Vakantie Finland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Vakantie Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:33

Ik heb geen idee als het hier goed staat maar ik dacht dat dit de beste plek was...

2 jaar geleden is mijn pony verkocht naar Finland, gelukkig wel een goed contact met de eigenaren kunnen houden en ze zijn super aardig.
Ze hebben al een aantal keer voorgesteld om mijn pony nog eens te gaan bezoeken daar.
En aangezien ze eind deze maand normaal gezien haar eerste veulentje krijgt, wil ik sowieso eens naar daar.

Maar hoe is Finland nu als vakantieland? Het is de bedoeling dat we er een paar daagjes van maken en nu vroeg ik me af wat er nog meer te doen is in de omgeving Espoo.
Weet iemand misschien ook een leuk hotelletje in of rondom Espoo?

Ik ben benieuwd! :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:43

Espoo is nou niet meteen het mooiste en leukste gedeelte van Finland... het is vlakbij Helsinki (da's natuurlijk wél heel leuk!) in het zuiden. Juist meer naar het noorden/oosten wordt het mooi. Geweldige natuur, en juist in die natuur is veel te doen. Als je de auto bij je hebt (maar dat denk ik niet, aangezien je het over een paar daagjes hebt?) dan kun je eens verderop gaan kijken, de natuur in. Of een auto huren.

Ik zit op het moment in Noord Karelie, een stuk mooier en leuker dan bij Helsinki in de buurt (maar da's mijn persoonlijke ervaring enmening na jaren Finland bezoeken).

Hoe kom je hier heen? Met het vliegtuig of de boot?

_mexx_lady_

Re: Vakantie Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:13

Dat ga ik nog uitzoeken wat het voordeligst is om naar daar te gaan.
Jammer, ik wou heel graag Finland net om zijn mooie natuur, jammer dat ik dan net in het minder mooie gedeelte zit.
Maar Helsinki heeft leuke winkeltjes of niet, shoppen is een grote hobby

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:17

Er zitten wel mooie natuurparken in de buurt hoor, google maar eens op Nuuksio!
Finland is prachtig, wel duur. Een goed hotelletje vinden kan dus duur zijn, kun je niet bij hen logeren? :)

Dit topic hoort trouwens in BEU! :)
Ik woon momenteel 6 maanden in Finland, als je nog meer vragen hebt, kommaarop!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:37

Ik heb eens gegoogled op Nuuksio, wat een foto's!
Ik kan wel vragen of ik bij hun kan logeren, dan heb ik ook niet zo een probleem met vervoer.
Zou je mijn misschien kunnen vertellen wat het voordeligst is; boot of vliegtuig?
Alhoewel ik wil de mensen liever niet te veel van last zijn, dus een hotelletje is misschien toch wel een optie. Kan bij hun eens informeren.
En hoe zit het met de shopgelegenheden daar? :D

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:48

Vliegtuig is makkelijker en goedkoper, het is een flink eind rijden en dat kost ook benzine. :)
In Helsinki kun je prima shoppen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:56

Oke leuk!
Dan ga ik eens kijken, ongeveer 170 euro per persoon heen en terug met de goedkoopste vlucht.
Pfhoeh dat wordt nog een eind sparen

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:04

Dat is een goede prijs. :j
Ik vloog zelf voor meer.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:18

Dit is dan ook de goedkoopste en met een voor mij onbekend bedrijf. Als ik wil vliegen met Finnair of de meer bekende vluchten ben ik een stuk meer kwijt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:26

Welk bedrijf vlieg je mee?

Ik zit hier ook :) . Ietsje langer dan Jiwa :P , 10 maanden. Woon ook in het zuiden.
Er is hier inderdaad ook erg mooie natuur.
Je moet alleen weten waar je moet zoeken ;) . Nuuksio is een voorbeeld, maar als je niet eens heel ver naar het noorden gaat, kun je al maar zo in de 'middle of nowhere' zitten, zonder ook maar iets aan huizen te zien. Half uurtje van Hyvinkää bijvoorbeeld is al genoeg. Je hoeft niet per sé naar Karelië. Als je daarheen gaat, is het eigenlijk meer om de natuur dan wat anders. Er is daar heel eerlijk maar weinig te doen (Noord-Karelië in elk geval). Mooie natuur, veel meren. Maar die kan je overal wel vinden.

Savonlinna en Olavenlinna (dacht ik ) zijn geloof ik wel erg mooi. Oude forten.

