Italie 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Italie 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:21

Nou we zijn er eindelijk uit, we gaan in September 2 weken naar Italie, en onze voorkeur gaat uit naar Toscane, althans we gaan naar Toscane :)

Maar nu hebben we weeeer een dilemma :o ... Gaan we met de auto of met het vliegtuig?
Beide heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen... Auto huren daar is wellicht wat risico vol? Je zit met een bepaald aantal kilo's bagage in het vlietuig, in je eigen auto kan je veel meer meenemen, maar wellicht is het wel weer erg leuk om de rit met de auto te maken en de omgeving te zien? Ook lekker je eigen auto is ook weer een voordeel, maar ja.. hoe is het rijden in Italie en de landen waardoor je heen rijd? Ik word bij het denken aan uren in een auto zitten in vreemde landen ook weer geheel zenuwachtig.
Graag hoor ik jullie ervaringen en tips! Tips over Toscane zijn natuurlijk ook welkom!

LoveBodin

Re: Italie 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:28

Rijden naar Italië is imo niks mis mee.
Je moet door de bergen, maar als je door de passen gaat is dat juist erg mooi!
Duitsland is ook leuk, als je weet waar je heen gaat :)
Wij gaan vaker naar Italië met de auto. Rijdt prima, door Duitsland en Zwitserland.
Rothenburg ob der Tauber is een plaatsje om aan te raden. Als je allemaal van dat soort plekken zoekt voor de nacht, is het erg leuk. Je ziet juist meer van het land!

Wat zou het voordeel zijn van het vliegtuig?
Je gaat sneller. Je kan het in 1 dag doen (rijden ook geloof ik, maar met overnachting is veel relaxter). Verder heb je denk ik meer voordelen met auto.
Als je de steden niet ingaat, is dat ook geen probleem. De grote stukken rijden is overal ongeveer hetzelfde. Behalve in de bergen natuurlijk :+

Wij zijn geloof ik wel in Toscane geweest trouwens.. zal even opzoeken haha

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:30

Rijden naar Italie is makkelijk te doen en zonder caravan al helemaal.
Wij gaan altijd met de caravan en deden er dan naar Italie 1,5 dag over, maar zonder kan je het veel sneller rijden. Het is inderdaad ook veel makkelijker met bagage enzo, want de meeste vliegtuigmaatschappijen vragen nu appart geld voor de bagage wat een ticket dus best wel duur maakt..
Je kan ook altijd nog een overnachting doen in Oostenrijk dat is ook een leuk land :)

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:31

Afgelopen jaar ben ik ook naar Toscane geweest. Prachtig daar! Florence en Lucca zijn zeker een bezoekje waard!
Wij (mijn ouders, ik en zus) zijn met de auto gegaan. Wel een lange reis, en vooral de file voor de lange tunnel in Zwitserland waren wel zwaar. Ik denk persoonlijk dat het met de auto wel handiger is (hoewel ik zelf geen ervaring heb met het vliegtuig :+), je kunt overal je auto pakken als je even weg wilt (kan met een huurauto eigenlijk ook maarja). Verder kan ik je ook niet verder helpen ;) Veel plezier alvast!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:31

LoveBodin schreef:
Rijden naar Italië is imo niks mis mee.
Je moet door de bergen, maar als je door de passen gaat is dat juist erg mooi!
Duitsland is ook leuk, als je weet waar je heen gaat :)
Wij gaan vaker naar Italië met de auto. Rijdt prima, door Duitsland en Zwitserland.
Rothenburg ob der Tauber is een plaatsje om aan te raden. Als je allemaal van dat soort plekken zoekt voor de nacht, is het erg leuk. Je ziet juist meer van het land!

Wat zou het voordeel zijn van het vliegtuig?
Je gaat sneller. Je kan het in 1 dag doen (rijden ook geloof ik, maar met overnachting is veel relaxter). Verder heb je denk ik meer voordelen met auto.
Als je de steden niet ingaat, is dat ook geen probleem. De grote stukken rijden is overal ongeveer hetzelfde. Behalve in de bergen natuurlijk :+

Wij zijn geloof ik wel in Toscane geweest trouwens.. zal even opzoeken haha

Wij reden altijd door Duitsland en dan Oostenrijk, maar zou eigenlijk niet weten wat sneller/makkelijker is.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:32

