeker de low cost carriers worden daar steeds strenger op.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:29

Moet lukken toch.
Warme kleren en goede schoenen vast aan.
Kort broekje/shirtjes/ondergoed/handdoek in de handbagage + wat simpele toiletspullen.
Veel meer heb je niet nodig in een weekje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:29

Maartje1990 schreef:
Als je een koffertje hebt dat precies aan de maten voldoet voor handbagage kan je echt een héleboel meenemen hoor :j

Dit dus, en met van die speciale trekkers matjes en slaapzakjes kom je ver (nu gebruik ik zelf dus een fleecedekentje, maar vriendinnen hebben geïnvesteerd in zo'n mini slaapzakje). Probeer het maar eens uit, er past meer in zo'n handbagagekoffer dan je denkt :) en wat er niet meer inpast trek je gewoon aan :P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:35

Weet je het toegestane maximum formaat en gewicht van de handbagage bij de vliegmaatschappij waar je mee vliegt? Ik ben een paar keer met een cityhopper van KLM naar Frankrijk gevlogen en daar kan ik gewoon zo'n kleine trolleykoffer meenemen. En die was nog best ruim waardoor ik met gemak voor een week kleren mee kon nemen.

Daarnaast alles wat je in wilt pakken kritisch bekijken. Weet je zeker dat je het nodig hebt? Weet je zeker dat je er drie nodig hebt, of kan je ook met twee toe? Moet je persee nette kleren voor 's avonds of kan dat ook wel met je kloffie voor overdag? Jezelf mooi maken is leuk, maar geen noodzaak ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:11

Nog extra tips voor de securitycheck aangezien ik daar werk en veel mensen hoor zuchten en steunen :P.. Let op met vloeistoffen, dagelijks krijg ik nog te maken met passagiers die potten/tubes/flessen meenemen van veel meer dan 100ml en denken dat dat wel mee mag omdat hetgeen niet meer helemaal gevuld is. Bij de securitycheck gaan we uit van de hoeveelheid die op de verpakking staat!
(Handiger is eigenlijk om je vloeistoffen/gels dus gewoon op bestemming pas te kopen!)

Zorg ook dat je alle electronica (niet alleen laptops zoals op de schermen alleen staat aangegeven, ook cameras, telefoons, etc!!) en vloeistoffen als laatste in je tas doet, zodat je die tijdens de check er makkelijk uit kan halen! :) Dan ben je iig snel door de check heen :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:56

lizy29 schreef:

Precies. :D
Zoveel heb je niet nodig.
1 broek aan, 1 in de koffer.
Een schoon shirtje voor iedere dag, 1 of 2 vesten. Ondergoed & sokken.
Slippers in de koffer, sneakers aan je voeten, en zo min mogelijk toiletspullen. That's it!

Editje: ik neem altijd een kleine trolley mee als ik alleen met handbagage reis.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:01

Je kan ook je sokken in je schoenen in je tas stoppen, scheelt weer ruimte. En rol je kleding op, dat scheelt vaak ook ruimte.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:11

Het is ook handig om even de regels van de vliegmaatschappij met die je vliegt na te kijken. Je hebt bijvoorbeeld bepaalde maten en/of gewicht waar je je aan moet houden. Voordat je vertrekt, check even hoe het weer daar wordt, dan kun je vaak al bepalen of je zomerse kleding (short en shirts) of toch normale kleding (lange broek en trui) nodig hebt.

Je kunt er trouwens vanuit gaan, als je met alleen handbagage reist, je ook echt maar één stuk bagage mee mag nemen, dus als je een koffer meeneemt, mag je geen extra (hand)tas meer meenemen.

Qua toiletspullen kun je met je mede reizigers afspreken wat je meeneemt, zodat niet iedereen alles dubbel meeneemt (denk bijvoorbeeld aan tandpasta of lenzenvloeistof). Vaak kun je zo'n producten ook in mini vorm krijgen, scheelt een hoop ruimte en gewicht. Alle vloeistoffen dien je in een plastic zakje te hebben, die moet je eruit halen bij de security check. Ook mascara en labello enz. horen in het zakje.

Verder zou ik 1 broek aandoen en nog 1 broek meenemen, voor elke dag 1 shirt en 1 vest (en dan nog een aandoen op de dag dat je vertrekt). Ondergoed voor elke dag (plus misschien nog wat reserve), hetzelfde geldt voor sokken.

Ohja, en handig om even te kijken of in het land van bestemming dezelfde stopcontacten zijn als hier, anders kan ik je aanraden om zo'n stekker te kopen die je erop kunt zetten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:24

_MG schreef:
Je kunt er trouwens vanuit gaan, als je met alleen handbagage reist, je ook echt maar één stuk bagage mee mag nemen, dus als je een koffer meeneemt, mag je geen extra (hand)tas meer meenemen.

Dit is niet waar hoor. Bij veel maatschappijen mag je naast een koffer ook nog een handtas meenemen. Bij KLM mag je zeker al een koffertje en tas meenemen want ik ben er toch elke keer op geraakt :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:28

TS ik kan je niet helpen helaas! Ik zou gewoon kleding kopen daar :)

Maar Bokkers, wat zijn jullie goed?! Ik laat mijn vriend dit topic mooi niet lezen..
Ik ga namelijk met 2 grote koffers en 2 trolley's voor 3 weken op pad en mooi niet dat er wat thuis blijft haha.
1 trolley is trouwens leeg, maar die gaat vol mee terug :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:14

@Laulitz: We vliegen met WizzAir & helaas heeft _MG voor deze maatschappij wel gelijk...

@Selka: Ik neem normaal ook een 20/25 kg koffer mee voor een weekje vakantie, of dat nou wintersport of zon is... :Y) Blij te horen dat ik niet de enige ben die graag 'zwaar' reist!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:22

Ik ben met 3 kilo ruimbagage naar turkije geweest met de rest handbagage uitgerust met extra dieetvoeding zoals glutenvrij brood en op paragliding gericht.
Is allemaal gewoon gelukt al moet je wel strak inpakken uiteraard.
Ik had 17 kg vlieguitrusting en dus maar 3 kg over voor in het ruim. :+
Dus handbagage binnen de afmetingen en goed vol stoppen en let op op niet toegestane vloeistoffen en nagelschaartjes die ze kunnen innemen.

Gewoon 6 keer ondergoed, 6 keer bovenkleding 2 a 3 bh's, 2 broeken en niet te moeilijk doen over sokken die een tweede keer aan moeten.
Je zult wel moeten, als ik naar mijn vriend ga in belgie met de trein en ik neem vliegspullen mee moet ik ook opletten anders past het nooit.
Word je vanzelf een keer handig in.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:24

oude sokken en ondergoed enz. meenemen die je daar meteen weg kunt gooien. zo heb je tenminste iets ruimte voor wat retour kleding en spul wat je daar koopt.