Helsinki kan je je prima vermaken! Olympisch Stadion, Suomenlinna <3, (Linnanmäki), nationaal museum, orthodoxe kerk, grote witte kerk ( :+ ), atheneum, Body Worlds momenteel in Vantaa deze zomer.
Shoppen kan je in Helsinki centraal doen, zit een hele mooie straat, maar je kan ook naar Itis gaan.
Porvoo is ook een leuk stadje om heen te gaan.

Als aanrader voor souvenirs: eurokauppa, en de 'discount-shop' bij de grote witte kerk :) .

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:56

Wow wat een informatie!
Ga ik eens even allemaal opzoeken.
Ik vlieg nog met niks, ik ben nu aan het oriënteren maar het zal pas voor begin augustus zijn dat ik eventueel kan gaan.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:43

LZP -> BEU

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:09

LoveBodin schreef:
Je hoeft niet per sé naar Karelië. Als je daarheen gaat, is het eigenlijk meer om de natuur dan wat anders. Er is daar heel eerlijk maar weinig te doen (Noord-Karelië in elk geval).

Ik zeg niet dat je hier perse naartoe moet, heel Finland is mooi ;) Maar dat hier weinig te doen is, daar heb je het mis! Hier altijd druk met kano varen, paardrijden, gewoon in de bossen, maar ook op de renbaan, shows, draverijen, dierentuin, musea, veel geschiedenis en cultuur, Koli park, raften, elanden, rendieren park... en in de winter skiën, snowboarden, op de moottorikelkka door de bossen en over bevroren meren crossen, op ski's achter een paard hangen, en nog véél meer!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:33

_mexx_lady_ schreef:
Oke leuk!
Dan ga ik eens kijken, ongeveer 170 euro per persoon heen en terug met de goedkoopste vlucht.
Pfhoeh dat wordt nog een eind sparen

Misschien vliegen op Tampere met Ryanair (kan o.a. vanaf Bremen) En vervolgens de trein pakken (is wel rond de 30 euro geloof ik, maar ik was daar in 2010) Tampere-stad is niet zo heel erg groot, leuk voor een middagje.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:07

Waar vlieg je vandaan TS? Als je vanuit Duitsland kunt vliegen scheelt dat vaak een heleboel geld. Vanuit inderdaad Bremen (maar dat is een eind rijden vanuit holland) of vanuit Weeze. Dan vlieg je naar Lappeenranta. Let wel op: Ryanair lijkt goedkoop, maar je mag niet standaard een koffer meenemen, daar moet je nog 50 of 70 euro apart voor betalen (hangt er vanaf of je 15 kilo of 20 kilo mee wilt nemen). Bij Finnair (en andere maatschappijen) is het wel duurder, maar hoe vroeger je boekt hoe goedkoper en daar mag je gratis een koffer meenemen. Het is misschien handig om dit in je prijsvergelijking mee te nemen.

Er zijn ook gasthuizen, soort B&B's en wat daar op lijkt. Ik zou lekker internet afgaan, toeristen sites opzoeken. En het Finland-forum is interessant: http://www.finlandforum.nl/finlandforum/index.php

Hier kun je heel veel reisinformatie krijgen en vragen stellen, er zitten ook mensen die in Finland wonen. Er zit ook iemand die in Espoo woont, die kan je vast en zeker wat meer info geven!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:30

Dank je die site is heel erg handig!
Ben van België dus ik denk dat Bremen nog al wat verder weg is, was van plan om eindhoven of Brussel te nemen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:58

GamblersCup schreef:
LoveBodin schreef:
Je hoeft niet per sé naar Karelië. Als je daarheen gaat, is het eigenlijk meer om de natuur dan wat anders. Er is daar heel eerlijk maar weinig te doen (Noord-Karelië in elk geval).

Ik zeg niet dat je hier perse naartoe moet, heel Finland is mooi ;) Maar dat hier weinig te doen is, daar heb je het mis! Hier altijd druk met kano varen, paardrijden, gewoon in de bossen, maar ook op de renbaan, shows, draverijen, dierentuin, musea, veel geschiedenis en cultuur, Koli park, raften, elanden, rendieren park... en in de winter skiën, snowboarden, op de moottorikelkka door de bossen en over bevroren meren crossen, op ski's achter een paard hangen, en nog véél meer!