Dank je! Ja het meer zien van het land lijkt me inderdaad leuk, en die bergen zie ik eigenlijk niet zo tegen op, meer die lange ritten! Met het vliegtuig ben je er zo... Dat is mijn (of eigenlijk onze) twijfel. En in hoeveel dagen reden jullie het dan bijvoorbeeld, en hoe laat vetrok je? Snachts?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:34

Wij willen graag door passen, en in Zwitserland zijn een paar lagere :+
het ligt ook waar je heen wil, Zwitserland is meer naar het westen dan Oostenrijk. Wij gaan vaak richting Pisa en van daar met het vliegtuig naar Sardegna.
Wij deden héél rustig aan, leuk cityhoppen in Duitsland hahaha. Gewoon rond een uur of 8/9 vertrekken, dan in Duitsland overnachten, en nog een keer in Noord-Italië oid. Maar dat zijn wij, de reis is bij ons een deel van de vakantie :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:34

En zouden er ook files voor die tunnels in September staan? Je kan toch ook via de Brennerpas dacht ik? Of moet je dan alsnog door die tunnels? Hahah blijkt wel dat ik me nog niet helemaal heb ingelezen! En rijden jullie via de Tom Tom? Want k begrijp dat je via Oostenrijk of Zwitserland kan, wat is het mooist en het fijnst? En welke weg doet de Tom standaard?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:36

Brennerpas kan inderdaad, maar alleen zonder caravan dacht ik. Maar dat kan ook de Gothard zijn, ik haal ze een beetje door elkaar...
Brenner is iig erg vlak, m'n mams heeft 'm nog gefietst.
Gothard is overigens ook erg mooi!
Tomtom kan je zelf aan passen ;)

edit: zwitserland of oostenrijk, het ene is in het oosten, het ander in het westen. Ligt eraan waar je uit wil komen in Italië, Venetië oid of Milaan/Turijn in die hoek.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:41

Ik wil zo dicht mogelijk bij Toscane uitkomen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:56

Jaaa bella Italia! Als je het geld hebt, zou ik met het vliegtuig gaan en daar een auto huren. Dat scheelt je een prachtige maar onwijs lange rit en toch kun je je daar goed verplaatsen. Het openbaar vervoer in Italië is best goed; ik ben ook een weekje zonder auto naar Toscane gegaan en met de trein of bus konden we overal wel komen, maar een auto lijkt me toch wat fijner voor ritjes naar het strand of landinwaarts :) Qua gewichtslimiet in het vliegveld zal het wel meevallen: het is in september nog lekker weer en t-shirtjes wegen niet zoveel :D

Ik ga met mijn studie regelmatig naar Italië en volgens mij huren we meestal auto's bij Hertz. Voordat je 'm meeneemt gewoon even kritisch een rondje om je huurauto heen lopen, alle deukjes e.d. doornemen/vastleggen met de verhuurder. Nessun problema :)

Mocht je toch liever met de auto gaan - de rit is onwijs mooi maar wel behoorlijk lang. Ik zou toch zeker één overnachting inplannen. Het verkeer in Duitsland en Zwitserland is weinig bijzonders over te zeggen. Italianen rijden soms wel als idioten, maar zolang je goed oplet en alle macho's de ruimte geeft, zal het allemaal wel goed gaan. Als je een stukje over Frankrijk gaat, vergeet niet dat je verplicht bent om een alcoholtest in je auto te hebben, net als je in Zwitserland een vignet moet hebben :j Files zullen in september denk ik wel meevallen.

Waar gaan jullie precies heen? Pisa is erg leuk voor een dagje, maar op de scheve toren na is het niet echt een stad waar je wekenlang kan ronddwalen :) Florence is prachtig, Lucca vond ik erg mooi, Sienna schijnt een aanrader te zijn.. Mocht je naar het strand gaan dan kan ik Livorno afraden, vond het er erg lelijk :=

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:02

Oeeh leuk topic, ik ga mid-juli twee weken met mijn vriendin naar de Toscaanse kust 8-) 8-)

Wij gaan ook met de auto, heerlijk om daar gewoon die vrijheid te hebben, zodat je evt. ook wat stedenbezoekjes kunt combineren op 1 dag.
Wij gaan via Zwitserland omdat het qua Toscane het beste uitkomt en willen dan waarschijnlijk in Zwitserland ook een overnachting doen. Vignet is 34,50 voor een heel jaar. Vignetten voor Oostenrijk zijn wel voor kortere periodes (10 dagen, 2 maanden, etc.) te kopen.

Wij hebben iig op de planning staan Pisa, Lucca, Florence, Siena en maken ook even de oversteek naar Elba :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:04

Sienna is écht prachtig! Pisa is idd leuk voor een dag. Maar Sienna <3
Da's echt een geweldige plek!

Zit je trouwens in een hotel, camping of huisjes, TS?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:07

Leuk leuk leuk al jullie reacties! Die vignet, hoe kom je daar aan? Is dat iets wat je in je auto bij je moet hebben? Word daar op gecontroleerd, of hoe moet ik dat zien?

Wat we willen is een leuk appartement (villa Norcenni zitten we naar te kijken) in het mooie landschap en dan de mogelijkheid te hebben om lekker veel te doen, inderdaad Pisa, Florence, Sienna, Lucca enz. En wellicht is er nog een leuke dierentuin, markten, of park? Maar goed, die tips hoop ik van jullie te krijgen! En natuurlijk wil ik wel een paard dagen naar de kust rijden, want een vakantie zonder strand is voor mij geen vakantie haha! En inderdaa had al ergens gelezen dat Livorno niet erg mooi is, maar welk strand is dan wel een aanrader? Of een meer waar je naar toe kan?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:08

LoveBodin schreef:
Sienna is écht prachtig! Pisa is idd leuk voor een dag. Maar Sienna <3
Da's echt een geweldige plek!

Zit je trouwens in een hotel, camping of huisjes, TS?

We hebben nog niet geboekt, we vinden het zo moeilijk, omdat we niet te afgelegen willen, en we juist wel van wat gezelloge drukte houden, maar wel in een mooie omgeving willen zijn.. Dus ja... als je tips hebt ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:10

Vignet kun je bij tankstations kopen. Controleren ze wel op, je plakt 'm op je voorruit :)

Als je campings wilt :Y) . Nee, we hebben 1 jaar in een huisje gezeten, was leuk, maar wel erg afgelegen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:31

ik las ergens dat je het Vignet al in Nederland moet kopen? En nee, geen camping hoor! Appartementen. Norcenni is beide, maar de appartementen liggen rustiger, maar als je dus zin hebt in wat aanspraak kan je naar de camping gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:32

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:37

Thanks, het was inderdaad de ANWB!

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:41

Je kan ook met de auto trein :P (DB Auto zug) Hebben wij ook 3 jaar op een rij gedaan, je stapt op in Hamburg in de middag, en in de ochtend ben je in Verona, dan moet je overigens nog wel een stukje rijden naar je bestemming ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 18:50

Ik koop vignet bij de ANWB, lekker makkelijk al vooraf geregeld. Als ANWB-lid kun je ook gratis wegenkaarten halen in de winkel :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 18:57

Bedankt voor de tips!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:42

Ik zou met de auto gaan. Kan gemakkelijk in 1 dag. Wij deden er toen 12 uur over, met pauzes. Met vliegen ben je ook veel tijd kwijt. Je zult eerst naar een vliegveld moeten, paar uur van tevoren aanwezig zijn. En als je dan aankomt ben je weer tijd kwijt naar de bestemming.

Tussenstop in Zwitserland of Oostenrijk kan natuurlijk ook. En dan heb je daar fijn je eigen auto om overal heen te gaan.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 19:19

Grrrr! Nu zie ik net echt een mega afknap recentie over het appartement die we hadden uitgekozen ( nog niet geboekt). Alle eerdere recenties waren uit 2011, en nu is er van de week een nieuwe gekomen... Zo vies enz dat ze de vakantie een week eerder hebben afgebroken... Nu ben ik echt niet het type die door 1 slechte recentie er gelijk niet meer naar toe gaat, maar 1 recentie uit 2013, en dan een heeeeele slechte.. Tja dan durf ik het risico eigenlijk niet aan... DUS: WIE HEEFT ER EEN GOEDE SUGGESTIE IN TOSCANE?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:06

Ai balen... Ik heb zelf een paar dagen in een stacaravan in Sarteano overnacht en daarna hebben we nog een paar nachten in een stacaravan in Pisa gestaan. Beiden goedkoop en erg schoon, maar wel op drukke campings. Zou toch voor een appartementje gaan denk ik :) Misschien is er nog iets in Sienna? Ik hoor zoveel mooie verhalen over die plaats.. :D