Ligt er maar net aan waar je zit.. Nu is er trouwens nergens meer sneeuw, als TS gaat ook niet meer :) .
En je moet maar net de mensen weten, hé. Mijn vriend heeft daar een jaar gewoond. Mooie natuur, maar niks te doen volgens hem. Niets bijzonders. Weinig cultuur etc.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:59

Dan heeft jouw vriend in dat jaar of niks gedaan/gezocht óf ergens gewoond wat helemaal afgelegen is. Karelie stikt van de cultuur en leuke dingen om te doen. En zó mooi hier...
En dat er nu geen sneeuw meer ligt... duh... het waren alleen wat voorbeelden van dingen die je ook in de winter kunt doen, omdat jij even meldt dat hier niks te doen is. En die informatie klopt niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:17

GamblersCup schreef:
Dan heeft jouw vriend in dat jaar of niks gedaan/gezocht óf ergens gewoond wat helemaal afgelegen is. Karelie stikt van de cultuur en leuke dingen om te doen. En zó mooi hier...
En dat er nu geen sneeuw meer ligt... duh... het waren alleen wat voorbeelden van dingen die je ook in de winter kunt doen, omdat jij even meldt dat hier niks te doen is. En die informatie klopt niet.

Hij woonde idd afgelegen.
Maar dan weer: wat is afgelegen in Finland? Redelijk anders dan in Nederland :)
Hij woonde tussen Joensuu en Ilomantsi, trouwens.
Nu moet ik zeggen dat ik Joensuu ook niet echt een stad vond waar je heen moest ofzo :+

Lappeenranta, Savonlinna, Pietarsaari, zelfs Jyväskylä was leuker :)

Aanraders voor steden zijn trouwens ook Turku en Tampere (zeker als je van lezen houd.. kreeg een aanbieding van 30+ boeken voor 15 euro :D )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:25

Geweldig, ha ha ha! Dan heeft jouw vriend onder een steen geleefd! Ik zit vlakbij Joensuu, en hier is zó veel te doen en te zien! Zó veel cultuur! Gewoon op internet te vinden hoor. En overal aangegeven.
Joensuu zelf vind ik ook geen stad om heen te gaan voor sight seeing ofzo, ik kom er alleen voor de boodschappen en voorheen voor mijn werk. Het is geen mooie stad. Wel weer wat te doen: boottochten, zeker in de zomer wordt er veel georganiseerd. Uitgaan is ook goed te doen, en ook een grote tent waar (grote) bands spelen. Maar de hele omgeving hier ademt cultuur...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:35

GamblersCup schreef:
Geweldig, ha ha ha! Dan heeft jouw vriend onder een steen geleefd! Ik zit vlakbij Joensuu, en hier is zó veel te doen en te zien! Zó veel cultuur! Gewoon op internet te vinden hoor. En overal aangegeven.
Joensuu zelf vind ik ook geen stad om heen te gaan voor sight seeing ofzo, ik kom er alleen voor de boodschappen en voorheen voor mijn werk. Het is geen mooie stad. Wel weer wat te doen: boottochten, zeker in de zomer wordt er veel georganiseerd. Uitgaan is ook goed te doen, en ook een grote tent waar (grote) bands spelen. Maar de hele omgeving hier ademt cultuur...

Uitgaan kan ik trouwens niet :D

Maar goed, als jij 't zegt :)

Mooi vond ik Joensuu inderdaad niet echt. Maar ik ben er niet erg lang in geweest. Vond persoonlijk qua directe cultuur Tampere meer. En Porvoo :) . Maar ik ben alleen bij hem thuis geweest, en een paar uur in Joensuu naar de markt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:47

Ja, dan kun je inderdaad verder niet veel zeggen over Noord Karelie als je niet meer gezien hebt dan dat! En je vriend is echt niet op pad geweest, anders had ie heel wat tegengekomen. Ik wil alleen maar aangeven, dat je niet kunt zeggen dat hier niets te doen is, van alles en in overvloed! Vind het dus een beetje jammer dat je verkeerde informatie geeft, het is hier zó leuk!
Maar daar heeft TS niets aan denk ik, dit zal een beetje te ver zijn als ze alleen over een lang weekend naar haar dier gaat kijken en daar dus ook in de buurt blijft.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 15:14

Inderdaad, het zou max 5 dagen zijn, waarschijnlijk gewoon een weekend.
Mijn pony nog eens vertroetelen en verder even over de winkelstraat :D Echt cultuur opsnuiven ga ik niet doen. Misschien een pretpark of iets wat echt in de buurt lag zou in aanmerking kunnen komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:50

Linnanmäki, pretpark in Helsinki ;-)

http://www.linnanmaki.fi/en/

En de dierentuin in Helsinki kun je doen. Korkeasaari. Leuk klein tochtje met de boot vanaf het marktplein, voor een bedrag wat inclusief de toegang van de dierentuin is.

Verder zou ik het zo niet weten uit mijn hoofd, ik kom niet vaak in die buurt en meestal is het ook alleen op doorreis naar Noord Karelie ;-)
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 24-06-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:53

De dierentuin in Helsinki vond ik ook heel leuk!